İçeriğe Yönlendir

Hypermil Projem "Ayten"


Ali Darbaz

Recommended Posts

Alpay Sumer
Ali Darbaz yazdı:

 

Ben bu fikri degerlendireyim.. :)

Sakaydi yaa😁 Fayans reklami ney ki 😛

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

335 km de lpg tankim bitti. Serin gunlerde 350-360 km giderken 335 kmde bitti.. bu klimanin etkisi. 

Alinda daha yuksekde olabilirdi. Klimayi tasarruf lu açiyorum. Rampa aşagi felan aciyorum yada seyir hizinda.

 

 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Yaz sicaklarinda motor kaç derecede fan açtiğini videoya aldim... 

 

 

Yorum bağlantısı
Ahmet İhsan Akşen

Ben klima açtığım zamanların dışında hiç fan açtığını görmedim Focus dizelin, bu normal değilmi acaba 🤔

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Servet Aydın
Ahmet İhsan Akşen yazdı:

Ben klima açtığım zamanların dışında hiç fan açtığını görmedim Focus dizelin, bu normal değilmi acaba 🤔

Verimli ısı transferi olan ve yine verimli olan dizel motorda fan çok nadir çalışır. 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Ahmet İhsan Akşen yazdı:

Ben klima açtığım zamanların dışında hiç fan açtığını görmedim Focus dizelin, bu normal değilmi acaba 🤔

 

Bizim araç lpg olmasindan dolayi biraz hızlı ısınır. Hareketsiz iken dahada hizli isinir. 87 dereceden 98 dereceye cıkması 1 dk sürmez. 

Ama 50 km üstü hizlarda hiç fan aćmaz. Radyatöre esen hava yeter. 

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Ayten için şartlar dahada zorlaşıyor. Eşimi iş yerinde yaşadığı mobbingden dolayı işten çıkardım. Tek maaşa düşünce rakamlar epey buyudü. 

İş veren piyasadan borçlarını tahsil edemeyince muhasebeye yükleniyor. Zalim kader eşimin psikolojisini etkilediler. :(

Ali ve Aytenin hobi butcesinden ciddi bir butçe Şüle'nin yetiştirme harcamalarına kayıcak. 

Kader artık bizi nere götürürse artık. 

  • Üzgün 1
Yorum bağlantısı
Vasfi Gişten

Bir hypermiling denemesi daha 😁 Tabi ekran ne kadar doğru gösteriyor tartışılır.

 

jq3YMm.jpg

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Vasfi Gişten yazdı:

Bir hypermiling denemesi daha 😁 Tabi ekran ne kadar doğru gösteriyor tartışılır.

 

jq3YMm.jpg

 

Üfff,  Almanlar Fuel effiency biliyor ya. Hızınızda epey iyi çıkmış. 52 km hız bence süper bir rakam. 

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Hypermil Projesi Lpg ve Benzin Kullanımı Arasındaki Farklar.

 
Merhaba
Son yaptığım bir test videosunda, aracımın Lpg ve Benzinde katalitik konverter sıcaklığını ölçtüm. İki durumdada %75 motor yükünde, 3000 devir saate 90 km/h hızla giden otomobil, şaşırtıcı şekilde sonuçlar verdi. İ10 Motoru her iki durumda da 905 derece motor sıcaklığı göstererek beni şaşkına çevirmiştir.
 
 
Bu durum beni bir tesr köşe yatırınca, anladımki bazı yaptığım uygulamalar gereksizmiş. Öncelikle rampa çıkarken motoru %100 motor yüküne yaklaştığında arabayı benzine geçiriyordum. Her iki yakıt tipindede bu durumun anlamsız olduğunu gördüm. Bu konuyu derinlemesine araştırıken, Volumetrik Effiency yani hacimsel verimlilik değerlerindeki farkı tespit ettim. Önce Hacimsel Verimlilik nedir, bunu öğrenmek için aşağıdaki Matek videosunu paylaşmak isterim. 
 
Kappa motoru Korea Institute of Energy Research tarafından labratuarda test edilmiş, yapılan testin sonucları paylaşılmıştır. Motorun Devir artıkca düz bir tork eğrisine sahip olduğu görülmüştür. 3600 devirde 100 newton tork üretmiştir. 
test%2Bplatformu.pngtest%2Bp.png
 
Motorda yapılan testler sırasında ateşleme zamanı, motorun torku, Lpg enjektör süresi, ateşleme zamanı, egzos ve emme subab zamanlaması ölçülmüştür. 
test%2Bk.png
 
 Motorun emme manifold basıncı artıkça yani gaz kelebeği açıldıkça, operasyon parametreler bir grafikte toplanmıştır. Motor test sırasında Lpg yakıt ile 3600 devirde 101 newton tork üretmeyi başarmıştır.
test%2Bt.png
 
Bu test sırasında 1500 devirden itibaren başlayan 80 Newton tork değeri 3600 devire kadar yükselmekte, 101 Newton'a ulaştıktan sonra düşüşe geçerek 90 Newton bandında 4500 devire kadar ilerlemektedir. Lpg yakıt seçili, motor tam yükte iken 650 derecelik egzos gazı sıcaklığına ulaşılır, Manifold basıncı 10 bar'a dayanmıştır. 2000 devirde motor 90 newton güç üretirken enjektör püskürtme süresi 5 ms iken 15 ms saniyeye çıkmış, silindir daha egzos gazını  boşaltırken, emme manifold zirveye 4 derece kala açılmaya başlamıştır. Dcvvt sayesinde  Emme ve Egzos açılma dereceleri birbirlerine yaklaşmıştır. Öncelikle bilinmelidir ki, 2000 devirden sonra neler oluyor. 
Lpg%2Bbar.png
 
Benzin hacimsel verimi %85 olarak ölçülmüştür. Lpg hacimsel verimlilik oranı  %92'dir. Bu nedenle, silindir 2000 devirden sonra hacimsel verimlilik oranı yüksek olan LPG yakıtını 11 bar ile sıkıştırmaktadır. Oluşan enerji, benzine göre %5 daha yüksek olduğundan daha fazla tork ve beygir gücü üretilmektedir. Devir artıkça, manifold basıncı giderek barometrik basınca ulaşıyor. 2000 devirden 3600 devire kadar motor en yüksek verimine ulaşıyor . Bu noktada motor 51 beygir güç üretiyor.
 
ate%25C5%259Fleme.png
Bu grafik ise başka bir kaynaktan aldığım , ateşleme için gerekli enerjinin farkını gösteriyor. Lpg ile Benzin arasında kv'lik bir fark gösterilmektedir.  Özelikle motor yüke bindikçe Lpg ateşlemek için , benzine göre daha fazla voltaj gerekiyor. 
 
Rampa çıkarken, güce ihtiyaç duyulan noktalarda, i10 için yapılaması gereken benzine geçmek değil, aksine LPG kullanmaya devam etmek doğru karar olacaktır. Bu durum sonradan Lpg takılan araçlar için geçerli değildir. Yine başka bir kaynaktan elde edilen Lpg takılı  motorun teknik verileri aşağida verilmiştir. En ideal ayarda dahi %9 güç kaybı yaşanmıştır. 
 
fark.png
 
Arabayı aldığım ilk günden beri merak ettiğim bir diğer husus, LPG yakıtta Cut-off olup olmadığı . Oysaki benzinli versiyonlarda anlık yakıt tüketim göstergesi sayesinde, anlık tüketim rampa aşaği inişlerde 0.0 litre olarak göstermektedir. Bizim bifuel motorun bunu yapıp yapamadığını bilmiyordum. Ama kimsenin bilmediği ams sistemini öğrenmiştim. 
 
 
Araba ayağınızı gazdan çektiğini neredeyse her durumda elektrik üretiyor, Akü full ise, belli bir süre aküden güc cekerek "alternatörü devreye sokmadan" kullanmaya özen gösterir. Akü üzerinde bir ufacık çip vardır . Çip akünün durumuna göre alternatörü devreye sokmaz. Bendeki Varta akü 60Ah olduğundan, bol bol rejenerasyon yaparak fullerim. Fabraikadan 40 ah akü ile gelen i10 ilk çalıştırmadan itibaren yaklaşık 10 12 dakika aküden beslenerek çalışır. Biz bu akü modifiye edince 60lık Varta'yı ufacık yuvaya sokunca , arabanın akü kullanma süresi neredeyse 20 dakikaya ulaştı. Son yaptığım teste, hız sabitleme açık, 2 kademe havalandırma açık olmasına rağmen bu dereceye ulaşmak çok mutlu edici.

Bu testleri yaparken okumasını yeni öğrendiğim bir değer dikkatimi çekti. Chevrolet Cruze için yaptığım test videolarında kullandığım O2 sensör voltaj değerleri, i10 yelken seyirlerinde 0.0 değer veriyordu. Arabanın Lpg yakıtta Cut-off yaptığını bu şekilde öğrenmiş oldum. Aynı şekilde Chevrolet Cruze rampa aşaği iniş esnasında fuel cut-off yaptığında , o2 sensör verileri 0.0 göstermişti. Bu kesin bilgiyede ulaşmak beni mutlu etti.
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz

Dün yine değişik testler yaptım. 

Araba barometrik basınci an ve an ölçüyor. Bunu keşfettim. Maf sensör verileri baktım . Maksimum 97 kpa manifold basınçına ulaştım. 

%7 eğimde ayak gazdan çekince araba cut-off yapıyor.

Hız sabitleyici aynı rampa inerken Cutt-Off yapmıyor. 

 

 

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Hız sabitleyici de yapar. Ancak ayarlanan hızın üzerine çıkılır ise. Barometrik basınç tüm elektronik araçlarda anlık öçlülmek zorunda. Yoksa yüksekliğe göre avans ayarı yapamaz 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Servet Aydın yazdı:

Hız sabitleyici de yapar. Ancak ayarlanan hızın üzerine çıkılır ise. Barometrik basınç tüm elektronik araçlarda anlık öçlülmek zorunda. Yoksa yüksekliğe göre avans ayarı yapamaz 

 

Abi hızı 80 km ayarladım. Hız sabitleyici açtım, rampa aşaği 110 km yapıyor araba, ama cutt-off olmuyor. Bunu nasıl ölçüyorum, oksijen sensörü voltajı dalgalanıyor. Ama sabitleyiciyi kapatır kapatmaz direk 0.0 volta düşüyor 

Yorum bağlantısı
Uğur Kamil
Ali Darbaz yazdı:

 

Abi hızı 80 km ayarladım. Hız sabitleyici açtım, rampa aşaği 110 km yapıyor araba, ama cutt-off olmuyor. Bunu nasıl ölçüyorum, oksijen sensörü voltajı dalgalanıyor. Ama sabitleyiciyi kapatır kapatmaz direk 0.0 volta düşüyor 

Ali abi hız sabitleyicide 0.0 oluyor ama çok nadir ve yol ve hız şartları uygun olduğunda.

Genelde benim gazdan ayağımı çekip aynı hızda 0.0 lt yakıt tüketimiyle iniceğim rampanın çoğunu 1.5-2.0 lt arasında iniyor sona doğru 0.0 lt oluyor.

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Uğur Kamil yazdı:

Ali abi hız sabitleyicide 0.0 oluyor ama çok nadir ve yol ve hız şartları uygun olduğunda.

Genelde benim gazdan ayağımı çekip aynı hızda 0.0 lt yakıt tüketimiyle iniceğim rampanın çoğunu 1.5-2.0 lt arasında iniyor sona doğru 0.0 lt oluyor.

 

Öyle değil, Benim yakıt tüketim göstergelerim yok. Anlık tüketimde yok. Obd 2 ile Oksijen sensöründeki değişimleri inceliyorum. Orda 0.0 volt demeyi kast ettim ben. 

Yorum bağlantısı
Uğur Kamil
Ali Darbaz yazdı:

 

Öyle değil, Benim yakıt tüketim göstergelerim yok. Anlık tüketimde yok. Obd 2 ile Oksijen sensöründeki değişimleri inceliyorum. Orda 0.0 volt demeyi kast ettim ben. 

Oksijen sensörünün verdiği tekpi hakkında bilgim yok, ben anlık tüketimle gözlemleme yapıyorum.

Yorum bağlantısı
Metin Akbal

Simdi anlasildi. Demek istedigin anlik tuketim mi voltaj mi onu anlayamadim ilk etapta.

Yorum bağlantısı
Servet Aydın
Ali Darbaz yazdı:

 

Abi hızı 80 km ayarladım. Hız sabitleyici açtım, rampa aşaği 110 km yapıyor araba, ama cutt-off olmuyor. Bunu nasıl ölçüyorum, oksijen sensörü voltajı dalgalanıyor. Ama sabitleyiciyi kapatır kapatmaz direk 0.0 volta düşüyor 

Sabitleyici kapalı iken vites nerede? 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
(düzenlendi)
Servet Aydın yazdı:

Sabitleyici kapalı iken vites nerede? 

 

5 nci vitesde. 

tarihinde Ali Darbaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Çok garip. Cruise aktif ve kompresyon ile iniş varsa yakıtın kapanması gerekir. Sanırım düşük hacim nedeniyle gücü daimi tutma hazırlığı 

Yorum bağlantısı
Uğur Kamil
Servet Aydın yazdı:

Çok garip. Cruise aktif ve kompresyon ile iniş varsa yakıtın kapanması gerekir. Sanırım düşük hacim nedeniyle gücü daimi tutma hazırlığı 

lpg olduğu için olabilirmi acaba servet abi?

Yorum bağlantısı
Ali Darbaz
Servet Aydın yazdı:

Belki. Benzine alıp denemek lazım 

Onuda denedim. Aynı veriler veriyor.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...