Bircan Sezgin Perşembe 09:12 Paylaş Perşembe 09:12 Merhabalar, KKTC’de yaşıyorum ve 2005 model Ford Focus MK1 manuel kasa aracım var. Araç **167,372 km (104,000 mil)**de. Bir süredir aracımda tekleme ve devir düşmesi gibi problemler yaşıyorum. Aracımda şu anda MOTUL 6100 SYNERGIE+ 10W-40 motor yağı kullanıyorum. Sıcak iklim nedeniyle ustam bu yağı önerdi. Bu sorunların giderilmesi için şu işlemleri yaptırdım: • 4 adet Hella marka buji • Yeni ateşleme bobini • 4 yeni buji kablosu • Külbütör kapak contası • Yeni V kayışı • Benzin filtresi değişimi • Hava filtresi değişimi • Gaz kelebeği ve potansiyometre sensörü temizliği (benzinle) • Rölanti motoru temizliği (benzinle) • Motor takozu değişimi Aklıma gelmeyen daha nice şeyler.... Bunlar ustam tarafından yapıldı. İlk başta sorun ciddi şekilde azaldı ancak birkaç gün sonra tekrar eski haline döndü. İlk ustam, aracı test etmeden direkt “subap yanık olabilir” dedi. Fakat bu işlemleri yaptıktan sonra sorun çözülmedi ve bu süreçte yaklaşık 15-20 bin TL harcadım. İçime sinmediği için başka bir ustaya gittim. İkinci usta araca kompresyon testi yaptı ve şu sonuçları aldı: • 1., 2. ve 3. piston: 12-14 PSI • 4. piston: 7-8-9 PSI Bu ustaya göre, 4. piston segman kaçırıyor ve motorun sökülüp segmanların yenilenmesi gerekiyor. Bu işlemin maliyeti ise 45 bin TL’den başlıyormuş. Ancak, aracın değerini (80 bin TL) göz önünde bulundurarak “Böyle kullan, masraf yapma. Zorlama ve dikkatli kullan,” dedi. Ayrıca yağ değişimi geldiğinde yine 10W-40 koymamı önerdi. Benim sorularım şunlar: 1. Yağ tercihi: 10W-40 yağı segmanı daha çok zorlamaz mı? Fabrika, Mobil Süper 3000 Formula Fe 5W30 Full Sentetik tam sentetik yağı öneriyor. Acaba bunu kullansam daha mı iyi olur? Çünkü segman daha az mı zorlanır daha rahat çalışır tam anlamıyorum. Ancak ustam, zamanla bu yağın da kaçırıp yakabileceğini söyledi. Siz ne düşünüyorsunuz? Şu anda aracım yağ eksiltmiyor veya yakmıyor. 2. MAP sensörü ve diğer parçalar: MAP sensörü gibi diğer sistemleri de temizletip aracı “kötünün iyisi” bir hale getirmek istiyorum. Bu konuda başka önerileriniz veya tecrübeleriniz var mı? Aracı 4 aydır kullanıyorum ve son 1 aydır bu sorunlar ortaya çıktı. Daha önce böyle problemler yaşamamıştım. Sizin önerilerinizi ve tecrübelerinizi paylaşabilirseniz çok sevinirim. Teşekkür ederim! Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur Perşembe 10:14 Paylaş Perşembe 10:14 Bircan Sezgin yazdı: için başka bir ustaya gittim. İkinci usta araca kompresyon testi yaptı ve şu sonuçları aldı: • 1., 2. ve 3. piston: 12-14 PSI • 4. piston: 7-8-9 PSI güzel bilgi , bir çalışma daha gerkityor, 4. silindire bir daha test yapılacak ancak test önceki buji değiliğinden içeri çok az yağ damlatılsın, 4-5 damla, bardak değil tabiii. eğerki yağlı ölçümde bu rakam 1011 e çıkarsa, segman sorunlu, değişmez ise subap sorunlu, o zaman sadece üst kapak açıllacak daha ucuza mal olacak. geçmiş olsun Bircan Sezgin yazdı: Ancak, aracın değerini (80 bin TL) kobrısta tamir yapmanın diğper zorluğu bu, normal şartlrda yeni araba alınır bu rakamlar toplanırsa, mantık o 1 Yorum bağlantısı
Bircan Sezgin Perşembe 10:20 Yazar Paylaş Perşembe 10:20 Çağlar Bayur yazdı: güzel bilgi , bir çalışma daha gerkityor, 4. silindire bir daha test yapılacak ancak test önceki buji değiliğinden içeri çok az yağ damlatılsın, 4-5 damla, bardak değil tabiii. eğerki yağlı ölçümde bu rakam 1011 e çıkarsa, segman sorunlu, değişmez ise subap sorunlu, o zaman sadece üst kapak açıllacak daha ucuza mal olacak. geçmiş olsun kobrısta tamir yapmanın diğper zorluğu bu, normal şartlrda yeni araba alınır bu rakamlar toplanırsa, mantık o Tesekkurler Motor yagı konusunda ne diyorsunuz : Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur Perşembe 10:22 Paylaş Perşembe 10:22 Bircan Sezgin yazdı: Tesekkurler Motor yagı konusunda ne diyorsunuz : kalın yağ ile kompresyonu 1 birim artırıken diğer öngörülemeyen yerelre 3 birim hasar verilebilir, krank yatağı çizilir ise o masraf 80 bin olur Yorum bağlantısı
Bircan Sezgin Perşembe 10:32 Yazar Paylaş Perşembe 10:32 Çağlar Bayur yazdı: kalın yağ ile kompresyonu 1 birim artırıken diğer öngörülemeyen yerelre 3 birim hasar verilebilir, krank yatağı çizilir ise o masraf 80 bin olur Yani Tavsiyeniz Kalın olan 10-40 yağ devam mı edeyim yoksa 5-30 a mı geçeyim hangisi daha Güvenli en azından iyinin kötüsü ömrünü uzatmak olur! Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur Perşembe 10:58 Paylaş Perşembe 10:58 Bircan Sezgin yazdı: Yani Tavsiyeniz Kalın olan 10-40 yağ devam mı edeyim yoksa 5-30 a mı geçeyim hangisi daha Güvenli en azından iyinin kötüsü ömrünü uzatmak olur! teknik tavsiye, yaşadığınız coğrafya rakamlarına bakınca değişir, mantıklı tavsiyey dönüşür, 5/30 a katkı atın https://www.opetfuchs.com.tr/tr/urun/ekonomizer bunun gibi, lakin önce teşhis doğru yapılmalı, egzosdan duman atıyor mu bu motor 1 Yorum bağlantısı
Bircan Sezgin Perşembe 11:06 Yazar Paylaş Perşembe 11:06 Çağlar Bayur yazdı: teknik tavsiye, yaşadığınız coğrafya rakamlarına bakınca değişir, mantıklı tavsiyey dönüşür, 5/30 a katkı atın https://www.opetfuchs.com.tr/tr/urun/ekonomizer bunun gibi, lakin önce teşhis doğru yapılmalı, egzosdan duman atıyor mu bu motor Yag yakma duman atma yok ama 7 bın devire falna gelince bırt diye ufak gri duman atıyo duruyo klasik her araçta olan gibi ben 4.pistonun daha rahat çalışmasını istiyorum fakrikada 5-30 koy diyor mobilin fakat bilmiyorum eksantiriklerin olduğu yerden çıkırtı gibi sesler geliyor soğuken çok ısınınca azalıyor. şimdi contası değişiyor kürbütorkapağının fotoğrafıda var. durum bu 5-40 ta olabilir 5-30 da olabilir 10 40 motulde olabilir ama motorumun daha sorunsuz daha duzgun optimumum lazım. Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur Perşembe 11:20 Paylaş Perşembe 11:20 Bircan Sezgin yazdı: şimdi contası değişiyor kürbütorkapağının fotoğrafıda var. durum bu 5-40 ta olabilir 5-30 da olabilir 10 40 motulde olabilir ama motorumun daha sorunsuz daha duzgun optimumum lazım. 10/40 koyun önce manevi olarak içiniz ve usta rahat etsin Bircan Sezgin yazdı: Yag yakma duman atma yok olmalı idi, 7 kompresyon ile Yorum bağlantısı
Bircan Sezgin Perşembe 13:35 Yazar Paylaş Perşembe 13:35 Çağlar Bayur yazdı: 10/40 koyun önce manevi olarak içiniz ve usta rahat etsin olmalı idi, 7 kompresyon ile 5000 kmde yaklasik 750ml ile 1.5lt eksiltiyor bu arada normal mi bu Yorum bağlantısı
Cem Işık Perşembe 13:47 Paylaş Perşembe 13:47 Bircan Sezgin yazdı: 5000 kmde yaklasik 750ml ile 1.5lt eksiltiyor bu arada normal mi bu Baya anormal bu değeler sağlıklı bir motor için.. 1 Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur Perşembe 15:40 Paylaş Perşembe 15:40 Bircan Sezgin yazdı: 5000 kmde yaklasik 750ml ile 1.5lt eksiltiyor bu arada normal mi bu bu bilgi tek başına en başta olsa iyi olurdu. yağ ile falan uğraşmayın zaten kısa km sonra o motor marşa bile tepki vermeyecek Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi Perşembe 18:53 Paylaş Perşembe 18:53 10 15bin km de 1 litreye kadar performanslı sürüşe göre 5w30 eksiltme yapabilir der fabrika.. 10w40 da bu az olmalıydı yada hiç. Tabi yağın kalitesi de önemli. Soğuk motor sabahları egsozdan Duman var mı Segman işi karışık. Bir de belli bir km sonra tekrar kompresyon ölçmek gerek. Ama bu sefer ilk ölçumdeki sıralamadan farklı 1234 değilde 4321 diye. Akü bile etkiliyor. Eğer zayıfsa 4. Pistonu ölçene kadar Bir de gaz kelebeği açık olduğundan emin olunacak ölçümde. Yine o da bir etmen. İlk silindir ile son silindir arasındaki farkta 1 Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi Perşembe 18:58 Paylaş Perşembe 18:58 Tekleme için ateşleme ve enjektörlerdi iyi kontrol etmeli. Buji bobin ve kablo orijinal değil. O bile etmen olabilir. Beyinde silindir tekleme hatası var mı varsa hangi silindirde onu iyi okumalı. Ve tavsiyem enjektör ve bujinin yer değişerek hata varsa verdiği silindirde yer değişme yapıp yapmayacağını görmek. LPG yok sanırım ama LPG de benzer bir sorunu enjektör yeri değişerek tekleme hatasının yer değiştirdiğini tespit etmiş ve sorunu çözmüştüm 1 Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek Perşembe 19:13 Paylaş Perşembe 19:13 Belki de subap değişimi hatalı.. Direk sekman demek yanlış.. Yağlı ve yağsız olarak silindir kompresyon testi tekrar yapılmalı. Önce yağsız olarak yapılmalı, değerler not edilmeli. Sonra buji deliğinden 2-3 damla yağ damlatıp test tekrar yapılmalı. Değerler yükselirse sekman kaçırıyor demektir. Değer değişmedi ise subap hatalı demektir. 1 Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur Perşembe 20:15 Paylaş Perşembe 20:15 Mustafa Tüfekçi yazdı: Soğuk motor sabahları egsozdan Duman var mı 5000 km de 1.5 lt su eksiltiyormuş.... sanırım olay belli oldu Mehmet Ozyurek yazdı: Değer değişmedi ise subap hatalı demektir. 1 Yorum bağlantısı
Bircan Sezgin Cuma 08:07 Yazar Paylaş Cuma 08:07 Çağlar Bayur yazdı: 5000 km de 1.5 lt su eksiltiyormuş.... sanırım olay belli oldu Mustafa Tüfekçi yazdı: Tekleme için ateşleme ve enjektörlerdi iyi kontrol etmeli. Buji bobin ve kablo orijinal değil. O bile etmen olabilir. Beyinde silindir tekleme hatası var mı varsa hangi silindirde onu iyi okumalı. Ve tavsiyem enjektör ve bujinin yer değişerek hata varsa verdiği silindirde yer değişme yapıp yapmayacağını görmek. LPG yok sanırım ama LPG de benzer bir sorunu enjektör yeri değişerek tekleme hatasının yer değiştirdiğini tespit etmiş ve sorunu çözmüştüm Mehmet Ozyurek yazdı: Belki de subap değişimi hatalı.. Direk sekman demek yanlış.. Yağlı ve yağsız olarak silindir kompresyon testi tekrar yapılmalı. Önce yağsız olarak yapılmalı, değerler not edilmeli. Sonra buji deliğinden 2-3 damla yağ damlatıp test tekrar yapılmalı. Değerler yükselirse sekman kaçırıyor demektir. Değer değişmedi ise subap hatalı demektir. Merhaba arkadaşlar, Aracımla ilgili genel bir özet paylaşmak istiyorum. Araçta duman atma veya su eksiltme gibi bir sorun bulunmuyor. Ancak geçtiğimiz günlerde yapılan basınç testi sırasında, 1, 2 ve 3. pistonlar 12-13 psi basınç gösterirken (test sırasında orada değildim), 4. pistonun basıncı 7-9 psi arasında ölçülmüş. Bu durumu ustama danıştım ve “Bu segman mı, subap mı, nasıl anladınız?” diye sordum. Bana “Teknikleri var, biliyorum.” dedi. Ardından sağlamasını göstermek için şunu belirtti: Şarj dinamosunun arkasındaki MAP sensörü tamamen yağ içinde kalıyor ve 4. piston basıncı, yağı aşağıdan çekerek manifolta gönderiyor. Ancak, bunun şu an için “ölümcül” bir durum olmadığını, aracı bu şekilde kullanabileceğimi ve gidebildiğim yere kadar gitmemi söyledi. Kuzey Kıbrıs’ta araçların %90’ının 5000 km’de bir motor bakımı gördüğünü de ekledi. Genel olarak, aracım 5000 kilometrede yağ çubuğunun maksimum seviyesinden 75-50 arasında eksilme yapıyor. (Sonradan öğrendiğim bir bilgiye göre, yağ çubuğu aslında sadece 1 litreyi gösteriyormuş; bunun doğruluğunu bilmiyorum.) Ek bir bilgi olarak, 4. pistonun bujisi tamamen siyahken, diğer bujiler beyaz durumda. Araç bazen dengesiz çalışıyor, ardından toparlanıp normal şekilde devam ediyor. Özellikle sabahları, cold start sırasında motor 2 silindirli bir motosiklet gibi çalışıyor ve 2-3 saniye içinde 1500 devire ulaşıp toparlanıyor. Şu an aracımı yaptıracak ya da büyük parçalarını değiştirecek bir bütçem yok. Bu yüzden, sorunun segman ya da subap kaynaklı olduğunu düşünerek bunu en aza indirerek kışı atlatmaya çalışıyorum. Eğer segmanlarda bir problem varsa, kullandığım 10W-40 yağın kalın gelebileceğini düşündüm ve aracı 5W-30 yağa çevirmek gibi bir fikrim var. Böylece segmanların biraz daha rahat çalışabileceğini umuyorum. Elbette, bu konuda tam bilgiye sahip değilim; ustalardan duyduklarım ve sağdan soldan öğrendiklerime dayanarak böyle düşünüyorum. Amacım, şu an için segman ya da subap sorununu minimum seviyeye indirerek araca herhangi bir ek masraf yapmadan bu kışı geçirmek. Çünkü mevcut durumda bütçem tamamen tükendi. Tavsiye ve önerilerinizi bekliyorum. Teşekkür ederim. Yorum bağlantısı
Bircan Sezgin Cuma 16:10 Yazar Paylaş Cuma 16:10 Merhaba Arkadaşlar, Ford Focus MK1 kasa, 2005 model 1.6 benzinli aracımla ilgili yaşadığım sorunlar ve yaptırdığım işlemler hakkında fikirlerinizi almak için bu konuyu açıyorum. Öncelikle, aracın motor videosunu izlemek isteyenler için bir link paylaşıyorum. Videoyu izledikten sonra yorumlarınızı yazarsanız çok sevinirim. Aracın videosu için tıklayınız. Egzoz Araç Özeti: • Model ve Kasa: 2005 Ford Focus MK1 • Kilometre: 170.000 km • Yakıt Türü: Benzin • Genel Durum: Duman atma veya su eksiltme gibi sorunlar yok. Ancak araç zaman zaman tekleme, performans kaybı ve dengesiz çalışmayla dikkat çekiyor. Sorunlar: • Devir dengesizliği • Tekleme • Performans kaybı • Sabahları “cold start” sırasında 30 saniye süren sesli ve düzen olarak dengesiz çalışma • Motor çalıştığında sesli ve düzensiz bir çalışma Bu sorunları çözmek için birçok işlem yaptırdım, ancak istediğim sonucu alamadım. İşte bu süreçte yapılan işlemler: Yapılan İşlemler: • 4 adet Hella marka buji değişimi • Ateşleme bobini yenilendi • 4 buji kablosu değiştirildi • Külbütör kapak contası değiştirildi • Yeni V kayışı takıldı • Benzin ve hava filtresi değiştirildi • Gaz kelebeği ve potansiyometre sensörü temizlendi • Rölanti motoru temizlendi • Motor takozu değiştirildi Yukarıdaki işlemlerden sonra sorunlar bir süre azaldı, ancak kısa süre içinde eski haline döndü. Kompresyon Testi Sonuçları: Sorunların devam etmesi üzerine ikinci bir ustaya danıştım ve araç üzerinde kompresyon testi yaptırdım. Sonuçlar şöyle: • 1., 2. ve 3. piston: 12-13 psi • 4. piston: 7-9 psi Bu sonuçlara göre usta, 4. pistonun segman kaçırdığını ve motorun sökülerek segman yenilemesi gerektiğini söyledi. Ancak bu işlemin maliyeti oldukça yüksek (45 bin TL civarı). Usta ayrıca, mevcut durumda aracı böyle kullanabileceğimi belirtti ve masraf yapmamamı tavsiye etti. Ek Gözlemler: • MAP sensörü: Şarj dinamosu arkasındaki MAP sensörü tamamen yağlanmış durumda. • Bujiler: 4. pistonun bujisi tamamen siyah, diğer bujiler beyaz renkte. • Manifolt: Ustam Manifolta yağ geldiğini söyledi. (4. pistondan segmandan dolayı yağ veriyormuş) Ben görmedim. • Yağ Eksiltme: 5000 kilometrede maksimum seviyeden yaklaşık 75-50 birimlik bir eksilme oluyor. Yağ çubuğunun 1 litreyi gösterdiği bilgisi var, ancak emin değilim. Sorularım: 1. Yağ tercihi: Şu anda araçta MOTUL 6100 SYNERGIE+ 10W-40 motor yağı kullanıyorum. Sıcak iklim nedeniyle bu yağı tercih ettik, ancak segman sorunu olduğu düşünüldüğünde 5W-30 yağ kullanımı daha doğru olur mu? Bu değişikliğin segmanlara olumlu bir etkisi olur mu? 2. MAP sensörü ve diğer temizlikler: MAP sensörünün tamamen yağ içinde kalması 4. piston basıncıyla ilişkili olabilir mi? Bu konuda ekstra bir işlem yapılmalı mı? 3. Geçici çözümler: Aracı bu kışı masrafsız geçirmek istiyorum. Sorunu daha fazla büyütmemek için dikkat etmem gereken noktalar neler olabilir? Beklentim: Amacım, şu anki bütçem doğrultusunda araca ek masraf yapmadan sorunları en aza indirerek bu kışı atlatmak. Bu konuda tecrübelerinizi, tavsiyelerinizi ve önerilerinizi paylaşabilirseniz çok sevinirim. Şimdiden teşekkür ederim! 🙏 Video : Video 2 : Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur Cuma 16:27 Paylaş Cuma 16:27 Bircan Sezgin yazdı: Eğer segmanlarda bir problem varsa, kullandığım 10W-40 yağın kalın gelebileceğini düşündüm ve aracı 5W-30 yağa çevirmek gibi bir fikrim var. Böylece segmanların biraz daha rahat çalışabileceğini umuyorum. umduğunuzun tam tersi, 10/40 konur bir süre daha böyle kullanılacak ise Yorum bağlantısı
Bircan Sezgin Cuma 16:31 Yazar Paylaş Cuma 16:31 Çağlar Bayur yazdı: umduğunuzun tam tersi, 10/40 konur bir süre daha böyle kullanılacak ise Yenı bır konu açtım oarada aracın videosunuda koydum bir bakabilir misin Çağlar abi Yorum bağlantısı
Recommended Posts