İçeriğe Yönlendir

Beyaz Yasuo’m


Tansu Kalafatoğlu

Recommended Posts

Murat Sahın
Ersen Tapan yazdı:

Soru eksik. 
Üşüyerekmi , ısınarakmı olarak revize edilmeli :tongue:

 

Üşümek ve ısınmak, her ikisi de olacak abi. Yazın üşüyerek, kışın ısınarak kullanacağız. Sosisi de tavada severiz :D 

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Murat Sahın yazdı:

@Tansu Kalafatoğlu senin araç kaç km'de? Pil sağlığı ne durumda?

 

Günlük 100 km, 80-90 km/h ile sabit düşün, 5 tane de lambada duracağız. Yakıt tüketimim ne olur? 

 

Ciddi ciddi soruyorum bu arada, aklımda garip garip şeyler var da :D 

Bir de bu şerit takip, çarpışma önleme ve adaptif cc hangi paketlerde var ya da hepsinde var mı?

 

NOT: Panjura sosis tıkamam, kaloriferi de açarım, ona göre söylersen sevinirim.


Yollarda aman aman eğim yoksa 3,5-4,5 arası. 5 olmaz o hızlarda. Çok zor. Düz akan trafikte salam sucuk sosise gerek kalmıyor :) 


hibrit corollaların en boşunda bile adaptif sabitleme, şerit takip, oto uzun far, çarpışma önleyici var. 
 

pil yüzdesini bilmiyorum. Servis de söylemiyor. Araba da söylemiyor. Ben 58 bin km oldum ama facebook’ta 150 binde şirket arabaları olanlar var. Kimse de pilde sorun çıktı yazmadı. Duymadık görmedik. 
 

 

 

Yorum bağlantısı
Murat Sahın
(düzenlendi)
Sani Gerşon yazdı:

Mümkün değil. O güzergahta düzgün kullanırsanız 5.5 bile zor görürsünüz.

 

Tam veri paylaşayım, sabah ilk marşta yaklaşık 1 km kadar şehir içi ama trafiksiz. Akabinde bölünmüş yolda 40 km gidilecek. 8 tane trafik lambası var ama 82km/h yeşil dalga var. Lambada bekleyenlerin kalkışlarını bekleyeceğim için en fazla 5 tanesinde durmak zorunda kalacağım. Akşam aynı şekilde şehir içinde 1 km, ama bu sefer 60 km yol yapacağım. 1 km kadar iniş, 1 km kadar çıkış şeklinde rampa var. Bunun dışında yoldaki maksimum eğim %3 kadar, toplam yol günlük 100 km. Muhtemelen sürüş destek sistemlerini ve acc'yi aktive edip o şekilde kullanırım, yaşlandım artık, manuel zor geliyor.  

Tansu Kalafatoğlu yazdı:


Yollarda aman aman eğim yoksa 3,5-4,5 arası. 5 olmaz o hızlarda. Çok zor. Düz akan trafikte salam sucuk sosise gerek kalmıyor :) 


hibrit corollaların en boşunda bile adaptif sabitleme, şerit takip, oto uzun far, çarpışma önleyici var. 
 

pil yüzdesini bilmiyorum. Servis de söylemiyor. Araba da söylemiyor. Ben 58 bin km oldum ama facebook’ta 150 binde şirket arabaları olanlar var. Kimse de pilde sorun çıktı yazmadı. Duymadık görmedik. 
 

 

 

 

Biraz daha araştırayım, aklıma yatmaya başladı. Biliyosun, şirkete dream aldırmıştım zaten. Dün sordum, halen bozamamışız ve 80 bin km olmuş ama bizimkiler becerip 8 litre yaktırıyorlar ortalama :D 

tarihinde Murat Sahın tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu


5 kişi ikitelli-adapazarı kocaali köy otobanda 100, kocaali yolunda 90’la sürdüm. 4 yaktı. 
 

istanbul ankara gidiş dönüş otobanda 110, rampalarda 90’a kadar düştüm. 4,3 yaktı. 
 

bir tek keşan’a giderken çok yakıyor :) yani 4,5-5’i görüyorum


8 litre o arabanın ya canına okuyorlar ya da 300-500m kullanıyorlar. 
 

abi senin yolunca dikkat edersen 4’ü bile görmez. 4,5 diyorum. Onu da kış şartlarında yani. Bi gün o güzergahta deneme yapsana şirket arabasıyla

  • Beğen 1
  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Murat Sahın
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

8 litre o arabanın ya canına okuyorlar ya da 300-500m kullanıyorlar. 
 

abi senin yolunca dikkat edersen 4’ü bile görmez. 4,5 diyorum. Onu da kış şartlarında yani. Bi gün o güzergahta deneme yapsana şirket arabasıyla

Şirkettekini İstanbula postaladım, yerine egea istedim. Benim personelde otomatik kullanabilen 2 kişi var. Bir kaç kez şirket önü otoparkta arabayı viteste bırakıp inmeye çalıştıklarını görünce bizim şubeye göre olmadığına karar verdik :D 

Kullanan arkadaş çok şikayetçi, 150'den sonra gitmiyormuş. O yüzden 8 litre yakıyor :crazy:

 

4,8 yakıyor egea. Yakıt kasmıyorum yani, o şekilde 4,8. Zorlarsam 4,5'in altına inecektir rahat rahat. O kadar güzel rotam. 

Yorum bağlantısı
Metin Uzunoğlu
Murat Sahın yazdı:

4,8 yakıyor egea. Yakıt kasmıyorum yani, o şekilde 4,8. Zorlarsam 4,5'in altına inecektir rahat rahat. O kadar güzel rotam. 

tam hybrit rotası

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Murat Sahın
Metin Uzunoğlu yazdı:

tam hybrit rotası

 

Sanırım öyle. Senede 2 sefer uzun yol için dizele gerek yok gibi. Biraz araştırayım, hibriti de alıp 2 ay sonra sıkılmayayım :D 

Yorum bağlantısı
Murat Sahın

@Tansu Kalafatoğlu sana soru, şanzıman yok bunda diyorsun ya, 140 ile giderken 1.8'in ürettiğini asfalta nasıl aktarıyor? Sadece elektrik motoru ile mi gidiyor bu araç yani? Bir video izledim, tablet ekranında değişik bir görsel vardı. Yavaş yavaş kalkarken pil işaretinden güç aldığını gösteriyor, şarj ederken motor işaretinden pil işaretine ok gösteriyor falan. Ama gaza çökünce hem motor hem pil işaretinden tekerlere ok gösteriyor. Bu durumda 1,8 motorun ürettiği gücü direk tekerlere mi veriyor yoksa pil ve motorun ürettiği elektriği elektrikli motora mı gönderiyor? Nasıl oluyor şimdi bu iş?

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Murat Sahın

 

 

Dk 2,30'da net şekilde clutch diyor? Clutch = Debriyaj değil mi yahu?

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Murat Sahın
Evren Erakçora yazdı:

Cvt değil mi bunlar. 

Tansu değil demiş daha önce, ben e-cvt diye buldum. Tansunun daha önce paylaştığı bir videoyu izledim, debriyaj diyor, bir sürü de dişli var, ama araçtan daha önce kısa süre kullandık, vites geçişi yok araçta, o konuda Tansu haklı gibi gelmişti. Anlamadım ben şimdi bu işi...

Yorum bağlantısı
Metin Uzunoğlu
Murat Sahın yazdı:

Tansu değil demiş daha önce, ben e-cvt diye buldum. Tansunun daha önce paylaştığı bir videoyu izledim, debriyaj diyor, bir sürü de dişli var, ama araçtan daha önce kısa süre kullandık, vites geçişi yok araçta, o konuda Tansu haklı gibi gelmişti. Anlamadım ben şimdi bu işi...

Ekiple beraber İstanbula gel dönerken şirketin hibrit corallssını al git anlarsın.

  • Mutlu 2
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
Murat Sahın yazdı:

vites geçişi yok araçta

CVT araçlarda vites diye bi kavram yok. Bir zincir ya da kayış, dönen oranlı dişliler arasında devri tekerlere aktarıyor.

Yeni araçlara şimdi üreticiler mesela direksiyonda kulakçık ekliyor. Alet cvt olmasına rağmen, önceden belirlenen orana devir düşürülerek sanki vites varmış gibi tepki vermesi sağlanıyor. Yazılımsal olarak mesela isteseler 100 vitesli bile yapabilirler :) 

Yorum bağlantısı
Murat Sahın
Sani Gerşon yazdı:

CVT araçlarda vites diye bi kavram yok. Bir zincir ya da kayış, dönen oranlı dişliler arasında devri tekerlere aktarıyor.

Yeni araçlara şimdi üreticiler mesela direksiyonda kulakçık ekliyor. Alet cvt olmasına rağmen, önceden belirlenen orana devir düşürülerek sanki vites varmış gibi tepki vermesi sağlanıyor. Yazılımsal olarak mesela isteseler 100 vitesli bile yapabilirler :) 

Tamam, ama işte yazılımla sanal vites oluşturuyorlar ve kullanıcı vites varmış gibi hissediyor. Bunda hiç vites hissiyatı yok. Sürekli hızlanıyor. Fark hızlandıkça artan motor devri. Üstelik motor devri hıza paralel artıyor, cvt olsa düşmesi kayış ya da zincir dönüş oranı değişince motor devri düşmesi gerekmez mi sabit hızda? Mesela CVT motosiklette kalkarken gazı açtığımda söz gelimi 3 bin devre geliyordu, sonra devir sabitken hız artıyordu gibi. Yani cvtnin hız devir denklemini gözlemlemedim hibritte.

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Murat Sahın yazdı:

@Tansu Kalafatoğlu sana soru, şanzıman yok bunda diyorsun ya, 140 ile giderken 1.8'in ürettiğini asfalta nasıl aktarıyor? Sadece elektrik motoru ile mi gidiyor bu araç yani? Bir video izledim, tablet ekranında değişik bir görsel vardı. Yavaş yavaş kalkarken pil işaretinden güç aldığını gösteriyor, şarj ederken motor işaretinden pil işaretine ok gösteriyor falan. Ama gaza çökünce hem motor hem pil işaretinden tekerlere ok gösteriyor. Bu durumda 1,8 motorun ürettiği gücü direk tekerlere mi veriyor yoksa pil ve motorun ürettiği elektriği elektrikli motora mı gönderiyor? Nasıl oluyor şimdi bu iş?


çok fazla kombinasyon var. Öncelikle elektrik ve benzinli motoru ayrı ayrı düşünmemek gerekiyor. 
 

olay şu. Benzinli motor sisteme direkt bağlı. Gezegen planet dişli seti düşün. Burada motor gezen dişlileri çeviriyor. Her çalışmasında istisnasız çevirir. Kavrama yok. 
 

O planet dişlide güneş dişlisi jeneratör. Gezegen dişlisi ise 2.elektrik motoru yani esas elektrik motoruna dişlilerle bağlı. 
 

yani 3 motor birbirine sürekli bağlı. Elektronik olarak dönüşleri kontrol ediliyor ve güç aktarımı bir sürü kombinasyonla yapılıyor. En güzel tarafı kavramanın olmaması. Fazla gücün pile gönderilmesi. 
 

140’la giderken pil sabit kalır. Motor devri olabildiğince düşürülür. Mesela 140’la 2000 devirde gidebilirsin. Ama 4500’le de gidebilirsin. Cvt gibi düşüyoruz ama aslında hiç alakası yok. Cvt bisiklet zinciri gibi çalışıyor. Hibrit ise planetteki dönüş devirleriyle yapıyor bunu. 
 

Elektrik ve benzinli motoru ayrı sistemler gibi düşünmemek lazım. Mesela bazen motor jeneratör ile güç üretip elektrik motoruna direkt gönderir. Bunu ekrandan göremeyiz. Ama elektrik motoru anlık torka cevap verdiği için sistem böyle uygun görmüş olabilir. 
 


 

şu siteyi pc’de açarsan mg2 ve motor yazan yerdeki noktaları fare ile yukarı aşağı oynatabilirsin. Animasyonla açıklamış birisi. 
 

http://eahart.com/prius/psd/


 

 

IMG-1291.jpg

 

IMG-1290.jpg

 


 

motorla şanzıman arasında baskı seti var. Motor vurdurma şeklinde çalışıyor. Yani motoru jeneratör çalıştırıyor. Marş motoru yok. Motorun titreşimini alması için var o debriyaj şeysi :) çağlar abi sever onu :) ama baskı yok. Ayrılmıyor yani


esasen benzinli motor gaz pedalına bağlı değil. Sistem diyorki güç lazım. Benzinli motor gerekli gücü üretmen için devir yükseltiyor. Cvt gibi hissedilme nedeni biraz ondan kaynaklanıyor.

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Evren Erakçora yazdı:

Cvt değil mi bunlar. 


Hem yapısal hem de gözle bakınca cvt ile 180 derece farklı oldukları görülüyor aslında. Sistem iç içe geçmiş planet sistemi saymazsak görüldüğü gibi 4 tane sabit dişliden oluşuyor. Zincir kasnak vb şeyler yok. Abonelikler yazısının altındaki motor-jeneratör planet dişli grubu. 

 

IMG-1293.jpg

 

 

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

motorla şanzıman arasında baskı seti var

SS aldım

Tansu Kalafatoğlu yazdı:

baskı yok. Ayrılmıyor yani

görselleri atmıştım, bunu da ss aldım

Murat Sahın yazdı:

şanzıman yok bunda diyorsun ya,

sistem var, ona sistem diyolar

Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Sistem iç içe geçmiş planet sistemi saymazsak görüldüğü gibi 4 tane sabit dişliden oluşuyor.

bknz: sistem

  • Mutlu 2
Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

Bende bı kabardim geçen ucuz kalmış bunlar. Kaç km ye kadar pil derdi olmaz. Bizim 60 binde mi şirket arabası niyeyse akü hep yarım da hiç full olmuyor, bu pilin sağlığı ile mi alakalı,  

Yorum bağlantısı
Murat Sahın
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

motorla şanzıman arasında baskı seti var. Motorun titreşimini alması için var o debriyaj şeysi :) çağlar abi sever onu :) ama baskı yok. Ayrılmıyor yani

 

Nasıl yani?

Mustafa Tüfekçi yazdı:

Bende bı kabardim geçen ucuz kalmış bunlar. Kaç km ye kadar pil derdi olmaz. Bizim 60 binde mi şirket arabası niyeyse akü hep yarım da hiç full olmuyor, bu pilin sağlığı ile mi alakalı,  

 

Sen dur, sen alırsan piyasası yükselir :D 

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu

@Çağlar Bayur kayıt dışı hibrit. Bi güzellik salonu açayım. Aaa açmışım bile :) 

 

IMG-1295.jpg

 

murat hocam karıştı biraz :) 

 

baskı balatada yaylı olan hangisi, ondan var işte. Diğeri yok. Motor çalışmasında ilk torkun sönümlenmesi için

 

  • Teşekkür 1
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
Murat Sahın yazdı:

Mesela CVT motosiklette kalkarken gazı açtığımda söz gelimi 3 bin devre geliyordu, sonra devir sabitken hız artıyordu gibi. Yani cvtnin hız devir denklemini gözlemlemedim hibritte.

Hibritte de aynı böyle. Ancak motorsiklette motor çok bağırıyor. Bizde bayağı sessiz. 

  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

baskı balatada yaylı olan hangisi, ondan var işte.

balata

yakıtlı motor çalışınca, olmayan şanzımana sarsıntısız tahrik iletimi için kullanılıyor,

  • Teşekkür 1
Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
(düzenlendi)

Bu planet sistem mekanik olarak çok basit. Ama tasarım anlamında bence mucize. Normal tork konvertörlü otomatik viteslerde de var zaten. Çok eski bir buluş. Ama hibritte güneş, gezegen ve yüzük dişlisinin 3 motoru temsil etmesi fevkalede sistem. 
 

sistem gereği benzinli motorun sabit şekilde torkunun %28’i jeneratöre, kalan %72’si 2.elektrik motoruna (tekere direkt bağlı) aktarılıyor. Ama açısal dönüş hızlarına göre güç dağılımı istenilen şekilde bir sürü farklı kombinasyonla değiştiriliyor. Ve en güzeli kavrama yok. Tüm dişliler sürekli birbirine bağlı :) 

 

 

Ring 78 teeth
Sun 30 teeth
Carrier planet 23 teeth

Torque relations
Ts = 27.8% Tc
Tr = 72.2% Tc

Gear speeds relation
ωs = 3.6 ωc – 2.6 ωr

Carrier Power
Pc =ωc Tc

Sun Power
Ps = ωs Ts = 27.8% ωs Tc
Ps = 27.8% ( 3.6 ωc Tc – 2.6 ωr Tc)
Ps = 27.8% ( 3.6 Pc – 2.6 ωr Tc)

Sun / Carrier Power Ratio
Ps/Pc= 27.8% ( 3.6 – 2.6 ωr/ ωc)
Ps/Pc= 1 – 72.2% ωr / ωc

Special cases:
Ps/Pc=27.8%
ωr= ωc =ωs
Ps/Pc → 0%
ωs = 0
Ps/Pc →100%
ωr = 0
----------
Planet yekpare döndüğü durumda (ωr= ωc =ωs) güç, tork ile aynı oranda dağılıyor yani Ps/Pc=27.8

Ws=0 durumunda yani sun(mg1 e bağlı merkez dişlisi) dönmediğinde Ps/Pc →100% yani gücün tamamı tekere gidiyor ki mantıklı. Hareket yoksa güç de yoktur.

 

Yani bazen öyle durumlar oluyorki jeneratör dişlisi hiç dönmüyor. Motorun tüm gücü direkt tekere aktarılıyor. 
 

bazen de araba dururken gaza basınca benzinli motor verilen gaz kadar gücünü jeneratöre gönderip elektrik üretiyor


 

psd3-1.png?w=640&ssl=1


 

Toyota_Prius_Power_Split_Device_screensh

 

 

tarihinde Tansu Kalafatoğlu tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Oğuzkan Erışık
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Bu planet sistem mekanik olarak çok basit. Ama tasarım anlamında bence mucize. Normal tork konvertörlü otomatik viteslerde de var zaten. Çok eski bir buluş. Ama hibritte güneş, gezegen ve yüzük dişlisinin 3 motoru temsil etmesi fevkalede sistem. 
 

sistem gereği benzinli motorun sabit şekilde torkunun %28’i jeneratöre, kalan %72’si 2.elektrik motoruna aktarılıyor. Ama açısal dönüş hızlarına göre güç dağılımı istenilen şekilde bir sürü farklı kombinasyonla değiştiriliyor. Ve en güzeli kavrama yok. Tüm dişliler sürekli birbirine bağlı :) 

 

 

Ring 78 teeth
Sun 30 teeth
Carrier planet 23 teeth

Torque relations
Ts = 27.8% Tc
Tr = 72.2% Tc

Gear speeds relation
ωs = 3.6 ωc – 2.6 ωr

Carrier Power
Pc =ωc Tc

Sun Power
Ps = ωs Ts = 27.8% ωs Tc
Ps = 27.8% ( 3.6 ωc Tc – 2.6 ωr Tc)
Ps = 27.8% ( 3.6 Pc – 2.6 ωr Tc)

Sun / Carrier Power Ratio
Ps/Pc= 27.8% ( 3.6 – 2.6 ωr/ ωc)
Ps/Pc= 1 – 72.2% ωr / ωc

Special cases:
Ps/Pc=27.8%
ωr= ωc =ωs
Ps/Pc → 0%
ωs = 0
Ps/Pc →100%
ωr = 0
----------
Planet yekpare döndüğü durumda (ωr= ωc =ωs) güç, tork ile aynı oranda dağılıyor yani Ps/Pc=27.8

Ws=0 durumunda yani sun(mg1 e bağlı merkez dişlisi) dönmediğinde Ps/Pc →100% yani gücün tamamı tekere gidiyor ki mantıklı. Hareket yoksa güç de yoktur.

 

Yani bazen öyle durumlar oluyorki jeneratör dişlisi hiç dönmüyor. Motorun tüm gücü direkt tekere aktarılıyor. 
 

bazen de araba dururken gaza basınca benzinli motor verilen gaz kadar gücünü jeneratöre gönderip elektrik üretiyor


 

psd3-1.png?w=640&ssl=1


 

Toyota_Prius_Power_Split_Device_screensh

 

 

Çok güzelmiş hiç birşey anlamadım :biggrin:

  • Beğenme 1
  • Mutlu 4
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...