İçeriğe Yönlendir

Motor Isınması, Termostat, Hararet Müşürü, Fan Açılmaması


Alpay Urludağ

Recommended Posts

Alpay Urludağ

Motorun bulunduğu tüm kısım motorla birlikte üç gündür çok ısınıyor. Şimdiye kadar hiç olmamıştı bu sorun. İnternette araştırmama göre sorun termostatın kapalı kalmasından kaynaklanıyor. Elektrikçi usta fan açılmaması sorunu ile ilgilendi, hararet müşürünü çıkarmaya çalışırken koptu, içi katı tebeşir gibi idi. Resimdeki müşür ile aynısı. Değiştittirdim. Fakat bu müşür yuvaya tam oturmuyor, dişliler yarıya kadar oturuyor. Öncesinde de öyle idi. Tam oturması gerekiyor mu? Kilima fanı çalışınca hararet göstergesi NORMAL kelimesinde N harfinin soluna kadar geliyor. Acaba bu dışarıda kalan kısmı yanlış veri okumaya mı neden oluyor? Orijinali böyle mi? Escort 1997 CLX. 

 

Buna ek olarak klima açık değilken, motor ısındığında fan açılmıyor. Bunu yaptırmak için bir elektrikçi bulmaya çalışıyorum hala. 

 

Araç su eksiltmiyor, ekzoz dumanı normal, su akıtmıyor. Çalışmamazlık yapmıyor. Devir düşüklüğü yok. Conta yakmaması için dikkatli kullanıyorum. 

 

Sorunlar geçenlerde arabanın çalışmaması ile başladı. İttirince çalışıyordu. En sonunda elektrikçi sorunu çözdü. Fakat bir iki hafta sonra klimayı açtığımda onun çalışmadığını farkettim. Sorunu bulamadı. Klima anahtarında yan yana duran iki kablo ile paralel bağlantı yapınca çalıştı. Klima düğmesine çökünce ışık kapanmıyor bu kez. Bu kez de, bir hafta falan sonra motor ısınınca fanın açılmadığını fark ettim. 32 numaralı klima soketini çıkardığım halde klima ışığı yanmaya devam ediyor.

 

Klima açık veya kapalı iken maf sensörünün soketi çıkarmak zorunda kalıyorum artık. Soket çıkınca araba yağ gibi akıyor. Takınca yüksek oranda ronalti dalgalanması yapıyor, motor boğulacak gibi oluyor sonra ibre 0,5'e kadar düşüyor. Maf sensörünü temizledikten sonra çiğ benzin kokusu da kayboldu. İnternette maf sensörü testi ile iki video izledim. Bunun için ucuz bir multimetre aldım. Değerler aynı çıkıyor. Sağ ikisinde araba çalısırken 13 volt gibi, sol ikisinde 5,2 volt gibi değerler var.

 

Hararet müşürünün soketini çıkartıyorum, araba göstergesinde hararet ibresi aşağı inmiyor. 

 

Klima motoru klima kapalı iken dönmüyor, kayışı döndüğü için hafiften azar azar hareket ediyor, klima motoru üzerindeki kayışının dönmesi normal mi?

 

Devir ibresi bazen çalışmıyor, kafasına estiği gibi bazen de çalışıyor.

 

Sağ arka kapıda hafif bir sürtünme var. Boyası solmuş bir araba. On kapı iç kısım döşemesi yaptırılması gerekiyor. Ön panel idare eder, fakat hafif kırıklar var, gösterge paneli değil.

 

Böyle bir araba kaç lira eder. 

Is%C4%B1-mu%C5%9Furu.jpg

Yorum bağlantısı
Mustafa YILDIRIM
Alpay Urludağ yazdı:

Hararet müşürünün soketini çıkartıyorum, araba göstergesinde hararet ibresi aşağı inmiyor. 

 

Egzoz manifoldunun altındaki soketi çıkarıyorsanız hararet göstergesi tepki vermesi lazım. Siz termostat yuvasının üzerindeki soketi çıkarmış olabilirsiniz.

Alpay Urludağ yazdı:

Klima motoru klima kapalı iken dönmüyor, kayışı döndüğü için hafiften azar azar hareket ediyor, klima motoru üzerindeki kayışının dönmesi normal mi?

 

Klima kasnağı sürekli döner normal bir durumdur. Siz klimayı açınca klima motoru üzerindeki manyetik kavramalı kasnak devreye girer ve klima kompresörü çalışmaya başlar.

 

Farklı bir elektrikçiye gösterin. Sorun çözerken başka sorunlar meydana gelmesin.

Yorum bağlantısı
Alpay Urludağ
Mustafa YILDIRIM yazdı:

Siz termostat yuvasının üzerindeki soketi çıkarmış olabilirsiniz.

Mustafa Usta, teşekkür ederim. Bugün termostatı değiştirdim. Altındaki ısı ve hararet müşürünü değiştirdim. Termostatın takıldığı yuvayı değiştirdim. Araba benzinde güzel çalışıyor şimdilik. Hararet müşürünün alt kısmında bir de işi müşürü varmış, ibre ona bağlı imiş. 

 

Biraz kullandım, klimayı açınca zıplayıp duruyor. Klimayı kapatınca normal çalışıyor. Klima açıkken maf soketini çıkarınca da normal devrinde çalışıyor. Sigorta kutusundan kilima soketini çıkarınca klima kapanmıyor. Şimdilik tek sorun klima kaldı herhalde. 

 

Biraz önce de fan müşürünü değiştirdim. Kışlık ispanya üretimi yeşil fan müşürü takmak zorunda kaldım. Eskisi kırmızı idi. 

 

Biraz ürpermeye başladım, fan tam NORMAL yazısını geçiyor, kırmızının başlangıç hizasında devreye giriyor. 93 derecede açıp, 87 dereceye kadar indiriyormuş. 

Yorum bağlantısı
Mustafa YILDIRIM
Alpay Urludağ yazdı:

Mustafa Usta, teşekkür ederim. Bugün termostatı değiştirdim. Altındaki ısı ve hararet müşürünü değiştirdim. Termostatın takıldığı yuvayı değiştirdim. Araba benzinde güzel çalışıyor şimdilik. Hararet müşürünün alt kısmında bir de işi müşürü varmış, ibre ona bağlı imiş. 

 

Biraz kullandım, klimayı açınca zıplayıp duruyor. Klimayı kapatınca normal çalışıyor. Klima açıkken maf soketini çıkarınca da normal devrinde çalışıyor. Sigorta kutusundan kilima soketini çıkarınca klima kapanmıyor. Şimdilik tek sorun klima kaldı herhalde. 

 

Biraz önce de fan müşürünü değiştirdim. Kışlık ispanya üretimi yeşil fan müşürü takmak zorunda kaldım. Eskisi kırmızı idi. 

 

Biraz ürpermeye başladım, fan tam NORMAL yazısını geçiyor, kırmızının başlangıç hizasında devreye giriyor. 93 derecede açıp, 87 dereceye kadar indiriyormuş. 

 

Estağfurullah usta değiliz sadece deneyimlerimizi paylaşıyoruz.

Sanayideki elektrikçi ve klima işi yapanlar aracın orijinal tesisatı ile uğraşmak istemediği için dışarıdan hat çekme vb. işlemler yapıyorlar. ( Klima ile ilgili sorun yaşıyordum. Araçta klima gazı olduğu halde gaz eksik diyerek gaz basmıştı ve para almıştı. Fakat sorun düzelmeyince tekrar gidince tesisatta sorun var iptal edip dışarıdan röle ve hat çekeriz demişti. Bende aracın başına kendim geçtim ve tesisatı kontrol ettim. Sorun klima anahtarındaymış. Klima anahtarı kontaklarını temizleyince sorun çözülmüştü. 

 

Size tavsiyem farklı bir elektrikçiye gidip klima tesisatını orijinal hale getirerek sorunu çözdürün.

 

Orijinal hararet müşürü olmayınca gösterge tam doğru göstermeyebiliyor. Ben yan sanayi hararet müşürü takmıştım fan L harfini geçince çalışıyordu. 

 

Fan müşürü klimalılarda sarı renkli olmalı. Bulabilirseniz orijinal almaya çalışın. Yan sanayi uzun ömürlü olmayabiliyor.

 

Yorum bağlantısı
Alpay Urludağ
Mustafa YILDIRIM yazdı:

 

Fan müşürü klimalılarda sarı renkli olmalı. Bulabilirseniz orijinal almaya çalışın. Yan sanayi uzun ömürlü olmayabiliyor.

 

Sarı renk araştırmadım. Tek bu idi fan müşürü. Bu yeşil renkli, kış fan müşürünün faydası 93 de açıp, 87'ye kadar düşürmesi. İdeal motor sıcaklığı 90 derece imiş. Hem kırmızılar 70 dereceye kadar düşürüyormuş, bu da daha fazla yakıt karışımı, harcaması demekmiş. Sarı fan müşürünün klima ile ilgisi yoktur herhalde. Şimdilik tek sorun, klimayı açınca ronalti dalgalanması yapıyor. 

 

Sizde 32 soketi çıkarınca klima ışığı kapanıyor mu, bende kapanmıyor. Acaba diyorum, bu klima başka bir yerden enerji alıyor, aldığı yere güç bindirmesi yaptığı için ronalti dalgalanması yapıyor olabilir mi? Klima anahtarı sağlam, geçen yaz degiştirdim eskisi ile, klima soğutuyor da. Tek sorun dalgalanma yapması ronaltide.

 

Bir de bir müşürü geç fark ettim, maf sensürunden ileride gaz kelebeğin birisinde, kalın hortum üstünde bir sensör daha var, o ne sensörü? Onu da değiştireyim tam olsun. 

Yorum bağlantısı
Mustafa YILDIRIM
Alpay Urludağ yazdı:

Bir de bir müşürü geç fark ettim, maf sensürunden ileride gaz kelebeğin birisinde, kalın hortum üstünde bir sensör daha var, o ne sensörü? Onu da değiştireyim tam olsun. 

IAT sensörüdür. 

 

Alpay Urludağ yazdı:

klimayı açınca ronalti dalgalanması yapıyor. 

Daha öncede dediğim gibi klima tesisatınızı kontrol ettirin yada sigorta kutusu üzerinde sonradan ekleme yapılmış kabloda  olabilir. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Alpay Urludağ
Mustafa YILDIRIM yazdı:

IAT sensörüdür. 

 

Şu anda araba çok iyi lpg'de veya benzinde de. Isı sensörü ile hararet sensörü biri üstte, diğeri altta termostat gövdesinde. Fan, hararet ve ısı sensörlerini değiştirdim. Bu hava sıcaklık sensörünü de değiştireceğim. Başka ne sensörleri var bu arabada? Onlara da bakmak isterim.

 

Yeni aldığım termostat 74 derecede açıyormuş, fan sensörü yeşil, o da 93 derecede açıp, 87 derecede fanı kapatıyormuş. Bu ikisi uyumlu mu, yoksa 90 derecede açan termostat mı almalıydım? Fan tam kırmızı yerin başında açıyor bu şekilde. 

Yorum bağlantısı
Mustafa YILDIRIM
Alpay Urludağ yazdı:

 

Şu anda araba çok iyi lpg'de veya benzinde de. Isı sensörü ile hararet sensörü biri üstte, diğeri altta termostat gövdesinde. Fan, hararet ve ısı sensörlerini değiştirdim. Bu hava sıcaklık sensörünü de değiştireceğim. Başka ne sensörleri var bu arabada? Onlara da bakmak isterim.

 

Yeni aldığım termostat 74 derecede açıyormuş, fan sensörü yeşil, o da 93 derecede açıp, 87 derecede fanı kapatıyormuş. Bu ikisi uyumlu mu, yoksa 90 derecede açan termostat mı almalıydım? Fan tam kırmızı yerin başında açıyor bu şekilde. 

 

Herhangi bir arıza yoksa sensörlere dokunmamak en iyisi. Durduk yere masraf açabilirsiniz. 

Alpay Urludağ yazdı:

Başka ne sensörleri var bu arabada

Aklıma gelenler; Hava akışmetre, oksijen sensörü, krank pozisyon sensörü, hız sensörü, eksantrik mil sensörü, gaz kelebek sensörü 

Ama dediğim gibi sorun yoksa ellemeyin. 

Alpay Urludağ yazdı:

Fan tam kırmızı yerin başında açıyor bu şekilde.

Su sıcaklığını termometre ile ölçe şansınız var ölçebilirsiniz. Yan sanayi hararet müşürü kullanılınca gösterge fazla yada eksik gösterebiliyor. 

Kendi aracımızda orijinal hararet sensörü varken fan RM arasında çalışıyordu. Yan sanayi müşür taktıktan sonra L harfini geçince fan devreye giriyor. 

Alpay Urludağ yazdı:

o da 93 derecede açıp, 87 derecede fanı kapatıyormuş. Bu ikisi uyumlu mu

Yazın herhangi bir zararı olmaz ama belki kışın motor ideal ısıya tam ulaşmayacağı için sorun olabilir diye düşünüyorum.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Alpay Urludağ
Mustafa YILDIRIM yazdı:

Herhangi bir arıza yoksa sensörlere dokunmamak en iyisi. Durduk yere masraf açabilirsiniz. 

Biraz önce klima gazı dolumu yaptırdım. Ronalti dengeleyicisinin soketini fark ettik. Kabloları birbirine dipten temas ediyormuş yaptırdım.

Benzinde ve lpgde devir dalgalanması yapmıyor, klimaya geçişte yapıyordu. Arabayı çalıştırdım, klimayı açtım, Devir dalgalanması düşüktü bu kez, ama yine de yapıyordu. Sonra gaz kelebeğinin olduğu yeri biraz eli ile salladı usta, düzeldi. Dalgalanma gitti. Artık sorun soketin kablolarından mı, yoksa gaz kelebeğin olduğu yerden mi bilmiyorum. Şu anda sıfır dalgalanma, klimayı ilk açışta hissedilmeyecek kadar az. Bütün yanıtlarınız için teşekkür ederim. 

 

Yukarıda bir soruyu yanlış sordum. Fan sensörü 93 derecede açıyor, termostat ise 74 derecede açıyor, 90 derecede değil, bu ikisi arasındaki farktan mı kaynaklanıyor hararet ibresinin kırmızıya kadar gidip fanı açması? Sorum böyle olacaktı. 

 

 

Yorum bağlantısı
Mustafa YILDIRIM
Alpay Urludağ yazdı:

Artık sorun soketin kablolarından mı

Sorun yoksa elleme nedeni aslında bu. Yani yılların, sıcak ve soğuk hava nedeniyle kablolarda yıpranma meydana gelebiliyor. Bir yerleri kurcalarken kablo kaynaklı yeni bir arıza çıkabiliyor. Sizin sorununuzda bu şekilde kablolar ve soketler. 

 

Alpay Urludağ yazdı:

termostat ise 74 derecede açıyor

Termostatın görevi motorun ideal ısıya ulaşması için motor suyunu radyatöre göndermeden kendi içinde devir daim etmektir. Sizin termostat 74 derecede açılarak soğutma suyunu radyatöre üzerinden dolaştırmaya başlar.

Fan Müşürü ise radyatör üst hortumundan su sıcaklığını ölçer ve 1. kademe olan 93 derecede fan motorunu çalıştırarak suyun soğumasını sağlar. Su sıcaklığı düşmezse 2. kademe de (105 derece olması lazım) fan motorunu çalıştırarak suyu soğutur.

Alpay Urludağ yazdı:

hararet ibresinin kırmızıya kadar gidip fanı açması

Daha önce belirttiğim gibi hararet müşürü yan sanayi olduğu için sıcaklığı fazla gösteriyordur. Sıcaklığı termometre ile ölçtürün değer normal ise bu şekilde kullanırsınız ve kafanız rahat olur. 

Yorum bağlantısı
Alpay Urludağ
Mustafa YILDIRIM yazdı:

Daha önce belirttiğim gibi hararet müşürü yan sanayi olduğu için sıcaklığı fazla gösteriyordur. Sıcaklığı termometre ile ölçtürün değer normal ise bu şekilde kullanırsınız ve kafanız rahat olur. 

Sanayide fan müşürünü taktırdığım,fanın çalışmama nedenini çözmesini istediğim elektrikçi kablolardan birini başlamamış. Başka bir elektrikçi, bu kabloyu niye bağlamamışlar dedi, bağladı. Sonradan fark ettim, şu anda A ve L nin arasında açılıyor fan. Teşekkür ederim tekrar, iyi günler size. 

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...