İçeriğe Yönlendir

1.3. Multijet Euro6 Egea Rolanti, Sarsıntı ve Beyaz Duman Sorunu


Aykut Cann

Recommended Posts

Aykut Cann
(düzenlendi)

Tekrar herkese merhaba. Foruma yeniden üye olmuşken, kafamı kurcalayan bir durumu sıcağı sıcağına paylaşmak ve fikirlerinizi almak istedim.

 

Araç 1.3 multijet e6 Egea Urban Plus. 198 bin km'de. Araçta rolantide sarsıntı, rolanti dengesizliği, kesif bir koku ve beyaz duman atma sorunu var. Ancak duman bitince tüm sorunlar ortadan kalkıyor. Hangi koşullarda, neyi ne kadar yapıyor onu da şöyle izah edeyim:

 

1. senaryo: Araç soğuk, sabah ilk marşta sorun yok. Düzenli çalışıyor. Ancak 20-30 metre hareket edip kırmızı ışık vb. için beklediyseniz araçta çok ciddi bir sarsıntı başlıyor. O arada rolanti dalgalanıyor. Sanayi deyimiyle motor al-verli çalışıyor. Bu senaryoda çok çok nadir beyaz duman eşlik ediyor. Ancak biraz devirli olacak şekilde 3-5 dakika seyrederseniz araçta hiçbir sorun kalmıyor. Stop etmediğiniz sürece düzenli ve sorunsuz çalışmaya devam ediyor.

 

2. senaryo: İlk senaryodaki durum ve sorunlar yaşandı diyelim. Aracı yola devam edip uzun süre kullandınız. Motor sıcak durumda Stop edip, beş dakikalık işinizi hallettiniz. Henüz araç tam soğumadı. Tekrar çalıştırdınız. Yola devam ederseniz sorun yok. Rolantide beklerseniz eğer sarsıntı başlıyor. Egsoz kokusu başlıyor (kurum vb. bir koku değil; ilaç kokusu gibi kesif bir koku),  rolanti dengesizleşiyor ve beyaz duman başlıyor. Sürüşe devam ederseniz duman ve diğer sorunlar kesiliyor. Rolantide beklerseniz duman artıyor. Duman kesilene kadar rolantide beklemeye devam ederseniz uzun süre sorun devam ediyor. Fakat evet zararlı ama rolantide 2-3 dakika 2000/2500 devirde bekletirseniz tüm dumanı atıyor. Duman kesildiğinde sorun tamamen bitmiş, her şey normale dönmüş oluyor.

 

3. senaryo: Yukarıdakilerin hiçbirinin olmadığını düşünün. Aracı sorunsuz kullandınız soğuk motordan tutun, ısındıktan sonraya kadar. Arada hatta stop edip çalıştırıp terkrar devam ettiniz, yine sorun yok. Ama aracı kullandınız, stop edeceksiniz, turbo sağlığı için ya da başka bir iş için rolantide bekliyorsunuz. Rolantide bir süre bekletirseniz aracı yukarıdaki sorunların tamamı başlıyor.

 

Tüm senaryolarda, elm cihazı ile verilere bakıldığında herhagi bir arıza kaydı yok. Fakat egr değerleri aşırı iniş çıkışlı oluyor. DPF doluluk oranı araçta çok hızlı yükseliyor, rejenerasyon yaptıktan sonra ertesi gün tekrar üst seviyelere çıkıp, yine rejenerasyon yapıyor. İlk başlarda dpf, egr, boğaz kelebeği gibi kurum tutabilecek yerlerin tıkanıklığından şüphe ettim haliyle. Hatta tüm bunların mekanik ve yazılımsal iptalini düşündüm. Ancak direkt masraf yapmak istemedim. Enjektörlerde sorun olmadığını düşünüyorum. Zira araç bu sorunu yapmadığı anlarda çok stabil. Yağ eksiltme yok, su eksiltme yok yağa su, suya yağ karışımı yok, normal koşullarda hiçbir duman yok, performansı olması gerektiği gibi. Sadece yakıt tüketimim 5.7-6 lt bandında geziyor ama o arada sürekli rejenerasyon vs. denediğim için performanslı kullanıyorum aracı, normal olduğunu düşünüyorum.

 

Biraz araştırınca hava akışmetrede sorun yaşadığını söyleyenler vardı. Hatta bazı kişiler bunu değiştirmek yerine aylarca soketi sökük şekilde kullandığını beyan etmişlerdi. Denemek için soketi söktüm, aracımın sorun yaptığı koşulları oluşturdum, sorunu yasamayı bekledim ama soketi sökünce sorunun ortadan kalktığını gözlemledim. Hatta ayrı bir stabil çalışmaya başladı. Ayrıca vites geçişleri sonrası bazı yığılma ve sert refleksli ivmelenmeler de ortadan kalktı. Araç daha akıcı, daha rafine bir sürüşü hissettirmeye başladı.

 

Peki size göre sorun hava akışmetrede mi, yoksa akışmetrenin soketini söktüğüm için bypass edilen birçok faktör nedeniyle asıl sorun kaynağını da mı bypass etmiş oluyorum (mesele aşırı dpf doluluğu vardı da, araç sürekli pasif rejenerasyon deniyordu ama ben akışmetreyi söktüğüm için artık rejenerasyona girmiyor mu gibi). Sorunu akışmetrede mi aramalıyım yoksa onu sökerek asıl sorun kaynağını bypass mı ettim?

 

Cevaplarınız için şimdiden teşekkür ederim.

tarihinde Aykut Cann tarafından düzenlendi
imla
Yorum bağlantısı
Harun Kocaçalışkan

Hava akışmetreyi temizleyebilirsiniz. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tamer Topaç

Manifold ve EGR sökülerek, mekanik kurum temizliği yaptırın.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Aykut Cann

Manifold ve egr'nin kurum kaplanmış olması araçta bu tepkileri mi verdirtir? Daha doğrusu o tepkiler sarsıntı, al-verli çalışma ve duman atma şeklinde eş zamanlı ve hep birlikte mi olur? 

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
Aykut Cann yazdı:

1. senaryo: Araç soğuk, sabah ilk marşta sorun yok. Düzenli çalışıyor. Ancak 20-30 metre hareket edip kırmızı ışık vb. için beklediyseniz araçta çok ciddi bir sarsıntı başlıyor. O arada rolanti dalgalanıyor. Sanayi deyimiyle motor al-verli çalışıyor. Bu senaryoda çok çok nadir beyaz duman eşlik ediyor.

%99 enjektörler. Mutlaka kontrol ettirin acilen ki, işiyorlarsa piston eritmesinler.

Yorum bağlantısı
Aykut Cann
(düzenlendi)
Sani Gerşon yazdı:

%99 enjektörler. Mutlaka kontrol ettirin acilen ki, işiyorlarsa piston eritmesinler.

Cevap için çok teşekkür ederim. Peki akışmetrenin sökülmesiyle, hava yakıt karışımını, dolayısıyla enjektörlerin püskürtme şeklini de etkilediğim için mi araç aynı olumsuz tepkileri vermemeye başlıyor?

 

Bu arada elm cihazı ile obd verileri içerisinde enjektörlerin durumuna dair en azından fikir verebilecek bir veri var mıdır acaba? Hangisine baksam bir fikir verebilir?

tarihinde Aykut Cann tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Tamer Topaç
(düzenlendi)
Aykut Cann yazdı:

Manifold ve egr'nin kurum kaplanmış olması araçta bu tepkileri mi verdirtir? Daha doğrusu o tepkiler sarsıntı, al-verli çalışma ve duman atma şeklinde eş zamanlı ve hep birlikte mi olur? 

Çekişten düşer, siyah duman atar, devirlenme esnasında tekleme yapar, rolanti dalgalanması yapar.

tarihinde Tamer Topaç tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Aykut Cann
Tamer Topaç yazdı:

Çekişten düşer, devirlenme esnasında tekleme yapar, rolanti dalgalanması yapar.

Rolanti dalgalanması dışında diğer sorunlar yok çok şükür. Çekiş gayet iyi, tekleme yok araçta.

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
Aykut Cann yazdı:

akışmetrenin sökülmesiyle, hava yakıt karışımını, dolayısıyla enjektörlerin püskürtme şeklini de etkilediğim için mi araç aynı olumsuz tepkileri vermemeye başlıyor?

Bence öyle. Zira akışmetre sökülünce doğal koşullar yerine beyindeki önceden belirlenmiş koşullarda yakıt püskürtülüyor. Ancak böyle araç sürekli zengin karışımda çalışır.

ELM cihazları ile bu kadar detaylı şeyleri okumanız zor. Yetkili servis bakmalı ya da dışarıda lisanslı bir cihazla bakılmalı (https://shop.snapon.com/product/SOLUS™-Series/SOLUS%26trade%3B/EESC337W) gibi.

Yorum bağlantısı
Tamer Topaç
(düzenlendi)

Enjektörleri kontrol ettirin. 

Sonra sırasıyla

Map/Maf

Manifold/EGR

DPF

tarihinde Tamer Topaç tarafından düzenlendi
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Köksal Yılmaz

Bol bol Uludağ otomotiv videosu izleyin, bolca 1.3 egr manifold temizliği yapıyorlar, fikir verir.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Aykut Cann
Köksal Yılmaz yazdı:

Bol bol Uludağ otomotiv videosu izleyin, bolca 1.3 egr manifold temizliği yapıyorlar, fikir verir.

Sorunu araştırırken çok videolarına dnek geldim. O temizliği izlemek psikolojik olarak bile iyi hissettiriyor. :) Ama videolarda gördüğüm kadarıyla o temizliğin çıkış noktasında genellikle performans düşüklüğüne vurgu yapılmış. Benim araçta performans düşüklüğü hiç yok.

Yorum bağlantısı
Köksal Yılmaz
Aykut Cann yazdı:

Sorunu araştırırken çok videolarına dnek geldim. O temizliği izlemek psikolojik olarak bile iyi hissettiriyor. :) Ama videolarda gördüğüm kadarıyla o temizliğin çıkış noktasında genellikle performans düşüklüğüne vurgu yapılmış. Benim araçta performans düşüklüğü hiç yok.

 

Belirtilerin %100 ünün olmasını beklememek lazım, tıkanıklık seviyesine göre de değişebilir veya belli etmeyecek kadar az düşmüş olabilir. Km de dolu olma ihtimalini oldukça arttırıyor. Kolay/ucuzdan başlamak lazım :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Aykut Cann yazdı:

198 bin km'de. A

fiat ın bu motor için bakımlarda önerdiği periyotta carbon clean yapıldı mı? dpf kurum ve KÜL miktarı okundu mu ? enjektörler 198 bin km dir orjinal mi

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Aykut Cann
Çağlar Bayur yazdı:

fiat ın bu motor için bakımlarda önerdiği periyotta carbon clean yapıldı mı? dpf kurum ve KÜL miktarı okundu mu ? enjektörler 198 bin km dir orjinal mi

Çağlar Abi merhaba. Araç ikinci el va galeriden alındığı için bu anlamdaki mazisini bilemiyorum. Fakat zaten aracın yetkili serbis mazisi de yok. Bunların hiçbirinin yapıldığını düşünmüyorum. 

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

mjet motorda kurum temizliği sonuçları çok başarılı idi olmazsa olmaz hatta, o yüzden de bakıma listeye yazdılar. özel servislerdeki bakımlarda yapılmayınca eskik kalıyor. şu an yapılması gereken: önce dpf kurum ve KÜL! miktarına bakılacak, o sonuca göre manuel rejeneresyon veya dpf değişimi veya iptali kararı verirlir, tüm bunlardan sonra enjekörler sökülüp kontrol edilecek, öncelik sıralaması bu şekilde

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tamer Topaç
Aykut Cann yazdı:

Benim araçta performans düşüklüğü hiç yok.

200 beygirlik aracımda ben de çekiş düşüklüğü yok diyordum. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Aykut Cann
Çağlar Bayur yazdı:

mjet motorda kurum temizliği sonuçları çok başarılı idi olmazsa olmaz hatta, o yüzden de bakıma listeye yazdılar. özel servislerdeki bakımlarda yapılmayınca eskik kalıyor. şu an yapılması gereken: önce dpf kurum ve KÜL! miktarına bakılacak, o sonuca göre manuel rejeneresyon veya dpf değişimi veya iptali kararı verirlir, tüm bunlardan sonra enjekörler sökülüp kontrol edilecek, öncelik sıralaması bu şekilde

Anladım Çağlar Abi. Peki hava akışmetreyi sökünce tüm sorunun ortadan kalkmasını herhangi bir şeye yormalı mıyım?

Yorum bağlantısı
Süleyman Can
Çağlar Bayur yazdı:

tüm bunlardan sonra enjekörler sökülüp kontrol edilecek, öncelik sıralaması bu şekilde

 

Bence de mekanik rejenerasyonlardan sonra enjektöre geçin. En pahalısı en sona kalsın. Egr+dpf temizliğinden sonra sorun çözülecekmiş gibi duruyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Aykut Cann yazdı:

Anladım Çağlar Abi. Peki hava akışmetreyi sökünce tüm sorunun ortadan kalkmasını herhangi bir şeye yormalı mıyım?

yorulabilir de yorulmayabilir de, giren hava miktarını okuyamaz ise beyin içindeki sabit haritaya yönlenir, mesela o an motor düzgün çalışıyor gibi görürnür ancak bu sorrada enjektör aşırı püskürtüp, dpf de korumasızca gırtlak tıkanıklığa doğru ilerleyebilir, yani biz duman görünce motor sallanınca sorunu daha büyük hissederken o anlık düzgün dumansız çalışan bir motorun içi kan ağlıyor olabilir.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Aykut Cann yazdı:

Tekrar herkese merhaba. Foruma yeniden üye olmuşken,

 

Tekrar hoş geldiniz.. 

Eski üyeliğin sorunu neydi ?

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ümit Türk

Enjektör belirtisi gibi.. Beyaz duman bendede zaman zaman oluyordu. Kırmızda falan beklerken denk geliyordum yada birden yüklenirken yapıyordu. 

Araştırmalarımda oklar hep enjektör belirtisi diyordu. Belki de benimkisi başlangıç olduğu için zaman zaman yapıyordu. Çok geçmeden sattım zaten. :D 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Aykut Cann
Mehmet Ozyurek yazdı:

 

Tekrar hoş geldiniz.. 

Eski üyeliğin sorunu neydi ?

 

Hoşbulduk abi. Şifremi hatırlayamadım. Şifre yenileme için de kayıtlı olan mail adresim artık aktif değil. 

Yorum bağlantısı
Aykut Cann

Sorunu tespit ettik gibi. Turbo pervanesi boşluk yapmış. Bundan kaynaklı olarak fazla kurum yapıyor ve sürekli rejenerasyona giriyor gibi. 

  • Beğen 1
  • Şaşkın 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...