İçeriğe Yönlendir

Mondeo III - Fan ve Hararet Problemleri Hakkında Bilgilendirme.


Harun Kocaçalışkan

Recommended Posts

Harun Kocaçalışkan

Merhaba,

 

2 haftalık bir süreçte başıma gelenler ve bunlarla alakalı öğrendiklerimi sizlerle paylaşayım ileride lazım olur arayana.

 

Klimam düzgün soğutmuyordu. Daha doğrusu araba hızlı giderken güzel soğuturken yavaş hızlarda veya araç dururken soğutma yapmıyordu. Ben de klimacıya gittim. O da baktı ve aracın fanının çalışmadığını bu yüzden gaz basmaya şu an gerek olmadığını önce fanı yaptırmam gerektiğini söyledi. 3 dükkan ileride bulunan bir elektrikçiye gönderdi (Allah kimseyi düşürmesin).

 

Neyse elektrikçiye gittim ve kendisi bu arabaların zaten problemli ve sorunlu olduğunu bu işi çözmenin çok uzun olduğunu öğleden sonra 3-4 gibi bakabileceğini söyleyince ben niyetini anladım ve oradan çıktım.

 

Neyse ben bu işi kendim çözerim deyip başladım araştırmaya. Bu arada aracı kullanmaya devam ediyorum. Yabancı forumlardan bulduğum şemalar ve eski problemlere bakınca sorun fanda gibi duruyordu. Bir yerde okudum fan motoruna vurmamı, eğer vurduğunda çalışıyorsa fan motorunda veya motor kömürlerinde sıkıntılar olabileceğini söylemiş. Ben de öyle yaptım ve gördüm ki fan dönüyor. Ama nazlı yani çok da dönmeye niyeti yok. Sorunun fan motorunda olduğunu tespit etmiş olduk böylece.

 

Ben arabayı bu şekilde İstanbul trafiğinde fansız olarak gayet güzel kullandım herhangi bir hararet sorunum da olmadı.

 

3 gün önce Bolu'ya doğru yola çıktım ve Bolu dağı tırmanışında baktım araba güçten kesiyor, hararet göstergesine bakınca hararetin tavana çıktığını gördüm ve hemen durdum, kaloriferi en sıcak konuma alıp camları açtım 10 dakika sonra hararet normale döndü. Suyuna yağına baktım bir sıkıntı yok. Sonra fana vurdum ve çalıştırdım tekrar yola koyuldum ama 1 km gittim gitmedim yine aynı olunca geri döndüm. Otobana girerek oradan devam ettim.

 

Bolu sanayi'de birkaç elektrikçi dolandım ve birçoğu bakmak bile istemedi sonunda birini buldum işten de anlıyor beraber giriştik olaya. Aslında yapılması gereken çok basit zaten, fanın soketini çıkartıp direkt elektrik vermek. Öyle yaptık baktık fan dönüyor ama biraz ses yapıyor. Bana fan beyninin bozuk olduğunu söyledi. Ama fan alırsam da iyi olacağını söyledi. Ben de fan ve fan beynini Ankara'dan sipariş verdim. Fan Kale marka, beyni orjinal aldım. İkisi 1200 tl civarı tuttu. Fan beyin gelince üzerinde denedik ve her şey olması gerektiği gibi çalışıyor. Daha sonra fanı söktük ve yenisini taktık beyinle beraber.

 

Dizellerde fanı sökmek çok basit herhangi bir yeri sökmenize gerek yok ama Aküyü sökerseniz daha rahat çalışılıyor. 2 tane 10 luk somun var onları çıkartın daha sonra fanı yukarı doğru alabiliyorsunuz. Ancak dikkat edin civatalar aşağıya düşebiliyor. 

 

Şimdi klimayı açınca fanım çalışıyor. Henüz hararet testi yapmadım ancak düzelmiş olmasını umuyorum.

 

Ekte fan için devre şeması var. Ve fanla alakalı bazı görseller ekliyorum.

 

Fana ait 2 tane röle ve 1 tane 60A lik sigorta var bunları da kontrol edin fanınız çalışmıyorsa. Fan beynine 3 tane kablo geliyor mavi renkli olan PWM sinyali. Açık kollektör bağlantısına sahip. Yani fan yükü bağlandığında burada 12V görmelisiniz. Çalışırken de 4V civarı gelmeli. Eğer gelmiyorsa bu mavi kabloda sıkıntı olabilir. 

Fan motoruna giren soketi fan beynini sökmeden çıkaramazsınız bu arada zorlamayın. Fan beynini 1 tane vida tutuyor.

 

5c9a3b56-5b99-4cf4-8890-ac2a85baa003.thumb.jpg.47bb9008a313f9608e68215f478e3fc5.jpg

 

72077373_CoolingFan.thumb.jpg.4e56a67184debe06b3c7401f33af6e55.jpg

 

 

Diğer taraftan fanın çalışmasına rağmen arabada hararet varsa kontrol edilecek yerler artıyor. Ben henüz bunlara girişmedim hararet devam ederse bakacağız. 

 

1. Devirdaim düzgün çalışıyor mu? Yeni devirdaim takmış olsanız bile direksiyon hidrolik pompası içindeki dişliler aşınmışsa devirdaiminiz tam performansta çalışamıyor ve araba hararet yapabiliyor.

2. Su hatlarında bir tıkanma var mı yok mu bakılmalı.

3. Sistemde hava da olabilir bunun havasını almak biraz zor. Tavsiye edilen şey yedek su depo kapağını çıkarıp arabayı bir süre önü eğik vaziyette çalıştırmak. Ben henüz denemedim böyle bir şey.

4. Yedek su depo kapağınız kaçırıyor olabilir. Kaçırırsa sistemin basıncı düşüyor böyle olunca da araba hararet yapıyor.

5. Hortumları kontrol edin ufak bir delik vs. varsa oradan da basınç kaçabilir.

6. Yedek su deposu girişinde ve bu hortumda valf benzeri siboplar var bunların temizlenmesi gerekebilir.

 

Her şeye baktınız araba düz yolda hararet yapmıyor zorlanınca hararet yapıyorsa son çare üst kapak açılmalı. Birkaç kişi de böyle bir sorun oluştu.

 

 

 

 

 

 

  • Beğen 15
Yorum bağlantısı
Yasin Aygün
Harun Kocaçalışkan yazdı:

kaloriferi en sıcak konuma alıp camları açtım

nerden baksan kral hareket

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Harun Kocaçalışkan yazdı:

(Allah kimseyi düşürmesin).

 

Neyse elektrikçiye gittim ve kendisi bu arabaların zaten problemli ve sorunlu olduğunu bu işi çözmenin çok uzun olduğunu öğleden sonra 3-4 gibi bakabileceğini

esnaf odası falan olsa şikayet edilmeli böyle limon satası insanlar...

  • Beğen 3
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Harun Kocaçalışkan
Çağlar Bayur yazdı:

esnaf odası falan olsa şikayet edilmeli böyle limon satası insanlar...

Millet müşteriye doymuş abi ben anlamadım. Başına iş açma olasılığı olan işe kimse yanaşmıyor :D Herkes ampul değiştirip amerikan park takarak para kazanma derdinde.

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Selçuk Bakış

Geçmiş olsun, doğru ellerde bir araç daha kurtuldu inşallah. Yoksa kasapların elinde çekeceği vardı.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Harun Kocaçalışkan
Fatih Keskin yazdı:

Mk3 ler yaşı itibaren sorun açmaya başladı hararet en çok görüleni

Abi en gençlerinden biri bende 15 yaşında o da. Orjinal fan vardi arabada hala. Devirdaim, fan yeni degistirdik. Direksiyon pompasi bile orjinal duruyor. 15 yıl 223.000 km normal bence artık sorunların başlaması. :D Halledebildikten sonra problem degil ama ugrasacak adami bulmak zor oluyor.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Erman Uzun

Bu fan sorunu bana az cektirmedi iki üç defa yolda bıraktı bir defa bosyere çok iyi olduğu söylenen Ford özel servisi devirdaim kasnak vs herşeyi bosyere değişti sonra küçük bir ilçede iyi bir elektrikçi olayı çözdü Allah usta görünümlü vasifsizkara düşürmesin

Yorum bağlantısı

dost acı söylermiş. bu kadar teknik bilgiye hakim olmanıza rağmen fanı çalışmayan araba ile yola çıkmak hiç doğru olmamış

 

geçmiş olsun

Yorum bağlantısı
Harun Kocaçalışkan
Ali Gök yazdı:

dost acı söylermiş. bu kadar teknik bilgiye hakim olmanıza rağmen fanı çalışmayan araba ile yola çıkmak hiç doğru olmamış

 

geçmiş olsun

Abi dogru soyledin ama mondeo cok zor fan açan bir araba zaten. Ben de duz yol gidecegim nasil olsa deyip oyle ciktim yola. Ama bolu daginda kaza olmus polis köy yoluna cevirince isler karisti. Tecrube etmis olduk bakalim.

Yorum bağlantısı
Harun Kocaçalışkan
Mehmet Ozyurek yazdı:

Belki beyni de sağlamdır. 

Elindeki çıkan beyni takıp denesene. 

 

Olabilir abi denemedim acikcasi kenara ayirdim duruyor.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Ali Gök yazdı:

dost acı söylermiş. bu kadar teknik bilgiye hakim olmanıza rağmen fanı çalışmayan araba ile yola çıkmak hiç doğru olmamış

 

geçmiş olsun

murphy kanunu, her bayram tatili mutlaka yolda kalırdım :rofl:

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Çağlar Bayur yazdı:

murphy kanunu, her bayram tatili mutlaka yolda kalırdım :rofl:

 

Tatile giderken de kalıyorsun zaten... Çıkma sen bi yere 😛

 

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Mehmet Ozyurek yazdı:

Tatile giderken de kalıyorsun zaten.

o başka lem, en iyi yolda kalaıncak yer otel otoparkı

Yorum bağlantısı
Uğur Kaya
Harun Kocaçalışkan yazdı:

Merhaba,

 

2 haftalık bir süreçte başıma gelenler ve bunlarla alakalı öğrendiklerimi sizlerle paylaşayım ileride lazım olur arayana.

 

Klimam düzgün soğutmuyordu. Daha doğrusu araba hızlı giderken güzel soğuturken yavaş hızlarda veya araç dururken soğutma yapmıyordu. Ben de klimacıya gittim. O da baktı ve aracın fanının çalışmadığını bu yüzden gaz basmaya şu an gerek olmadığını önce fanı yaptırmam gerektiğini söyledi. 3 dükkan ileride bulunan bir elektrikçiye gönderdi (Allah kimseyi düşürmesin).

 

Neyse elektrikçiye gittim ve kendisi bu arabaların zaten problemli ve sorunlu olduğunu bu işi çözmenin çok uzun olduğunu öğleden sonra 3-4 gibi bakabileceğini söyleyince ben niyetini anladım ve oradan çıktım.

 

Neyse ben bu işi kendim çözerim deyip başladım araştırmaya. Bu arada aracı kullanmaya devam ediyorum. Yabancı forumlardan bulduğum şemalar ve eski problemlere bakınca sorun fanda gibi duruyordu. Bir yerde okudum fan motoruna vurmamı, eğer vurduğunda çalışıyorsa fan motorunda veya motor kömürlerinde sıkıntılar olabileceğini söylemiş. Ben de öyle yaptım ve gördüm ki fan dönüyor. Ama nazlı yani çok da dönmeye niyeti yok. Sorunun fan motorunda olduğunu tespit etmiş olduk böylece.

 

Ben arabayı bu şekilde İstanbul trafiğinde fansız olarak gayet güzel kullandım herhangi bir hararet sorunum da olmadı.

 

3 gün önce Bolu'ya doğru yola çıktım ve Bolu dağı tırmanışında baktım araba güçten kesiyor, hararet göstergesine bakınca hararetin tavana çıktığını gördüm ve hemen durdum, kaloriferi en sıcak konuma alıp camları açtım 10 dakika sonra hararet normale döndü. Suyuna yağına baktım bir sıkıntı yok. Sonra fana vurdum ve çalıştırdım tekrar yola koyuldum ama 1 km gittim gitmedim yine aynı olunca geri döndüm. Otobana girerek oradan devam ettim.

 

Bolu sanayi'de birkaç elektrikçi dolandım ve birçoğu bakmak bile istemedi sonunda birini buldum işten de anlıyor beraber giriştik olaya. Aslında yapılması gereken çok basit zaten, fanın soketini çıkartıp direkt elektrik vermek. Öyle yaptık baktık fan dönüyor ama biraz ses yapıyor. Bana fan beyninin bozuk olduğunu söyledi. Ama fan alırsam da iyi olacağını söyledi. Ben de fan ve fan beynini Ankara'dan sipariş verdim. Fan Kale marka, beyni orjinal aldım. İkisi 1200 tl civarı tuttu. Fan beyin gelince üzerinde denedik ve her şey olması gerektiği gibi çalışıyor. Daha sonra fanı söktük ve yenisini taktık beyinle beraber.

 

Dizellerde fanı sökmek çok basit herhangi bir yeri sökmenize gerek yok ama Aküyü sökerseniz daha rahat çalışılıyor. 2 tane 10 luk somun var onları çıkartın daha sonra fanı yukarı doğru alabiliyorsunuz. Ancak dikkat edin civatalar aşağıya düşebiliyor. 

 

Şimdi klimayı açınca fanım çalışıyor. Henüz hararet testi yapmadım ancak düzelmiş olmasını umuyorum.

 

Ekte fan için devre şeması var. Ve fanla alakalı bazı görseller ekliyorum.

 

Fana ait 2 tane röle ve 1 tane 60A lik sigorta var bunları da kontrol edin fanınız çalışmıyorsa. Fan beynine 3 tane kablo geliyor mavi renkli olan PWM sinyali. Açık kollektör bağlantısına sahip. Yani fan yükü bağlandığında burada 12V görmelisiniz. Çalışırken de 4V civarı gelmeli. Eğer gelmiyorsa bu mavi kabloda sıkıntı olabilir. 

Fan motoruna giren soketi fan beynini sökmeden çıkaramazsınız bu arada zorlamayın. Fan beynini 1 tane vida tutuyor.

 

5c9a3b56-5b99-4cf4-8890-ac2a85baa003.thumb.jpg.47bb9008a313f9608e68215f478e3fc5.jpg

 

72077373_CoolingFan.thumb.jpg.4e56a67184debe06b3c7401f33af6e55.jpg

 

 

Diğer taraftan fanın çalışmasına rağmen arabada hararet varsa kontrol edilecek yerler artıyor. Ben henüz bunlara girişmedim hararet devam ederse bakacağız. 

 

1. Devirdaim düzgün çalışıyor mu? Yeni devirdaim takmış olsanız bile direksiyon hidrolik pompası içindeki dişliler aşınmışsa devirdaiminiz tam performansta çalışamıyor ve araba hararet yapabiliyor.

2. Su hatlarında bir tıkanma var mı yok mu bakılmalı.

3. Sistemde hava da olabilir bunun havasını almak biraz zor. Tavsiye edilen şey yedek su depo kapağını çıkarıp arabayı bir süre önü eğik vaziyette çalıştırmak. Ben henüz denemedim böyle bir şey.

4. Yedek su depo kapağınız kaçırıyor olabilir. Kaçırırsa sistemin basıncı düşüyor böyle olunca da araba hararet yapıyor.

5. Hortumları kontrol edin ufak bir delik vs. varsa oradan da basınç kaçabilir.

6. Yedek su deposu girişinde ve bu hortumda valf benzeri siboplar var bunların temizlenmesi gerekebilir.

 

Her şeye baktınız araba düz yolda hararet yapmıyor zorlanınca hararet yapıyorsa son çare üst kapak açılmalı. Birkaç kişi de böyle bir sorun oluştu.

 

 

 

 

 

 

Sibop dediğiniz.hangi hortumlarda oluyor hocam depoya giren ince hortumlarda mi

Yorum bağlantısı
Harun Kocaçalışkan
Uğur Kaya yazdı:

Sibop dediğiniz.hangi hortumlarda oluyor hocam depoya giren ince hortumlarda mi

Aynen ordaymis ama ben yerini bilmiyorum. Elle yoklayinca bulunuyor dediler. Bir taraftan ufleyince obur taraftan hava gececek diger tarafa gecirmeyecek.

Yorum bağlantısı
Uğur Kaya
Harun Kocaçalışkan yazdı:

Aynen ordaymis ama ben yerini bilmiyorum. Elle yoklayinca bulunuyor dediler. Bir taraftan ufleyince obur taraftan hava gececek diger tarafa gecirmeyecek.

Geçenlerde birkaç hortum değiştik radyatörden yedek su deposuna giden iki adet parmak kalınlığında hortum var benzinli ler çift girişli oluyor bunlardan birini değiştirdik  muhtemelen yeni hortumun içinde valf yoktu bu valf i n görevi nedir acaba sıkıntı olabilirmi 

Yorum bağlantısı
Harun Kocaçalışkan
Uğur Kaya yazdı:

Geçenlerde birkaç hortum değiştik radyatörden yedek su deposuna giden iki adet parmak kalınlığında hortum var benzinli ler çift girişli oluyor bunlardan birini değiştirdik  muhtemelen yeni hortumun içinde valf yoktu bu valf i n görevi nedir acaba sıkıntı olabilirmi 

Aynen orada valf var benzinlilerde. Olmazsa ne olur bilmiyorum acikcasi koydularsa bi faydasi vardir mutlaka.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Uğur Kaya yazdı:

Geçenlerde birkaç hortum değiştik radyatörden yedek su deposuna giden iki adet parmak kalınlığında hortum var benzinli ler çift girişli oluyor bunlardan birini değiştirdik  muhtemelen yeni hortumun içinde valf yoktu bu valf i n görevi nedir acaba sıkıntı olabilirmi 

kalorifer radyatörüne giden hortum içinde olabilir

Yorum bağlantısı
Uğur Kaya
Harun Kocaçalışkan yazdı:

Aynen orada valf var benzinlilerde. Olmazsa ne olur bilmiyorum acikcasi koydularsa bi faydasi vardir mutlaka.

Hortumun biri orjinal olması.lazım bakayım onda varmı acaba

Çağlar Bayur yazdı:

kalorifer radyatörüne giden hortum içinde olabilir

Mantık nedir.abi acaba suyun hızını mi ayarlıyor acaba

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Uğur Kaya yazdı:

Hortumun biri orjinal olması.lazım bakayım onda varmı acaba

Mantık nedir.abi acaba suyun hızını mi ayarlıyor acaba

kışın içerisi daha hızlı ısınmakta, minik termostat gibi birşey olmalı açıp incelemedim

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Harun Kocaçalışkan
Uğur Kaya yazdı:

Hortumun biri orjinal olması.lazım bakayım onda varmı acaba

Mantık nedir.abi acaba suyun hızını mi ayarlıyor acaba

Bence yedek su deposundaki basincin geri kacmasini engelliyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Harun Kocaçalışkan yazdı:

Bence yedek su deposundaki basincin geri kacmasini engelliyor.

mümkün, bu hhava da yaptırır o şekilde tasarlandı ise?

Yorum bağlantısı
Uğur Kaya
Çağlar Bayur yazdı:

mümkün, bu hhava da yaptırır o şekilde tasarlandı ise?

Aynen hocam.Mantıklı gözüküyor

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...