İçeriğe Yönlendir

Ford Kuga Yokuş Aşağı Stop Arızası


Kayra BARAN

Recommended Posts

Kayra BARAN
(düzenlendi)

Merhabalar;

 

2010 model Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 Powershift araca sahibim. Aracımda mayıs ayından beri devam eden ve ciddi anlamda can sıkan bir arıza var. Aracım yokuş aşağı viteste iken kompresöre girdiğinde stop ediyor.

 

Uzun bir yazı. Umarım sıkılmadan okuyup sorunuma bir çözüm getirebiliriz. Eğer ki uzun uzun hikayeyi okumak istemiyorsanız, en alta teknik açıklama da bırakıyorum. Onu okuyabilirsiniz.

 

 

 

Bu arıza dört beş ay önce havalar ısınmaya başladığı sırada meydana geldi. İlk bu arızayı vermeden önce aracım fren boşalttı. Daha sonra pedala birkaç kez basıp çekerek sorunu düzelttik.

 

Fakat fren boşalmasının ardından iki hafta geçince araç yokuş aşağı önce arıza lambası yakarak ekranımda motor arızası uyarısı gösterdi ve gaz tepkimesini kapattı. Arıza lambası yandığında motordan gır gır eden ve ne olduğunu anlamadığımız bir ses gelmeye başladı. Araç gaz tepkimesini kapatmasına rağmen yokuş aşağı atalet almaya devam ediyor ve vites yükseltiyor, veya yavaşlarsanız vites düşürüyor. Yavaşladıktan sonra da motor kendine kapattı. Boşa atıp motoru tekrar çalıştırdık. Sanki arabada hiçbir şey yokmuş gibi araba sorunsuz ilerlemeye devam etti. Ama arıza lambası hala yanıyordu. Gün içinde araca birçok kez indi bindi yaptık. Akşam bindiğimizde ise arıza lambası sönmüştü. Ve önümüzdeki 6 gün boyunca araç o yokuşta hiç stop etmemişti. Fakat 6 gün sonra araba tekrar stop etti. Bu sefer korkup bir tamirciye göstermek gerekir diyerek, aracımı satın aldığım zaman ağır bakımını yapan servise götürdüm.

 

Cihaza taktıkları zaman aracımda gösterge arızası olduğunu söylediler. Şaşkınlık içerisinde kalarak, "Ee ben bunu nerede yaptırayım peki? İşini bilen bir elektronikçi var mıdır ki?" diye bir soru sordum ve beni bir beyinciye yönlendirdiler. Daha sonra beyinciye gittiğim zaman da "Kardeşim bahsettiğin arıza ile göstergenin alakası yok. Ben seni çok iyi bir Ford ustasına yönlendiriyorum şimdi." dedi. Ben de beni yönlendirdiği ustaya gittim.

 

Şimdi buraya dikkat edelim. Bu ustaya gidene kadar arabam sadece yokuş aşağı stop ediyordu. Başka herhangi bir arızası yoktu. Usta aracı cihaza bağladığı zaman aracında turbo arızası görünüyor. Şu aracı bi stop ettir gel dedi. Ben de yakında en dik yokuşu olan yere gittim. Araç daha yokuşta eğilir eğilmez stop etti. Şaşkınlık içerisinde kalarak ustaya gittim. Çünkü araç daha dik bir yokuştan indiğinde yokuşta baya bi ilerleyip öyle stop ediyordu. Şimdi daha düz bir yokuşta daha eğilir eğilmez stop etti. Daha ustaya gidemeden araba düzlükte arıza yaparak, hızlanma azaltıldı uyarısı verdi. Gaza basıyorum araba gıdım gıdım gidiyor. Fren sert. Araba gır gır çalışıyor. Yarım saat önce kuduz gibi giden araba birden Anadol'a döndü anlayacağınız. Ustaya gittiğim zaman dedi ki, bi test sürüşüne çıkalım senle. Test sürüşüne çıktık ve aracı çevreyoluna çıkardık. Usta aracı çevreyolunda yüksek hızda stop ettirmeyi başardı. Fakat arıza kodu göründüğü gibi ekranı aşağıya indirdi. Fakat ben aracı stop ettiren arıza kodunu gördüm. (önümüzdeki iki hafta boyunca bu arıza kodunu hatırlayamayacağım.) Usta daha tamirhaneye giderken bana liste çıkarmaya başladı. Dedi ki "Şanzımanın komple inecek, tekrar toplanacak, şanzıman beyni değişmesi gerekebilir, motor beyninin kontrol edilmesi gerekebilir. aksın değişecek, motor kulakları değişecek, birkaç sensör değişecek." diye saydı da saydı. Ya diyorum abi sen ne yaptın ya? Araba 700 bin lira. Ustanın çıkardığı fatura 235bin TL. "Dedim ben düşüneceğim, hadi eyvallah."

 

Olay iyice karıştı. Araba şu zamana kadar sadece yokuş aşağı stop ediyordu. Şimdi düzlükte hız kesiyor. Üstüne üstlük araba eve giden yolda silkelemeye de başladı. Ama öyle böyle bir silkeleme değil. Anlayacağınız arabada bi de enjektör sorunumuz çıktı. Araba hem stop ediyor, hem hızlanma kesiyor, hem silkeliyor. Üstüne bi de turbo arızası var dediler. Arabayı daha sonra başka bir ustaya götürdük.

 

Usta beyni temizleyerek araçla test sürüşüne çıkmamı söyledi. Araç arızanın ilk günkü haline geri geldi. Ama hala silkeliyordu. Üstüne bir de test sürüşünde aracı stop ettiremedik. Tamirhaneye geri gittiğim zaman "Sadece enjektör ve turbo arızası görünüyor. Onun dışında bir arıza kaydı yok. Aracı bi turbocuya götür, bir de ikinci silindirin enjektörünü kontrol ettir. Stop etsin öyle gel. Olur da etmezse gelmene hiç gerek yok.". Teşekkür ederek arabayı bir turbocuya götürdüm.

 

Turbo ustası turbonun da sağlam olduğunu, sadece hortumların biraz gevşediğini ve onları da sıktığını söyledi. Aracın beynini tekrar sıfırladık. Aracı tekrar stop ettirdik. Sonra tuttuk enjektörler için tamircinin yolunu.

 

Götürdüğümüz tamirci 20 yıllık Otokoç ustası. Usta bize dedi ki yazılımdan yapar, arabanın yazılımını güncelleyelim sorunu düzelir. Yazılımı güncelledikten sonra oradan da çıktık. Otobanda arabayla giderken yine kafa atıyor makine. Yokuş aşağı yine stop etti ayrıca. Aradık tamirciyi, dedik araba hala silkeleyip stop ediyor. "Tamam abi getir arabayı bakacağım." dedi sağ olsun.

 

Aracımız iki üç hafta boyunca onda kaldı. Enjektörü çıkarmakta biraz zorlanmışlar ama başarmışlar. (Adamlar bizim araba için enjektör sökme aparatı almış, Allah razı olsun :biggrin:) Enjektörü tamire göndermiş, geri geldiği zaman denemişler ama hala arıza vermiş. Daha sonra enjektör kablolarını değiştirdi ve enjektör sorunu çözüldü. Eli değmişken hasarlı hortumları da kontrol etti. Araba güzel güzel gidiyor. Titreme kesildi. Silkeleme kesildi Ama hala stop ediyor araba. Dedik araba stop ediyor hala. Biraz istişare ederken arıza kodlarını ustalar ile beraber inceledik. Arıza kodlarını sırası ile paylaşıyorum.

 

B166A

U1900

P1571

P0239 (Bu kod turbo kontrol edilmeden önce P003A olarak görüntüleniyordu.)

P0219 (En önemli kodumuz bu)

 

Usta diyor ki; "Abi, araba gösterge arızası da veriyor, beyinden de arıza veriyor, frenden de veriyor, turbodan da veriyor, kranktan da veriyor dedi." Ekrana bakarken P0219 kodunu görür görmez kafama jeton düştü. Hatırlayamadığım dediğim kod buydu. Fark eder etmez, "Arabayı stop ettiren kod bu." dedim. Daha sonra hemen aracın krank ve eksantrik sensörlerini değiştirdiler. Fren müşürünü de değiştirdiler.  Araba yine stop etti. Ustalar arabanın arkasını vinçle kaldırıp aracı tekrar stop ettirmeye çalıştılar ama araba yine stop etmedi. Araba eğilince yakıt deposundan mı bir şey oluyor diye düşündüler. Söküp baktılar, ama yine bir şey çıkmadı. Ustalar en son acaba beyinde mi bir şey var diyerek arabaya başka sağlam beyin taktılar. Araba yine stop etti. Çözüm bulamayınca mahcubiyetlerini de dile getirerek bizi kırmadan, sadece yapılan işlemlerin ücretini alarak dükkandan uğurladılar.. Teşekkür ettik, Çıktıktan sonra da "Acaba gerçekten şanzımanda mı bir şey var?" diye düşünerek aracı şanzımancıya götürdük.

 

Şanzımancı cihazı araca bağladı ve bir arıza kodu olmadığını söyledi. Test sürüşünde de sadece kavramanın zayıf olduğunu söyledi. Anlayacağınız şanzımanda da bir şey çıkmadı. Daha sonra başka bir ford tamircisine gittik.

 

O da baktı, aracı inceledi. Bu usta da, bizim araca takılan beyni ve sensörleri gönderen usta. İşinin ehlidir. Bana bir şanzımancı numarası verdi ve oraya gitmem gerektiğini söyledi. Aradığımda da az önce belirttiğim şanzımancı olduğunu fark ettim. Biraz istişare sonrası, "Bu araç sanayide çözülmez, büyük yetkili servislerden birine götür" dediler. Ben de Karşıyaka'daki büyük yetkili servise götürdüm aracı.

 

Rezervasyonum yapıldı. Günü gelip rezervasyona gittiğim zaman ne deseler beğenirsiniz. "Araç 10 yaşını geçtiği için Otosan bu arabaya parça garantisi vermiyor, yani ben bu arabaya parça bulamam." Üstüne ben de "Ee baştan niye söylemediniz? Benim arızam tespit edilmeyecek mı şimdi?" dedim. Karşıdan cevap olarak, "Araca arıza tespit yaparım, değişmesi gereken parçayı söylerim ama takamam." dendi. Ben de "Ee, peki arızayı giderecek mi bu tespit?" dememin ardından, "Onun garantisini veremiyorum." cevabını aldım. Neyse aracıma arıza tespiti yapıldı. Gaz kelebeği arızası olduğu ve bunun değişmesi gerektiği söylendi. Sanayinin dört katı arıza tespit parasını da ödeyip çıktık servisten. Ford, Ford'u tamir edemiyor. Ford, Ford'a parça bulamıyor. Kahkaha atarsınız :biggrin:

 

İşinin ehli dediğim ustaya da gözü karartıp orijinal gaz kelebeği taktırdım. Ama nafile, araç yine de stop etti. Usta da sen şu arabayı işini bilen bir şanzımancıya götür dedi. Ben de arabayı daha iyi bir şanzımancıya götürerek yazılımını güncellettim ve onunla test sürüşüne çıktım. Araba stop etti. Ama şanzıman ustası net bir şekilde, "Abi bu arabanın şanzımanında bir arıza yok. Kavraman biraz zayıf ama bu arabayı stop ettiren şey o değil." dedi. 

 

Biz de pes ettik. Çok masraf edildi. Biraz ara verelim dedik. Artık kendi kafamızda fikir üretip duruyoruz. Araba P0219 ve P0239 arızalarını veriyor sadece. P0219'dan da stop ediyor. Acaba EGR'mi? Turbo'nun içinde mi bir şey var? Neyi var bu arabanın diye düşüne düşüne kafayı yedik. Mental bitti yani anlayacağınız. Arabanın gücü kuvveti yerinde düzlükte felaket gidiyor. Yokuş yukarı performansını tartışmaya bile gerek yok. Ama şu araba yokuş aşağı stop etmiyor mu? Kafayı yedirir insana. Biz de bir mühlet yokuştan aşağı boşta yavaş yavaş inmeye karar verdik.

 

Bu yazıyı yazmadan önceki gün, aracı iki üç hafta boyunca bıraktığımız Otokoç'tan ayrılma usta ile görüştüm. Onun tavsiyesi üzerine Ford Otosan'ı aradım. Durumu izah ettim. Götürmüş olduğum yetkili servislerini de şikayet ederek aracım için dosya tutulması talebinde bulundum. Bana 48 saat içerisinde dönüş yapacaklarını bildirdiler. Bekliyorum. Fakat boş beklemek yerine buraya da bir yazı yazmaya karar verdim.

 

TEKNİK AÇIKLAMA:

 

  • Araç: Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium 4x4 Powershift
  • Sorun: Yokuş aşağı stop etme.
  • Stop ettiren arıza kodu: P0219 (Aşırı Hız Koşulu)
  • Beraberinde gelen arıza kodu: P0239 (Turboşarj Basınç Sensörü B Devresi arızası.)
  • Değişen Parçalar
  1. Krank Sensörü
  2. Eksantrik Sensörü
  3. Gaz Kelebeği
  4. Devir daim Hortumları
  5. Yakıt hortumları
  6. Fren müşürü
  7. İkinci silindir enjektörü
  8. ECU
  9. Yeni ve güncel ECU yazılımı
  10. Yeni ve güncel Şanzıman yazılımı ve adaptasyonu
  • Tanımlama: Araç yokuş aşağı vitese takılı iken ayak gazdan çekili vaziyette (Frene bas veya basma)" atalet almaya devam edince stop ediyor. Yani kompresör durumunda bir stop etme söz konusu. Gaza basarak inerseniz bir sıkıntı olmuyor. Vites boşta inerseniz de olmuyor.

 

 

 Daha önce böyle bir arıza ile karşılaşan var mıdır? Var ise çözüldü mü? Çözüldü ise nasıl bir yol izlendi?

tarihinde Kayra BARAN tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
  • Şaşkın 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

gösterge tablası sökük halde aracı çalıştırın ( kabloları takılı gösterge çalışır halde yoksa zaten marş basmaz) tablayı  elinizle aşağı yukarı eğin, bir iki şaplak patlatın araç stop eder ise, sorun gösterge içi lehim çatlağı, ehil bir elektronikçi 30 dak da halleder lehimleri. ilk bunu deneyin ilk ustanın söylediği gibi.

  • Beğen 1
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Kayra BARAN
Çağlar Bayur yazdı:

gösterge tablası sökük halde aracı çalıştırın ( kabloları takılı gösterge çalışır halde yoksa zaten marş basmaz) tablayı  elinizle aşağı yukarı eğin, bir iki şaplak patlatın araç stop eder ise, sorun gösterge içi lehim çatlağı, ehil bir elektronikçi 30 dak da halleder lehimleri. ilk bunu deneyin ilk ustanın söylediği gibi.

Çağlar bey, dediğiniz gibi göstergeyi yerinden çıkardım. Göstergeye aklıma gelip gelebilecek tüm hareketleri yaptırdım. Vurdum, sarstım. Ama araç stop etmedi.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

keşke etseydi iş bitecekti, ben yol açısına göre stop eden bir motor ilk defa duyuyorum, tesisat/soket vs. sorunu olmalı bu. ne turbomu ne de enejktörü elletirdim.

Yorum bağlantısı
Mertol Kip

Bence yanlış yere yöneliyorsunuz.

Mondeoya supercharger taktığımda bende yaşamıştım, oksijen sensörünün kablosunu piggyback e ters kablolamışız ondan çıkmıştı. enjektör turbo vs vs arızası vermesinin nedeni de o dur muhtemelen. O2 Sensörünün kablosunu bi kontrol edin bence, egzosta falan yapışıp erimiş olabilir.

Araba inişe gelince kısa devre falan oluyordur. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mustafa Yanar

Geçmiş olsun, çok can sıkıcı bir durum, şase elektrik kablo bağlantı noktalarını da gözden geçirmeyi unutmayın. 

Yorum bağlantısı
Kayra BARAN
Mertol Kip yazdı:

Bence yanlış yere yöneliyorsunuz.

Mondeoya supercharger taktığımda bende yaşamıştım, oksijen sensörünün kablosunu piggyback e ters kablolamışız ondan çıkmıştı. enjektör turbo vs vs arızası vermesinin nedeni de o dur muhtemelen. O2 Sensörünün kablosunu bi kontrol edin bence, egzosta falan yapışıp erimiş olabilir.

Araba inişe gelince kısa devre falan oluyordur. 

En kısa sürede sensörü kontrol ettireceğim teşekkür ederim.

 

Mustafa Yanar yazdı:

Geçmiş olsun, çok can sıkıcı bir durum, şase elektrik kablo bağlantı noktalarını da gözden geçirmeyi unutmayın. 

Teşekkür ederim, araç tesisatını komple kontrol ettirebileceğim bir elektrikçi bulursam iyi olacak.

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu

Geçmiş olsun. 

Yorum bağlantısı
Alpay Sumer

En pis arıza işlerinden biri.. 

Biraz kurcaladım lambda sensörü değiserek çözenler olmus.. 

En garibi lastikle alakalı diyenler var.. Lastikte bulunan sensörlerin tetiklediğinden bahsedenler olmuş.. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağrı Alaf
(düzenlendi)

Arabayı bıraktığında, yani motor frenini devreye girdiğinde problem gerçekleşiyor. Burası önemli. Senin arabayı aşağı vurman ile arabanın burnunun aşağıda olması aynı şey değil. O arabada Downhill modu var. Descent mode diye de geçer. Şanzımandan tekere değil de tekerden şanzımana kuvvet bindiği zaman bu mod devreye girerek inişi güvenli yapmak adına bazı ayarlamalar yapıyor. Bu ayarlamaları yaparken senin araba bir şekilde sıkışıyor ve motor duruyor. Descent, yani yokuş için ayrı bir modul yok, beynin içinde ve arıza yapmaz. Demek ki beynin haberleştiği elemanlarında bir problem var. 

 

Düşük ihtimalle olandan büyük jant takarsanız bu arıza olur, yüksek ihtimalle de oksijen sensöründe hayalet değer üretme problemi var. Lambda sensörleri Titanyum dioksit ile oksijen miktarına göre gerilim üreterek 0 ile 1 arasındaki voltaj değerini beyine iletirler. Yapıları gereği de birçok senaryoda arızalı olsalar bile beyin bu arızayı tespit etmekte zorlanır ve sadece P0129 arızası vermekle yetinir. Siz Bank 1'i yani 1 numaralı oksijen sensörünü bir değiştirin. Pahalı bir şey değil zaten. Kaliteli OEM'de tercih edebilirsiniz. Kaliteleri çok oynamaz zaten en kralı 100.000 sonrası saçmalamaya başlıyor. Vectra C'de çok uğraştım bu lambda sensörü ile. Delphi marka bir tanesi ile değişince araba çiçek gibi olmuştu. Bende Downhill modu olmadığından sadece gazın boşa düşmesi ve ataletlenirken silkeleme problemi yaşıyordum. 

 

Bu arada fren motor stop ettikten sonra boşalıyorsa problem değil. Westinghouse motor tahriğinden basınçlanır. Motor stop ederse ya da şanzıman boşta ise Westinghouse basınç tedarik edemez ve sonunda fren sertleşir - boşalır. "Ondan derler ki araba hareket halinde ise yakıttan tasarruf etmek için boşa atmayın." Hem araç boşa geçtiği zaman stop etmemek için püskürtme yapmaya devam eder yani yakıttan tasarruf etmez zarar edersiniz, hem de fren elemanları beslenemez. Sonra uçurumdan aşağı yuvarlanıyorlar. Bu da kamu spotu olsun. :D 

tarihinde Çağrı Alaf tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Çağrı Alaf yazdı:

yani yakıttan tasarruf etmez zarar edersiniz, 


boşa atmak tasarruf ettirir. Bu bi gerçek :) 

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora
Tansu Kalafatoğlu yazdı:


boşa atmak tasarruf ettirir. Bu bi gerçek :) 

Yola , eğime vs bir çok etkene bağlı. 

Yorum bağlantısı
Çağrı Alaf
Tansu Kalafatoğlu yazdı:


boşa atmak tasarruf ettirir. Bu bi gerçek :) 

Psikolojik olarak bayağı tasarruf ettirir, motorun gürültüsü kesilir, sarsıntı azalır ama pratikte enjektörler ılık ılık akıtmaya devam ederler sıvı altınları. :D 

 

Evren Erakçora yazdı:

Yola , eğime vs bir çok etkene bağlı. 

Yokuş aşağı gidilirken teoride hiçbir şekilde boşa atmak tasarruf ettirmez. Pistonlar tekerin gücünü kullanarak stroke yapacaklarından yakıt beyni püskürtmeyi keser. Boşa atılınca teker ile motorun bağlantısı şanzımandan kesilir ve motor stop etmemek için rolanti püskürtmesi  yapmaya devam eder. Düz yolda boşa atılırsa motor yeterince büyük olmadıktan sonra rolanti devri tekerden gelen sürtünme kuvvetine karşı duramaz ve ateşleme zoraki kesilir. 

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora
Çağrı Alaf yazdı:

Psikolojik olarak bayağı tasarruf ettirir, motorun gürültüsü kesilir, sarsıntı azalır ama pratikte enjektörler ılık ılık akıtmaya devam ederler sıvı altınları. :D 

 

Yokuş aşağı gidilirken teoride hiçbir şekilde boşa atmak tasarruf ettirmez. Pistonlar tekerin gücünü kullanarak stroke yapacaklarından yakıt beyni püskürtmeyi keser. Boşa atılınca teker ile motorun bağlantısı şanzımandan kesilir ve motor stop etmemek için rolanti püskürtmesi  yapmaya devam eder. Düz yolda boşa atılırsa motor yeterince büyük olmadıktan sonra rolanti devri tekerden gelen sürtünme kuvvetine karşı duramaz ve ateşleme zoraki kesilir. 

Hesap etmediğiniz bir nokta motor freni aracı yavaşlatır. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağrı Alaf
Evren Erakçora yazdı:

Hesap etmediğiniz bir nokta motor freni aracı yavaşlatır. 

Yokuş aşağı inerken bu neden bir problem olsun? Yokuş aşağı araç yavaşlarsa fren kullanımı azalır, yük şanzımana biner. Bu durumun da doğru yağlanan bir şanzımana bir zararı yoktur isterse devir 5500'e dayasın. Sadece motor bağırır o kadar.  Yokuş aşağı değil düz yolda giderken bile doğru viteste şanzımanın aracı yavaşlatması ile boşta aracın rüzgar sürtünmesinden yavaşlaması arasındaki fark önemsenecek boyutta olmaz. Yine püskürtme yapılmaz, hem tasarruf edilir hem de olası bir durumda frenler tam tutar. Westinghouse'u motordan kopuk bir fren pedalının toplasan 5-6 saniyelik kullanım ömrü var sonra güç yetmez. O da 3 - 4 hafif frenlemeye tekamul eder. 

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora
Çağrı Alaf yazdı:

Yokuş aşağı inerken bu neden bir problem olsun? Yokuş aşağı araç yavaşlarsa fren kullanımı azalır, yük şanzımana biner. Bu durumun da doğru yağlanan bir şanzımana bir zararı yoktur isterse devir 5500'e dayasın. Sadece motor bağırır o kadar.  Yokuş aşağı değil düz yolda giderken bile doğru viteste şanzımanın aracı yavaşlatması ile boşta aracın rüzgar sürtünmesinden yavaşlaması arasındaki fark önemsenecek boyutta olmaz. Yine püskürtme yapılmaz, hem tasarruf edilir hem de olası bir durumda frenler tam tutar. Westinghouse'u motordan kopuk bir fren pedalının toplasan 5-6 saniyelik kullanım ömrü var sonra güç yetmez. O da 3 - 4 hafif frenlemeye tekamul eder. 

Tehlikeli ve yasaktır, doğru değildir ama bazı durumlarda yola, hıza ,araca bağlı olarak tasarrufu sağlar ,konu tasarufsa. Araç daha fazla süzülür ve gaza basmadan çok fazla mesafe gidebilir. Her zaman tasarruf sağlar veya sağlamaz denemez yani. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Çağrı Alaf
Evren Erakçora yazdı:

Tehlikeli ve yasaktır, doğru değildir ama bazı durumlarda yola, hıza ,araca bağlı olarak tasarrufu sağlar ,konu tasarufsa. Araç daha fazla süzülür ve gaza basmadan çok fazla mesafe gidebilir. Her zaman tasarruf sağlar veya sağlamaz denemez yani. 

Hocam SIFIR tüketim ile gitmek yerine tüketimli ama süzülerek gideceksiniz. 3X bir yolu 3 kuruşa gitmek ile 2X bir yolu hiç kuruşa gitmek seçeneklerinden hangisi daha tasarruflu?

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Çağrı Alaf yazdı:

Yokuş aşağı inerken bu neden bir problem olsun? Yokuş aşağı araç yavaşlarsa fren kullanımı azalır, yük şanzımana biner. Bu durumun da doğru yağlanan bir şanzımana bir zararı yoktur isterse devir 5500'e dayasın. Sadece motor bağırır o kadar.  Yokuş aşağı değil düz yolda giderken bile doğru viteste şanzımanın aracı yavaşlatması ile boşta aracın rüzgar sürtünmesinden yavaşlaması arasındaki fark önemsenecek boyutta olmaz. Yine püskürtme yapılmaz, hem tasarruf edilir hem de olası bir durumda frenler tam tutar. Westinghouse'u motordan kopuk bir fren pedalının toplasan 5-6 saniyelik kullanım ömrü var sonra güç yetmez. O da 3 - 4 hafif frenlemeye tekamul eder. 

 

yavaşlamak istemiyoruz. hızlanmak da istemiyoruz. belki bir nebze hızlanmayı göze alabiliriz. onda da frene basarız veya vitese alıp yavaşlayabiliriz.

 

ama bazı yollarda;

 

rölantiyle yakılan yakıt < en büyük viteste bile olsa aracı yavaşlatmasından dolayı bir süre sonra gaza basma ihtiyacında harcanan yakıt 

 

bu sebepten ötürü yelken modu bulunmuştur. bundan sonra supapların açık kalması bulunmuş, boşa atmaya gerek kalmadan motor kompresyon yapmadan viteste inme bulunmuş ama burada motorda fren servosuna etki edecek emme olmuyordur muhtemelen.

 

neyse konuyu dağıtmayalım. sorun ciddi. aracı sattırmaya kadar gider valla

Çağrı Alaf yazdı:

Hocam SIFIR tüketim ile gitmek yerine tüketimli ama süzülerek gideceksiniz. 3X bir yolu 3 kuruşa gitmek ile 2X bir yolu hiç kuruşa gitmek seçeneklerinden hangisi daha tasarruflu?

 

3x yolu 3 kuruşa gitmek daha tasarruflu. çünkü 2x'i bedava giden, son X'te 5 kuruş harcayacak

Yorum bağlantısı
Çağrı Alaf

 

Tansu Kalafatoğlu yazdı:

ama bazı yollarda;

Nasıl yollar? Bence matematikte hata var. Hiçbir X mesafe, araç henüz hareket halinde iken sırf hızını korumak için 5X'lik masrafa yol açmaz. Yokuş yukarı boşa atıyorsak başka. 

 

Tansu Kalafatoğlu yazdı:

neyse konuyu dağıtmayalım. sorun ciddi. aracı sattırmaya kadar gider valla

Dediğim gibi bence arıza Lambda'da çıkacak. Çok gıcık bir sensör. Olsa dert olmasa dert. 

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Çağrı Alaf yazdı:

 

Nasıl yollar? Bence matematikte hata var. Hiçbir X mesafe, araç henüz hareket halinde iken sırf hızını korumak için 5X'lik masrafa yol açmaz. Yokuş yukarı boşa atıyorsak başka. 

 

Dediğim gibi bence arıza Lambda'da çıkacak. Çok gıcık bir sensör. Olsa dert olmasa dert. 

 

öyle olsaydı koca koca firmalar yelken modu tasarlamazdı ama. sizin söylediğiniz hızlanılmaması gereken, yavaşlanması gereken durumlarda mantıklı. bizim söylediğimiz ise yavaşlamaya ihtiyacın olmadığı durumlarda geçerli. 

 

 

Yorum bağlantısı
Çağrı Alaf
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

 

öyle olsaydı koca koca firmalar yelken modu tasarlamazdı ama. sizin söylediğiniz hızlanılmaması gereken, yavaşlanması gereken durumlarda mantıklı. bizim söylediğimiz ise yavaşlamaya ihtiyacın olmadığı durumlarda geçerli. 

 

 

Bilemiyorum, kafamda canlandıramadım. Deneyip test etmem lazım. 

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora
Çağrı Alaf yazdı:

 

Nasıl yollar? Bence matematikte hata var. Hiçbir X mesafe, araç henüz hareket halinde iken sırf hızını korumak için 5X'lik masrafa yol açmaz. Yokuş yukarı boşa atıyorsak başka. 

 

Dediğim gibi bence arıza Lambda'da çıkacak. Çok gıcık bir sensör. Olsa dert olmasa dert. 

 

Çağrı Alaf yazdı:

Hocam SIFIR tüketim ile gitmek yerine tüketimli ama süzülerek gideceksiniz. 3X bir yolu 3 kuruşa gitmek ile 2X bir yolu hiç kuruşa gitmek seçeneklerinden hangisi daha tasarruflu?

Rolantide araç çok az yakıyor . Gazdan çekince sıfır yakıyor tamam. Peki rolantide yakacağı  kadar yakıtın daha fazla yol giderek daha fazla tasarruf sağlayamaz mı? Tek değişken yok yanı fonksiyonda x var y var z var:)  x düşüyor ama y veya z atabiliyor. :) Bazen ama her zaman değil. Çoğu zaman gazdan çekmek daha fazla tasarruf sağlıyor. Benim baltalar 100km km dayanıyor mesela motor freni ile.

Yorum bağlantısı
Mertol Kip
Çağrı Alaf yazdı:

Düşük ihtimalle olandan büyük jant takarsanız bu arıza olur, yüksek ihtimalle de oksijen sensöründe hayalet değer üretme problemi var. Lambda sensörleri Titanyum dioksit ile oksijen miktarına göre gerilim üreterek 0 ile 1 arasındaki voltaj değerini beyine iletirler. Yapıları gereği de birçok senaryoda arızalı olsalar bile beyin bu arızayı tespit etmekte zorlanır ve sadece P0129 arızası vermekle yetinir. Siz Bank 1'i yani 1 numaralı oksijen sensörünü bir değiştirin. Pahalı bir şey değil zaten. Kaliteli OEM'de tercih edebilirsiniz. Kaliteleri çok oynamaz zaten en kralı 100.000 sonrası saçmalamaya başlıyor. 

 

Araba benzinli değilse onda wideband lambda sensörü var. Narrowbandlardaki gibi çıkışları 0-1 V değil, 0-5V arasında oynuyor. Ama onlar da illa sensör bozuluğu için peak vermez. Besleme gerilimi hoplayıp zıpladığında da saçmalayabiliyorlar. Öyle pek ucuz bir sensör de değil. 8-10 bin vardır. Bir de 2.0tdci y ihatırlamıyorum ama dizellerde genelde benzinlilerde olduğu gibi silindir gruplarına ayrılmıyor. İlk sensör karışımı ikincisi emisyonu ölçüyor.

 

Sadece "tahmin" eğer triger zamanı falan geçip zincir/kayış uzadıysa ve yanma manifoltta yanmaya devam ederse O2 sensörü aynı şekilde peak değer atabiliyor. EGT sensörü varsa hatanın oluştuğu an egzost ısısının ne olduğuna bakmak lazım. Eskiden VCM de osilaskop modu vardı oradan  görüntülenip loglanabiliyordu ama güncelde ne tip okuma cihazı ve yazılım olduğunu bilmiyorum.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağrı Alaf
Mertol Kip yazdı:

 

Araba benzinli değilse onda wideband lambda sensörü var. Narrowbandlardaki gibi çıkışları 0-1 V değil, 0-5V arasında oynuyor. Ama onlar da illa sensör bozuluğu için peak vermez. Besleme gerilimi hoplayıp zıpladığında da saçmalayabiliyorlar. Öyle pek ucuz bir sensör de değil. 8-10 bin vardır. Bir de 2.0tdci y ihatırlamıyorum ama dizellerde genelde benzinlilerde olduğu gibi silindir gruplarına ayrılmıyor. İlk sensör karışımı ikincisi emisyonu ölçüyor.

 

Sadece "tahmin" eğer triger zamanı falan geçip zincir/kayış uzadıysa ve yanma manifoltta yanmaya devam ederse O2 sensörü aynı şekilde peak değer atabiliyor. EGT sensörü varsa hatanın oluştuğu an egzost ısısının ne olduğuna bakmak lazım. Eskiden VCM de osilaskop modu vardı oradan  görüntülenip loglanabiliyordu ama güncelde ne tip okuma cihazı ve yazılım olduğunu bilmiyorum.

Harbi bunlar Wideband'miş. O zaman arkadaş yukarıda denilenlere ek olarak aküyü de kontrol edecek. Giriş geriliminin referans aralıkta olduğundan emin olacak. VCM ile kontrol etmişlerdir herhalde ya adam tamirci tamirci gezmiş. Yine de Türkiye'de ustaların sağı solu belli olmaz. :D  Bosch marka Wideband 2010 Kuga Lambda sensörü şurada  3.5 Milyar. Zincir en fazla pay verir de arkadaşın arabası kayışlı. Gevşer mi gevşer ancak zayıf ihtimal gibi geldi bana. Zaten sadece tahmin demişsiniz. Akılda durmasında fayda var. 

 

Evren Erakçora yazdı:

 

Rolantide araç çok az yakıyor . Gazdan çekince sıfır yakıyor tamam. Peki rolantide yakacağı  kadar yakıtın daha fazla yol giderek daha fazla tasarruf sağlayamaz mı? Tek değişken yok yanı fonksiyonda x var y var z var:)  x düşüyor ama y veya z atabiliyor. :) Bazen ama her zaman değil. Çoğu zaman gazdan çekmek daha fazla tasarruf sağlıyor. Benim baltalar 100km km dayanıyor mesela motor freni ile.

Yok valla hocam ben ikna olmadım Türkiye'ye gelince benim Vectra ile çevreyolunda deneyeceğim. Bilimde deney herşeydir! :D 

Yorum bağlantısı
Kayra BARAN

Abiler öncelikle hepinize yorumlar için teşekkür ederim, gözüme takılan uzunca bir boşa atma diyaloğu var ona kendimce bir açıklık getireyim. Ben de boşa atma taraftarı değilim ama araç stop etmesin diye mecburiyetten yapıyorum maalesef. 

 

Çağrı Alaf yazdı:

Arabayı bıraktığında, yani motor frenini devreye girdiğinde problem gerçekleşiyor. Burası önemli. Senin arabayı aşağı vurman ile arabanın burnunun aşağıda olması aynı şey değil. O arabada Downhill modu var. Descent mode diye de geçer. Şanzımandan tekere değil de tekerden şanzımana kuvvet bindiği zaman bu mod devreye girerek inişi güvenli yapmak adına bazı ayarlamalar yapıyor. Bu ayarlamaları yaparken senin araba bir şekilde sıkışıyor ve motor duruyor. Descent, yani yokuş için ayrı bir modul yok, beynin içinde ve arıza yapmaz. Demek ki beynin haberleştiği elemanlarında bir problem var. 

 

Düşük ihtimalle olandan büyük jant takarsanız bu arıza olur, yüksek ihtimalle de oksijen sensöründe hayalet değer üretme problemi var. Lambda sensörleri Titanyum dioksit ile oksijen miktarına göre gerilim üreterek 0 ile 1 arasındaki voltaj değerini beyine iletirler. Yapıları gereği de birçok senaryoda arızalı olsalar bile beyin bu arızayı tespit etmekte zorlanır ve sadece P0129 arızası vermekle yetinir. Siz Bank 1'i yani 1 numaralı oksijen sensörünü bir değiştirin. Pahalı bir şey değil zaten. Kaliteli OEM'de tercih edebilirsiniz. Kaliteleri çok oynamaz zaten en kralı 100.000 sonrası saçmalamaya başlıyor. Vectra C'de çok uğraştım bu lambda sensörü ile. Delphi marka bir tanesi ile değişince araba çiçek gibi olmuştu. Bende Downhill modu olmadığından sadece gazın boşa düşmesi ve ataletlenirken silkeleme problemi yaşıyordum. 

 

Çağrı bey yorum için teşekkürler. Anladığım kadarı ile lambda sensörü ve tekerden abs'ye veri gönderen sensörleri değiştirmem gerekiyor. Daha önce sizin de başınıza gelen arızada P0219 kodu mu görülüyordu?

 

Mertol Kip yazdı:

 

Araba benzinli değilse onda wideband lambda sensörü var. Narrowbandlardaki gibi çıkışları 0-1 V değil, 0-5V arasında oynuyor. Ama onlar da illa sensör bozuluğu için peak vermez. Besleme gerilimi hoplayıp zıpladığında da saçmalayabiliyorlar. Öyle pek ucuz bir sensör de değil. 8-10 bin vardır. Bir de 2.0tdci y ihatırlamıyorum ama dizellerde genelde benzinlilerde olduğu gibi silindir gruplarına ayrılmıyor. İlk sensör karışımı ikincisi emisyonu ölçüyor.

 

Sadece "tahmin" eğer triger zamanı falan geçip zincir/kayış uzadıysa ve yanma manifoltta yanmaya devam ederse O2 sensörü aynı şekilde peak değer atabiliyor. EGT sensörü varsa hatanın oluştuğu an egzost ısısının ne olduğuna bakmak lazım. Eskiden VCM de osilaskop modu vardı oradan  görüntülenip loglanabiliyordu ama güncelde ne tip okuma cihazı ve yazılım olduğunu bilmiyorum.

Mertol bey yorum için teşekkürler. Araç 2.0 TDCi. 15bin KM önce ilk aldığım zaman araca ağır bakım yaptırdım. Yani trigeri de değişti. Trigerle ilgili bir sorun çıkarması için çok kısa bir süre değil mi? Arıza çıktığından beri trigeri hiç kontrol ettirmedim. Egzoz ile ilgili olarak da hiçbir usta egzoz ısısı ile ilgili bir şey söylemedi. Aracın tek parçası şanzımanmış gibi şanzıman deyip duruyorlar. Ama arızanın şanzıman ile ilgili olduğuna da garanti vermiyorlar. Dediğiniz gibi arıza anındaki egzoz sıcaklıklarını ölçtürebilir miyim bakacağım. Ek olarak şunu tekrar belirteyim. Araç motor arızası verdikten sonra garip bir tıss pıss sesi de geliyor araçtan.

 

Çağrı Alaf yazdı:

Harbi bunlar Wideband'miş. O zaman arkadaş yukarıda denilenlere ek olarak aküyü de kontrol edecek. Giriş geriliminin referans aralıkta olduğundan emin olacak. VCM ile kontrol etmişlerdir herhalde ya adam tamirci tamirci gezmiş. Yine de Türkiye'de ustaların sağı solu belli olmaz. :D  Bosch marka Wideband 2010 Kuga Lambda sensörü şurada  3.5 Milyar. Zincir en fazla pay verir de arkadaşın arabası kayışlı. Gevşer mi gevşer ancak zayıf ihtimal gibi geldi bana. Zaten sadece tahmin demişsiniz. Akılda durmasında fayda var. 

 

Akü ile ilgili şüphelenmeye müsait bir durum var. Dün tesadüfen dikkat ettim. AVM otoparkına girişte bir yokuş var ve kuyruk olduğu için yokuş aşağı boşta bekler vaziyetteydim. Vitese takmadan ayağımı frenden kaldırdığımda arabanın farlarında ve göstergede bi voltaj gitti geldi. Yani parlaklık düşüp tekrar parladı. Ekstra olarak şunu da belirteyim. Aracın 10bin KM önce şarj dinamo pulesi değişti. Onunla alakalı olabilir mi? Kusura bakmayın aklıma gelen her şeyi soruyorum ama artık aracın arızası gitsin istiyorum. :umnik2:

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...