İçeriğe Yönlendir

i10 - Elektrik Dalgalanması Sonucu Tekleme


Ali Darbaz

Recommended Posts

Çağlar Bayur
Ali Darbaz yazdı:

Abi kontak kapalı iken 12,7 volt azmı

yüke binmeden akü kendini belli etmez.

Yorum bağlantısı
  • 6 ay sonra...
Ali Darbaz

Merhaba 

Aracım bundan 6 ay evvel burada da dile getirdiğim bir tekleme şikayetim vardı. Sonra arabanın Akü kutup başlarını temizleyince sorun çözülmüştü. Tabi tek başına çözülmemişti. 200 km kadar arabayı benzinde kullanmıştım. Bugün herşey yolunda giderken , klimamı açtım biraz kabini soğutuyum istedim. Kozyatağı Carefour sapağından Şile yoluna uzanan uzun tem bağlantı yolunu kullanırken tekleme başladı. Yine aynı tekleme fakat daha yumuşaktı. Hayda ne oldu acep derken obd takmak aklıma geldi. 1 dakika boyunca izledim kayıt ettim. Sonra evde tekleme gerçekleştiği anları seyrettim. Burda benimde fazlaca suçum var, 3ncü vitesin altında 2000 devirin altında kullanmayı alışkanlık edinmiştim. Bu da sık sık şarjın kesilmesine sebep oluyordu. 

 

Yaptığım inceleme sonrası arabanın çalışma voltajı 12,5 iken sorun yok iken 12,4 voltaja düşünce tekleme yaşandığını gördüm. Bir süre önce cektiğim eski bir kayıtta ise arabanın çalışma voltajının 12,5 altına düştüğünü gördüm. Aldığım yakıtın yada enjektörü n bozuk olmadığı, aslında akümün bitmek üzere olduğu anlaşılıyor. Bundan 6 ay evvel aynı sorunu rampa aşaği arabayı salarak çözmüştüm. Bir müddet benzin tasarufu yapmak yerine elektrik üretimine odaklanmak gerekicek. 

 

Bunu buraya yazıyorum ki arabanız sadece bobin buji vs sebeplerden değil, voltaj düşüklüğünden dolayıda tekleme yaşanmakta. 

 

 

Yorum bağlantısı
Ü.Emre Kartal

Bence değiştirilmesi gereken birkaç davranış var;

 

2000 devirin altında kullanım aracın birçok noktasında kurum birikmesine ve mekanik olarak sökülüp temizlenmesine hatta belki değişimine ihtiyaç duyumasına sebep olur. 


Eğer aküde düşüklük veya bir yıpranma mevcutsa araç üzerinde şarjına özelliklede uzun süreli şarja izin verilmemeli. Birçok parçanın ömründen çalındığı gibi ayrıca aküde yaşanacak fazla ısınma gibi bir durumda güvenlik yönünden de problemler getirebilir. 
 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Arabanın ateşleme planı 

 

Burda anlatılana göre ateşleme sistemi arabanın aküsüyle doğrudan bağlantılı. Aslında araba her zaman aküden çalışıyor. Alternatör ise aküyü ihtiyac anında şarj ediyor.  

Tablodada görüldüğü gibi arabanın ateşlemesi için gereken enerji akü (+) kutup başından alınıp, Motor üzerinden topraklama yapılıyor. 

 

An ignition coil is an induction coil in an engine's ignition system which transforms the battery's low voltage to the high voltage needed to create an electric spark in the spark plugs to ignite the fuel. Coils have an internal resistor while others rely on a resistor wire or an external resistor to limit the current flowing into the coil from the battery 12 V supply.

 

sjaee8502l.gif

Connector View

sjaee8503l.gif

 

 
Ignition Coil (Cylinder #1)
 
Pin No. Description Connected to
1 Ground Chassis
2 ignition Coil #1 Control output ECM A(17)
3 -  
4 Battery power (B+) Main Relay

 

Ignition Coil (Cylinder #2)
 
Pin No. Description Connected to
1 Ground Chassis
2 ignition Coil #2 Control output ECM A(2)
3 -  
4 Battery power (B+) Main Relay

 

Ignition Coil (Cylinder #3)
 
Pin No. Description Connected to
1 Ground Chassis
2 ignition Coil #3 Control output ECM A(1)
3 -  
4 Battery power (B+) Main Relay
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Ali Darbaz yazdı:

Bir süre önce cektiğim eski bir kayıtta ise arabanın çalışma voltajının 12,5 altına düştüğünü gördüm. Aldığım yakıtın yada enjektörü n bozuk olmadığı, aslında akümün bitmek üzere olduğu anlaşılıyor.

marşa bastık motor çalıştı, aküyü söksek araba arıza yapar mı?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Çağlar Bayur yazdı:

marşa bastık motor çalıştı, aküyü söksek araba arıza yapar mı?

 

 

Abi + kutbu sökersen araba stop eder. 

Alternatör sadece ihtiyan anında devreye giren bir cevre birim. Şablondaki 7 numaralı sensör akünün voltajını ölçüp 1 numaralı ecu ye bilgi gönderiyor. 

Eğer ecü voltaj az olduğunu görürse 3 numaralı alternatörü göreve çağırıyor. 

sypee5101n.gif

① ECM
② Battery
③ Alternator
④ Starter
⑤ Instrument Cluster
⑥ Ignition switch or start/stop button
⑦ Battery sensor
⑧ Hood switch
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Ali Darbaz yazdı:

Abi + kutbu sökersen araba stop eder. 

denenebilir güzel test olur

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)
Çağlar Bayur yazdı:

denenebilir güzel test olur

 

Abi hyundai ustam bu konuda uyardı , çalışır halde sökersen ecm zarar verebilirmişim. Bu sabah zaten uyanmalıydım. Araba tripleri sıfırlanmıştı. Bu zaten aküler boşalmaya başlayınca olan bişey.  15 aydır ilk defa oldu. 

 

 

Bu şablon ise devre şeması. 

Schematic diagrams
Circuit Diagram

sybee7009l.gif

INFORMATION_ENG.gif    
 
COM signal - When controlling the voltage generated, the ECM sends the target voltage data to the alternator via a PWM signal.(High voltage: 4V or higher, low voltage: 2V or lower)
B+ terminal - The output voltage from the generator travels to the battery via the B+ terminal.
Repair procedures
tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
Ali Darbaz yazdı:

 

Abi hyundai ustam bu konuda uyardı , çalışır halde sökersen ecm zarar verebilirmişim. Bu sabah zaten uyanmalıydım. Araba tripleri sıfırlanmıştı. Bu zaten aküler boşalmaya başlayınca olan bişey.  15 aydır ilk defa oldu. 

 

doğru o yüzden eksi kutup sökülür önce

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Ayrıca arabadaki alternatörün teknik özellikleri 

 

▷ 13.5V, 90A [NON-ISG]
 
Item Specification
Rated voltage 13.5V, 90A
Speed in use 1,000 - 18,000 rpm
Voltage regulator IC Regulator built-in type
ECM Interface type regulator LIN communication
Regulator Setting Voltage (Internal mode) 14.5 ± 0.3V
Connector 1 Pin (COM)
Pulley Type OAP
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Bu kısa videodanda anlaşıldığı gibi , alternatör uzun bir süre yolda olmama rağmen aküyü şarja geçirmemiş. AMS sigortasında bir sorun oluşmuş olabilir. AKü voltajı yer yer 12,4 volta düşüyor. 

 

 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Sorunun ne olduğunu anlamış olabilirim. AMS kalibrasyonu bozulmuş olabilir. 

 

Description and operation

Description
Vehicles have many control units that consume electricity. Each unit controls its own system based on information from various sensors. Hence, a stable power supply to these sensors is essential to obtain diverse information. Battery sensor (A) is mounted on battery (-) terminal. It transmits battery voltage, current, and temperature data to the ECM, which then uses these signals to generate voltage by duty cycle.

sjdee6270l_n.gif

Repair procedures
Removal
1.
Turn the ignition switch OFF.
2.
Disconnect the negative (-) battery terminal (A).
Negative (-) battery terminal tightening nut :
4.0 - 6.0 N·m (0.4 - 0.6 kgf·m, 3.0 - 4.4 lb·ft)

sjaee7010d.gif

3.
Disconnect the battery sensor connector (A).

sjaee7010l.gif

4.
Remove the battery sensor by loosening the mounting bolts (B).
Battery sensor cable mounting bolt(Chassis ground) :
10.8 - 13.7 N·m (1.1 - 1.4 kgf·m, 7.9 - 10.1 lb·ft)

sjaee7011l.gif

Installation
1.
Install in the reverse order of removal.
NOTE_ENG.gif    
 
After reconnecting the negative battery cable, AMS and ISG functions will not operate for about 4 hours until the system stabilizes.
If the negative (-) battery terminal has been disconnected from the battery during repair work for a vehicle equipped with ISG function, battery sensor recalibration procedure should be performed after the repair work.
NOTE_ENG.gif    
 
For vehicles equipped with battery sensor, be careful not to damage the battery sensor while replacing or recharging the battery.
1)
When replacing the battery, it should be of the same type, capacity and brand as the one originally installed to the vehicle. If a battery of a different type is installed, the battery sensor may recognize the battery as abnormal.
2)
When installing the ground cable on the negative post of battery, tighten the clamp to the specified torque. An excessive tightening torque can damage the PCB internal circuit and the battery terminal .
3)
When recharging the battery, ground the negative terminal of the booster battery to the vehicle body.
 
Battery Sensor Recalibration Procedure
After reconnecting the negative battery cable, the AMS function will not operate for about 4 hours until the system stabilizes. If the negative (-) battery terminal has been disconnected from the battery during repair work for a vehicle equipped with ISG function, battery sensor recalibration procedure should be performed after the repair work.
1.
Turn the Iginition switch ON and OFF.
2.
Park the vehicle for about 4 hours with the hood and all doors closed.
Yorum bağlantısı
Cavit Çırakoğlu

Benzer sorun stilomda vardı . Şarj dinamosu revizyonu ile voltaj yukarı çıktı . Araç rahatladı. Bizim araçta şarj 14.0 v civarında idi. Bence bir bakın naçizane..

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
Çağlar Bayur yazdı:

marşa bastık motor çalıştı, aküyü söksek araba arıza yapar mı?

Yapıyor valla. KA'da bitik akü ile Liderler'lere giderken farı bi açtım, motor sustu :D

Yorum bağlantısı
Servet Aydın
Yapıyor valla. KA'da bitik akü ile Liderler'lere giderken farı bi açtım, motor sustu [emoji3]

Alternatör bozuk
Benzer sorun stilomda vardı . Şarj dinamosu revizyonu ile voltaj yukarı çıktı . Araç rahatladı. Bizim araçta şarj 14.0 v civarında idi. Bence bir bakın naçizane..

Kore araçları ve çoğu yeni nesil araç alternatör gerilimi direk ecu ile değişen yapıyor. Emisyon kasacağım derken bin kat fazla emisyon ile imal edilen aküyü düşünmüyor.
Yorum bağlantısı
Koray Demir

Hep hipermilcilik bahanesiyle aracı düşük devirde kullanma çabasından hasıl oluyor bunlar.

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Vesile ile daha bu cumartesi i10 ix35 ve seat 1.2 tsi şarj konrolü yaptım. Üç araç içinde akü tespiti yapılmış. Üçü de rölantide 14.1 volt idi. Eksi kutup başındaki gerilim ve akım ölçücüyü by pass etmek için bir sistem yapıp sabit 13.8 volt ile Her aracın akü ömrü uzatılır, düşük gerilim / yüksek akım sebepli arızalar sıfıra indirilir. Uzun dönem fayda sağlanır

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Cavit Çırakoğlu yazdı:

Benzer sorun stilomda vardı . Şarj dinamosu revizyonu ile voltaj yukarı çıktı . Araç rahatladı. Bizim araçta şarj 14.0 v civarında idi. Bence bir bakın naçizane..

 

Bizim alternatörde sorun yok. Ayak gazdan çekme sinyaline tepki veriyor. 14,4 voltla şarj ediyor. Fakat Batarya sensörüne tepki vermiyor. Yarın 28 dakikalık yolculuk var. ekonomi vitesini iptal edip 5 nci vitesde yol alayım.  Herşey normale dönecektir. 

Servet Aydın yazdı:

Vesile ile daha bu cumartesi i10 ix35 ve seat 1.2 tsi şarj konrolü yaptım. Üç araç içinde akü tespiti yapılmış. Üçü de rölantide 14.1 volt idi. Eksi kutup başındaki gerilim ve akım ölçücüyü by pass etmek için bir sistem yapıp sabit 13.8 volt ile Her aracın akü ömrü uzatılır, düşük gerilim / yüksek akım sebepli arızalar sıfıra indirilir. Uzun dönem fayda sağlanır

 

Abi, hız sabitleyici açınca araba 14,1 volta sabitliyor. Bunuda ben ekliyeyim. İ10 kimin bu arada :) 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Koray Demir yazdı:

Hep hipermilcilik bahanesiyle aracı düşük devirde kullanma çabasından hasıl oluyor bunlar.

 

Şunuda unutma, hipermilcilik sayesinde arabanın aküsünün bittiğini fark edebiliyorsun. Başkası olsa bobin, buji kablosu vs adı altında sanayide uğraşırdı. Bu durumu 6 ay önce çözdüm, 6 aydır sürdüğüm halde neden yazın yüzünü gösterdiği bu dönemlerde akü boşaldığıda belli. Klima kullanımını artırdım. Hiç öyle azda değil. Enerji tüketimi artınca akü bu duruma 500 km dayana bildi. 

2 gün vitesi 4 de kullanırım sorun sıkıntı kalmaz. 

Yorum bağlantısı
Servet Aydın
 
Abi, hız sabitleyici açınca araba 14,1 volta sabitliyor. Bunuda ben ekliyeyim. İ10 kimin bu arada [emoji4] 

Komşunun. Benzinli. 170.k sanırım veya ona yakın bişey dedi.
Voltajı yüksek tutması sanırım güç artışı için. Gerilim arttıkça ateşleme ve benzin pompası vs değerleri artar.
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)

Harika bir sürüşten sonra arabam artık teklemiyor. Düşündüğüm gibi arabanın aküsü zayıflamış. Benzinde 10 km düşük vites yüksek devirde motoru yüksüz kullanarak arabayı şarj ettim. Akabinde son 5 km rampada iniş esnasında 3000 devir 3500 devir arasında gaz pedalında bas çek yaparak 14,4 voltla aküyü maksimum şarja zorladım. son 12 km kala lpg gectim. 

 

Lpg geçince vurutun tamen kaybolmuştu. Araba sağlığına kavuştu. Burdan anlaşılıyorki lpg enjektörü ve ateşleme bobini , benzin sistemine göre biraz daha yüksek enerji çekiyor. Lpg enjektörü fiziksel olarak benzin enjektörünün neredeyse 2,5 katı. 

 

Arabamı nasıl tamir edeceğimi aşağidaki sitedeki servis manuellere takip ederek yaptım. Yukardaki tüm resim alıntıları oraya aittir. 

 

http://www.kpicanto.com/

 

Sitede tüm elektrik tüketen öğeleri beslemek ve test etmek için 2500 devir sayısı verilmiş. Şehir içi trafiğin yoğunluğu ve klima kullanımı düşük süratte 1500 2000 devirde kullanmamı neden oluyordu. Bu sefer 3 ncü vitesi kullanmayıp sokak arasında 2 nci vitesle yol aldım.  2500 devirin altına düşmemek için özen gösterdim. 

bu sayfada batarya şarj testleri hep 2500 devirde yapılmaktadır . http://www.kpicanto.com/charging_system-419.html

 

Akü şarj etmek için yaptığım diğer işlemler. 

*Havalandırma kullanılmadı. Meredith etkisi ile soğutma yapıldı. 

*Müzik sistemi uyku moduna alındı ekranları kapatıldı. 

*Fren yerine sertliğine göre uygun vitesle motor freni yapıldı. 

 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Tüm enerji kaynakları açık olsa dahi şarjı aynı yapar. Kapasite yüksek alternatörün.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Gök

Dikkatimi çekti sen ara ara devamlı aküm bitiyor şikayetindesin. Bizim bildiğimiz Akü 3 4 senede bir sabah zor basıyor değişim ben şunu en iyisi cümlesi dışında kullanıldığını duymam hiç

aracı sürüşün aracın aküsünü elektrik sistemini dolaylı olarak başka yerlerinde sorun teşkil edecek kadar etkisi oluyor  yada bozuyor olabilirmi?

 

 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Ali Gök yazdı:

Dikkatimi çekti sen ara ara devamlı aküm bitiyor şikayetindesin. Bizim bildiğimiz Akü 3 4 senede bir sabah zor basıyor değişim ben şunu en iyisi cümlesi dışında kullanıldığını duymam hiç

aracı sürüşün aracın aküsünü elektrik sistemini dolaylı olarak başka yerlerinde sorun teşkil edecek kadar etkisi oluyor  yada bozuyor olabilirmi?

 

Yukardaki çalışma şemalarının olduğu tabloya göre 2500 devir peak noktası. Seyir hızım ve devirde sorun yok. Ama ara sokakta 2500 görmüyor motor. 1500 devirlerde sürüyom. Orda iyileştirme yapmam lazım. 

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...