İçeriğe Yönlendir

Norveç' te Elektrikli Araç Satışları İlk Kez Dizel ve Benzinliyi Solladı


Ali Darbaz

Recommended Posts

Çağlar Bayur
  Murat Sahın yazdı:


Abi dışındaki plastiği dönüştürünce de dönüşmüş oluyor. Mesele % kaçı dönüşecek? :)

Genişlet  

bilmiyorum detaya giremedik , can tatlı fazla kurcalamamak lazım

Yorum bağlantısı
Murat Sahın
  Çağlar Bayur yazdı:

bilmiyorum detaya giremedik , can tatlı fazla kurcalamamak lazım

Genişlet  

Can tatlı deyince aklıma geldi. Bir de güvenlik değerlendirmesi lazım, risk analizi lazım. Ben teslanın verilerini güvenilir bulmuyorum. Bunu açıklayayım. Bir dönem elektronik sigara kullandım sigarayı bırakmak için. (İşe yaramadı, merak eden olursa, sigaradan ucuza gelmiyor, sigaranın yerini alıyor, ama bıraktırmıyor, sadece onu içiyorsunuz, zararları da muamma) Bu konuda hepimizin muhakkak haberlerde şurda burda denk geldiği şeyi açıklayayım. Elektronik sigara patladı. Elektronik sigara dediğimiz zımbırtının içinde bildiğimiz 18650 pil var. Gerisi ise (patlayanlar genelde mekaniktir, o yüzden mekanik üzerinden anlatacağım) iletken ve en tepede sıvı nikotin ve diğer bileşenleri ısıtarak buharlaştıran bir direnç. Patlayan kısım pilin kendisi. Kimi zaman aşırı besleme, kimi zaman kısa devre, kimi zaman aşırı yüklenme, kimi zaman aşırı ısınma. Burada önemli olan detay şu, bir avucunuzun içine rahatlıkla sığacak bir pil patladığında (aslında yanıyor, patlama tamamen ısınma sonucu ortaya çıkan gazların tahliye olamaması sebebi ile oluşan yüksek basıncın pili içine koyduğumuz muhafazayı patlatması, yoksa realitede patlayıcı bir bileşen yok) ciddi zararlar verebiliyor. Ben üzerinde çocuklarımın oturduğu koltuğun altında böyle bir risk olsun istemem.

LPG? diyenler olacaktır. Üniversite okuduğum dönemde Konya'ya giderken bir kazaya denk geldim. Tali yoldan çıkan tofaş aracı Konya yolunda seyir halinde olan tır biçmişti. Aracın resmen ön kısmı ön koltuklar dahil kopmuş, kenarda sağlam duruyor, B sütunundan arkası yok, her yer tofaş parçası. Tır da kurtarmak için manevra yapmış, aracı biçtikten sonra bariyeri de biraz biçmiş. Yürümez halde ve yolca çapraz durduğu için trafik durdu. Biz de indik otobüsten. Jandarma bir şeyler arıyordu, buldular. Kaza mahallinden 100 metreden daha fazla mesafede aracın lpg tankı. İşin ilginci içindeki gaz bile duruyormuş jandarmadan duyduğumuz. Aynı durumda bir tesla aynı şekilde kaza yapsa sonucu nasıl olurdu merak ediyorum. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Murat Sahın
  Dogan Arsiray yazdı:

1.6 passat ın o parayı etmesi de ayrı bir başlık konusu bu arada. passat mı i3 mü deseniz sn duşunmem................... passat derim çünkü kolay satılır ve kapısı tok :D

Genişlet  


Hocam, 1.6 passatın o parayı etmesi tamamen bizim ülkemizin vergilendirmesi. 2 tane de devlete alıyorsunuz. Aslında o paraya 3 tane passat aldığımızı düşününce, pahalı falan değil :D

İ3 ile Passatın Avrupa fiyatlarına bakmak gerek. Söz gelimi ikisininde ana vatanı olan Deutschland'da Alaman kardeşler bu arabaları kaça alıyor. 

Mesela dizel passat 36 bin € civarı iken İ3 40 bin € civarı diye ulaştım ben fiyatlara. Bu fiyatlar doğru ise, yine gider Passat alırdım :D

Yorum bağlantısı
Muhittin Kaplan
  Murat Sahın yazdı:

Elektriğin nasıl üretildiği önemsiz bir konu.

Genişlet  

Esas konu tamda bu. Karbon ayakizi nedir ? Kömürden üretince ne oluyor güneş panelinden üretince (paneli ne ile üretiyorsunuz), RES ler ne yapıyor doğaya ? Hes lerin iklimi değiştirmesi ortada.

Elektrikli otomobil için "çevre" en son konu dur benim nazarımda.

Eğer esas neden çevre ise, elektrikli yolcu uçağı ve elektrikli sığır yapsınlar.

  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Murat Sahın
  Muhittin Kaplan yazdı:

Esas konu tamda bu. Karbon ayakizi nedir ? Kömürden üretince ne oluyor güneş panelinden üretince (paneli ne ile üretiyorsunuz), RES ler ne yapıyor doğaya ? Hes lerin iklimi değiştirmesi ortada.

Elektrikli otomobil için "çevre" en son konu dur benim nazarımda.

Eğer esas neden çevre ise, elektrikli yolcu uçağı ve elektrikli sığır yapsınlar.

Genişlet  

Olaya farklı açılardan bakıyoruz. Sizin bakış açınızla evdeki beyaz eşyaları da kullanmamak gerek. Rüzgar tarlası diye tabir edilen sistemin zararı nedir peki? Hes tamam, hadi güneş panelini de kabul edelim, rüzgardan elektrik üretmenin ne kadar çevresel zararı var? Bu kadar hassas düşününce şu an buraya yazdığınız bilgisayarın da elektrik yakmaması gerekiyor. 

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
  Ahmet İhsan Akşen yazdı:

 

4 sene 70 binde kayıp neredeyse %0 diyor

 

Genişlet  

Pil 21,3kwh. Bmw bunun %88’ini kullanıma açmış. Çocuk sıfırlıyor ve km hesabında da pillerin sıfırlandığı ve tahminin doğru olduğu söylüyor. Fakat, piller zaten ilk başta tam kapasite kullanılmıyorken, zaman geçtikçe, pilin kullanım miktarı %88’den daha fazla kapasiteye çıkarılmış olabilir. Yani kullanıcı zamanla azalan pil kapasitesini daha az hissetsin diye pilin ömrü doldukça %88’den daha fazla kullanım alanı tanıyor olabilir. Dolayısıyla bu yanlış hesap da olabilir. 
 

4-5 senelik lityum pilde kapasite neredeyse hiç değişmemiş demek nasıl oluyor. Aynı teknoloji telefon pilinde de var. Neden 3 senede pil bitiyor. Apple kötü pil kullanmıyordur heralde. 
 

@Mehmet Göktürk pilleri daha iyi bilir

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ahmet İhsan Akşen

Ne 100 bini Allah aşkına. 400 bin km de %10 düşüyor kapasite. 18650 pil var Tesla da ve yeni bir pil geliştirildi daha da iyi olacak diyor. 400 bin km ömür biçiyor normalde şimdi 1.5 milyondan bahsediyorlar.

 

https://www.google.com/amp/s/tr.motor1.com/news/178646/400000-km-yol-yapan-tesla/amp/

  Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Aynı teknoloji telefon pilinde de var. Neden 3 senede pil bitiyor

Genişlet  

Telefon hergun şarj ediliyor, 3 senede 1000 çevrim demek, pil bitmiyor kapasite %70 -80 lere düşüyor ve kullanıcılar günü çıkaramıyor değiştiriyor. 

 

1000 çevrim Tesla için 400 bin km demek, 3 senede yapılmaz sanırım, hergun 400 km yapıp şarj etmek demek bu.

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
  Ahmet İhsan Akşen yazdı:

Ne 100 bini Allah aşkına. 400 bin km de %10 düşüyor kapasite. 18650 pil var Tesla da ve yeni bir pil geliştirildi daha da iyi olacak diyor. 400 bin km ömür biçiyor normalde şimdi 1.5 milyondan bahsediyorlar.

 

https://www.google.com/amp/s/tr.motor1.com/news/178646/400000-km-yol-yapan-tesla/amp/

Telefon hergun şarj ediliyor, 3 senede 1000 çevrim demek, pil bitmiyor kapasite %70 -80 lere düşüyor ve kullanıcılar günü çıkaramıyor değiştiriyor. 

 

1000 çevrim Tesla için 400 bin km demek, 3 senede yapılmaz sanırım, hergun 400 km yapıp şarj etmek demek bu.

Genişlet  

Pil sürerken de şarj oluyor ama. Sadece fişe takınca olmuyor.

 

yani inşallah öyledir :) 

Yorum bağlantısı
Ahmet İhsan Akşen

Fren yerine şarj alabiliyor ama o ne kadar etkiliyor bilmiyorum. 2-3 sene ömrü olmadığı kesin ama :)

 

 

Yorum bağlantısı
Haluk Şentürk

Bizim 1 milyon liraya alabileceğimiz arabaya Norveçli kaç birim paraya ulaşabiliyor. sorun burada. vardı da almadık mı. adam çevre için bir tercih yapıyor. bizde beş yıllık kredi çekip araç alan var. imkanım olsun bir dakika durmam alırım ama renault twigy bile  vatandaş için ulaşılmaz rakamlarda.

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
  Ahmet İhsan Akşen yazdı:

Fren yerine şarj alabiliyor ama o ne kadar etkiliyor bilmiyorum. 2-3 sene ömrü olmadığı kesin ama :)

 

 

Genişlet  

Valla telefonda pil 500 döngüden sonra yani 2 seneden sonra %85’lere iniyor. Bendeki telefon 3 senelik. Pil %81’de. Her gün de şarj ederim ama dolmadan çıkarırım. Karışık kullanıyorum. 3 senede %20 gitti. İ3’te neden gitmiyor? O da 2-3 günde bir şarj oluyordur heralde. 5 senede 700 kere en az şarj oldu yani. 
 

frenden ve rampa aşağı gelen şarj efsanedir. 5 km hafif eğimli yerde misal başakşehir istoç arasında 0,8kwh kadar şarj ediyor motor kendini. Bununla i3’te 7-8km sürersiniz. 

Yorum bağlantısı
Muhammet Ergün

Konu icindei konu açayım nükleer enerji kullanacagiz kontrollü bi şekilde

Yorum bağlantısı
Murat Sahın
  Ahmet İhsan Akşen yazdı:

Ne 100 bini Allah aşkına. 400 bin km de %10 düşüyor kapasite. 18650 pil var Tesla da ve yeni bir pil geliştirildi daha da iyi olacak diyor. 400 bin km ömür biçiyor normalde şimdi 1.5 milyondan bahsediyorlar.

 

https://www.google.com/amp/s/tr.motor1.com/news/178646/400000-km-yol-yapan-tesla/amp/

Telefon hergun şarj ediliyor, 3 senede 1000 çevrim demek, pil bitmiyor kapasite %70 -80 lere düşüyor ve kullanıcılar günü çıkaramıyor değiştiriyor. 

 

1000 çevrim Tesla için 400 bin km demek, 3 senede yapılmaz sanırım, hergun 400 km yapıp şarj etmek demek bu.

Genişlet  

Kimse sattığı mala kötü demez ki. Cybertruck içinde sükseli bir giriş yapacaklardı rezil oldular :)

Neyse, fikirlerimiz farklı olsa da gönüller bir olsun hocam. Her şey daha iyi olsun :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
  Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Pil 21,3kwh. Bmw bunun %88’ini kullanıma açmış. Çocuk sıfırlıyor ve km hesabında da pillerin sıfırlandığı ve tahminin doğru olduğu söylüyor. Fakat, piller zaten ilk başta tam kapasite kullanılmıyorken, zaman geçtikçe, pilin kullanım miktarı %88’den daha fazla kapasiteye çıkarılmış olabilir. Yani kullanıcı zamanla azalan pil kapasitesini daha az hissetsin diye pilin ömrü doldukça %88’den daha fazla kullanım alanı tanıyor olabilir. Dolayısıyla bu yanlış hesap da olabilir. 
 

4-5 senelik lityum pilde kapasite neredeyse hiç değişmemiş demek nasıl oluyor. Aynı teknoloji telefon pilinde de var. Neden 3 senede pil bitiyor. Apple kötü pil kullanmıyordur heralde. 
 

@Mehmet Göktürk pilleri daha iyi bilir

Genişlet  

bu bence çok mantıklı. 10 amp bataryalı bisikletim var. bu alet, her sene kabaca, doğası gereği, lityum pillerin kapasitesinin yüzde 10 unu kaybediyor. 4 5 senedir biniyorum 30 km yapabiliyorum. ilk aldığımda 64 km gidebilmiştim.  kapasiteyi düşük açıklayıp bunu zaman geçtikçe kullnıma açmak mantıklı bir çözüm ticari açıdan yoksa sürekli yeni pil gerekecekti.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
  Caner Tek yazdı:

Elektrikli ne zaman çevreci olur, fosil yakıt kullanmadan çevreci yinelenebilir kaynaklardan üretilen elektrik kullandığı zaman. Yoksa ha motorda mazot yakmışım, ha santralde kömür yakıp elektrik üretip bunu bataryaya aktarmışım hiç fark yok.

Genişlet  

 

Bu yanlış bilgi. Konuya yazmak için biraz geç kaldım. Bunu otomotiv ve enerji kongresine davetli olarak çağırıldığımda soru cevap panelinde gündeme getirdim bir yanıt çıkaramadılar sonra o sırada elbirliği ile hesap yaptık. Eğer kömürden elde ediliyor ise 50gr/km bir karbondioksit ile karşı karşıyayız. Yani dizel aracın yarısı kadar bir karbon ayakizi var. Bu durum elektriği yenilenebilirden ürettikçe tabi düşüyor. Ama hiçbir zaman sıfır olmuyor.

 

Bir de araçların üretimindeki karbon ayakizi var. Bu da tonlarla ifade ediliyor. Birazdan bakarım mesela bir GOLF üretilirken neler harcanıyor.

Yorum bağlantısı
Ahmet İhsan Akşen

 

bu değerler üretim ve 150 bin km kullanım sonrası. .PH0pja.jpg

 

Üretimdeki 12 tonun 6 su aracin kendisi, 6 tonu pil. Bu daha da düşecek Tesla nin tanıttığı pil ile

 

UoQRy9.jpg

 

 

 

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
  Caner Tek yazdı:

Mevzu sadece elektrik üretimi değilki, batarya üretimi için yapılan harcamalar ve cobalt çıkarımı vs vs. 

Genişlet  

 

O zaman petrolün yerden çıkarılması, irandan gelmesi için harcanan karbonu da eklemen lazım. benzin motorunun (ki çok daha kompleks) yapılması için harcanan. Motor yağı vs vs.

 

Veriler var bende şu anda toplantıya giriyorum. 45 ton gibi birşey olacaktı bir oto için. siz de bulabilirsiniz. carbon footprint of one car for manufacture diye arayın . elektriklileri de arayın. 

Yorum bağlantısı
Emre Şimşek

Ümit Erdim’in i3 ile yaptığı yolculuğu izledim. Ortalama 200 km’de bir şarj için  durması, hızlı şarjın pahalıya gelmesi, hızlı şarjın bile yarım saat 40 dakika sürmesi.. Bizim vatandaşımız bunlara gelemez, sabırsızdır. Hem denildiği gibi pahalı yahu.

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
  Murat Sahın yazdı:

Hocam bu tamamen yanılsama. Ankara büyükşehir belediyesi vaktiyle reunault fluence ze almıştı. Bir arkadaşım da bu araçlardan birini kullanıyordu o dönem. 2. yılında söylediği bataryanın ciddi manada zayıfladığı idi. BMW için 70 bin kmde zayıflamıyor desek bile, peki 100 bin km sonra? Tamam avrupada hurdaya çıkartılabilir bu araçlar 100 bin km'de. Peki o çıkan ömrünü tamamlamış bataryalar ne olacak?

Genişlet  

 

Onların bataryaları zaten başarısızdı.. farlar açık 80 km falan ancak gidiyordu.. 

Ki zaten elektrikli olarak tasarlanmamış bir kasa idi.. 

Yorum bağlantısı
Ahmet İhsan Akşen

Aynen, bulamadım ama lityum 18650 falan kullanılmıyor onlarda diye biliyorum.

  Emre Şimşek yazdı:

Ümit Erdim’in i3 ile yaptığı yolculuğu izledim. Ortalama 200 km’de bir şarj için  durması, hızlı şarjın pahalıya gelmesi, hızlı şarjın bile yarım saat 40 dakika sürmesi.. Bizim vatandaşımız bunlara gelemez, sabırsızdır. Hem denildiği gibi pahalı yahu.

Genişlet  

i3 şehir içi için tasarlanan bir araç, uzun yol tabiki eziyet olur. 400-450 km menzilli ve süper şarj ile uzun yolda bir engel yok.

 

Esas mevzu dediğiniz gibi fiyat. 400 bin TL ye sıfır model 3 satılsa düşünmeden alırım içten yanmalı araç alacağıma.

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Bu abimiz full yüklü İ3 120 amp ile 8 saate 525 km yolu gitmiş. Bende Hyundai i10 ile 12 saate  750 km yol yaptığımı düşünürsek, gayet yeterli . 

 

 

Yorum bağlantısı
Murat Sahın
  Ahmet İhsan Akşen yazdı:

Aynen, bulamadım ama lityum 18650 falan kullanılmıyor onlarda diye biliyorum.

i3 şehir içi için tasarlanan bir araç, uzun yol tabiki eziyet olur. 400-450 km menzilli ve süper şarj ile uzun yolda bir engel yok.

 

Esas mevzu dediğiniz gibi fiyat. 400 bin TL ye sıfır model 3 satılsa düşünmeden alırım içten yanmalı araç alacağıma.

Genişlet  

Ama işte, 800 bin liranın üzerinde fiyatı. Üstelik süper şarj konusunda fazla iyimsersiniz. Kaliteli motorin satan benzinlik arayarak ve son 50 km'de aşırı tedirgin olarak 200 km yol gitmişliğim var uzun yolda. Hatta o zamandan beridir uzun yolda depo yarımın altına inince ilk gördüğüm düzgün istasyonda fullüyorum. Ben motorinin iyisini bulamazken, sırf meraktan soruyorum, siz süper şarj bulabileceğinizden emin misiniz?

  Ali Darbaz yazdı:

Bu abimiz full yüklü İ3 120 amp ile 8 saate 525 km yolu gitmiş. Bende Hyundai i10 ile 12 saate  750 km yol yaptığımı düşünürsek, gayet yeterli . 

 

 

Genişlet  

Gider, ama şunda hemfikir olalım, ne i3, ne de sizin i10 uzun yol için tasarlanmış araçlar değiller. Ahmet beyin bahsettiği tesla model 3 tamam, ama i3 ile hiç keyifli olacağını sanmıyorum. Ankara'dan Konya üzeri Side seyahatimde mesela, yolda hiç şarj istasyonu görmedim. Ankara Bodrum istikametinde ise bir tane gördüm. Bunlar (şarj istasyonları) yaygınlaşana kadar biz yaşlanırız, teknoloji eskir...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
  Ali Darbaz yazdı:

8 saate 525 km yolu gitmiş.

Genişlet  

aynı hızda tdci ile gitse daha makul rakamlara giderdi , kaç para bu gittiği araba?

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Murat Sahın
  Çağlar Bayur yazdı:

aynı hızda tdci ile gitse daha makul rakamlara giderdi , kaç para bu gittiği araba?

Genişlet  

600 lü rakamlar abi

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
  Muhittin Kaplan yazdı:

Esas konu tamda bu. Karbon ayakizi nedir ? Kömürden üretince ne oluyor güneş panelinden üretince (paneli ne ile üretiyorsunuz), RES ler ne yapıyor doğaya ? Hes lerin iklimi değiştirmesi ortada.

Elektrikli otomobil için "çevre" en son konu dur benim nazarımda.

Eğer esas neden çevre ise, elektrikli yolcu uçağı ve elektrikli sığır yapsınlar.

Genişlet  

zaten sorun bir sistem işi. çözümün değil sorunun parçası yapıyor bizi. ev ile iş yakın olsa bisiklete binsen yürüsen ama haftasonu keyif için, 2 saat v8 5.2 ile gezsen karbon ayak izin sürekli gezdiğin 1.0 turbo arabanın çevreye olan toplam etkisinden daha az olurdu!?

 

yada evi aydınlatrıken, bahçeyi aydınlatır diye fantazi niyetine alıp taktığımız solar panel sisteminin yerine tüm ampulleri mantıklı şekilde küçültüp ama adedini arttırıp, sadece kullnılan yerde yakarak tasarruf yapacak olsaydık yine aynısı olurdu.

 

her durumda focus tdci yerine i3 isterim şahsen.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...