İçeriğe Yönlendir

Saplama Ömrü


Sühan Bozdağ

Recommended Posts

Sühan Bozdağ

Merak ettiğim bir konu var sayın forum sakinleri.  diyelim ki; silindir kapak contası değişti, kapak revize oldu ve montajı yeni ve orijinal saplamalarla yapıldı. Araç, bütün bu işlemlerden sonra yaklaşık 1000 km efendice yol yaptı, hararet, yağ yakma, zorlama yok. Bu koşullarda, kapağın başka bir sorun için yeniden açılması gerektiğinde saplamaların yenileriyle değişmesi gerekir mi? bu kadarcık zamanda saplamalar uzayıp kısalıp özelliğini kaybeder mi, ne dersiniz?

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

ben olsam değişirdim,

vesile ile değişim tavsiye usta da müşteri kaybeder ama kader işte...

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Koray Demir

Genelde honlama işlemi yapıldıktan sonra değişir bu kadar kısa süre zarfında sök tak yapıldığı taktirde teknik olarak değişimi şart değildir yeter ki usulüne uygun şekilde montajı yapılıp torklansın. Saplamaların kendine has bir montaj sıralaması (misal ilkin ortadan 1-2, dıştan 7-8, içten 3-4 gibi) vardır önce sıkılır sonra torklanır sonra tekrar fabrikasyon değerinde torklanıp işlem tamamlanır.

Çağlar Bayur yazdı:

ben olsam değişirdim,

Her sene V kayış değişimine devam mı Çağlar Usta’m?

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Barış Göktürk

Bıçak sırtı bir konudur bu.

 

Usta yaptığı işlemler heba olmasın, sonrasında iş kendisine tekrar dönmesin diye saplamaları da değiştirmekten yana. Müşteri ise görünürde hiç bir hatası olmayan parçaların değişiminden doğan maliyeti -ister istemez- kendine sıkıntı etmekte...

 

Böylesi durumlarda değişimi önerilen parça maliyetine bakarak karar verin. Kaç liralık bir maliyet ekliyor faturaya bu saplamaların yenilenmesi? Eğer dişe dokunur bir maliyet oluşturmuyorsa [Yüz - iki yüz TL gibi misal] bırakın değişsin.  Ne siz ustayı üzmüş olun; ne de o sonrasında oluşabilecek bir sorunda size karşı kullanabileceği bir sözü (Ben saplamaları değişelim dedim. Siz kabul etmediniz. O sebepten bla bla bla) olsun.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sühan Bozdağ
Koray Demir yazdı:

Genelde honlama işlemi yapıldıktan sonra değişir bu kadar kısa süre zarfında sök tak yapıldığı taktirde teknik olarak değişimi şart değildir yeter ki usulüne uygun şekilde montajı yapılıp torklansın. Saplamaların kendine has bir montaj sıralaması (misal ilkin ortadan 1-2, dıştan 7-8, içten 3-4 gibi) vardır önce sıkılır sonra torklanır sonra tekrar fabrikasyon değerinde torklanıp işlem tamamlanır.

 

Montajı yapan usta(!)nın bunları biliyor olması çok uzak ihtimal.

Barış Göktürk yazdı:

Bıçak sırtı bir konudur bu.

 

Usta yaptığı işlemler heba olmasın, sonrasında iş kendisine tekrar dönmesin diye saplamaları da değiştirmekten yana. Müşteri ise görünürde hiç bir hatası olmayan parçaların değişiminden doğan maliyeti -ister istemez- kendine sıkıntı etmekte...

 

Böylesi durumlarda değişimi önerilen parça maliyetine bakarak karar verin. Kaç liralık bir maliyet ekliyor faturaya bu saplamaların yenilenmesi? Eğer dişe dokunur bir maliyet oluşturmuyorsa [Yüz - iki yüz TL gibi misal] bırakın değişsin.  Ne siz ustayı üzmüş olun; ne de o sonrasında oluşabilecek bir sorunda size karşı kullanabileceği bir sözü (Ben saplamaları değişelim dedim. Siz kabul etmediniz. O sebepten bla bla bla) olsun.

500-600 gibi ek masraf çıkıyor. bilemedim.

Yorum bağlantısı
Koray Demir
Sühan Bozdağ yazdı:

Montajı yapan usta(!)nın bunları biliyor olması çok uzak ihtimal.

500-600 gibi ek masraf çıkıyor. bilemedim.

Maalesef öyle. İşte bu yüzden adam gibi usta için 500 km yol giderim 😊 Ustanız inisiyatif alabiliyorsa durumu tetkik edip karar versin bir sorun çıktığı taktirde gideceğiniz yer belli. Bazen mesela üst kapak yeni ve güçlü alt blok görece zayıf kalınca revizyondan sonra bir şekilde motor yağ eksiltmeye başlayabiliyor o zaman ustanız suçu bir ihtimal sizden red yiyen saplamalara atabilir. Ha şu da var Ankara’da Öner otomotivde üst kapak yaptırıp da iyi durumda olduğuna karar kılınan aynı saplamaların montajlandığı ve hiçbir sorun yaşamayan yüzlerce Focus ve Mondeo da görmüşlüğüm vardır. Bazı ustalar teamül şeklinde komple motor indirdiğinde piston segman gömlek çakıldığı zaman zorunlu olarak yeni saplama aldırıyor.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Sühan Bozdağ
Koray Demir yazdı:

Maalesef öyle. İşte bu yüzden adam gibi usta için 500 km yol giderim 😊 Ustanız inisiyatif alabiliyorsa durumu tetkik edip karar versin bir sorun çıktığı taktirde gideceğiniz yer belli. Bazen mesela üst kapak yeni ve güçlü alt blok görece zayıf kalınca revizyondan sonra bir şekilde motor yağ eksiltmeye başlayabiliyor o zaman ustanız suçu bir ihtimal sizden red yiyen saplamalara atabilir. Ha şu da var Ankara’da Öner otomotivde üst kapak yaptırıp da iyi durumda olduğuna karar kılınan aynı saplamaların montajlandığı ve hiçbir sorun yaşamayan yüzlerce Focus ve Mondeo da görmüşlüğüm vardır. Bazı ustalar teamül şeklinde komple motor indirdiğinde piston segman gömlek çakıldığı zaman zorunlu olarak yeni saplama aldırıyor.

Adam gibi usta için 850 km yol geldim. o da acı konuştu 

Yorum bağlantısı
Koray Demir
Sühan Bozdağ yazdı:

Adam gibi usta için 850 km yol geldim. o da acı konuştu 

Nasıl yani fiyat yönünden mi yapılan işçilik mi? İzmir’e yakınsanız Ustaeller Servis Sabri Ustaya uğrasaydınız keşke.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Koray Demir yazdı:

Genelde honlama işlemi yapıldıktan sonra değişir bu kadar kısa süre zarfında sök tak yapıldığı taktirde teknik olarak değişimi şart değildir yeter ki usulüne uygun şekilde montajı yapılıp torklansın. Saplamaların kendine has bir montaj sıralaması (misal ilkin ortadan 1-2, dıştan 7-8, içten 3-4 gibi) vardır önce sıkılır sonra torklanır sonra tekrar fabrikasyon değerinde torklanıp işlem tamamlanır.

Her sene V kayış değişimine devam mı Çağlar Usta’m?

2020 den sonra 6 ayda bir artık evdekalmayınca daha yüksek devir çeviriyoruz

Koray Demir yazdı:

Nasıl yani fiyat yönünden mi yapılan işçilik mi? İzmir’e yakınsanız Ustaeller Servis Sabri Ustaya uğrasaydınız keşke.

ben olsam uğramazdım

Koray Demir yazdı:

bu kadar kısa süre zarfında sök tak yapıldığı taktirde teknik olarak değişimi şart değildir yeter ki usulüne uygun şekilde montajı yapılıp torklansın

vesile ile malzemenin tabiatında var, montaja bakmaz, 3. defa aynı saplamayı kendi motoruma taktırmazdım

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sühan Bozdağ
Koray Demir yazdı:

Nasıl yani fiyat yönünden mi yapılan işçilik mi? İzmir’e yakınsanız Ustaeller Servis Sabri Ustaya uğrasaydınız keşke.

saplamaları 2 ay önce 400 tl'ye almıştım. şimdi kur farkı falan 500'ü geçiyor. işçilik ayrı.  İstanbul'a getirdim arabayı şimdi.

Yorum bağlantısı
Koray Demir
Çağlar Bayur yazdı:

vesile ile malzemenin tabiatında var, montaja bakmaz, 3. defa aynı saplamayı kendi motoruma taktırmazdım

Aslında öyle. Hayati bir parça. Saplama ilkin montajda tam olarak sıkıldığı zaman bloğun içine doğru kalıcı şekilde esneyip uzamaktadır. Parça tekrar kullanılırsa aynı kuvvette optimal bir şekilde sıkılamayacağından bazı riskleri (yağ yakar, su sızdırır, kompresyon kaçırır) de beraberinde getirir. Ben de olsam yenisi ile değişirdim ama söyleyen ustayı sopayla kovalıyolar günümüzde 😀 Bazı yetkili servislerin ayar conta triger zincir değişimi vs yapınca saplamaları yenilemediğini görüyoruz.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Sühan Bozdağ yazdı:

saplamaları 2 ay önce 400 tl'ye almıştım. şimdi kur farkı falan 500'ü geçiyor. işçilik ayrı.  İstanbul'a getirdim arabayı şimdi.

şimdi 2. defa sök tak olacak, 3. defaya kadar takılır, uzaman var mı diye kontrol edilebilir o zaman 3. de.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Koray Demir
Sühan Bozdağ yazdı:

saplamaları 2 ay önce 400 tl'ye almıştım. şimdi kur farkı falan 500'ü geçiyor. işçilik ayrı.  İstanbul'a getirdim arabayı şimdi.

Kötü olmuş tekrar açılması. Bu şartlarda maliyetler düşündürüyor insanı. Çağlar usta max 3 e kadar yolu var demiş yukarıda.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ersen şahin

Araçta ki saplama konusunu bilmem fakat çalıştığım işlerden dolayı Civata konusuna hakimimdir 

Herhangi bir Civata saplama gereğinden fazla güç uygulanarak sıkılırsa çeliklik düzeyi ne olursa olsun uzama yapar fakat tork anahtarıyla sıkılan Civata veya saplamada herhangi bir problem olmaz

  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Sühan Bozdağ
Ersen şahin yazdı:

Araçta ki saplama konusunu bilmem fakat çalıştığım işlerden dolayı Civata konusuna hakimimdir 

Herhangi bir Civata saplama gereğinden fazla güç uygulanarak sıkılırsa çeliklik düzeyi ne olursa olsun uzama yapar fakat tork anahtarıyla sıkılan Civata veya saplamada herhangi bir problem olmaz

tork anahtarıyla fazla nm uygulanarak sıkıldıysa bu dediğiniz geçersiz diye anladım.

 

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

evet gerekir. ne tork uygulandığını bilemeyeceğiniz için yeniden toplarken sıyırtırlarsa tornacıya gitmesi gerekir bloğun.

Ersen şahin yazdı:

Araçta ki saplama konusunu bilmem fakat çalıştığım işlerden dolayı Civata konusuna hakimimdir 

Herhangi bir Civata saplama gereğinden fazla güç uygulanarak sıkılırsa çeliklik düzeyi ne olursa olsun uzama yapar fakat tork anahtarıyla sıkılan Civata veya saplamada herhangi bir problem olmaz

tork anahtarı nasıl kullanılır? bence güzel bilgi bu.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Barış Göktürk

Sanayide tork anahtarı kullanan ustanın ben alnından öperim...

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Levent Güzelkalp
Barış Göktürk yazdı:

Sanayide tork anahtarı kullanan ustanın ben alnından öperim...

Ben daha kullanan görmedim . Tezgahta en temiz , en az kullanılmış parça

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mutlu Kanter

Biz plastik kalıbı yapıyoruz. Arkadaşlara tork anahtarının önemini anlatmadık.

Yorum bağlantısı
Fatih Keskin
Nasıl yani fiyat yönünden mi yapılan işçilik mi? İzmir’e yakınsanız Ustaeller Servis Sabri Ustaya uğrasaydınız keşke.

Ben olsam kapısının önünden geçmem ki okudum İstanbul da daha iyi ustalar bulabilirsiniz
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Levent Güzelkalp

Ben olsam kapısının önünden geçmem ki okudum İstanbul da daha iyi ustalar bulabilirsiniz
Bir dönem çok referans alıyor diye aklımda kalmış abi forum da hatta sahibi uye idi diye hatırlıyorum
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ersen şahin
Dogan Arsiray yazdı:

 

tork anahtarı nasıl kullanılır? bence güzel bilgi bu.

Tork anahtarının farklı çeşitleri olabilir bizim kullandıklarımız lokmalarda kullandığımız cır cırın neredeyse aynı tek farkı arkasında ayar yerinin olması 

Nasıl Kullanılır 

Bir Civata sıkma çizelgesi vardır bu çizelgede Civata nın kalınlığı çelikliği ve uygulanması gereken güç yazar bu çizelgeye bakarak anahtar ayarlanır Civata sıkmaya başlanır anahtardan çıt diye ses geldikten sonra tamamdır

  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız
Levent Güzelkalp yazdı:

Ben daha kullanan görmedim . Tezgahta en temiz , en az kullanılmış parça

Artık onlar da değişmeye başladı. Kullananlar var. Lastik takarken ben de hiç görmedim ama motor toplarken kullanmayan ustanın dükkana bir daha uğramam. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Fatih Keskin
Levent Güzelkalp yazdı:
Fatih Keskin yazdı:

Ben olsam kapısının önünden geçmem ki okudum İstanbul da daha iyi ustalar bulabilirsiniz

Bir dönem çok referans alıyor diye aklımda kalmış abi forum da hatta sahibi uye idi diye hatırlıyorum

Edirne de ciğer yerken konuşalım bu konuları :)

Yorum bağlantısı
Levent Güzelkalp
Edirne de ciğer yerken konuşalım bu konuları [emoji4]
Tamamdır abicim dilediğin zaman her zaman beklerim
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...