İçeriğe Yönlendir

TÜV'deki çifte standart


Deniz Kadıoğlu

Recommended Posts

Deniz Kadıoğlu

arkadaşlar beni çok rahatsız eden bir konu vardı, başka bir başlık altında da dile getirmiştim, bazılarınız biliyordur bu sebeple. TÜV'den amerikan araçlarına sinyal yüzünden ağır kusur verilmiyor ancak normali sarı yanan bir sinyali siz kırmızıya boyarsanız ağır kusur veriliyor. Bu şikayetimi dile getirmek üzere dün TÜV istasyonlarından birine gittim, istasyon amiriyle görüştüm, amerikan arabalarının sinyallerinin sarı değilde kırmızı yandığını hatta ve hatta fren lambasıyla kombine yandığını, dolayısıyla fren lambasından çaldığını ama muayeneden geçtiğini, ancak amerika dışındaki herhangi bir ülkede üretilmiş bir otomobilin sinyal lambası kırmızıya boyandığında ağır kusur verilerek muayene tekrarı istendiğini söyledim. Bu çifte standardın nereden kaynaklandığını sordum. Amirin bana verdiği cevap içler acısıydı: bize böyle yapmamız söyleniyor!!! Yani bir takım standartlar getiren ve bu standartları uygulaması için dünyanın en büyük standart belirleyicisi olan TÜV ile anlaşan hükümetimiz, kendi koyduğu standardı delmesi için TÜV'e emir veriyor. Şstasyon amiri "bana kalsa amerikan aracı, avrupa aracı, Türk aracı dinlemem, kırmızı yanan sinyal gördüğüm her aracı muayeneden bırakırım, çünkü kırmızı dikkat dağıtan bir renk" dedi. Bunu kime şikayet edeceğimi sorduğumda ise, karayollarından içişlerine bir dolu merci saydı. Şimdi size soruyorum, eğer bir işin bir standardı varsa bu herkese uygulanmalı değil mi? Diyelim ki uygulanmadığını gördük, Türkiye'de bunu bütün yetkili birimlere şikayet etsek de sonuç alır mıyız? Ne zaman düzelecek bu zihniyet acaba...

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Bu olayın sadece bir yüzü..

Her ildeki istasyonun uygulaması farklı...

Yorum bağlantısı
Deniz Kadıoğlu

istasyonların uygulamaları ilden ile değişiyor olsa yine iyi, aynı istasyonda iki görevlinin uygulamaları bile değişiyor. arkadaki orta emniyet kemerinin kilidi bozuk diye muayeneden geçemedim, içine bozuk para kaçmış, ve araba ruhsatta 4 kişilik olarak geçiyor, her neyse, başka bir arabayı da arkadaki emniyet kemerinin kilidi hepten olmadan geçirdim, görevli arkadaki kemerlere bakmadı bile! ve bu iki olay da aynı istasyonda gerçekleşti!

Yorum bağlantısı
Lokman Ceritlioğlu

aynen haklısınız. far ayarından çıkıp, muayeneye gidipte hafif kusurla geçenler var nasıl oluyor anlamış değilim.

Yorum bağlantısı
Hüseyin Matur
(düzenlendi)

Her sene tüv'e muayeneye gittiğimde ayrı skandallar. Şu kadar söylemek istiyorum; 4 ekim 2010'da transit ile muayeneye gittiğimde bir konuda istemeden görevli iki arkadaşı rencide ettim ama benim kesinlikle suçum yok, rencide etmekte denilmez aslında daha çok işi öğretmek diyelim. Senmisin böyle yapan. Görevli arkadaş ne yaptı ne etti arkada arkadaşları ile görüştü ve sonunda beni ruhsatımda araç sınıfını teşkil eden küçük bir harf hatasından sebep masrafa soktu. Ki önceki sene aynı problem vardı sıkıntı olmayacağını söylemilşlerdi ve bu senede muayeneye gitmeden bişey olmasın diye araştırıp ta gitmiştim. Vellhasılı kelam muayeneden geçtik. Geçtik geçmesine de olan çift yaprak değişen ruhsata harcadığımız 200 liramıza oldu. :) Sırf uzun yazı yazmaya üşendiğimden bu kadarını söylüyorum. Artık durumları siz anlayın.

tarihinde H tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Deniz Kadıoğlu

ya madem TÜV ile bu iş çözülmedi, niye değişti ki sistem? Gözümün önünde ne arabalar geçti muayeneden, biz sırf elimiz yüzümüz düzgün diye ne saçma sebeplerden muayene tekrarına mecbur edildik. Eskiden de çifte standart vardı, parası olan, daha doğrusu muayene ücretinden bir miktar daha fazlasını vermeyi kabul eden ve yol yordam bilen (daha yerinde bir deyim bulamadım, eğer yetkililerin önerisi varsa lütfen düzeltsinler) insanlar araçlarını muayene kuyruğuna bile sokmadan muayeneden geçirebiliyorlardı, şimdi ne oldu? Eş dost akrabanın arabaları formaliteden tünele sokuluyor, tünelin diğer ucunda veriliyor pul, sonra sen yoluna ben yoluma. Ayrıca kusurlar da bence saçma, yanımda direksiyon hidrolik körüğü yırtık olan araca hem de kamyonete hafif kusur verilerek muayenesi onaylandı. Direksiyon hidrolik körüğünün yırtık olması hafif kusur da sinyal lambasının rengi ağır kusur, peki hangisi daha tehlikeli? O körükten hidrolik tamamen boşalsa, şoför de bunu farketmese, ne olacak? koca kamyoneti kim nasıl kullanabilir direksiyonu hidroliğe göre tasarlanmış fakat hidrolik tamamen boşalmışken? Sen git o kadar paralar harca, milyon dolarlar öde, sonuç ne? bence hüsran

Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş
arkadaşlar beni çok rahatsız eden bir konu vardı, başka bir başlık altında da dile getirmiştim, bazılarınız biliyordur bu sebeple. TÜV'den amerikan araçlarına sinyal yüzünden ağır kusur verilmiyor ancak normali sarı yanan bir sinyali siz kırmızıya boyarsanız ağır kusur veriliyor. Bu şikayetimi dile getirmek üzere dün TÜV istasyonlarından birine gittim, istasyon amiriyle görüştüm, amerikan arabalarının sinyallerinin sarı değilde kırmızı yandığını hatta ve hatta fren lambasıyla kombine yandığını, dolayısıyla fren lambasından çaldığını ama muayeneden geçtiğini, ancak amerika dışındaki herhangi bir ülkede üretilmiş bir otomobilin sinyal lambası kırmızıya boyandığında ağır kusur verilerek muayene tekrarı istendiğini söyledim. Bu çifte standardın nereden kaynaklandığını sordum. Amirin bana verdiği cevap içler acısıydı: bize böyle yapmamız söyleniyor!!! Yani bir takım standartlar getiren ve bu standartları uygulaması için dünyanın en büyük standart belirleyicisi olan TÜV ile anlaşan hükümetimiz, kendi koyduğu standardı delmesi için TÜV'e emir veriyor. İstasyon amiri "bana kalsa amerikan aracı, avrupa aracı, Türk aracı dinlemem, kırmızı yanan sinyal gördüğüm her aracı muayeneden bırakırım, çünkü kırmızı dikkat dağıtan bir renk" dedi. Bunu kime şikayet edeceğimi sorduğumda ise, karayollarından içişlerine bir dolu merci saydı. Şimdi size soruyorum, eğer bir işin bir standardı varsa bu herkese uygulanmalı değil mi? Diyelim ki uygulanmadığını gördük, Türkiye'de bunu bütün yetkili birimlere şikayet etsek de sonuç alır mıyız? Ne zaman düzelecek bu zihniyet acaba...

Bu konuyu defalarca anlattım ancak sen anlamamakta direniyorsun. Kırmızıya boyadığın stop lambasını bu şekilde meşrulaştıramazsın. Senin otomobilin avrupa ülkesi aracı ise ECE normlarına göre sinyal lambası turuncu olmak zorundadır. Kırmızı stop kullanmak istiyorsan bahsettiğin araçlardan kullan.

Bu işlemde TÜV'ün bir hatası yok.

TÜV aracın orjinal ekipmanlarının standarda uyup uymadığına, olması gereken değerlerde olup olmadığına bakar. İki tip standart vardır :

1- USA ve Kanada - DOT standardını kullanır

2- Avrupa ülkeleri - ECE standardını kullanır

Bir amerikan aracı -> Sinyali kırmızı -> Bu aracın orjinal -yani amerikan (DOT) standardında- ekipmanı mıdır -> Evet -> Muayeneden geçer.

Bir avrupa aracı -> Sinyali kırmızı -> Bu aracın orjinal -yani avrupa (ECE) standardında- ekipmanı mıdır -> Hayır (çünkü sahibi kafasına göre tadilat yapmış ve stopu boyamış) -> Muayeneden kalır.

Diğer kontrollerde oluşan anormal uygulamalarla ben de karşılaşmıştım gördüğüm sorunları e-mail yazarak bildirdim, geri dönüş yapıp bilgi verdiler.

  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Deniz Kadıoğlu
Bu konuyu defalarca anlattım ancak sen anlamamakta direniyorsun. Kırmızıya boyadığın stop lambasını bu şekilde meşrulaştıramazsın. Senin otomobilin avrupa ülkesi aracı ise ECE normlarına göre sinyal lambası turuncu olmak zorundadır. Kırmızı stop kullanmak istiyorsan bahsettiğin araçlardan kullan.Bu işlemde TÜV'ün bir hatası yok.TÜV aracın orjinal ekipmanlarının standarda uyup uymadığına, olması gereken değerlerde olup olmadığına bakar. Şki tip standart vardır :1- USA ve Kanada - DOT standardını kullanır2- Avrupa ülkeleri - ECE standardını kullanırBir amerikan aracı -> Sinyali kırmızı -> Bu aracın orjinal -yani amerikan (DOT) standardında- ekipmanı mıdır -> Evet -> Muayeneden geçer.Bir avrupa aracı -> Sinyali kırmızı -> Bu aracın orjinal -yani avrupa (ECE) standardında- ekipmanı mıdır -> Hayır (çünkü sahibi kafasına göre tadilat yapmış ve stopu boyamış) -> Muayeneden kalır.Diğer kontrollerde oluşan anormal uygulamalarla ben de karşılaşmıştım gördüğüm sorunları e-mail yazarak bildirdim, geri dönüş yapıp bilgi verdiler.
Selçuk Bey, aracın hangi normda üretildiği önemli değildir, o aracın kullanıldığı ülkenin hangi norma sahip olduğu önemlidir. Kaldı ki bunun bu şekilde olduğu TÜV istasyon amiri de doğruladı. Ayrıca benim aracım şu an TÜV'den tek seferde kusursuz geçebilecek şekilde, üzerinde TÜV'ün global standartlarına uymayan tek bir parça bile yok, her parçanın TÜV belgesi mevcut. Şahsi fikrimi sorarsan, kırmızı yanan sinyallere illet oluyorum, ister amerikan olsun ister olmasın. Derdim zaten sonradan boyanmış bir parçayı meşrulaştırmak değil, bir standart varsa herkese uygulanması, uygulanmayacaksa da bu standardın konulmaması. TÜV istasyon amiri, "ben amerikan aracını sinyalden muayene tekrarına çağırdığım zaman benden savunma isterler" dedi, benim savaştığım nokta bu.Bu forumda insanları aydınlatma konusunda bilgilendirmek için bir aradayız, değilsek üyeliğimin iptalini talep ediyorum. Duyarlı bir sürücü olarak elimden geldiğince etrafımdakileri bilgilendirmeye, doğruyu göstermeye çalışıyorum. Ailemin, benim ve yakın çevremin sahip olduğu bütün otomobilllerin aydınlatmaları, far ayarından ampul rengine, ampul tipine kadar standartlar çerçevesindedir. Ayrıca da gördüğüm ayarsız farlar, kırmızı yanan geri vites lambaları, gündüz/gece sis veya yağış olmadığında yakılmış arka sis farları beni inanılmaz sinirlendirmektedir ve bu şekilde araç kullananları uyarmaktayım da. Tekrar tekrar söylüyorum, meşrulaştırmaya çalıştığım bir şey yok, uygulanan çifte standardın kalkması için bir girişimim var.
Bir amerikan aracı -> Sinyali kırmızı -> Bu aracın orjinal -yani amerikan (DOT) standardında- ekipmanı mıdır -> Evet -> Muayeneden geçer.Bir avrupa aracı -> Sinyali kırmızı -> Bu aracın orjinal -yani avrupa (ECE) standardında- ekipmanı mıdır -> Hayır (çünkü sahibi kafasına göre tadilat yapmış ve stopu boyamış) -> Muayeneden kalır.
peki üstad sana soru: Jeep Grand Cherokee, bu araç eğer ülkemize kendi distribütörü tarafından getirilirse ECE standardında arka sinyalizasyonu vardır, yollarda gördüğünüz Jeep Grand Cherokee'lerin büyük kısmı da bu şekildedir. Eğer ki Jeep Grand Cherokee sıfır araç satışı yapan galeriler tarafından amerikadan veya kanadadan getirilirse DOT standardından arka sinyalizasyonu vardır. Peki iki Jeep Grand Cherokee de muayeneden geçer mi? ne yazık ki evet. Peki amerikadan ithalatı yapılan araç sahibi aracına yetkili servisten gidip bir takım stop alırsa aracı bir anda ECE standardına, yani ülkemizin standardına uygun hale gelir mi? evet, peki gidip katalizör (sıfırı 3000 tl olan bir parça) almamızı dayatan TÜV bu aracın sahibine bir takım stop almayı dayatamaz mı? bence pekala da yapabilir, ama yapmaması için talimat var. Şimdi derdimi daha iyi anlatabilmişimdir umarım.
Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş

Benim söylediğim şey bir değil birden fazla standardın olduğu ve her aracın kendi standardına göre değerlendirilmesi gerektiği. Senin bakış açına göre DOT normundaki bir aracı ECE normuna çevirmek gerekir ki bu imkansız ve manasız bir şey olur.

Yorum bağlantısı
Deniz Kadıoğlu
Benim söylediğim şey bir değil birden fazla standardın olduğu ve her aracın kendi standardına göre değerlendirilmesi gerektiği. Senin bakış açına göre DOT normundaki bir aracı ECE normuna çevirmek gerekir ki bu imkansız ve manasız bir şey olur.

sanırım aynı şeyleri söylüyoruz da anlaşamıyoruz, her neyse, tartışmayı uzatmak yersiz ve anlamsız olacak. Sürç-i lisan ettiysem affola Selçuk hocam...

Yorum bağlantısı
Mustafa Bağseven

Kırmızı sinyalde hanı yakışmıyor degil bazı araçlara.

Ford mustang ve infinity FX35'e çok yakıştırıyorum.Hakediyorlar muayeneden geçmeyi:)

Yorum bağlantısı
Turgut Oturmaz

Aracın o halde(0km iken) trafiğe çıkmasına izin verildiyse, orjinal haliyle muayeneden mecburen geçirilecek. Ama bence kırmızı sinyal hiç uygun değil, sonradan yapılanları ise kesinlikle ve kesinlikle geçirmemeliler...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • 6 yıl sonra...
Aydın Akın
(düzenlendi)

ECE standartlarını uygulayan bir ülke yönetimi DOT standartlarına göre üretilmiş bir aracı ithal etmemeli ya da DOT standardında bir aracın ülkeye alınabilmesi için ECE standardına dönüştürülmesini istemeli istemesine de, bunu da hangi araç firması kabul eder tartışılır. Burada tek yetkili ve sorumlu bu ithalata izin verenlerdir. 

 

Daha fazla para kazanmak! adına yapılan bu uygunsuz ithalatlar tabi olduğumuz standartları ikiye bölmekte de olsa o ithal edilen grand çirokeler :D 'den mustang'lere kadar devlet bir ton para kaldırıyor. Haliyle tüv'üymüş, kuralıymış, can güvenliğiymiş çok da dikkate alınmıyor. Para tatlıdır...

tarihinde Aydın Akın tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mahmut Akbulut

Konu hortlamış ama bu çifte standart uzun zaman önce aşıldı , kırmızı sinyal ve amerikan park artık vize de sorun olmuyor , tabi bu sadece amerika dan ithal edilen araçlar için geçerli ...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Aydın Akın
Şimdi, Mahmut Akbulut yazdı:

kırmızı sinyal ve amerikan park artık vize de sorun olmuyor , tabi bu sadece amerika dan ithal edilen araçlar için geçerli ...

? Evet hotlatmiş bulundum ?

 

Resmi olarak çözüm bulunmuştur muhtemelen. Satışına izin verdiği ürünü kusurlu ya da uygunsuz olarak nitelendiremezler elbette.

 

Bu farklılığı vatandaş olması gerektiği şekilde yorumlayamiyor, sıkıntı da burada başlıyor.

 

Bazen rastlıyorum dönerken kırmızı sinyali yanan şahinlere, gerçekten bir anlık yanılsamaya neden olup dikkat dağıtıyorlar.

Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş

Ortada zaten sorun yoktu ki, geçebiliyordu. Yukarıda yazan arkadaş başka aracın stopunu kırmızıya boyadığımda niye geçmiyor diyor. Bu illegal modifikasyona girer.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mahmut Akbulut
3 saat önce, Selçuk Keleş yazdı:

Ortada zaten sorun yoktu ki, geçebiliyordu. 

 

Tüv ün ilk yılında vardı abi bu sorun hatta daha enteresanları bile vardı , mesela komşumun hyundai getz aracında sis lambası fabrikasyon yoktu ama ağır kusurla kalmıştı sonra sis takıp geçirdik muayeneden ...

Yorum bağlantısı
Oktay Toker
(düzenlendi)

Emminin Mondeo Mk3 orijinal otomatik yüksekliği onaylatmak için epey uğraşısınıda unutmayalım. 

 

Geçen ay Bursa'dan muayenede sinyal yeri farklı diye hafif kusur yazılmış.Astra J orijinalinde tamponda.Tampon farklı bir yapıda spor model olan tip ve sinyal farlarda yanıyor.Yanıyor olmasını geçmiş neden yerinin kusuruna bakmışlar bunu anlamadım doğrusu,sonuçta sinyaller çalışıyor.

tarihinde Oktay Toker tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...