İçeriğe Yönlendir

Tesla Model Y - SR 7000km inceleme


Mehmet Göktürk

Recommended Posts

Mehmet Göktürk

Evet bir inceleme konusu açmak iyi olur diye düşündüm. Diğer tebrik konularında konuşuyoruz ama daha teknik ve yorum bilgilerimi paylaşayım.

Aralık 20 den beri yaklaşık 7 bin km kullandım şehirlerarası da kullandım. 

Özet olarak araçtan memnunuz pişman değiliz. Şimdi detaylara gireyim. Çok resim çekmedim çünkü aracı anlatan birçok resim ve bilgi var.

 

1- Yakıt:  Evden şarj ediyorum. Bu hesapla şu an 3 tl/kw ama yakında 6tl/kw gibi değerlere dönüşecek gibi duruyor. Araç 11-17 arasında gidip geliyor ama 14kw/100km gibi bir değer pratikte otoban şehiriçi karışık herhangi bir özenme olmadan elde ettiğimiz değerler (130 ile otoban hızları vb). Dolayısı ile şu an 42 kuruş km de ve zam sonrası 84 kuruş ortalama gibi bir değerimiz olacak.

2- Sessizlik: Araç sessiz. Camlar epeyce izoleli. Motor sesi zaten yok. farklı bir duygu oluyor. Teker sesi var ama çok değil. Bu teker sesi camı açınca anlaşılıyor ki dışarda var. Özellikle kırsal alanda güzel havada pütür asfaltta camı açarsın gezersin ya orda camı açınca baya ses duyuluyor

3- Güç: Araç çok güçlü ve birçok elektriklideki gibi bu güç anlık alınıyor. Bu da sürüş deneyimini benziniden çok çok farklı yapıyor. Mesee daha ucuz olması değil tercihte daha çok bu oluyor.

4- Menzil:  455 yazmasına karşın yazın 400 kışın 350 km gibi karışık menzil var. Hipermil yapılırsa 500-600 görenler var ama 500 ü aşmak için özel çaba sarfetmek gerekir ve havanın 15 derecelerde olması gerekir klima kapalı vs. Kış 0 derece kar yağmur kötü hava otobanda 120 ile basarsan 250km gibi bir menzil var. Bizim kullanımımıza yukarda bahsettiğim otoban şehiriçi karışık özenmeden hızlı kullanımda 330-350 km görüyorduk geçen haftalardaki soğuk havada. Havalar ısınınca daha başka rakamlar görebiliriz. Batarya yüklü olan 57.5kwh LFP batarya. Ancak bunun 53.5 olanı kullanılabiliyor. aradaki 4 nereye gitmiş kimse bilmiyor. Ancak 0 dan sonra 50 km yapan deneyler var. Belki pil eskidikçe oradan tolere ederek bize pil eskimemiş gibi hissettirecek bilemiyoruz.

5-PIL: Pil 400V 57.5 kw ve dediğim gibi 53.5 kullanılabiliyor. Yaklaşık hızlı şarjda 40 dakikada sıfırdan fulun fulune dolabiliyor. Ancak şehirler arası seyahatte tam doldurmadan devam etmek daha çok tercih ediliyor. Çünkü dolum ilerledikçe yavaşlıyor. 20 dk beklemede baya bi doluyor ilk başta. Piln ömrü 500bim km olarak veriliyor. Şu an 5bin dolar olan pilin değişim bedeli toplam 11bin dolar.  Servet Elektronik kaça değiştirir bilmiyorum.

6- Sürüş Dİnamikleri:  Viraja giriş vb iyi. Kasis geçişleri iyi ama yoldaki tıkırtılar içeri titreşim olarak çok giriyor. Bir bmw gibi felan. SÜspansiyon artikülasyonu düşük deniyor ama denemedim. Ağırlık altta olduğu ve lastik geniş olduğu için güvenli hissedliyor. Dİreksiyon kalın ve sert. Üç sertlik derecesi var ama orta sert iyi. 

7- Navigasyon:  Google verileri ile işleyen kendi haritası var. Uydu görüntüsü yüksek çözünürlük kullanabiliyoruz ancak sistemi ingilizce yaparsak. Cep telefonundaki hedefi arabaya "gönder" yaparak hedefi verebiliyoruz. Navigasyonda vardığımız yerde kaç bataryamız kalacak diye hesabını yapıyor ve tutuyor. Yetmeyecek ise yavaş gidersen şu hızın altında o zaman şöyle varırsın diye gerekirse uyarabiliyor. 

8- Kameralar: Araçta sanırım 12-13 kamera var. Bunların 7 tanesi normal çevresel geri kalanı önebakanların farklı odak uzaklıkları olanı. Sanırım öne bakan 4 kamera var. İçerde var. vs vs. bunlar sürekli kayıtta. istersen kornaya yahut tuşa atayıp basınca mevcut klibi saklamasını isteyebiliyorsun. arabanın dört bir tarafından kayıt alıyor. ayrı ayrı oynatabiliyor.

9- Güvenlik Modu: Kamera demişken araç alarm moduna geçebiliyor. Yanından birileri yürür geçerse otomatik kayıt alıyor. Kapılara elleşme olursa bildirim yolluyor. Uzaktan konuşup mesaj atabiliyorsunuz megafonla. yahut ışık açıp kayapabiliyorsunuz. bagajı da açarsınız ama gidip kapamak gerekir.

10- Cep uygulaması: Cep uygyulaması anahtar. aracın anahtarı iki tane kart. ama cüzdanda da kullanmıyoruz. Telefon ile kullanıyoruz. Telefon cebinizde ise aracın kapıları dokununca açılıyor uzaklaşınca kilitleniyor. ve bip yapıyor. bip i duyunca (korna bp) kilitlendiğini anlıyorsunuz. Bu sesi özelleştirebilir mehter  marşı koyabilirsiniz.

11- Megafon: Araç park konumunda iken megafon aracılığı ile içerden normal dışarıya "park eden araçlar devam edin" diyebiliyorsunuz. Araç içi mikrofonu kullanıyor. Ayrıca müzik de çalabiliyorsunuz. Işık gösterisi var ama çok önemli değil merak eden arasın.

12- FArlar: Farlar matrix far. Kameradan alığı görüntüye göre yolun bazı yerlerini karanlık yapıyor. sürekli olarak değiştiriyor. Mesela otobanda sağ şeritte kamyon var yaklaşıyorsunuz hemen kamyona gelen yeri indiriyor ki zaten biz kamyonu görüyoruz ve kamyon şöförünün gözü rahatsız olmasın. Kamyonu geçer geçmez orayı fulluyor. Gene aynı şekilde karşıdan gelen için de onun olduğu kısmı azaltıyor diğer kısımları indirmiyor.

13- iç döşeme: Bir audi deri koltuk değil. Ama yeterli gibi geldi bana. Bol bol para harcanmamış ama birçok şey düşünülmüş. Koltuklarda oturma tabanı nisbeten küçük. Togg da da küçük gelmişti bana bunda da küçük. Belki almanların daha popoları büyük mü oluyor nedir.

15- Maksimum hız 220: 225 gidenler de var. oralara kadar çıkmadım ama epeyce hızlı gittim oldukça stabili.  Rüzgar sesi anormal olmuyor.

16- Motor: 220HP / 160KW motor 430NM ancak bu 295HP den yazılım ile indirilmiş bir motor. Bu nedenle motorun fiziksel dayanımı ve düşük beygirdeki torku oldukça tatmin edici. Arabayı alma sebeplerim arasında en önemlisi buydu bir de bu motorun rulmanını ve renault peugeot ve nissan leaf motorların rulmanını görmüştüm arada devasa fark vardı. Tabi büyük iyi demek mi tartışılır.

17: Bakım: Bakım yok. Bu bazı alman uzmanlar tarafından eleştiriliyor. Ancak zaten şanzıman yağı gibi bazı yerlerde sensörler var zamanı gelince eksilnce değiştirme mesajları çıkıyormuş. Aracın birçok yeri  sipariş verilebiliyor.Siz de bakabilirsiniz service.tesla.com dan girip sipariş verilebiliyor. Mesela motor (arka) 94 bin TL. yahut ön  far 24 bin tl vb. Parçalar aşırı pahalı değil. Cam suyu ekliyorsunuz bir de 30 bin km de hava filtresini kendiniz değiştiriyorsunuz. Bu önemli bir tasarruf kalemi çünkü servis ücretleri artmış vaziyette ve km başına 1 TL bir ilave getiriyor birçok markada.

18- Sigorta:  SR versiyonun siortası nisbeten ucuz. Araç briçok şeyden kendi sakındığı için kazaları önleme yeteneği epeyce var. Buna karşın çok güçlü ve arkadan çekiş olduğu için apaçi eline düşerse kaza oranı artar. Kesin artar. İlerde umarım apaçilere başka araba bulurlar. Drift modu yok. Varsa da bulamadım. Ayrıca not edeyim.

19- Araçta diğer sürücü arabayı kullanırken nerde olduğunu UZAKTAN cep telefonundaki haritadan izleyebiliyorsunuz. Kaçla gittiğini görebiliyorsunuz. Hangi kanalı dinlediğini görebildiğiniz gibi radyoya müdahale edebiiyorsunuz. NAvigasyonuna yeni hedef atayabiliyorsunuz. Aşağıda resmi paylaşacağım. Uygulama oldukça etkili.

20- Sabah araca binmeden klimayı açabiliyorsunuz. Bu eğer araç takılı ise şebekeden hem pili soğuk havada operasyon sıcaklığına getiriyor verimi artırıyor hem de içeriyi ısıtıyor. Yazın da tabi soğutuyor. Araç hazır olunca cebe mesaj geliyor. 

21: Şarj:  Evden şarj etmek oldukça iyi. Ancak bu konuda yönetmelikler hala çorba gibi. Biraz kapanın elinde kalıyor ve belirisizlikler var. Benim tavsiyem hiçbir zaman sabit şarj cihazı yaptırmayın. Monofaze basit bir priz yaptırın. süpürge takmak için gibi görünsün. Sigortasını başka yere takabilirsiniz. Çoğu kişi benzin mantığı ile ne kadar zamanda doluyor diye soruyor ve eve çabuk dolması için bir sürü masraf ediyor. Aracın çabuk dolmasına gerek yok. Gece taksicilik yapmıyorsanız.

22- Servis: Servis mobil. Fizikksel servis de var aşağıda hatta resimde tam önündeyim E5 tuzla musluoğlu. Ama gezici servis aynen togg da olduğu gibi gelip önemli birçok işi yapıyormuş. yan Cam değişimi dahil. Zaten araç çok basit bozulacak çok şey yok. Zamanla salıncaklar burçlar vb gidecektir. Mobil servis işte onları felan yapıyor. AYna değiştiriyor vs vs.  Seviste özel servis açmak ve kendi servisini kendisi yapmak için hesap açma ve doküman indirme kursları dinleme olanakları var. Eğer 600 dolar verip kursları tamamlarsanız servis açabiliyorsunuz. 

23- Internet: Araçta internet var. Aylık 150 lira ödüyorsunuz. Tarayıcı youtube spotify vb hepsi çalışıyor. Canlı trafik yönlendirme yeniden rota planlama var. Youtube hareket halinde sadece sesi veriyor. Aslında tunein.radio da var diğer ülkelerde ama bizde RTUK yasakladğı için yüklü gelmiyor. Onun yerine radio.net i kullanıyorum. Telefonu şarj etmeye gerek kalmadı.

24-Şarj portları:  Bagajda 15.5 volt. orta konsolda 15.5volt çakmak klasik. orta konsolda 2 tane usbc, arka koltuk önü havalandırmada 2 tane usb c. torpidoda bi tane usb c . torpidodakine kendi üzerinde usb disk ile geliyor. kamera görüntüleri sürekli oraya kaydediliyor. vaka olursa ordan alıp yüksek çözünürlük bilgisayara aktarıyorsun. Cepten izlediğin düşük çözünürlük. Ayrıca ekranın alt kısmında kumaş kaplı kablosuz şarj pedi var telefonu oraya koyunca şarj oluyor. apple bazı telefonlar çok ısınıyor. Androidlerde sorun yok. 

25- SR ile beraber 2024-4 ay sonrası  araçlarda hardware 4 denilen yeni sistem geldi. Bunlarda HD kameralar, güçlü ana bilgisayar kondu. İlerisi için full otonom sürüşe göre yapılmış. Otonom sürüşümüz bizim birinci seviye. İkinci ve üçüncü seviyeler için 100 +100 bin para vermek gerekiyor.

26- ŞArj: Evden şarj iyi. 800w ile 11kw üç faz arasında ayar yapabilirsiniz. Tek fazda maksimum 7kw (32a) çıkmak mümkün ama o her yerde olamaz. DC şarjlar 30kw ile 180 kw arası değişiyor. Şarjı 60kW olarak kabul edin hesap yaparken. Şarj istasyonları benzin istasyonu gibi değil. Orda burda olması mümkün. Yer altına benzin tankı koymaya gerek yok. Köyde de olabilir. Çünkü para kazandıran bir iş modeli var. Birçok firma sitelere ve esnafa (kebapçı vb) şarj istasyonu kuruyor buradan kazanca göre gelir alınıyor. Benzin 5 dakikada alınıyor bu 50 dakika diye düşünmek doğru değil. Çünkü benzinciye gitmiyoruz. Farklı bir mod ile düşünmek gerekiyor. Ama tabi menzil 1000km olsa hayır denmez. 

27- Lastikler 245 45 19 104 XL lastik olması lazım. Oldukça geniş eski araçlarıma göre. 

28- Bagaj (lar) : Önde ve arkada muazzam bagaj alanı var. Çeki demiri de kolay takılıyor. işletmesi ile beraber 50k.

 

Kötü yanlar:  Boya ince deniyor, panel hassasiyetleri bende kusur yok ama kusurlu olanlar var. Bazı arabalarda trim sesi geliyor ama mobil servis hemen hallediyor ücretsiz. Deri koltuklar suni deri (yeni versiyonda soğutmalı suni deri). Hiç bozulmuyor diyorlar ama zamanla göreceğiz. Cam tavan türkiye şartlarında kırılmaya müsait. Ön tampon kamerası olsa iyi olurdu (yeni versiyonda koymuşlar). Lastik jantları yanaktan dışarda. apaçi jantı gibi. Kaldırıma değdirmemek gerekiyor. Ben parkederken çok kullanırım kaldırıma dokunup yerimi tahmin etmeyi, artık kullanamıyorum ama yan kameralar ve arka kamera ve bunlara bağlı 360 imitasyonu oldukça yeterli. Park sensörü yok. Kamera bazlı sensör. Yine aynı şekilde yağmur sensörü yok. Kamera bazlı tahminleme var. 

 

SOnuç: Arabadan memnunum. Elon Musk cozutmasa daha memnun olacağım. Bir daha benzinli araba da almam gibi.

not: Satılık A3 ve tiguan 

 

Şimdilik bu kadar başka sorularınız varsa yanıtlamaya çalışırım. 

 

 

image.png.83e9cf7fcb2bebedf56367b9469e13c7.png

 

 

image.png.63c15f6e77287aeda5d1ccbb7161a0f5.png

image.png.68f9327fda2abdd69f5a36795238bb11.png

 

image.png.0ba225cf51fd72b64df0c528f7440c0b.png

 

 

image.png.e9acef12c36fb069526bded84fd65916.png

  • Beğen 38
  • Teşekkür 9
Yorum bağlantısı
Murat Gedik

Çok ayrıntılı bir inceleme olmuş hocam teşekkür ederiz baştan sona okudum. Ayrıca İlk resimdeki Fatih Altaylı detay süper 🙂 her gün izliyorum. Tekrar hayırlı olsun kazasız belasız arızasız kullanın inşallah.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

inceleme sonunda ürün yerleştirme var :mangal: vesile ile elon bugün ilk defa gravat ceket suiti ile göründü. düzeliyor gibi...

  • Beğen 1
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Sami Demirpaz

Keyifle okudum. Elinize saglik. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu

güzel detaylar, yalnız büyük konuşmamak lazım, benzinli lazım olacak çünki, yeniden benzinli almak zorunda kalmazsın :tongue: sizi kurtaran kalsın diğerini sat gitin derim...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Youtube izlemeye izin vermesi ilginçmiş,  güvenlik açısında. 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Evren Erakçora yazdı:

Youtube izlemeye izin vermesi ilginçmiş,  güvenlik açısında. 

görüntü donuyor. sesini dinliyorsun. gayet mantıklı. zaten fatih altaylıyı görsem ne görmesem ne. Vitesi parka alır almaz oynamaya başlıyor.

  • Beğen 3
  • Mutlu 4
Yorum bağlantısı
Fatih Uzun

Güle güle kullanın kazasız belasız.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Mehmet Göktürk yazdı:

görüntü donuyor. sesini dinliyorsun. gayet mantıklı. zaten fatih altaylıyı görsem ne görmesem ne. Vitesi parka alır almaz oynamaya başlıyor.

nu teslaya ait özellik olmasa gerek? pc de vyea başka cihazda olmaz mı bu?

Yorum bağlantısı
Görkem Karakaş

Güzel yazı olmuş hocam. Keyifle okudum. 4 ayda 7000 çok iyi gezilmiş sanırım yakıt maliyeti olmadığından 😄

Yorum bağlantısı
Selim Bilgin
(düzenlendi)

Ben henüz 250 km'deyim erken yorum için ancak;

 

Koltuk rahatsız (Audi vs. e göre), baldır desteği zayıf ve suni deri çok saçma bir malzeme. Nappa filan olsa çok daha iyi hissettirirdi. Ya da kumaş olsaymış.

Süspansiyon kötü değil ama travel kısa, artikülasyon da aynı anlama geliyor galiba. Bu da bozuk yollarda arabanın dört köşeden çok fazla oynamasına sebep oluyor. Çözüm olarak aftermarket süspansiyona geçenler çok fazla yurtdışı forumlarda. Tesla'da coilover kullanmak çok popülermiş.

Yağmur ve park sensörü olmaması bence kötü.

Olumsuzlar şimdilik bu kadar.

 

tarihinde Selim Bilgin tarafından düzenlendi
  • Beğen 8
Yorum bağlantısı
Erkan Işık

Hayırlı olsun mehmet hocam 

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Selim Bilgin yazdı:

Yağmur

nası yani? yağmur sensörü yok derken?

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora
Çağlar Bayur yazdı:

nası yani? yağmur sensörü yok derken?

Yazılımla anlıyormuş abi. Yapay zeka falan vs. 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Çağlar Bayur yazdı:

nası yani? yağmur sensörü yok derken?

 

"rain sensor does not exist"

bu arada ilk defa ısıtmalı koltuklu ve direksiyonlu arabam oldu hep istemiştim sonunda oldu. bel ağrısına iyi geliyor. 

  • Beğen 5
  • Mutlu 4
  • Şaşkın 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Mehmet Göktürk yazdı:

"rain sensor does not exist"

yok artık, fasıla zamanlama ayarı var mı?

  • Mutlu 2
Yorum bağlantısı
Köksal Yılmaz

Havalandırmayı sadece sürücüye verme ayarı(elektrikten tasarruf) var mı?

Yorum bağlantısı
Mustafa Erkan

Mehmet hocam yazdıklarınızı büyük bir merakla okudum. Emek verip deneyimlerinizi paylaştığınız için çok teşekkür ediyorum. Aracın gerçek menzili kabul edilebilir düzeyde. Günümüz fosil yakıtlı araçların sorunlarını gördükçe elektrikli araçlara ilgim gittikçe artıyor . Takipteyim 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Çağlar Bayur yazdı:

yok artık, fasıla zamanlama ayarı var mı?

1-2-3-4-auto var

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Mehmet Göktürk yazdı:

-auto

sensörsüz auto nasıl oluyor? şaşırttı bu

Yorum bağlantısı
Mertol Kip
Mehmet Göktürk yazdı:

Araç 11-17 arasında gidip geliyor ama 14kw/100km gibi bir değer pratikte otoban şehiriçi karışık herhangi bir özenme olmadan elde ettiğimiz değerler (130 ile otoban hızları vb)

Bunların WLTP birleşik tüketim değeri kaç? 15.7kw tüketim okudum bir yerde ama hangi standarda göre olduğu yazmıyor. 

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Çağlar Bayur yazdı:

sensörsüz auto nasıl oluyor? şaşırttı bu

 

Adamlar yapmış, çok kurcalama :)

 

Arabada 16-17 tane kamera var.. yağmuru görüyor demekki :)

 

  • Mutlu 3
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
Çağlar Bayur yazdı:

sensörsüz auto nasıl oluyor? şaşırttı bu

sensör kamera işte önde 3-4 kamera var dikiz aynasının arkasında camda. 

 

image.png.81861d3c3eda95eb9b1a14093b922546.png

 

image.png.2f4870a7ce33a5e9b8c43de23efa9c0f.png

 

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

 

 

Hocam çok güzel anlatmışsın. Ama canlı görmek isterim.. Gel sen.. 

  • Beğen 1
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Mertol Kip

Daha doğrusu takıldığım şu. Eğer aletin bataryası 53.5 KW depolayabiliyorsa ve motoru 100 km de 15.7 kw tüketiyorsa 53.5/15,7= 340 km yapar. Sizin pratikteki ölçümünüzde örtüşüyor. Bunlar 455 km menzili nereden uydurmuş? Şehiriçi mi?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...