İçeriğe Yönlendir

Bajaj Dominar (Hint Gurusu)


İlkay Başaran
Çözüme git Servet Aydın tarafından,

Recommended Posts

Çağlar Bayur
İlkay Başaran yazdı:

zincir keman teli gibi strese girmez mi? Şanzımanın çıkışındaki ön dişliyi üzmez mi?

ne hisli motör bu, strese giriyor, üzülüyor, arada ağlar mı bu?

Yorum bağlantısı
İlkay Başaran
Çağlar Bayur yazdı:

ne hisli motör bu, strese giriyor, üzülüyor, arada ağlar mı bu?

Ben ayrı eve çıkacam dedi dün.

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
İlkay Başaran

Dikey ama arka maşa yola paralel değil. Binince maşa paralel konuma geçiyor. Sertlik ayarına göre 2 kişi ve ya tek kişi binince değişir. Lastik maşanın konumuna göre 1 cm kadar geri gidiyor. Fazla çöker ya da çukura girer ve paraleli geçerse yine geri gelir. Yani paralelken tam gergin haricinde az daha serbest. Ben paralelkenki pozisyona göre geriyorum. Mantığım böyle diyor. 

Bence 5 10 bin km de zincir başı yiyenler (tek teker vb hariç) motor boşken maks gerginliğe getirip sonra 2 kişi binip birde çukur vb girince zinciri dişliyi öldürüyorlar. Yük zincire biniyor. Diye düşünüyorum. 30 k aynı zinciri kullanan da var 5 k da yiyen de.

Yorum bağlantısı
Yurdaer Elay
İlkay Başaran yazdı:

Dikey ama arka maşa yola paralel değil. Binince maşa paralel konuma geçiyor. Sertlik ayarına göre 2 kişi ve ya tek kişi binince değişir. Lastik maşanın konumuna göre 1 cm kadar geri gidiyor. Fazla çöker ya da çukura girer ve paraleli geçerse yine geri gelir. Yani paralelken tam gergin haricinde az daha serbest. Ben paralelkenki pozisyona göre geriyorum. Mantığım böyle diyor. 

 

Maşa aşağı yukarı oynadığında zincirin göbekten şanzıman dişlisine olan uzaklığı değişmiyordur diye düşünüyorum, aksi taktirde her çukura girip çıktığında ya da her gaz açtığındavçok büyük bir sıkıntı olurdu. Orta ayak üstünde zincir ayarı yapmak, zincir yağlamak vs çalışma kolaylığı açısından çok büyük bir nimet :) Kontrol ettin mi peki? Orta ayaktayken ve üstünde biri oturuyorken zincir salınımı farklı mı?

Yorum bağlantısı
İlkay Başaran
Yurdaer Elay yazdı:

 

Maşa aşağı yukarı oynadığında zincirin göbekten şanzıman dişlisine olan uzaklığı değişmiyordur diye düşünüyorum, aksi taktirde her çukura girip çıktığında ya da her gaz açtığındavçok büyük bir sıkıntı olurdu. Orta ayak üstünde zincir ayarı yapmak, zincir yağlamak vs çalışma kolaylığı açısından çok büyük bir nimet :) Kontrol ettin mi peki? Orta ayaktayken ve üstünde biri oturuyorken zincir salınımı farklı mı?

Farklı hocam değişiyor. 

Orta ayakta yine yapılır aslında. Salımım payı fazla bırakılabilir biraz.

Yutupta video vardır bununla ilgili bakayım. Olmazsa yarın ben çekeyim boştaki salınım ve doludaki salınım olarak.

Yorum bağlantısı
Yurdaer Elay
İlkay Başaran yazdı:

Farklı hocam değişiyor. 

Orta ayakta yine yapılır aslında. Salımım payı fazla bırakılabilir biraz.

Yutupta video vardır bununla ilgili bakayım. Olmazsa yarın ben çekeyim boştaki salınım ve doludaki salınım olarak.

 

Hintli kardeşlerin videoları var bol miktarda.. :) 

Yorum bağlantısı
İlkay Başaran
Yurdaer Elay yazdı:

 

Maşa aşağı yukarı oynadığında zincirin göbekten şanzıman dişlisine olan uzaklığı değişmiyordur diye düşünüyorum, aksi taktirde her çukura girip çıktığında ya da her gaz açtığındavçok büyük bir sıkıntı olurdu. Orta ayak üstünde zincir ayarı yapmak, zincir yağlamak vs çalışma kolaylığı açısından çok büyük bir nimet :) Kontrol ettin mi peki? Orta ayaktayken ve üstünde biri oturuyorken zincir salınımı farklı mı?

Hocam anlatması zor ama şu var. Maşa 50 cm. Ön dişli de 10 cm önde olsun 60 cm. 

Bu maşa yola paralelken 60 cm. Mptprların çoğunda maşa yola paralel olmuyor. Maşa arkaya doğru 3 derece eğimli boşken. Yola paralel ölçümde maşa eğimli durduğundan mesafe 58 59 cm ye düşüyor. Siz buna göre geriyorsunuz. Biniyorsunuz ve maşa paralele geçiyor. Tekrar 60 cm oldu mesafe maşa paralel oldu ve teker geri gitti. Zincir taşımaya başlamaz mı bu durumda yükü gerilerek?

Yurdaer Elay yazdı:

 

Hintli kardeşlerin videoları var bol miktarda.. :) 

Onlar manyak ama 4 kişi biniyorlar. Oranın standartları farklı

Yorum bağlantısı
Yurdaer Elay
İlkay Başaran yazdı:

Hocam anlatması zor ama şu var. Maşa 50 cm. Ön dişli de 10 cm önde olsun 60 cm. 

Bu maşa yola paralelken 60 cm. Mptprların çoğunda maşa yola paralel olmuyor. Maşa arkaya doğru 3 derece eğimli boşken. Yola paralel ölçümde maşa eğimli durduğundan mesafe 58 59 cm ye düşüyor. Siz buna göre geriyorsunuz. Biniyorsunuz ve maşa paralele geçiyor. Tekrar 60 cm oldu mesafe maşa paralel oldu ve teker geri gitti. Zincir taşımaya başlamaz mı bu durumda yükü gerilerek?

Onlar manyak ama 4 kişi biniyorlar. Oranın standartları farklı

 

Birkaç videoda arka sehpa kullanıyorlar. Haliyle maşanın konumu orta sehpadaki gibi değil. Benim mantığım hala çok etkilenmemesi gerektiğini söylüyor. Sonuçta kullanıcı kitapçığında da orta sehpaya al, 2-3 cm oynayacak şekilde gerginliği ayarla demiş. Yükteyken gergin olması arka teker boşa düştüğünde gevşek olmasından iyidir sanki. Ortayı bulmak lazım :) 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Muhittin Kaplan
(düzenlendi)

ön dişli ile arka maşa aynı eksende ise yatakta batakta fark etmez.

ama ön dişli ile arka maşa eksenleri farklıysa ki farklıdır, fark eder.

ne kadar fark eder, (eksen farkı çok fazla değildir.) fark etmeyeceğin kadar fark eder.

Orta sehpaya al, temizliğini yap. Orta sehpan yoksa bir odun parçasıda iş görür. (Ön freni sabitleyerek)

tarihinde Muhittin Kaplan tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Önder Özcan

Maşa, üzerine yük bindiğinde ya da çukurdayken dairesel salınım yapmıyor mu? Direk arkaya değil de dairesel salınımla hareket eder ve mesafe değişmez diye düşünüyorum.

Yorum bağlantısı
İlkay Başaran

15 cm lik kalemde kabaca 4 mm atıyor.

Ön dişli maşadan bağımsız. Önde motorda o. Arka dişli maşada. Kaba taslak çizimde şu çıkıyor. Ön bağlantı üzerindeki eksende salınıyor.

 

20220902_105737(0).jpg

20220902_105830.jpg

Muhittin Kaplan yazdı:

ön dişli ile arka maşa aynı eksende ise yatakta batakta fark etmez.

ama ön dişli ile arka maşa eksenleri farklıysa ki farklıdır, fark eder.

ne kadar fark eder, (eksen farkı çok fazla değildir.) fark etmeyeceğin kadar fark eder.

Orta sehpaya al, temizliğini yap. Orta sehpan yoksa bir odun parçasıda iş görür. (Ön freni sabitleyerek)

Aynı eksende değiller. Ön dişli motorda. Maşa ondan sonra geliyor.bağlantısı farklı yer. İki dişli de maşa üzerinde çalışıyor olsa dediğiniz doğru. İsterse 360 dönsün.

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
İlkay Başaran

Adamlar illa o payı hesaplayıp orta ayakta ayarlayın ve 3 cm boşluk bırakın demişlerdir. Burada sıkıntı şu. O üç cm lik boşluk bu çalışma şartında (geri kayma payı) zarar vermeyebilir ama boşken tam gererseniz zinciri mesela 1.5 cm bıraktık bu sefer arka teker 3 cm geri gitmeye kalktığında zincir gerilip tüm yükü o sırtlayacak. Ön dişliyi tasarımı harici çekme yükünde çalıştıracak. Çoğu servis motor boşken neredeyse tüm boşluğunu alıyor zincirin. Yetkili servis bu. Gerçi gitmiyorum ben yetkiliye vs. 

Biz hep böyle yapıyoruz diyecek anlatsan. Olayın kabaca mantığı bu. Sonra adam 10 bin km de zincir dişli seti değiştiriyor. Ön dişli keçesinden yağ vermeye kalkıyor, şanzıman ötüyor. Bu basit yanlışlıktan diye düşünüyorum.

Bugün motor yanımda değil. Boşken zinciri aşağı yukarı salınıp yaptırıp sonra üzerine bir kişi oturtup yine salınım yapacağım video ile. Daha net görünüyor gözle. Bu ilkel çizimle pek anlatamamış olabilirim.

Yorum bağlantısı
İlkay Başaran
Önder Özcan yazdı:

Maşa, üzerine yük bindiğinde ya da çukurdayken dairesel salınım yapmıyor mu? Direk arkaya değil de dairesel salınımla hareket eder ve mesafe değişmez diye düşünüyorum.

Değişiyor abi. Neden? Çünkü üstten basınca normalde boşken 2 derece(attım) eğimli duran maşa o eğimi kaybediyor ve yola paralel oluyor ve arka dişli ile ön dişli arası dikey mesafe artıyor. Ön dişli maşada değil daha önde motorda.

Yorum bağlantısı
Murat Sahın

İlkay abi sen çizme mümkünse :D Yetkili servis var, sahibi arkadaşım, az önce arayıp sordum, bi git diye cevap verdi. :D 

 

3 cm oynama payının sebebi o zaten. otomatik yağlayıcı alırsan otomatik gerdirme aparatlı olanlardan al. 

 

Orta ayaklıkta ayarla, düz pozisyona göre 3 cm esneme payı bırak. Gerginleştiğinde dişliye yada zincire yük bindirmeyecek ama boşlandığında da boşa çıkmayacak şekilde ayar o. 

 

Motorun üzerinde yolcu varken ayar yaptığında sert frenlemelerde, virajlara yat kalklarda o açı tersine bozulduğunda  bu sefer zincir çok bollaşacak.

 

 

Yorum bağlantısı
İlkay Başaran
Murat Sahın yazdı:

İlkay abi sen çizme mümkünse :D Yetkili servis var, sahibi arkadaşım, az önce arayıp sordum, bi git diye cevap verdi. :D 

 

3 cm oynama payının sebebi o zaten. otomatik yağlayıcı alırsan otomatik gerdirme aparatlı olanlardan al. 

 

Orta ayaklıkta ayarla, düz pozisyona göre 3 cm esneme payı bırak. Gerginleştiğinde dişliye yada zincire yük bindirmeyecek ama boşlandığında da boşa çıkmayacak şekilde ayar o. 

 

Motorun üzerinde yolcu varken ayar yaptığında sert frenlemelerde, virajlara yat kalklarda o açı tersine bozulduğunda  bu sefer zincir çok bollaşacak.

 

 

Adam boşluksuz geriyor diyorum işte bende. 1.5 cm geriyor. Ne olacak sonrası?

Bi git diyen servis arkadaşın teker geri mi gelmez demek istiyor. Çizim bile tersini söylüyor. :)

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
İlkay Başaran yazdı:

Abs var ön arka.

Cf motoda kızka tasarımı galiba. Ktm ile bağlantılı yine. Bu arada tek sayılı silindirli motorlar çift olanlara göre devirlenme istekleri daha kuduzvari olur.

3 silindir mesela. 

xsr900 gibimi :)

Yorum bağlantısı
İlkay Başaran
Murat Sahın yazdı:

 

 

Motorun üzerinde yolcu varken ayar yaptığında sert frenlemelerde, virajlara yat kalklarda o açı tersine bozulduğunda  bu sefer zincir çok bollaşacak.

 

 

Yok doluyken 3 cm bırakmıyorum. Yoksa tekken şaldır şuldur olur evet ve frende.

Yorum bağlantısı
Murat Sahın
İlkay Başaran yazdı:

Adam boşluksuz geriyor diyorum işte bende. 1.5 cm geriyor. Ne olacak sonrası?

Bi git diyen servis arkadaşın teker geri mi gelmez demek istiyor. Çizim bile tersini söylüyor. :)

 

Yok o diyor ki orta ayaklıkta ayar yapılır, 3 cm esneme payı bırakılır. Kitapçığı yazan sizin çizdiğinizi çizemiyor muymuş diyor :D 

Yorum bağlantısı
İlkay Başaran
Murat Sahın yazdı:

 

Yok o diyor ki orta ayaklıkta ayar yapılır, 3 cm esneme payı bırakılır. Kitapçığı yazan sizin çizdiğinizi çizemiyor muymuş diyor :D 

 

Sen hala anlamadın dolayısıyla aktardığın arkadaşın da öyle. Bak ne diyorum. Adam 1.5 cm boşlukta geriyor birşey olmaz diyor. kitapçık değerinin altında geriyor. Motor boşkenki mesafe ile dolusu arasında fark var bu zarar verir diyorum ben. 

3 cm ile orta ayakta gerdin ve 2 kişi bindin çökme nedeniyle arka dişli 2 cm geri gitti sorun yok. 

1.5 cm bıraktı adam boşta. 2 kişi bindin yine 2 cm gitmek istiyor dişli zincir gidemezsin benim boy bitti diyor. Olay bu. Arkadaşın kadar bende biliyorum adamın bunu düşüneceğini kitabı yazarken. Ki yukarda da yazmışım. Bunu aşamıyoruz nedense. Adamların kafa çalışmıyor mu düşünemedi mi? Bunu çizmişsin hesabı.

Yetkili dediğin servis düşünemiyor ama sen istediğini düşün..

Yorum bağlantısı
İlkay Başaran

Al buyur bak şimdi arattım bunu.

https://motorhikayesi.com/zincir-ayarlama-germe/

 

Motosiklet zincir ayarı germe işi (gerginliğini ayarlamak) doğrudan zincir ömrüne etki eder. Özellikle ilk maddeyi az kişi bilir fakat sağlıklı zincir için siz üzerindeyken doğru ayara kavuşacağını unutmayın.

Motosiklet zincir ayarı nasıl yapılır?

Motosiklet Zincir Gerginlik Ayarı 6 - zincir sarkma ölçümü Doğrusu, üreticinin verdiği ölçüdür.

Hatırlatma: Üreticinin verdiği esneme-gerginlik ayarına erişmek için interneti kullanabilirsiniz

  • Zincir gergi ayarlama işini, sürücüsü üzerindeyken oluşan çöküşe göre yapın. Zira sürücü motosiklete oturunca arka amortisör çöker ve zinciri bir miktar gerer.
  • Sıklıkla artçı ile sürüş yapılıyorsa bir miktar daha pay bırakın.
  • Doğru boşluk değeri bazı motosikletlerin zincir koruma parçasının üzerindeki etikette yazar. Sizinkinde yoksa kullanıcı kitabında illa vardır. O da elinizde yoksa; kabaca iki santim olarak ayarlayın (büyük cc. motosikletlerde).
  • Zincirin üst kısmı gergin, alt kısmı bol olmalıdır. Üst kısmında sarkma olan zincir ayarsızdır.
  • Bol zincir atlama yapar, fazla bol olduğunu atlamasından anlayabilirsiniz.
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...