Mehmet Göktürk Cuma 20:17 Paylaş Cuma 20:17 Elektrikli araç alan çoğaldı. Bazı bilgileri paylaşayım. - Evde şarj zam gelecek olmasına rağmen ucuz ve ucuz olmaya devam edecektir. Bu nedenle evde şarj etmenin yolunu bulmaya çalışınız. - Benzin psikolojisi ile aracım hemen dolsun diye düşünmeyin. Bırakın düşük amperde yavaş dolsun. - Evlerin elektrik tesisatı yeterli olmayabiliyor, apartmanın olmayabiliyor, mahallenin olmayabiliyor. Bu nedenle genel olarak 3.5kw geçmeden monofaze şarj en doğru yaklaşım ülkemizde. - Mutlaka abonelik sözleşme gücünüzü e-devletteki sözleşmeye bakarak kontrol ediniz. Bu değeri anlık da olsa aşmayınız. - Hemen gaza gelip şarj istasyonu kurmaya çalışmayınız. Önce biraz bekleyiniz bakınınız. Priz çektirmek en doğrusu olup konu komşu açısından da göze fazla batmayacağı gibi hem maliyet hem de "şarj istasyonu yaptırmadım" diyebilmek için dayanak olur. - Size ait park yeri yok ise kimsenin part etmeyeceği yerlere ve park başkası edilse bile önüne yakınına park edip kablo uzatabileceğiniz yere priz çekin. - Çekeceğiniz prizler 3x4 gibi kalın kablodan olsun. - Üçlü piyasa uzatma kablosu kullanmayın. Kullanırsanız 2kw geçmeyin. sürekli izleyin koklayın. - Trifaze şansı olanlar trifaze çekebilir. Bu size 11 ya da 22kw hızda şarj şansı verir. 11kw ile 16 amper 22kw ile 32 amper çekersiniz her fazdan. 32 amper yüksek bir rakamdır. Şakaya gelmez. Profesyonel (sadece para alan anlamında değil) bağlantı ve yeterli bina şebekesi gerektirir. Aynı zamanda yaz klima zamanları vb mahalleye de ek yük getirir. - Yaptırmanızı önerdiğim priz şu şekildedir. önce 3x16 amper sağda monofaze 16 amper klasik solda monofaze (opsiyonel) mavi 32 amper. ışık mışık koymayınız. kaçak akım 100ma ile 32 amper sigorta koyunuz. (yahut 25 duruma göre ama 32 amper mono şarj etmeyiniz monoda en çok 16 ampere çıkınız) -Şarj istasyonu yaptırmayınız. Portatif cihazlardan kullanmaya gayret ediniz. Ülkemizin göçer kültürü yazlık köy vs derken birçok yerde şarj gerektiriyor. şarj cihazınızı bagajda taşıyınız. - piyasada seyyar şarj cihazları mevcuttur. Bunlar aslında şarj cihazı değil de AC hattı bağlantı kontrol cihazlarıdır. Asıl şarj cihazı aracın içindedir. Bu cihazlar akım kontrolü için aracın ünitesini haberdar ederler ve aç kapa yaparlar. Akımla voltajla fiziksel olarak oynamazlar komut verirler sadece. Bu nedenle pek ısınmazlar. içlerinde hayvani transistör vb yoktur. Röle vardır. Bunlar arasında feyree, khons, coswatt vb envayi çeşit 3 faz şarj cihazı vardır. bu cihazlar mono adaptörle de çalışırlar. Dolayısı ile bulduğunuz yere takabilirsiniz. Bunlar maks 3.5kw de monofaz çalışır eğer 11kw cihaz ise. Eğer 22 alırsanız monofazda 7.2 ile çalışabilirler. Ancak ne 22kw ne de monofazda 32 amper (7.2kw) tavsiye etmiyorum. Ev ortamında evinizin hatlarından 16 amperin üstü her zaman riskli ve etik dışı çekimdir bence. Şarj cihazları örnek Benim cihaz bu: Tesla BMW vb cihaz alanlar kendi "mobil" cihazlarını da alabilirler. Ancak bunların bazıları limitli olabiliyor. Mesela teslanınki oldukça güzel. Priz sıcaklık sensörü mevcut. Bu önemli. Ama maksimum 7.2 kw mono şarj edebiliyor. Bu aslında çok iyi bir değer. Gece şöförlük yapmıyorsanız her daim işinizi görür. Yine bmw nin kendi cihazı mevcut. Togg un seyyar cihazı bildiğim kadarı ile yok. - Apartmanlarda yeni yönetmelikle kendi yerinize priz yapmanıza bir sıkıntı yok. İstasyon için ise %51 onayı gerekiyor ama genel kuruldaki sayının. Yani herkesin değil. Kısaca genel kuruldan kabul çıkacak. Yahut "sökeceğim priz yaptım" diye daha soft olacaksınız herkese. - Araçları şarjda bırakmanın zararı yok ama bırakmasanız daha iyi. Görünürlük açısından müstakil ev değilse "bu herif" denmemesi için olabildiğince kablo az görülsün. - Araçlarda bir kablo geliyor. Bu kablo AC şarj istasyonlarına bağlantı için KABLO sadece. şarj cihazı değil. - DC şarjlar tüm ülkede birbirine bağlanabilir şekilde kullanılabiliyor. Fİyatları ayrı ayrı.. - Apartmanlara hizmet veren özel firmalar var. Kapalı devre apartman için kartlı sistem kurabiliyorlar. Böylece ucuza tüm komşular tek bir cihazı paylaşabiliyor. İsterseniz DC de kurabiliyorlar. Başka soru yanıt varsa bu başlığın altına devam edelim. 19 2 Yorum bağlantısı
Ramazan Turan Cuma 21:44 Paylaş Cuma 21:44 Selim Bilgin yazdı: O sırada bizim garibanlık. Dizel forever deyip devam ediyoruz, depo 3 bine doluyor alıştık artık. Yorum bağlantısı
Metin Akbal Cumartesi 07:14 Paylaş Cumartesi 07:14 Selim Bilgin yazdı: O sırada bizim garibanlık. Bu aralar bir garibanım bir garibanım 2900 lira MTV ödemişim bende 😅 Yorum bağlantısı
Metin Mankal Cumartesi 10:15 Paylaş Cumartesi 10:15 Benim garibanlık seviyesi... 2 6 Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan Cumartesi 18:55 Paylaş Cumartesi 18:55 Tapuda kayıtlı kapalı otoparkım var. Şarj istasyonu kurmak için yönetimden izin almama gerek var mı? Yorum bağlantısı
Görkem Karakaş Cumartesi 20:49 Paylaş Cumartesi 20:49 Hocam siz başka bir konuda şarj işini hallettim demiştiniz? Bağlantı faturaya etkisi vs paylaşır mısınız? Güzel içerik olur Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk Cumartesi 21:01 Yazar Paylaş Cumartesi 21:01 Mustafa Arıkan yazdı: Tapuda kayıtlı kapalı otoparkım var. Şarj istasyonu kurmak için yönetimden izin almama gerek var mı? Yok ama nezaketen söyleyin. Görkem Karakaş yazdı: Hocam siz başka bir konuda şarj işini hallettim demiştiniz? Bağlantı faturaya etkisi vs paylaşır mısınız? Güzel içerik olur 7500-15bin arası tesisat masrafı olur. Yukardaki kutu monte edilecek “güzelce” olması önemli. Faturaya etkisi ise ne kadar kullanırsanız. Kendi faturanıza bakıp birşey söyleyebilirsiniz. Emre Demir yazdı: Dile değdirip kontrol serbest mi? Metin Mankal yazdı: Benim garibanlık seviyesi... Usb c ise pek gariban değil Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk Cumartesi 21:08 Yazar Paylaş Cumartesi 21:08 26 kwh enerjiyle kadıköyden çıktım izmit gölcük yalova bedava yoldan bursaya geldim. dc de şarj etsen 300 lira. evde şarj etsen 90 lira 2 Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan Cumartesi 21:08 Paylaş Cumartesi 21:08 Mehmet Göktürk yazdı: Yok ama nezaketen söyleyin. 7500-15bin arası tesisat masrafı olur. Yukardaki kutu monte edilecek “güzelce” olması önemli. Faturaya etkisi ise ne kadar kullanırsanız. Kendi faturanıza bakıp birşey söyleyebilirsiniz. Dile değdirip kontrol serbest mi? Usb c ise pek gariban değil Kablonun geçeceği yerler ortak alan olduğu için izin almak zorunda olunduğuna dair kuvvetli bir yorum var. Yorum bağlantısı
Koray Demir Cumartesi 21:39 Paylaş Cumartesi 21:39 Hazır sistem kurulum maliyeti keşif vs dahil 18 bin. Yorum bağlantısı
Selim Bilgin Cumartesi 21:42 Paylaş Cumartesi 21:42 Mehmet Göktürk yazdı: 26 kwh enerjiyle kadıköyden çıktım izmit gölcük yalova bedava yoldan bursaya geldim. dc de şarj etsen 300 lira. evde şarj etsen 90 lira 114 Wh/km çok çılgın hypermiling olmuş, aşırı sabırlı olmak lazım ama inebileceği yer açısından güzel. 1 Yorum bağlantısı
Metin Uzunoğlu Cumartesi 23:17 Paylaş Cumartesi 23:17 Mustafa Arıkan yazdı: Kablonun geçeceği yerler ortak alan olduğu için izin almak zorunda olunduğuna dair kuvvetli bir yorum var. Garajdaki elektrik kabloları ve sarfiyat sana ait ise o yorum geçerli değil. Yorum bağlantısı
Mustafa Arıkan Pazar 07:24 Paylaş Pazar 07:24 Metin Uzunoğlu yazdı: Garajdaki elektrik kabloları ve sarfiyat sana ait ise o yorum geçerli değil. Kapalı otopark şeklinde hocam. Elektrik panosundan buraya kablo çekilecek ve mecburen ortak alandan geçecek. Bu durumda sorun olur diyenler var. Yorum bağlantısı
Selim Bilgin Pazar 08:44 Paylaş Pazar 08:44 (düzenlendi) Bizim sitede Voltrun'ın AC duvar şarjı var iki tane, 6.89 TL/kwh demişler. Öyle olunca kimse kendi yerine kablo çekmemiş, sayı çok yüksek olmadığı için bir şekilde yetiyor, ben de maceraya girmeyi düşünmüyorum onun için. 6.89 TL de iyi geldi fiyat olarak, sanırım sitelerin içindeki alanlar daha ucuz oluyor hem özel olduğu için hem de örneğin bir avm'ye göre daha düşük kira ödedikleri için. Yönetime soracağım onun anlaşmasını. Başka bir sitede kendi yerine hat çektirenin çok fazla olduğunu gördüm, gören almış herhalde çok fazla EV vardı. Ama bu durumda herkes ayrı telden çalınca acayip bir düzensizlik olmuş o da iyi değil. Bir başka örnek de bizim ofisin kapalı otoparkında yerler sabit değil ama yeterli yer de var. Bir duvardaki tüm yerlere yönetim kablo çekip ufak pano koymuş, isteyen orayı kendine kiralayıp kendi wall connector'ünü takabiliyor, bu da güzel mantık. Onun koşullarını da soracağım ama evdeki sorun çıkarmazsa gerek kalmaz gibi. Tabi çok önemli bir eksiğimiz var şu an, elektrikli arabamız yok. Bu şarj işi de öcü değilmiş aslında, şehir içinde zaten sorun yok. Uzun yolda da henüz tam deneyimleyemedim ama tüm olay biraz planlı olmak bir de şarj istasyonlarının daha da yaygınlaşması ve bozulmaması. Bir yerde müsait istasyon var diye gidip orada şarj edememek kötü bir durum. Onun için B planlı hareket etmek lazım şimdilik. Örneğin İst-Ank güzergahında benzinilkten fazla şarj istasyonu var, petrol olmayan dinlenme tesislerinde bile var. Farklı bir deneyim ama sorun olacağını düşünmüyorum. Başka arabası olmasına rağmen sürekli Tesla ile tatile giden arkadaşlarım var, sorun olsa gitmezlerdi herhalde. Benim henüz tek kafama yatmayan şey hız konusu, 140-150 gidince anormal artıyor tüketim ama galiba o hızlarda gitmemek daha iyi bir çözüm, alışkanlıklarımızı değiştireceğiz. Pazar 08:50 tarihinde Selim Bilgin tarafından düzenlendi 3 Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek Pazar 08:53 Paylaş Pazar 08:53 Selim Bilgin yazdı: 114 Wh/km çok çılgın hypermiling olmuş, aşırı sabırlı olmak lazım ama inebileceği yer açısından güzel. Biz iki marşta harcarız onu. 😂 Selim Bilgin yazdı: Tabi çok önemli bir eksiğimiz var şu an, elektrikli arabamız yok. Elini korkak alıştırma. Bas tuşa 😅 1 Yorum bağlantısı
Selim Bilgin Pazar 09:03 Paylaş Pazar 09:03 Mehmet Ozyurek yazdı: Elini korkak alıştırma. Bas tuşa 😅 Basınca gelmiyor ki, uydudan gemi takip ediyor millet. Mehmet Ozyurek yazdı: Biz iki marşta harcarız onu. 😂 A6 quattro giib kullanınca Tesla ne yakar diye video çekeceğim. 1 3 Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek Pazar 09:07 Paylaş Pazar 09:07 Selim Bilgin yazdı: A6 quattro giib kullanınca Tesla ne yakar diye video çekeceğim. Dün gece sana gönderdiğim videodaki gibi olursun 😂 Arabadaki yolcular, başlarım senin elektrikli arabana. Var artık şu İstanbul’a diyecektir. 😂 Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu Pazar 09:47 Paylaş Pazar 09:47 Mustafa Arıkan yazdı: Kablonun geçeceği yerler ortak alan olduğu için izin almak zorunda olunduğuna dair kuvvetli bir yorum var. Yorum değil de kanun var. Bu tarz değişikliklerin olması için 4/5 onay alınması gerekir. Ayrıca kendisi için fayda sağlayacak şeyde diğer bağımsızlara zarar verecek şeyler yapılamaz. Yapılırsa da sorumlududur kat mülkiyeti kanunu 19.madde Yorum bağlantısı
Selim Bilgin Pazar 09:55 Paylaş Pazar 09:55 Eskilere yapacak bir şey yok da bundan sonra yapılacak sitelerde otopark bölümüne en başta dairenin sayacından uygun hat çekilmeli bence. Arabalar artıyor, daha büyük mevzu olacak bu işler. Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu Pazar 10:01 Paylaş Pazar 10:01 Selim Bilgin yazdı: Basınca gelmiyor ki, uydudan gemi takip ediyor millet. A6 quattro giib kullanınca Tesla ne yakar diye video çekeceğim. 160km hızla 30/100km yakıyor. Tesla ama. Mehmet Göktürk yazdı: - Apartmanlarda yeni yönetmelikle kendi yerinize priz yapmanıza bir sıkıntı yok. İstasyon için ise %51 onayı gerekiyor ama genel kuruldaki sayının. Yani herkesin değil. Kısaca genel kuruldan kabul çıkacak. Yahut "sökeceğim priz yaptım" diye daha soft olacaksınız herkese. - Bu yönetmelik Kat mülkiyeti kanunuyla çelişiyor, kanun yönetmelikten daha üstündür. Ama hukuki olarak sonradan çıkan mevzuat eskinin önüne geçebilir diye bir yargı usulü de var. Karışık işler yani Yorum bağlantısı
Metin Uzunoğlu Pazar 10:30 Paylaş Pazar 10:30 Mustafa Arıkan yazdı: Kapalı otopark şeklinde hocam. Elektrik panosundan buraya kablo çekilecek ve mecburen ortak alandan geçecek. Bu durumda sorun olur diyenler var. Yani kablo geçecek yerlerde tadilat vs olabilir 5x6mm² kablo çekilecek izin gerekir bence. Yorum bağlantısı
Kerim Bilge Pazar 10:32 Paylaş Pazar 10:32 Tansu Kalafatoğlu yazdı: Ama hukuki olarak sonradan çıkan mevzuat eskinin önüne geçebilir diye bir yargı usulü de var. Karışık işler yani Tabi bu durum sonradan çıkan mevzuat düzenlemesi ile önceki mevzuat düzenlemesi normlar hiyerarşisinde eşit ise geçerli. Örneğin sonraki kanun önceki kanun karşılaştırması gibi. Önceki kanun sonraki yönetmelik gibi bir kıyaslama olamaz çünkü kanunlar hiyerarşide yönetmelikten üsttedir. Somut olayla ilgili olarak net bir yorumda bulunmak yerine içimden geçirdiğim tek husus şu; yerli ve milli elektrikli araba yapıyorsun (bende de 1 tane var), teşvik veriyorsun ama mevzuat düzenlemesini gerekli şekilde yapmayıp insanları mağdur ediyorsun, keşke yerli ve milli aracımız yollara çıkmadan ya da yenice çıktığında bunlar da halledilebilseydi. 1 Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu Pazar 10:51 Paylaş Pazar 10:51 Kerim Bilge yazdı: Tabi bu durum sonradan çıkan mevzuat düzenlemesi ile önceki mevzuat düzenlemesi normlar hiyerarşisinde eşit ise geçerli. Örneğin sonraki kanun önceki kanun karşılaştırması gibi. Önceki kanun sonraki yönetmelik gibi bir kıyaslama olamaz çünkü kanunlar hiyerarşide yönetmelikten üsttedir. Somut olayla ilgili olarak net bir yorumda bulunmak yerine içimden geçirdiğim tek husus şu; yerli ve milli elektrikli araba yapıyorsun (bende de 1 tane var), teşvik veriyorsun ama mevzuat düzenlemesini gerekli şekilde yapmayıp insanları mağdur ediyorsun, keşke yerli ve milli aracımız yollara çıkmadan ya da yenice çıktığında bunlar da halledilebilseydi. Bizde önce konutlar yapılır. Sonra yollar ve en son toplu ulaşım düşünülür. Maalesef hep böyle oldu 1 Yorum bağlantısı
Recommended Posts