Selçuk Keleş 29 Temmuz 2009 Paylaş 29 Temmuz 2009 Farlarınızın periyodik aralıklarla far ayar cihazı ile kontrol edilmesi ve gerekiyorsa ayarlanması gereklidir. Aşağıdaki metodla farlarınızı kendiniz de ayarlayabilirsiniz. Farlarınızın seviyesinin doğru ayarlanmış olması gece görüşünüzün daha iyi olmasını sağlayacak ve karşıdan gelen veya önde giden sürücülerin far ışıklarınızdan rahatsız olmasını engelleyecektir. Far eğimi : Her otomobilde farların takıldığı noktaların yerden yüksekliği, yakıt deposunun ve yolcuların ağırlığının otomobilin eğimine etkileri birbirinden farklıdır. Üreticiler bu parametreleri hesaplayıp seviye düğmesinin kademelerini ve farın eğimine etkisini düzenlemektedirler. Her farın yerden yüksekliğine göre değişebilen eğim değeri far kasasının üzerinde belirtilmiştir. Far seviyesini düzgün ayarlamak için önce farınızın eğimini tespit etmelisiniz. Resimdeki farın %1 olan eğimi, kesilme çizgisinin her 100 cm. ileride 1 cm. aşağıya düşmesi gerektiğini belirtmektedir. Örneğin, yerden 70 cm. yüksekte bulunan ve %1 eğimi olan farın kesilme çizgisi 70 metre sonra yolun sol tarafında yerle kesişmektedir. Uzun farın yükseklik seviyesini ayarlama : Uzun far reflektörü genellikle kısa far ile birleşik olduğundan ayrı bir ayarlama yapmanız gerekmez. Xenon farın yükseklik seviyesini ayarlama : Xenon far bulunan araçlarda yükseklik ayarı akslarda bulunan sensörler ve fara entegre edilmiş algılayıcı ile otomatik olarak yapılmaktadır. Bu nedenle ayarlama yapmanız gerekmez. Ayrıca, farın kasasında bulunan ayar vidalarıyla hassas değişiklikler yapmak ta mümkündür. Sis farının yükseklik seviyesini ayarlama : Far eğimini %2 kabul ederek kısa far için uygulanan aşağıdaki metodu sis farlarınıza da uygulayabilirsiniz. Kesilme çizgisinin her 100 cm. ileride 2 cm. aşağıya düşmesi gerekmektedir. Kısa farın yükseklik seviyesini ayarlama : (Far eğimi %1.0 olan araçlar için) Gerekenler : Şerit metre, kurşunkalem veya keçeli kalem, not kağıdı, yıldız veya düz tornavida. Başlamadan önce benzin deponuzun tamamen dolu olduğuna emin olun. Mümkünse beyaz bir duvar karşısında düz bir yüzey bulun. Otomobilin burnunu duvara sıfırlayın. Otomobilin dikey orta noktasını (genellikle marka ambleminin olduğu nokta) duvarda dik bir çizgiyle işaretleyin. (O) Sağ ve sol kısa farlarınızın orta noktasını (bazı farlarda bu noktayı gösteren bir işaret bulunmaktadır) duvarda ayrı ayrı işaretleyin. (M1 ve M2) Duvardaki O-M1 ile O-M2 uzaklıkları cm. cinsinden aynı olmalıdır. Değilse, işaretlemenizdeki hatayı düzeltmeden işleme devam etmeyin. M1 ve M2 noktalarının yerden yüksekliklerini cm. olarak ölçüp not edin. Bu değer kısa farınızın yerden yüksekliğini gösterir. (Y) Duvardaki M1 ve M2 noktalarının yerden yüksekliği cm. cinsinden aynı olmalıdır. Değilse, işaretlemenizdeki hatayı düzeltmeden işleme devam etmeyin. M1 ve M2 noktalarından 10 cm. aşağıya dik inerek duvarda işaretleyin. Bu iki nokta arasında yatay ve uzun bir çizgi çekin. Bu çizgi far ışığınızın kesilme çizgisidir. (Kahverengi çizgi) (Otomobili 10 metre geriye çekeceğimiz için 10 cm. aşağısı işaretlenmektedir, 20 metre geriye çekecek olsaydık 20 cm. aşağısı işaretlenecekti.) Otomobilinizi 10 metre geriye dümdüz çekin. Kısa farlarınızı yakın. Konsoldaki far seviye ayarlama düğmesini 0 kademesine (yüksüz araç) getirin. Farların üstü veya arkasında bulunan vidaları tornavida ile sağa sola oynatarak yukarıya-aşağıya veya sağa-sola daha hassas ayarlamalar yapılması mümkündür. Sol ve sağ farların ışık deseni yatay olarak aynı hizada olmalıdır. Her farda ışık deseninin yere paralel olan sol kısmı duvarda çizdiğimiz kesilme çizgisinin altında kalmalıdır.Bu ayarla farın yukarı ve aşağı yönünü ayarlamış olacaksınız. Her farın ışık deseni aşağı inen okla gösterilen yeşil noktada yukarıya doğru yükselmeye başlamalıdır. Bu ayarla farın sağ ve sol yönünü ayarlamış olacaksınız. Yukarıya doğru açılan sağdaki kısmın kesilme çizgisi üstünde kalması normal bir durumdur. Asimetrik ışık deseninde yaya ve trafik işaretlerinin daha iyi görülebilmesi için kesilme çizgisinin sağ tarafı daha yüksekte tutulmuştur. Bu nedenle yolun sağ tarafına yansıtılan ışığın mesafesi farın performansına bağlı olarak değişmektedir. 7 Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş 12 Ocak 2010 Yazar Paylaş 12 Ocak 2010 O kadar ince eleyip sık dokumaya gerek yok. Yukarıdaki yöntem çok kullanışlı ve basittir. Aracın sağında ya da solunda bir kaldırım, duvar gibi bir şey varsa ona paralel olarak geri gidersen hesaplaman da doğru olacaktır. Yorum bağlantısı
Emre T. 15 Şubat 2010 Paylaş 15 Şubat 2010 ben yatay ayar nasıl yapılacagını anlayamadım.aslında farın içini açtık vede yatay ayar yapılması gerekiyor.acaba en kolay yönden nasıl yatay ayar yapabilirim.benim aklıma şöyle bir şey geldi.üstündeki orjınal far yani yatay ayarı tam olan far.aracı sıfır şekilde duvara yanaştırsam kısa farı açsam duvara işaretlesem sonra yaptıgım farı taksam aynı şekilde duvara yanaştırsam yatay ayarıda duvardakı işaretlediğim yere göre yapsam olurmu.yoksa iyi bir fikriniz varmı.birde yatay ayar yapan ankara bir usta biliyormusunuz. Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 15 Şubat 2010 Paylaş 15 Şubat 2010 Yatay ayar yapamazsınız... Aşağı yukarı ve içe dışa ayarları vardır... Yorum bağlantısı
Emre T. 15 Şubat 2010 Paylaş 15 Şubat 2010 Yatay ayar yapamazsınız... Aşağı yukarı ve içe dışa ayarları vardır...mehmet abi yatay ayarı nasıl yaparız o zaman alet veya bir güzel yöntem varmı ?? Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 15 Şubat 2010 Paylaş 15 Şubat 2010 Orjinal farda yatay hata olmaz... Sonradan mercek takıldıysa mercek montajı hatalı demektir.. Hata az ise idare etmek lazım.. Hata çok ise söküp merceği döndürmek lazım... Yorum bağlantısı
Emre T. 15 Şubat 2010 Paylaş 15 Şubat 2010 Orjinal farda yatay hata olmaz... Sonradan mercek takıldıysa mercek montajı hatalı demektir.. Hata az ise idare etmek lazım.. Hata çok ise söküp merceği döndürmek lazım...tamam. ben bi takıyım sonra bakarız bakalım Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş 15 Şubat 2010 Yazar Paylaş 15 Şubat 2010 Saat yönü ya da tersini kastediyorsan, kesilme çizgisinin sol tarafı yere paralel olması lazım. 3. ve 9. resimlerdeki gibi. Duvarda yere paralel bir çizgi çekip onu referans alabilirsin. Tabii ki farı arabaya taktıktan sonra yapman gerekiyor. Yorum bağlantısı
Misafir 15 Şubat 2010 Paylaş 15 Şubat 2010 Emre tam izah edemedi.Yatay diye bahsettiği yükseklik ayarı. Yorum bağlantısı
Emre T. 16 Şubat 2010 Paylaş 16 Şubat 2010 Emre tam izah edemedi.Yatay diye bahsettiği yükseklik ayarı.evt. kusra bakmayın Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş 17 Şubat 2010 Yazar Paylaş 17 Şubat 2010 Bu konu zaten yatay ayarı yapmayı da anlatıyor, dışarıda da far ayarı yapan yerlere yaptırabilirsin. Yorum bağlantısı
Halil Şahin1679652584 10 Kasım 2010 Paylaş 10 Kasım 2010 burdaki 10m lik mesafe neden?10 m değilde 6-7 m olsa ne olur mesela? Yorum bağlantısı
Muhammed Andı 10 Kasım 2010 Paylaş 10 Kasım 2010 (düzenlendi) 10 cm. asagiya cekilen cizgi yuzunden 10 mt.; %1 egim hani her 100cm.'de 1 cm. iniyordu ya, iste 10 cm. asagisi cekilen cizgi yuzunden 100cm.x 10cm. = 1000cm = 10mt oluyor. 7 mt. geriye cekeceksen o cizgiyi de duvarda 7 cm. asagiya cizmen lazim yani. 10 Kasım 2010 tarihinde Muhammed And? tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Ali Karagöz1679652594 12 Nisan 2012 Paylaş 12 Nisan 2012 Çok faydalı olmuş elinize emeğinize sağlık. Tam bu şekilde olmasada buna en yakın metod ile far ayarı olayınıda çözmüş olucaz inşallah.. Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 12 Nisan 2012 Paylaş 12 Nisan 2012 Bu teknik ile doğru yapılan bir ayar, kesinlikle makinayla yapılandan daha başarılı olur.. Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş 18 Nisan 2012 Yazar Paylaş 18 Nisan 2012 Bu teknik ile doğru yapılan bir ayar, kesinlikle makinayla yapılandan daha başarılı olur..Bizde yanlış olmaz diyosun Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 25 Nisan 2012 Paylaş 25 Nisan 2012 Bizde yanlış olmaz diyosun Kul hatasız olmaz ama, bu işlem % 100 doğru sonuç verir Yorum bağlantısı
Erkan Polat 6 Aralık 2012 Paylaş 6 Aralık 2012 Lastikleri değiştirirken far ayarınıda yaptırdım, Öyle ileri teknoloji bir alet değildi ama nedense karanlık yolda giderken sağ farın kısa hüzmesi sola doğru aydınlatma yapıyordu başka yerde tekrar ayarlattım şimdilik düzeldi. Artık makinadanmı desem yoksa ayar yapan ayarsız kişidemiydi sorun anlam veremedim. Yorum bağlantısı
Fatih Özbaş1679652583 7 Aralık 2012 Paylaş 7 Aralık 2012 olur öyle vakalar forum üyeleri yakalar Yorum bağlantısı
Erkan Polat 19 Ocak 2014 Paylaş 19 Ocak 2014 Tuv muayene istasyonlarındaki far ayarlarını kontrol eden cihaza hastayım daha dışarıda başka yerde öyle cihaz görmedim. Yorum bağlantısı
Oytun Beşikcioğlu 27 Ocak 2014 Paylaş 27 Ocak 2014 (düzenlendi) Selamlar,Megane 3 aracımın far orta noktasının neresi olduğuna bir türlü karar veremedim çünkü bilmiyorum.Selçuk Bey'in anlatımına göre bakında Volvo'nun farı zaten ortada olduğundan farın ortası ancak benim farımda kısa hüzmeli ampul daha dışarıda.Ekleyeceğim fotoğraflar üzerinde işaretleyip işte burası senin farının orta noktasıdır derseniz çok sevinirim.Şimdiden teşekkürler.Flaşlı : http://i.hizliresim.com/wbD27b.jpgFlaşsız: http://i.hizliresim.com/Kd32gX.jpg 27 Ocak 2014 tarihinde Oytun Beşikcioğlu tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş 28 Ocak 2014 Yazar Paylaş 28 Ocak 2014 Ampul şapkasına dik olarak baktığın nokta. Fotoğraflar biraz üstten çekilmiş. Yorum bağlantısı
Recommended Posts