İçeriğe Yönlendir

Yüksek EGT Kapak Çatlatmış


Ali Darbaz

Recommended Posts

Ali Darbaz

Merhaba

Son derece nizami bakımları yapılan. Pistlerde zaman kasan Alfa Mito 1.4 mpi turbo araba, malesef kapak çatlatmış. 

Lpgli olan bu araba piste zaman kasarken benzin kullanıyor. Normalde lpg ile çalışan günlük kullanım arabası. 

Üst kapak 183 bin kmde sökülmüş. Kurum yüksek devirli kullanım nedeniyle son derece az. Ama egt nedeniyle iki egzos kanalı çatlak. 

Araba benzinlide olsa lpgde olsa sıcaklıklar önemli yüksek egzos sıcaklığının yaptığı hasar ortada. Lpg de biraz daha dikkatli olmakta fayda var. Resimdeki arabaya 60 binde lpg takılmış. 

NImOa6.jpg

rOJHsM.jpg

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

işte LPG nin yüksek ısısına dayanamıyor kapaklar, valf yatakları. ancak eski motorlarda birşey olmuyorç LPG ile motorun ömrü 90 100 bin km kadar. iyi düşünüp karar vermek lazım. sıvı sistem dedikleri türde bir gaz sisteminde ise fazla ısı dışarı atılabilecğei için bunlar oluşmaz diye düşünüyorum.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız

İşte doğru ayarda egt yükselmiyor, 900 bin km bile gidiyor. Egt yükselince her şey olabilir. Yeni eski motor farketmez. 

Yorum bağlantısı
Tayfun Aydın

Normalde çok yüksek sıcaklık da olsa buna sebep olacağını sanmıyorum.  Bence yüksek sıcaklığın yanında ani soğuma gerçekleşmiş olabilir. yüksek devir uzun süre kullanımdan sonra arabayı aniden soğuğa bırakırsak bu tip çatlamalar daha çok meydana geliyor. örnek vermek gerekirse termostatı alınmış bir araba. sıkıştırdığınızda ısı aniden yükselecek, uzun yola normal seyire geçtiğiniz anda ani bir soğuma olacaktır. Bunlar daha çok çatlataya sebep olur bence. Bloklar çok yüksek derecede sıcaklıklara dayanacak şekilde yapılmıştır. LPG li ya da LPG siz gerçekten çatlatmak çok zor. Ama olmayacak şey de değil. Kolaylıklar dilerim..

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

egt nasıl ayarlanabilen bir şey mi? yani düşük olsa bu kapaklar çatlamaz mıydı?

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

Bı alfa sanki bizim foruma da konu açmıştı. Sahibi gelip anlatır belki tam .

 

Egt denilen şeyin yükselmesi fakir karışım ile artan sıcaklık değil miydi. Afr ciler vardı  gazlayanlard daha çok dikkat ederler motor için

LPG tasarrufu bu masrafları katiyla çıkardı ise sıkıntı değil yapılır devam edilir

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Selim Bilgin yazdı:

Konu Mito, LPG ve pist ise muhtmelen @Rahmi Tanır 

 

Ta kendisi. Resimleri what up ile gönderdi. İzni ile paylaştım. 

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
Çağlar Bayur yazdı:

egt nasıl ayarlanabilen bir şey mi? yani düşük olsa bu kapaklar çatlamaz mıydı?

 

internal coolants diye bir konsept var. benzin buhar fazına geçerken, yanmayan kısmı ile iç ısının bir bölümünü dışarı atıyor. zaten içten yanmalı motorun mantıksızlığıdır bu. LPG ile ısının fazlası atılamayınca sistemin ona göre tasarlanması gerekir. mesela valflerin, üst kapağın alaşımının daha fazla magnezyum içermesi gerekir vb. oysaki buhar motorları aksine neredeyse tüm ısıya ihtiyaç duyar.

Yorum bağlantısı
Serkan Karakoca

araçta methanol kit yokmuydu ?

Serkan Karakoca yazdı:

araçta methanol kit yokmuydu ?

 

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray
Serkan Karakoca yazdı:

araçta methanol kit yokmuydu ?

 

olsa da fark etmez bence. methanol intercoolara püskürtülüyor çünkü, giriş ısısını düşürüyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Dogan Arsiray yazdı:

olsa da fark etmez bence. methanol intercoolara püskürtülüyor çünkü, giriş ısısını düşürüyor.

 

Metanol kit yanma odasında %25  daha az ısı oluşmasına sebeb oluyor diye biliyorum. Yanlış tercumede etmiş olabilirim. 

 

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Serkan Karakoca
Dogan Arsiray yazdı:

olsa da fark etmez bence. methanol intercoolara püskürtülüyor çünkü, giriş ısısını düşürüyor.

 

Ali Darbaz yazdı:

 

Metanol kit yanma odasında %25  daha az ısı oluşmasına sebeb oluyor diye biliyorum. Yanlış tercumede etmiş olabilirim. 

 

 

methanolün nozlle intercoller çıkış sonrası ve gaz kelebeği arasına koymak gerekli methanol motorun daha soğuk çalışmasına sebep olur daha soğuk çalışan motor daha alçak derecede egt demektir ...araçta down pipe ve sonrasında orjinalden daha büyük çapta sona kadar özel bir egzos sistemi yoksa egt orjinal egzos borusu ile dahada artar araba egt den dolayı şişer günümüz teknolojisinde kullanılan 1.4 turbo 1.6 turbo 2.0 turbo benzinli  hacimli hacimsiz araçların ortak sorunudur egt  motor zaten çok ısınan bir motor önlemini almak gerekli yoksa yüksek sıcaklıktan piston kırma eritme silindir gömlek çatlatma egzos manifold çatlatma vs gib arızalar kaçınılmazdır ...

Yorum bağlantısı
Doğan Arşiray

ben onu demek istememiştim. intercoolerin yüzeyini dışarıdan soğutmak amaçlı kullanılmıyormu? içeri sıkacak olduktan sonra metanolü yakıt deposuna koy zaten. konu hakkında bilgim yok fikrim var o derece yani :)

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Serkan Karakoca
Dogan Arsiray yazdı:

ben onu demek istememiştim. intercoolerin yüzeyini dışarıdan soğutmak amaçlı kullanılmıyormu?

o farklı bişey intercololer water spray diye bakarsan :) öylede olur ama 10 derece fark eder :) içeride çok daha etkili %50 saf su %50 methanol karışımı ,le bende 36-37 derecede 90-92 derece intercoolara giren sıcaklık tapa gazda uzun yolda 32-33 derecelere düşüyordu ...

Dogan Arsiray yazdı:

içeri sıkacak olduktan sonra metanolü yakıt deposuna koy zaten

methanolü depodan koyarsan yakıt kalitesini bozarsın enjektör pompa vs sizlere ömür : )en kısa zamanda motorda ...

depoya koyulan ethanol(saf alkol) benzinli araçlarda yakıt içindeki oktan ı artırıyor patlama şiddetli olduğu için güç artıyor.

ha birde tolyen koymak lazım ethanolle birlikte benzinlide oktan artırımı ve ayarı için :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Serkan Karakoca yazdı:

o farklı bişey intercololer water spray diye bakarsan :) öylede olur ama 10 derece fark eder :) içeride çok daha etkili %50 saf su %50 methanol karışımı ,le bende 36-37 derecede 90-92 derece intercoolara giren sıcaklık tapa gazda uzun yolda 32-33 derecelere düşüyordu ...

methanolü depodan koyarsan yakıt kalitesini bozarsın enjektör pompa vs sizlere ömür : )en kısa zamanda motorda ...

depoya koyulan ethanol(saf alkol) benzinli araçlarda yakıt içindeki oktan ı artırıyor patlama şiddetli olduğu için güç artıyor.

ha birde tolyen koymak lazım ethanolle birlikte benzinlide oktan artırımı ve ayarı için :)

 

Abi avatarından hiçde bilgili insan intibası bırakmıyorsun. Daha çok okul müdürü gibi . :) Ama ağzım açık kaldı :) 

  • Mutlu 3
Yorum bağlantısı
Yurdaer Elay
(düzenlendi)
Ali Darbaz yazdı:

Abi avatarından hiçde bilgili insan intibası bırakmıyorsun. Daha çok okul müdürü gibi . :) Ama ağzım açık kaldı :) 

 

Fotoğrafına bakınca Einstein nasıl bir izlenim bırakıyor? Bu arada okul müdürlerine cevap hakkı doğdu haberin olsun :D  

 

Einstein_tongue.jpg

 

tarihinde Yurdaer Elay tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Rahmi Tanır
(düzenlendi)

Selamlar herkese :D

 

Evet, o benim, o kapağı çatlatan kişi yani.

 

Aracımın T-jet motora sahip ve bu motorun kroniklerinden birisi subab lastiklerinin zamanla sertleşip özelliğini kaybetmesi.

 

Subab lastiklerini yenilemek amaçlı motoru açtık ve Ali'nin paylaştığı durum ile karşılaştık. Motorun alt kısmı ve silindirler ise temiz çıktı. Hatta subablar bile temizdi ama açmışken onlar da yenilendi. İş bitiminde motoru toplayınca 4 silindirin de kompresyonu eşit olarak ölçüldü.

 

Aracımda AFR saati mevcut. Gazlarken muhakkak benzinde gazlarım. Hem benzin hem de LPG'de AFR oldukça zengine ayarlı. Ama yine de bu çatlama olayı olmuş.

 

Aracımda EGT sensörü de var. Onun aracılığı ile ısınmayı net şekilde takip edebiliyorum. EGT sensörü turbo'dan hemen sonra dowm pipe'ın tepesinde. Orada okuduğum sıcaklıklar gazlarken 700C civarı oluyor. Ancak pistte 750-800C civarı sıcaklık görüyorum.

 

Pompa enzini ile LPG'de benzer EGT değeri okuyorum. Ancak benzine %20 oranında etonol koyunca, EGT yaklaşık 50C daha düşük oluyor arabanın gidişinde bariz bir fark da oluyor.

 

Araçta meth kit yok, ama yakın tarihte onu da takacağım. Bu tür bir durumun tekrar yaşanmaması adına mümkün olduğunca elimden gelen tüm önlemleri alacağım.

 

Maliyet kısmına gelirsek; silindir kapağını Birmot'ta sorgulatınca 8600TL gibi bir fiyat çekip, 20 iş gününde ancak geleceğini söylediler. Daha sonrasında kendi tedarikçilerimizle konuşunca Japon menşeili Asahi marka silindir kapağını toptan fiyatı olan sadece 1000TL'ye tedarik ettik. Kapakçıya verilen toplama işçiliği ve conta, subab gibi tüm malzemeler bana 1900TL'ye mal oldu. Tabi fiyatın bu kadar düşük olmasının sebebi babamın oto tamirci olması. Bu bana değil de standart bir müşterinin başına gelseydi, tahmini 4500TL gibi bir maliyeti olurdu.

 

Yani mali açıdan LPG'nin bana getirdiklerinin yanında giden çok çok küçük bir mebla.

 

Ya peki bu kapak neden çatladı dersek, kesin LPG'den veya değil demek neredeyse imkansız. Benin EGT sensörümden okuduğum değerler, tek başına LPG'yi suçlu olarak göstermiyor. 

 

Tahminim, özellikle pist kullanımı gibi zorlayıcı koşullar buna sebeb oldu. O açıdan ileride hem biraz daha güvende olmak hem de performansımızı arttırmak için meth kiti takacağız. Burada önemli bir ot düşeyim, kolay kolay pistte 180 bine gelmiş bir araba ile kimsenin gazladığını göremezsiniz, hele ki turbo bir araç ise. Yani bugün yaşadığım olay, muadillerine bakınca yine küçük kalıyor.

 

Bir de tabi, babamın lafını da burada dile getireyim; "bu arabayı ben kullansam 500 bin km motor açılmadan gider" der, ki bence de haklı. ama bu tür hotch'lerin kimliğine uygun sürüş içi illa ki arabayı zorluyoruz. "Bilinçli" şekilde gazlandığı sürece, bu tür sorunlar bence çok olası sorunlar. Tabi absürt şeyler yapıp (soğuk motora gazlamak gibi) piston eriten, kol kıran, krank dağıtan örnekler de var. Çok şükür "bilinçli" kullanım var tam arızayı beklemeden önceden müdahale ile bu tür büyük şeyler yaşamayacağımı ümit ediyorum.

tarihinde Rahmi Tanır tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

hiç susuz çalıştı mı motor? ilk sahibinden beri bilgi var mı bu konuda?

Yorum bağlantısı
Rahmi Tanır
Çağlar Bayur yazdı:

hiç susuz çalıştı mı motor? ilk sahibinden beri bilgi var mı bu konuda?

Bendeyken hic oyle bir sey olmadi. Ama benden oncesini bilmiyorum.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

egzos gazı sıcaklığına nasıl bağlanıyor onu anlamadım,  şoför egzos gazı sıcaklığını hangi düğme ile kontrol ediyor ?

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...