Ali Darbaz 21 Eylül 2019 Paylaş 21 Eylül 2019 Merhaba Ltft ve Stft ayarları ne anlama gelmektedir. Bu değerler ile nasıl bir anlam çıkarıyoruz. Benim arabada, benzinde iken sabit 0,8 ltft alırken Lpgde -6,2 ltft veriyor. Neyi ifade eder . Yorum bağlantısı
Vasfi Gişten 21 Eylül 2019 Paylaş 21 Eylül 2019 (düzenlendi) Google da kısa bir arama ile detaylı bilgiye ulaşılıyor aslında ama daha basit bir dille işin pratiğini anlatacak birileri çıkabilir tabi... LTFT ve STFT (Yakıt Kesme) Nedir? LPG AFR Ayarı öğrenilmeye başlandığından bu yana LTFT ve STFT terimlerini çok duymaya başladık. Peki nedir bu LTFT ve STFT değerleri? LTFT: Long Term Fuel Trim (Uzun dönem yakıt kesme) STFT: Short Term Fuel Trim (Kısa dönem yakıt kesme) Yeni nesil araçlar ECU dediğimiz bir beyin vasıtasıyla yönetiliyorlar motora giden hava ve yakıt ölçülüyor belirli bir ateşleme avansı veriliyor ve bujiler vasıtasıyla ateşleniyor. Bu yanma sonucunda çıkan egzoz gazı oksijen sensörü (lamda sensörü) vasıtasıyla ölçülüyor. Bu ölçüm sonucu araç ECU’suna gönderiliyor ve aracın zengin karışımda mı, fakir karışımda mı yoksa ideal karışımda mı olduğu tespit ediliyor. Bu değerlendirmeye göre karşımıza STFT değeri çıkıyor. STFT değeri anlık yakıt düzeltmeleri yaparak ideal karışım oranını yakalamaya çalışıyor. STFT değerinin uzun süreli birleşimi ise LTFT dediğimiz değeri oluşturuyor. Yani araç Oksijen sensöründen aldığı verilere göre LTFT+STFT değeri kadar aracın yakıtını değiştiriyor. İdeal Karışım Oranı Ne Olmalı: Motor içerisindeki yanmanın gerçekleşmesi için hava ve yakıt gerekmektedir. Yani benzin + hava veya LPG + hava karışımı olması gerekiyor. Tabi ki bu karışımında bir standardının olması gerekli. İdeal karışım Hava ile yakıtın ideal oranı bir benzin motorunda, 14,7 kg havaya 1 kg yakıt düşmesidir. Buna “belirli karışım” adı da verilir. Bu durumda yanma sırasında verilen hava miktarı tam olarak teorik hava ihtiyacına denktir. Bu ideal karışım durumu Yunan alfabesindeki lambda (λ) harfi ile de adlandırılır. Sadece bu karışım mevcutsa tam yanma sağlanır ve katalizatör zararlı egzoz gazlarını neredeyse tamamen çevreye uyumlu gazlara dönüştürebilir. Lambda değeri 1’e karşılık gelir. Yani benzinli motorda hedefimiz Lambda =1 değeri olması, yani hava-yakıt oranının 14.7/1=14.7 olmasıdır. Bu değerler dışına çıkıldığında STFT ve LTFT devreye girerek hedef değerlere ulaşılmasını sağlıyor. LPG de ise bu oranımız %5 daha fakir yani 15.5 olacak ancak lamda değerimiz yine 1 olmak zorundadır. STFT ve LTFT nasıl çalışıyor? Oksijen sensörü ECU’ya eğer zengin karışım sinyali gönderirse, ECU yakıtı biraz kısmam lazım diyor ve biraz kısıyor. İşte bu noktada STFT (kısa dönem yakıt kesme) dediğimiz değer ortaya çıkıyor. STFT değerinde örneğin -%8 değeri çıktı aracın yakıtını standarda göre %8 kısıyor. Daha sonra bu döngü takip ediliyor ve sonucunda LTFT (Uzun dönem yakıt kesme) değeri oluşuyor. STFT çok hızlı değişkenlik gösteren bir değerdir, STFT sonucunda daha kalıcı olan LTFT değeri ortaya çıkar. Fakir karışımda da tam tersi olur. Oksijen sensörü ECU’ya az yakıt gönderdin diyor ve ECU hemen durumu anlayarak biraz daha fazla yakıt verir ve bu durumda STFT değeri pozitif ederler almaya başlar. Sürekli fakir karışım değeri gittikçe LTFT değerinde pozitif değerler alır ve ideal karışım yakalanana kadar bu devam eder. Kısaca; LTFT değerini pozitif (+) değerlerde ise aracınız LPG de fakir karışımda kalıyor, yani LPG olması gerekenden daha az bu sebeple benzin ECU su püskürtülmesi gereken miktarı biraz daha arttırıyor. Bu durumun en büyük tehlikesi fakir karışımdan dolayı yanma odası sıcaklığının artması ve supapların sıcaklıktan dolayı uzaması ve zamanla yanmasıdır. LPG’li araçların supapların yanmasındaki tek sebep fakir karışımdır. LTFT değeri negatif (-) ise aracınız LPG de zengin karışımda çalışıyor demektir. Bu durumda da zamanla aracınızda katalizör dolmasına sebep olacak ve problem ortaya çıkacaktır. STFT değerini nasıl kullanacağız; STFT değerini +%5 ve LTFT değeriniz +%8 STFT anlık bir değer olduğu için hesabımızı şöyle yapıyoruz. LTFT + STFT = O andaki yakıt düzeltmesi. Bu durumda 5+8 yani toplamda %13’lük bir fazla yakıt ihtiyacı var demek oluyor. Yani araç %13 fakirde kalıyor ve ECU bunu düzeltmek için yakıtı arttırmaya çalışıyor. STFT değeri hızlı bir değişken olduğundan anlık düzeltmeler için her iki değeri toplayıp düzeltmemizi yapmamız gerekir. LTFT ve STFT değerlerinin toplamı -+%5 aralığında olması bizim için normal kabul edilebilir bir değerdir. Bu ayar sadece closed loop (kapalı döngü) durumunda yapabileceğimiz ayardır. Open loop (açık döngü) durumunda sadece AFR Cihazı ile ayar yapılabilmektedir. 21 Eylül 2019 tarihinde Vasfi Gişten tarafından düzenlendi 1 Yorum bağlantısı
Tahir Ak 21 Eylül 2019 Paylaş 21 Eylül 2019 Merhaba Ltft ve Stft ayarları ne anlama gelmektedir. Bu değerler ile nasıl bir anlam çıkarıyoruz. Benim arabada, benzinde iken sabit 0,8 ltft alırken Lpgde -6,2 ltft veriyor. Neyi ifade eder . Nette bolca bilgi var lakinLtft uzun dönem yakıt trimStft kısa dönem yakıt trim.Trim =düzeltmeLtft baktığınızda çok değişlen değildir uzun dönemde oluşmuş bir değerdir.Stft kısa dönem yakıt düzeltme için sürekli değişir amacı Ltft ti 0 a çekerek yanma odasına optimum yakıtı her şartta göndermektir.Ltft +Stft toplamı 0a yakındır benzinde. ama lpg de kötü ayar ile bu değerler toplam +50 leri bile görür arıza ışığı yaktırırToplamı +x değer ise : x değeri yüzdesince yakıt az geliyor demektirToplamı - x değer ise ; x değeri yüzdesince yakıt fazla geliyor anlamı çıkar.LPG ayarı yaparken bu değerler her devir ve yükte 0 a yaklaştırılmaya çalışır.Konuyu bir Ltft Stft lpg ayar videosu ile desteklemeye çalışayım. 1 Yorum bağlantısı
Ali Darbaz 21 Eylül 2019 Yazar Paylaş 21 Eylül 2019 Benim -6,2 % olması iyimi kötümü ? Yorum bağlantısı
Tahir Ak 21 Eylül 2019 Paylaş 21 Eylül 2019 Benim -6,2 % olması iyimi kötümü ? Tüm devirlerde böyle ise çok iyi sınıfına yakın +-5 lpg de idealdir zira lpg yanması benzin gibi stabil olmuyor ve bu değerleri 0a yaklaştırmak zor oluyor 1 Yorum bağlantısı
Ali Darbaz 21 Eylül 2019 Yazar Paylaş 21 Eylül 2019 (düzenlendi) Tahir Ak yazdı: Ali Darbaz yazdı: Benim -6,2 % olması iyimi kötümü ? Tüm devirlerde böyle ise çok iyi sınıfına yakın +-5 lpg de idealdir zira lpg yanması benzin gibi stabil olmuyor ve bu değerleri 0a yaklaştırmak zor oluyor Şimdi birde yol videosu atayım. Önce benzin sonra Lpg denedim .. Benzinde 0,8 L 21 Eylül 2019 tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi 21 Eylül 2019 Paylaş 21 Eylül 2019 Oo bu konuya Yeni mi geldin geç kalmışsın. Ltft long term fuel trim uzun dönem yakıt verisi Stft short term fuel trim kısa dönem yakıt verisi. Stft anlık enjektör düzeltmesi ltft uzun dönem düzeltmesi - değer zengin karışıma düzeltme + değer Fakir yakıta düzeltme. -+5 normal kabul edilir 10 a kadar tolere edilir üstü arıza lambası yakar Ben yazana kadar paylaşım olmuş boşa yazdık :,P 2 Yorum bağlantısı
Ali Darbaz 21 Eylül 2019 Yazar Paylaş 21 Eylül 2019 Mustafa Tüfekçi yazdı: Oo bu konuya Yeni mi geldin geç kalmışsın. Ltft long term fuel trim uzun dönem yakıt verisi Stft short term fuel trim kısa dönem yakıt verisi. Stft anlık enjektör düzeltmesi ltft uzun dönem düzeltmesi - değer zengin karışıma düzeltme + değer Fakir yakıta düzeltme. -+5 normal kabul edilir 10 a kadar tolere edilir üstü arıza lambası yakar Ben yazana kadar paylaşım olmuş boşa yazdık :,P Ne bilem, hiç lpg ayarı yapmadımki. Mazdacı @Tansu Kalafatoğlu yazınca farkettim bunları . Yorum bağlantısı
Tahir Ak 21 Eylül 2019 Paylaş 21 Eylül 2019 Oo bu konuya Yeni mi geldin geç kalmışsın. Ltft long term fuel trim uzun dönem yakıt verisi Stft short term fuel trim kısa dönem yakıt verisi. Stft anlık enjektör düzeltmesi ltft uzun dönem düzeltmesi - değer zengin karışıma düzeltme + değer Fakir yakıta düzeltme. -+5 normal kabul edilir 10 a kadar tolere edilir üstü arıza lambası yakar Ben yazana kadar paylaşım olmuş [emoji4] boşa yazdık :,PGenellememek lazım Toyota da +-25 te bile arıza ışığı yakmadığını gördük daihatsuda - 50 gördüm hala lamba yanmıyor.Bu değer opellerde daha düşük ışık yakması için. 1 Yorum bağlantısı
Ali Darbaz 21 Eylül 2019 Yazar Paylaş 21 Eylül 2019 (düzenlendi) Buda motor yükte iken oluşan durum . Genel olarak bakıldığında Aytenin sistem nasıl. 21 Eylül 2019 tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi 21 Eylül 2019 Paylaş 21 Eylül 2019 Yakmayanlar subab arızasına gidiyor işte. 2005 Corolla vvti üst kapak yaptırdı iki kere ben focusta 100 bin devirdim tık yoktu 1 Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 21 Eylül 2019 Paylaş 21 Eylül 2019 Ali Darbaz yazdı: Ltft ve Stft ayarları ne anlama gelmektedir. Bu değerler ile nasıl bir anlam çıkarıyoruz. karpuz kaç volttur? gibi olmuş soru Vasfi Gişten yazdı: LPG AFR Ayarı öğrenilmeye başlandığından bu yana LTFT ve STFT terimlerini çok duymaya başladık. Peki nedir bu LTFT ve STFT değerleri? çay getiren garsonun , çayın yanındaki şekere extra para istemesi gibi oldu bu da 1 1 Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu 21 Eylül 2019 Paylaş 21 Eylül 2019 Ali Darbaz yazdı: Benim -6,2 % olması iyimi kötümü ? Senin aracın fabrikasyon. Zengin ve fakir karışım oranlarını fabrika elbette ayarlamıştır. Normalde 0’a yakın seyretmesi istenir ki araç ne fakirde ne zenginde kalsın. Ama bazı araçlar bilerek fakirde kalabilir. Dayanklı malzemeleri sayesinde zarar görmez ve tasarruf yapar. 1 Yorum bağlantısı
Tahir Ak 21 Eylül 2019 Paylaş 21 Eylül 2019 Senin aracın fabrikasyon. Zengin ve fakir karışım oranlarını fabrika elbette ayarlamıştır. Normalde 0’a yakın seyretmesi istenir ki araç ne fakirde ne zenginde kalsın. Ama bazı araçlar bilerek fakirde kalabilir. Dayanklı malzemeleri sayesinde zarar görmez ve tasarruf yapar. Çok nadir motorlar var fabrikasyon fakire ayarlanmış. Hatırladığım kadarıyla Hondanın ve suzukinin böyle motorları vardı 1 Yorum bağlantısı
Furkan Avcı 21 Eylül 2019 Paylaş 21 Eylül 2019 Of of, bir dönem bana kafayı yediren değerlerdir kendileri halen daha zaman zaman kontrol ederim. Vesile ile LPG den beni soğutan, hele arıza lambası yakarsa kiti söküp çöpe attıracak kadar illettir. Gerekli açıklama yukarıda yapılmış, o yüzden yazmıyorum bir dönem bir konu açmıştım sanırım. 2 Yorum bağlantısı
Metin Akbal 23 Eylül 2019 Paylaş 23 Eylül 2019 Ağam sen bu değerleri bilmiyorsan şimdiye kadar yaptığın menzil testlerini boşa yapmışsın Yorum bağlantısı
Mustafa Boz 1 Ekim 2022 Paylaş 1 Ekim 2022 Benzinli Focus kullanmaktayım 1.6 ti-vct genel LPG konusunda araştırma yaparken denk geldim konuya akşamdan bu yana biraz araştırma yaptım tam anlayamadım malesef benim aracım şuan benzinli ve değerleri sizlerle paylaşacağım benzinli araç için bu değerler normal midir Yorum bağlantısı
Mustafa Boz 1 Ekim 2022 Paylaş 1 Ekim 2022 Konu Hakkında fikri olan yok mu acaba Yabancı formlar dahil akşama kadar araştırdım bu değerleri yorumlayamadım Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi 1 Ekim 2022 Paylaş 1 Ekim 2022 Totalde Fakir kalmış ama duzetlme yapıyor şuan Yorum bağlantısı
Mustafa Boz 5 Ekim 2022 Paylaş 5 Ekim 2022 Mustafa Tüfekçi yazdı: Totalde Fakir kalmış ama duzetlme yapıyor şuan Teşekkür ederim Yorum bağlantısı
Recommended Posts