İçeriğe Yönlendir

Araç Klimasının 1. Kademesi ve Son Kademesinin Aracın Gücüne Etkisi Nedir? Ne Değildir?


Fatih Sarıkaya

Recommended Posts

Fatih Sarıkaya

Bunu çok merak ediyorum. Kulakdan dolma bilgilere sahibim. Teknik olarak hiç bir bilgiye sahip değilim. Mümkünse teknik bilgisi olan arkadaşların, bu konuda bildiklerini paylaşırsa, en azından ben ve ilgilenen arkadaşlar ve tabi googldan aratanlarda öğrenmiş olacak. 

 

Mantık olarak, klimayı açınca komprösör çalışır ve alacağı enerjiyi alır. Sen son kademeyede getirsen değişen birşey olmaz. ( Benim eskiden beri bildiğim budur) 

 

Arkadaşlar aralarında konuşurlardı. Filanca rampayı çıkarken araç zorlandı, klimanın kademesini düşürmek zorunda kaldım. ( Bunu anlatan arkadaş sallıyormu? Pisikolojik olarak kademeyi düşürünce rampayı çıkmışmı? İnsan pisikolojisi araca güç vermez. Bunu hepimiz biliyoruz. Ama buna vermiş. Rampayı çıkmışki anlatıyor. )

 

Bundan önce güçlü arabalarda klima açıp kapatınca böyle sorunlarım olmazdı. Araç gücü kuvvetinde performans düşüşü yaşamazdı. Gel gelelim Fındık motor fiestam öyle düşünmüyor. Beni sat kurban olayım git güçlü bir araba al diyor. Bende bu devirde benzinli veya dizel arabaya binilirmi? deli olma ! seni satsam gidip yine senden birtane daha alacağım. Karar verdim seni teknik açıdanda öğrenmek istiyorum dedim. Aldığımın hangisi 1 depo lpg ile 500 km gidecek. Birde lpg uyumu olacakmı olmayacakmı ? 

 

Dün akşam işden eve giderken yine hava çok sıcaktı. Klimayı açmamak için çok mücadele ettim ama kıyafetlerim ile bedenimin bütün olması bu inadımdan vaz geçirdi. Açtım klimayı. Rampayı çıkarken kademe düşüren arkadaşın dediği gibi yapayım dedim. Klima 1.kademede ve çekişimde çok belirgin düşüş yoktu. Kabul edilebilir düzeyde. Hiç bir şekilde güç kaybıda yok demiyorum. Lakin öğlen klimayı son kademe kullandığımda işler pekde öyle değil. Hissiyat kabul edilebilir değildi. Rampaya sarmış kamyon misali.

 

Klima açıkken yakıt tasarrufunu bir kenera bırakıyorum. İstediğim aşırı güç kaybetmemek. Hepi topu 83 beygirim var. Bunun nekadarı kaçak, nekadarı kullanımda onu bilemiyorum. Motorum sağlıklı. 20 bin kilometre gidecek yağ koyuyorum ama 10 bine gelmeden değişiyorum. Yağı mobil kullanıyorum. Ben mobilden şaşmam. Ateşleme sistemini devamlı dinliyorum. Bakımlarda değişebileceğim parçaları değiştiriyorum. Aracın ihtiyacı varsa para esirgemem. Bunun bana elektrik, yol ve su olarak geri döneceğini biliyorum.

 

Teknik olarak bu nedir? Ne değildir?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Cem Işık

Kendi aracımda değilse de, şirket aracı 430.000 km’deki fluence’de etkisini hissediyorum bu durumun. Dik bir ramp tırmanışında vs klimayı kısmaz yahut  kapatmazsam turbo basınç hatası veriyor. Arabanın ve turbonun gücü yetmiyor gibi düşünüyorum

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş

Ayarı otomatiğe alırsan ya da fan kademesini artırırsan kompresörün çalışma sıklığı artar sonuçta talebi yerine getirmek zorunda. Her aracın gücü, alternator çıkışı, klima tüketimi vs. farklı olduğundan nokta atışı yorumlar pek tutmayacaktır.

 

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya
Cem Işık yazdı:

Kendi aracımda değilse de, şirket aracı 430.000 km’deki fluence’de etkisini hissediyorum bu durumun. Dik bir ramp tırmanışında vs klimayı kısmaz yahut  kapatmazsam turbo basınç hatası veriyor. Arabanın ve turbonun gücü yetmiyor gibi düşünüyorum

 

Selçuk Keleş yazdı:

Ayarı otomatiğe alırsan ya da fan kademesini artırırsan kompresörün çalışma sıklığı artar sonuçta talebi yerine getirmek zorunda. Her aracın gücü, alternator çıkışı, klima tüketimi vs. farklı olduğundan nokta atışı yorumlar pek tutmayacaktır.

 

Klimayı açınca zaten motordan alacağını aldı? Fanı açınca kompresör daha fazla soğutmuyor? sadece fan hızı artrıyor? 

Üstde yazdıklarım doğru ise, fan kademe artışı motora nekadar fazladan elektrik yükü verebilirki? eğer bunun cevabı verebilir ise. Ben bu artışı aşırı fazla hissediyorum.

 

Az önce çarşıya çıktım. 1. kademe aracın kalkış gücü ile fan son kademe aracın kalkış hızı çok tutarsız. Buda sizin dediklerinizi teyit ediyor. Aslında burda çelişki yok. Soru işaretlerinin cevabını arıyorum.

Selçuk Keleş yazdı:

Ayarı otomatiğe alırsan

Manuel. Sendeki dijital klima bizde yok. O teknolojiye henüz erişemedik.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ü.Emre Kartal

Daha dün benimde merak ettiğim bir durumdu ve kendimce deneme yaptım. Belki bilenler vardır İzmir'de evka 6 taraflarına çıktım. Oldukça dik ve uzun rampalar var. Birde virajlı. Aracım 1.5 dizel fiesta, araçta 1 kişi ve biraz bagaj vardı. Bu şekilde birkaç defa inip çıkmam gerekti aynı gün içinde. 

 

İlk çıkışta 1. Kademede iken rampa çıkarken sağa sola keskin dönüşlerde 2. Vitesle dönüp hemen sonrasında 3 ile rahat rahat çıktım. 

 

İkinci çıkışta klima 3 te idi(4 kademe var) aynı şekilde çıkmak istediğimde 2. Vitesle döndüğümde aracın hızı biraz düştü ve 1 e alıp 2 3 şeklinde çıktım. Rampa ama viraj dönmüyorsam fark olmadı pek ama dönüşlerde farkı hissettim. Tabi yakıt mutlaka farkeder. 

 

Aracım 75 hp 185 nm torku var. Daha güçlü motorlarda eminimki bu fark daha da hissedilmez olur. Bence aracın motoruna bağlı bir durum, fan kademesi artırınca soğuması gereken süreyi de kısaltıyoruz. Haliyle kompresör daha hızlı çalışmak zorunda

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Metin Uzunoğlu
Selçuk Keleş yazdı:

Ayarı otomatiğe alırsan

fiesta 1.25 de otomatik klima yok.

Fatih Sarıkaya yazdı:

 

aynı araç ile bayramın 2.günü 4 kişi ve tam yüklü olarak Düzce den Antalya ya geldim. klimaya çok ihtiyaç olmadı ortalama hız 101 km/h ortalama 5.9 lt/100km benzin ile geldim. klima illaki motor gücünden alır lpg olunca bariz fark eder. fan kademesini denemedim ama büyük rampaları çıkarken klimayı kapatırım. lpg  de aracınızı 83 hp düşünmeyin. fusion 1.6 lpg li aracım varken rampada lpg ile benzin arasında 1 vites oynardı. zaten motor zora girdiğinde klimayı otomatikman keser.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tayfun Aydın

Kompresör çalıştıktan sonra kademe olayında pek bir farkı olmayabilir diye düşünüyorum ama bizim ki tahmin. Olayın teknik boyutunu dinlemek lazım...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş
Fatih Sarıkaya yazdı:

 

Klimayı açınca zaten motordan alacağını aldı? Fanı açınca kompresör daha fazla soğutmuyor? sadece fan hızı artrıyor? 

Üstde yazdıklarım doğru ise, fan kademe artışı motora nekadar fazladan elektrik yükü verebilirki? eğer bunun cevabı verebilir ise. Ben bu artışı aşırı fazla hissediyorum.

 

Az önce çarşıya çıktım. 1. kademe aracın kalkış gücü ile fan son kademe aracın kalkış hızı çok tutarsız. Buda sizin dediklerinizi teyit ediyor. Aslında burda çelişki yok. Soru işaretlerinin cevabını arıyorum.

Manuel. Sendeki dijital klima bizde yok. O teknolojiye henüz erişemedik.


Fanın hızı bence de aracın performansını tek başına etkilemez.
Ancak ısı kademesini ne kadar açtığın da önemli. Dolayısıyla her iki düğmenin pozisyonunu alıp ona göre kompresörü çalıştıran termostat gibi bir kontrol modülü var. Kaynağın daha soğuk üretebilmeli ki daha fazla soğuğu üfleyebilsin. 

klima-sistemi-parcalari-ve-calisma-prens

Manuel klimanın çevirmeli yapısını daha kullanışlı buluyorum, dikkati de dağıtmıyor. Bir çok aracın düğme dolu dijital kliması çok kullanışsız. Ör: Ibiza

 

BP7148863I5 | Climate control SEAT IBIZA V (KJ1, KJG) 1.0 TSI BP7148863I5

 

Reno'nun bu tasarımı çok kullanışlı, hatta yuvarlak düğmeler daha küçük olabilirdi.

 

E-GUIDE.RENAULT.COM / Clio-5 / Make the most of all your vehicle's  comfort / AUTOMATIC CLIMATE CONTROL

 

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

En az güç 1.kademede iç sirkülasyon kapalı iken oluyor. 4. Kademede 1.25 motor doğal olarak zorlanıyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya
Evren Erakçora yazdı:

En az güç 1.kademede iç sirkülasyon kapalı iken oluyor. 4. Kademede 1.25 motor doğal olarak zorlanıyor.

İç sirkülasyon düğmesi kapalıyken, soğutma daha az oluyor ve kademe yükseltme ihtiyacı ortaya çıkıyor. Bu sence doğrumu yanlış mı?

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Doğru çünkü dışarıdan gelen hava 40 derece misal, içerisi 30.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ü.Emre Kartal
Fatih Sarıkaya yazdı:

İç sirkülasyon düğmesi kapalıyken, soğutma daha az oluyor ve kademe yükseltme ihtiyacı ortaya çıkıyor. Bu sence doğrumu yanlış mı?

Üflediği konum da aynı şekilde etki eder. Cama verirseniz özellikle :)

 

Bu arada filtre ve gaz çok önemli. Ben yenilettim mesela serviste 130 lira civarı idi geçen sene. Ciddi fark oldu

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Kompresör basıncı üretti ve iç petek için talep edilen faraza 5 derecelik soğutma için expantion valfi kısıldı. Fanı hızlandırdık ve birim zamanda iç petekten geçen hava miktarı arttı. Hızlı geçen hava ısındı ve petek ısınmaya başladı. Expantion valfi mekanik sensörü noluyo la dedi ve baktı ki 5 derece yukarı çıkıyor daha fazla kısılmaya başladı. Kompresör 1.kademede misal 10 bar ile soğutma yaparken bu sefer 15 bar ile soğutma başladı.

Başka sorusu olan [emoji533]

  • Beğen 5
Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya
Servet Aydın yazdı:

Kompresör basıncı üretti ve iç petek için talep edilen faraza 5 derecelik soğutma için expantion valfi kısıldı. Fanı hızlandırdık ve birim zamanda iç petekten geçen hava miktarı arttı. Hızlı geçen hava ısındı ve petek ısınmaya başladı. Expantion valfi mekanik sensörü noluyo la dedi ve baktı ki 5 derece yukarı çıkıyor daha fazla kısılmaya başladı. Kompresör 1.kademede misal 10 bar ile soğutma yaparken bu sefer 15 bar ile soğutma başladı.

Başka sorusu olan emoji533.png

Patlıcan güzelmiş.

 

O zaman fanı çok açarsak daha fazla soğutmak isteyecek. Buda filanca rampada klimayı kıstım diyen arkadaşın dediği doğru oluyor.  Benim başka sorum yok hakim bey.

Yorum bağlantısı
Tayfun Aydın

Şahsen dijital klimaları çok kullanışlı buluyorum. Hem kış vakti hem yaz vakti kalorifer olsun klima olsun çok daha ideal şekilde kontrol edilebiliyor. Örnek vermek gerekirse bebekli aileler araç sıcaklığını genelde 22-23 derecelerde tutmak ister ki dijital klima bu konuda mükemmel. Sattığım Astra aracımda uzun yolda 22 yada 23 e ayarlardım ve ne üşürdük ne de çok sıcak olurdu.  Şimdiki aracımda klima analog. Yolculukta sürekli sıcaklık soğukluk ayarı yapmak zorunda kalıyorum. Derece de söylemediği için tabi hislerimize bağlı olarak bir şeyler yapıyoruz. 

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Fatih Sarıkaya yazdı:

Patlıcan güzelmiş.

 

O zaman fanı çok açarsak daha fazla soğutmak isteyecek. Buda filanca rampada klimayı kıstım diyen arkadaşın dediği doğru oluyor.  Benim başka sorum yok hakim bey.


daha fazla soğutma değil aslında. Akan havanın debisi artacak. Petekten geçen fazla hava, az geçene göre peteği daha hızlı ısıtacak. Daha çok ısınan peteği soğutmak için çalışan sistemin gaz basıncı daha hızlı düşecek. O zaman kompresörün daha fazla çalışması lazım. 
 

Onu da servet abi daha iyi biliyor. Basınç artırma yoluyla bunun üstesinden geliyor demekki. Ya da daha fazla devreye girme yoluyla basıncı yukarıda tutmaya çalışıyor. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu


bir de yeni nesil klimalarda sanırım inverter gibi özellik var. İstediği devirde sürekli dönebiliyor. Eskiler sürekli devreye girip çıkıyordu. 

Yorum bağlantısı
Mustafa Çayır
Servet Aydın yazdı:

Kompresör basıncı üretti ve iç petek için talep edilen faraza 5 derecelik soğutma için expantion valfi kısıldı. Fanı hızlandırdık ve birim zamanda iç petekten geçen hava miktarı arttı. Hızlı geçen hava ısındı ve petek ısınmaya başladı. Expantion valfi mekanik sensörü noluyo la dedi ve baktı ki 5 derece yukarı çıkıyor daha fazla kısılmaya başladı. Kompresör 1.kademede misal 10 bar ile soğutma yaparken bu sefer 15 bar ile soğutma başladı.

Başka sorusu olan emoji533.png

kral cevabı vermiş. ben dağılıyorum. siz de çok kalmayın :)

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Fatih Sarıkaya
Tansu Kalafatoğlu yazdı:


bir de yeni nesil klimalarda sanırım inverter gibi özellik var. İstediği devirde sürekli dönebiliyor. Eskiler sürekli devreye girip çıkıyordu. 

Bizim araçlardaki eski tip klimaların komprösörü eski evtipi klimalar gibi devreye girip devreden çıkıyormu? Araba için zalimce birşey bu.

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora
Fatih Sarıkaya yazdı:

Bizim araçlardaki eski tip klimaların komprösörü eski evtipi klimalar gibi devreye girip devreden çıkıyormu? Araba için zalimce birşey bu.

Evet girip çıkıyor, motor güçlü olsa hissedilmiyor. 2.0 dizel olsa fark etmek imkansız olurdu. :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Fatih Sarıkaya yazdı:

Bizim araçlardaki eski tip klimaların komprösörü eski evtipi klimalar gibi devreye girip devreden çıkıyormu? Araba için zalimce birşey bu.


eski tipler sürekli devreye girip çıkıyor. Fan hızına, soğukluk derecesine göre 5-10 saniyede bir çalışıp duruyor kompresör. Kötü ve verimsiz olan bu. 
 

yeniler devamlı düşük devirde döndüğü için daha verimli. 


abi klimayı açıp kaput altına bakarsan işkenceyi görebiliriz 😁

 

hatta bazı arkadaşlar der ki; klimayı açınca motor devri düşük olsun. Kompresöre zarar vermesin. Yüksek devirde devreye girmesin. 
 

halbuki sürekli devreye girip duruyor, onu kimse söylemiyor 😁

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Fatih Mehmet Uslu

Ben pek anlamadım. Benim araçta bazen klimayı kapatıyorum, 10 sn de içerisi ısınıyor hele ki şu an Karadenizdeyim, nem çok olduğundan klimayı kapatınca 10 sn sonra ısı artışı ve nemi hissediyorum. Dediğiniz gibi ara ara devreden çıksa hissedilir sanki. Ben sürekli çalıştığını düşünüyorum. Manuel klima benimki bu arada.

Yorum bağlantısı
Murat Sahın
Servet Aydın yazdı:

Kompresör basıncı üretti ve iç petek için talep edilen faraza 5 derecelik soğutma için expantion valfi kısıldı. Fanı hızlandırdık ve birim zamanda iç petekten geçen hava miktarı arttı. Hızlı geçen hava ısındı ve petek ısınmaya başladı. Expantion valfi mekanik sensörü noluyo la dedi ve baktı ki 5 derece yukarı çıkıyor daha fazla kısılmaya başladı. Kompresör 1.kademede misal 10 bar ile soğutma yaparken bu sefer 15 bar ile soğutma başladı.

Başka sorusu olan emoji533.png

Anlamadığımız teknik detaylar için teşekkür ederiz abi 😁

Anladığım kadarı ile ne kadar çok soğuk hava istiyorsak o kadar güç kaybı kaçınılmaz.

Neyse ki şahinde klima yok. Zaten güçte yok 😡 Turbo mu taksak ne yapsak bilemedim ☺️

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın
Ben pek anlamadım. Benim araçta bazen klimayı kapatıyorum, 10 sn de içerisi ısınıyor hele ki şu an Karadenizdeyim, nem çok olduğundan klimayı kapatınca 10 sn sonra ısı artışı ve nemi hissediyorum. Dediğiniz gibi ara ara devreden çıksa hissedilir sanki. Ben sürekli çalıştığını düşünüyorum. Manuel klima benimki bu arada.

Seyir halinde pek devreden çıkmıyor. Veya yeterince soğutma yoksa
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Fatih Mehmet Uslu yazdı:

Ben pek anlamadım. Benim araçta bazen klimayı kapatıyorum, 10 sn de içerisi ısınıyor hele ki şu an Karadenizdeyim, nem çok olduğundan klimayı kapatınca 10 sn sonra ısı artışı ve nemi hissediyorum. Dediğiniz gibi ara ara devreden çıksa hissedilir sanki. Ben sürekli çalıştığını düşünüyorum. Manuel klima benimki bu arada.


kompresör devreden çıkınca soğutma kesilmiyor. Basınç var zaten. Düşünce tekrar çalışıyor. Sizde isterseniz kaputu açıp gözlemleyebilirsiniz. Şöyle hocam:

 

 

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...