İçeriğe Yönlendir

Triger Kayışı Nedir? Ne Zaman Değiştirilir? Önemi ve Parçaları Nelerdir?


Sefa Şerif

Recommended Posts

Sefa Şerif

Otomobil üreticileri özellikle motor konularında oldukça hassas hareket ederler. Üniteleri bir parçanın bir parçaya bağlı olacağı şekillerde oluşturular. İşte bu bir araya getiren parçalardan en önemlilerinden biri de "Triger Kayışı" yani timing belttir. Sizlere bu parçanın tüm detaylarından yazımızda bahsedeceğiz.

 

Araçlarımızın kalp noktası olarak tabir edebileceğimiz motor kısmı, çalışma esnasında farklı onlarca hareketle aktif olmaktadır. Marş kısmından verilen emirle elektriksel olarak sistem başlatılmış olur. Yani önemli ve pahalı motor parçası olan krank mili veya piston da aslında belirli birşeylerin aktif olmasıyla harekete dahil olmaktadır. Genel olarak araçlarımızın motor mekanizması karışık gibi dursa da, bir zincir halkası gibi parçalar birbirlerine bağlıdır.

 

Bu yazımızda sizlere triger kayışı hakkında bilgiler sunacağız. Triger’in genelde ne işe yaradığı ve ne kadar önemli olduğu arıza durumlarında anlaşılır. En başta, anlatacağımız parçanın oldukça kritik görevde olduğunu ve motor ünitesinde en başta gelen parçalardan biri olduğunu söylemek isteriz. Zamanlama kayışı olarak da bilinen triger, krank mili ve eksantrik mili ile bağlantılı olarak hareketini yapmaktadır.

 

Araçlarımızın kalp noktası olarak tabir edebileceğimiz motor kısmı, çalışma esnasında farklı onlarca hareketle aktif olmaktadır. Marş kısmından verilen emirle elektriksel olarak sistem başlatılmış olur. Yani önemli ve pahalı motor parçası olan krank mili veya piston da aslında belirli birşeylerin aktif olmasıyla harekete dahil olmaktadır. Genel olarak araçlarımızın motor mekanizması karışık gibi dursa da, bir zincir halkası gibi parçalar birbirlerine bağlıdır. Bu yazımızda sizlere triger kayışı hakkında bilgiler sunacağız. Triger’in genelde ne işe yaradığı ve ne kadar önemli olduğu arıza durumlarında anlaşılır. En başta, anlatacağımız parçanın oldukça kritik görevde olduğunu ve motor ünitesinde en başta gelen parçalardan biri olduğunu söylemek isteriz. Zamanlama kayışı olarak da bilinen triger, krank mili ve eksantrik mili ile bağlantılı olarak hareketini yapmaktadır.

 

Triger Kayışı Nedir?

 

triger-kayisi-nedir-960x480.jpg

 

 

Otomobillerin motor ünitesi kısmında ne kadar önem arz ettiğinden biraz bahsettik. Triger kelimesi aslında bizim ülkemizde bu şekilde telaffuz ediliyor. Normalde bu parçanın ismi “Timing Belt” yani zamanlama kayışıdır. Diğer ülkelerde “Trigger” yani tetik kelimesiyle bağdaştırırlar. Yine de biz triger kayışı olarak ele alalım. Genel yapısı kauçukdan imal edilmiş olup, çelik tel veya buna sarılmış kumaş yapılı malzemelerden de imal edilebiliyor.

 

Görevi itibariyle bu parça oldukça sağlam olmak zorundadır. Bildiğimiz üzere ünitelerimizde bir zamanlama hatası veya parçaların en ufak aksaması durumunda zincirleme şekilde patlaklar oluşur. Triger, krank milinden aldığı hareketle çalışmaktadır. Bu kısım aktive edildiği anda ekzantrik miline hareketi ileterek supapların açılıp kapanmasını sağlamaktadır. Krank milinden sonra döndürme hareketini başlatan triger kayışı, sürekli zamanlamayla çalışmaktadır.

 

Ayrıca bahsettiğimiz parçanın koyuluş şekli rastgele değildir. Yani bağlı olduğu parça dişlileri aynı hizaya getirilerek bütün olarak ele alınır. Burada demek istediğimiz; triger kayışı sisteme dahil olmadan önce egzantrik dişlisi ile krank mili kayış dişlisi üzerindeki çıkıntılar aynı hizada tutulur. Bu hiza her firmaya göre farklılık gösterir.

 

Mesela normalden daha farklı mantığa sahip motor tipi olan Boxer motor triger kayışını ele alalım. Krak mili hareketiyle triger çevrilmeye başladı ve supaplar sağlıklı bir şekilde açılıp kapandı. İşte bu kayış sisteminin zayıf kalması durumunda veya saniyelik takılmasında supaplar açılıp kapanmayacak ve büyük arzalara davetiye çıkartacaktır.

 

Triger Zinciri Nedir?

 

triger-zinciri-nedir-960x480.jpg

 

Triger kayışının yerine bir de alternatif olarak zincirli versiyonu vardır. Ağırlıklı olarak kauçuk malzemeden üretimi yapılan triger kayışı yerine zincir sistemi de kullanılmaktadır. Kauçuk kayışa göre daha uzun ömürlüdür. Dayanıklılığı fazla olduğu için kopma riski de düşüktür. Ancak Toyota gibi firmaların araçlarında kullandığı zincir sistemini nedense yaygın olarak firmalar kullanmaz.

 

Neden tercih edilmediğini araştırdığımızda; uzun kilometreler gidebilen zincir sistemi sonrasında dişli aşınması gözlemlenmiştir. Bozulan dişli de miller ile olan hizanın bozulması demektir. Diğer bir dezavantajı da ses ve uzaması! Triger zincirinin uzamasıyla ardında getirdiği rahatsız edici bir ses olur. Bu sesler gittikçe artarak bu şekilde devam ettiği söylenmektedir.

 

Triger Kayışının Önemi Nedir?

 

triger-kayisi-neden-onemlidir-ve-degisim

 

Sizlere bu kısma kadar motorun hangi bölgesinde olduğu ve hangi parçalarla ortak hareket ettiğinden bahsettik. Şimdi ise bu kritik parçanın ne kadar önemli olduğundan ve ne zaman değiştirilmesi gerektiğinden söz edeceğiz. Motor ünitesi, yüzlerce parçadan oluşan bir mekanizmadır. Ve bu mekanizmayı oluşturan parçaların yerleşimleri de dahil olmak üzere kusursuz çalışmalıdırlar. Krank milinden aldığı hareketle işine başlayan triger, yakıt hava karışımını itme görevindeki supapların hareketini sağlamaktadır. Bu ne demek oluyor? Supaplar itilmeden araç yakıt alma döngüsünü gerçekleştiremeyecek. Yanma odasına yakıt alamayan bir araba da doğal olarak hareket edemeyecek.

 

Triger Kayışı Ne Zaman Değiştirilmelidir?

 

triger-kayisi-ne-zaman-degisir-960x480.j

 

Biraz sonra sizlere parçalarından bahsedeceğiz ancak ön bilgilendirme olarak, trigerin ikinci büyük yaptığı işi söylemek istiyoruz. Su dolaşımı görevinde bulunan devridaim pompasının da çalışabilmesi yine triger setine bağlıdır. Peki triger kayışının değişmesi gerekiyor mu? Motor için bu kadar hayati önemi olan bu parça kesinlikle bir masraf olarak görülmemesi gerekiyor. Çünkü birçok kişi değişimi sonrası çıkacak fatura bedelinden korkar. Genelde değişimde parça fiyatı kadar da işçilik alınır.

 

Konumuza geri dönecek olursak; trigerin belirlenen ömrü 3 yıldır. Mantıksal çerçevede olaya bakarsak, hiç durmadan aktif çalışan bir unsur için yeterli bir süredir. Otomobil üreticileri bu sete verdikleri sağlıklı kullanım kilometresi 80 bin ile 100 bin kilometre arasındadır. Peki, sahip olduğumuz aracın trigerinin daha fazla gideceğini düşündük diyelim? Şimdi de sizlere oldukça kritik bir noktaya değineceğim. Kullanım süresi olarak 4 yıl veya kilometre olarak 120 bin km gittiğinizi farzedelim.

 

Sürekli çalışmaktan dolayı yapısı bozulan kayış, bir süre sonra yukarıda bahsettiğimiz supap ve devri daim işlemlerini yapamayacak. Hiç beklemediğimiz bir anda ise kayış yerinden çıkacak veya kopacak. Böyle bir senaryo gerçekleştiği takdirde motor size hiç bir şekilde zaman tanımayacak. Sonuç bölümünde ise eğilmiş bir supap ve ondan dolayı zarar görmüş bir piston! Maliyet bakımından arabasına göre değişiyor ancak ortalama olarak 3 bin TL ile 15 bin TL arasında büyük faturalar çıkmaktadır.

 

Triger Kayışı Koparsa Ne Yapmalıyız?

 

triger-kayisinin-kopmasi-durumunda-ne-ya

 

Triger kayışının koptuğunu anlayabiliyor muyuz? Kesinlikle çok net bir şekilde anlıyorsunuz. Çünkü kopmayla birlikte motordan anormal derecede gürültü gelir. Yani bu sistem çalışmasının tamamen anormalleştiği ve çalışan parçaların tabiri caizse ters mantıkla çalıştığının işaretidir. Eğer ki siz bu sesi duyduktan sonra, durmuş bir motoru tekrar marşla çalıştırmak isterseniz normal olarak motor yeniden gelen emirleri uygulamaya çalışacaktır. Belki de zarar görmeyen parçaları, sizin ikinci kez çalıştırmak istemenizle bozacaksınız. Yapılması gereken tek şey olduğumuz yerde aracımızı kıpırdatmamak ve bir çekici çağırmak. Tekrar etmem gerekirse motordan gelen hafif veya şiddetle gelecek gürültüde “kesinlikle” aracınızı sağa çekerek beklemelisiniz.

 

Triger Sistemin Parçaları Nelerdir?

 

triger-sistemini-olusturan-parcalar-nele

 

Triger kayışını her ne kadar tek bir parça gibi anlatmış olsak da, belli grup parçalarından oluşur ve onlarla hareket eder. Triger 3’lüsü olarak da tabir edilen bu parçalar da en az bir triger kayışı kadar önemlidir.

 

Gergi Bilyası (Rulmanı) Nedir?

 

Bu parça araçların genelde tüm kayışlarıyla bağlantılı olduğu bir rulmandır. Gergi bilyasının görevi triger kayışını sıkı bir şekilde durmasını sağlamak yani adından da belli olacağı gibi germe işidir. Bu parçanın koyulma sebeplerinden biri de trigerin açısal olarak sıkı durması gerektiğindendir. Kesinlikle gevşek olmaması gerekir. Triger değişimi ile giden bir aracın gergi bilyası da değiştirilir. Maliyeti fazla olmayan ancak bozulduğunda büyük sorun çıkartabilecek bu rulmanı, mutlaka değiştirmenizi tavsiye ediyoruz.

 

Devridaim (Su) Pompası Nedir?

 

Motor üniteleri yoğun sıcağa maruz kalır. Aşırı ısınabilecek bir şeyin de ısı dengesinin mutlaka korunması gerekir. Devridaim pompası da tam olarak bu görev için çalışmaktadır. Motorun çok ısınmasına karşın radyatörün su giriş borusu üzerine koyulur. Devridaim pompası, motor içerisindeki sıvı akışını sağlayarak, radyatördeki suyu basınçla silindire vermektedir. Bu parça sık arıza çıkarmaz ancak yine de trigerin değişim sürecinde yenilenmesinin faydası olacaktır.

 

Araç motorlarımızın en önemli parçalarından biri olan ve koptuğunda tüm sistemi bozan triger kayışından sizlere bahsettik. Söylenimi basit gibi gelse de yaptığı işin ne kadar büyük olduğunu sizlere bu yazımızda anlattık. Oluşum içerisindeki piston, krank mili, supap vb. tüm önemli parçaların birşekilde yollarının triger kayışı ile buluştuğunu gördük. Üreticilerin bu parça üzerine söylediği değişim sürelerine çok dikkat edelim.

 

Bakım ve değişim maliyeti biraz yüksek olabilir ancak yine de motorun bozulmasından sonra çıkacak faturanın epeyce altındadır. Sizlere hatırlatmamız gereken bir diğer tavsiye de sürüş esnasında sürekli motorumuza kulak verelim. Çünkü olabilecek çoğu arza aslında sizlere önceden belli ediliyor.

 

 

 

Kaynak: http://bilgihanem.com/triger-kayisi-nedir/

 

 

 

 

  • Beğen 8
Yorum bağlantısı
Murat Atagenç

Fordlar için değişim periyodu;

Euro 4 motor = 5 yıl / 90,000km

Euro 5 motor = 4 yıl / 135,000km

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Mustafa Cerci

bu tiriger kayisinin degisim zamani yada km si marka model veya benzinli dizel motorlara gore farklilik gosteriyor mesela benzinli motorun devir sayisi yuksek oldugu icin dizellere nazaran daha erken degisiyor ikinci konu ise turkiyedeki her tamirci servis farkli kmler soyluyor ama avrupa ulkelerinde audi/vw 2.0 tdi 140/150/170/177/190 bg ler icin 180 000 km /10 yil garanti veriyor gurup PSA 1.4 hdi / 1.6 hdi ayni motor olan ford tdci icinde 180 000 km 10yil garanti veriyor. bazi servisler bizdeki trafik avrupada yok diyor onu diyenler parisin trafiginde araba kullanmamislar ordaki yogunluk bizim ulkede yoktur

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Çok önemli bir konu. Teşekkürler.

Yorum bağlantısı
İnan Çınar

2013 nisan trafiğe çıkışlı 102 bin km deki 1.6 tdci c max için değişim zamanı geldiğini söyledi yetkili servis... Ama kafam karıştı şimdi.

Yorum bağlantısı
Koray Demir
16 dakika önce, İnan Çınar yazdı:

2013 nisan trafiğe çıkışlı 102 bin km deki 1.6 tdci c max için değişim zamanı geldiğini söyledi yetkili servis... Ama kafam karıştı şimdi.

Yıldan dolayı değişmesi gerekli. 4 yıl veya 135.000 km hangisi önce dolarsa.

Yorum bağlantısı
İnan Çınar

Onun farkındayım ama Mustafa Çerçi  beyin yazdıkları da mantıklı geldi.

Yorum bağlantısı
Koray Demir

Risk almaya değmez bence hep yıldan dolayı  değiştim kafam rahat. Şimdiye kadar aküm de hiç bitmedi hep yılı dolunca yeniledim ?

Yorum bağlantısı
Misafir

Devirdaimin triger kadar uzun ömürlü olmadığı bundan dolayı triger için  beklenirken devirdaimde olası bir kaçırmada trigerinde erken değişimi söz konusu olacağı için değişmesi gerektiğni söyleyenler var. Mantıklı gibi

Yorum bağlantısı
Mustafa Cerci

normalde araci satarlarken bakim kitapciginda yazar ne zaman degismesi gerektigi

fransiz bir siteden alintiyi assagiya aktariyorum diyorki triger uretici firmalarin araclarinin tiriger degisimi icin onerdikleri periotlar !! kullanima ve bolgeye gore farkliliklar olabilir (surekli sehir ici yogun trafikte taxi veraire kislarin cok sert gectigi yerler gibi) 

Essence = benzinli  / ans de yil demek

Date de remplacement courroie de distribution


rappel il s'agit de préconisations constructeur,la durée peu varier selon l'utilisation du véhicule et de son environnement.


Peugeot et Citroën

Moteur TU jusque 98 (1.0, 1.1, 1.4, 1.6) ===> 80000 kms ou 5 ans
Moteur TU à partir de 98 (1.0, 1.1, 1.4, 1.6) ===> 120000 kms ou 5 ans
Moteur TUD3 (1.4 D) ===> 80000 kms ou 5 ans
Moteur TUD5 (1.5 D) ===> 120000 kms ou 5 ans
Moteur XU 8 soupapes (1.6, 1.8, 1.9, 2.0) ===> 80000 kms ou 5 ans
Moteur XU 16 soupapes jusque 96 (1.9, 2.0) ===> 80000 kms ou 5 ans
Moteur XU 8 soupapes à partir de 96 (2.0) ===> 120000 kms ou 5 ans
Moteur XU 16 soupapes à partir de 96 (1.8, 2.0)===> 120000 kms ou 5 ans
Moteur XUD jusque 01/94 (1.8D, 1.9D, 2.1D)** ===> 80000 kms ou 5 ans
Moteur XUD à partir de 01/94 (1.8D, 1.9D, 2.1D)** ===> 120000 kms ou 5 ans

Moteur DJ et DK (2.5D) ===> 120000 kms ou 5 ans
Moteur EW (1.8, 2.0, 2.2)===> 120000 kms ou 5 ans
Moteur DW8 (1.9D) ===> 120000 kms ou 5 ans
Moteur DW10 et DW12 (2.0 HDi et 2.2 HDi) ===> 160000 kms ou 5 ans
Moteur ES9J4 (V6 3.0) ===> 160000 kms ou 5 ans
Moteur DV (1.4 HDi et 1.6 HDi) ===> 240000 kms ou 10 ans
Moteur DT17 (V6 HDi) ===> 240000 kms ou 10 ans

1007

Moteur Essence ===> 150 000 Kms ou 10 ans
HDI (1.4 HDI 70)===> 240 000 Kms ou 10 ans
HDI FAP ===> 180 000 Kms ou 10 ans

1.6 hdi 90 et 110 16 v : 240 000/10 ans
1.6 16 v  essence 120 000/10 ans
2.0 hdi 90/110 : 160 000/10 ans
2.8 hdi 160 000
1.9td : 120 000
2.0hdi 136 : moteur rhr 240 000/10 ans
2.0 hdi 126 idem
2.0 hdi 150/163 : 240 000 /10 ans
2.7 v6 hdi : 240 000/10 ans 2.2 i 16 v essence 120 000/10 ans
1.5 d 120 000
1.1 120 000
1.4 120 000
2.0 16 v essence 120 000/10 ans
1.9 gti  120 000
1.6 gti 120 000


* Citroën préconise 10 ans sur certains de ses moteurs. Peugeot préconise 5 ans, j'ai préféré prendre la durée de vie la plus faible

Volkswagen et Audi et Seat et Skoda

1.9 TDi sans injecteurs-pompes ** ===> 90000 kms ou 5 ans
1.9 TDi avec injecteurs-pompes ===> 60000 ou 90000 kms ou 5 ans (dans ce cas précis, il vaut mieux voir auprés de VW car il y a 2 modéles de moteur)
1.9 TD ===> Utilisation intensive = 60000 kms ou 5 ans
Utilisation mixte = 90000 kms ou 5 ans
Uilisation autoroutiére = 120000 kms ou 5 ans
Moteur GN (1.05) ===> 60000 kms ou 5 ans
Moteur HK (1.3) ===> 60000 kms ou 5 ans
Moteur EZ (1.6) ===> 60000 kms ou 5 ans
Moteur EV (1.8) ===> 60000 kms ou 5 ans
1.4 TDi 3 cyl ===> 90000 kms

Audi A2 1.4 16V ===> Aucune périodicité de remplacement (1er contrôle à 90000 kms puis tous les 30000 kms)

Audi A3 à partir de 97
1.6 16V ===> Aucune périodicité de remplacement
1,8 l/1,8 l turbo 20V sauf S3 ===> 180 000 kms
S3 1,8 l 20V turbo jusqu'au millésime 2000 ===> 180 000 kms
S3 1,8 l 20V turbo à partir du millésime 2001 ===> 120 000 kms
Moteurs TDI jusqu'au millésime 1999 ===> 60 000 kms
Moteurs TDI à partir du millésime 2000 jusqu'au millésime 2001 ===> 90000 kms
Moteurs TDI à partir du millésime 2002 ===> 120 000 kms
Moteurs TDI injecteurs-pompes ===> 90 000 kms

Audi TT à partir de 99
1.8 20V turbo 180 ch et 225 ch ===> 180000 kms

Audi TT à partir de 01
1.8 20V turbo 225 ch ===> 120000 kms

Audi 80 de 87 à 92
4 cylindres 8V ===> 120000 kms
5 cylindres (2.2 turbo et 2.3) ===> 120000 kms
Moteurs à essence V6 12V (2,6 l/2,8 l) ===> Aucune périodicité de remplacement
Moteurs TDI jusqu'au millésime 1999 ===> 90 000 kms

AUDI A6 1995
V6 12V 2,6l => tous les 120 000 km (carnet entretien)

V6 tdi
( A4 A6 A8 passat à partir de 95 ) 120 000KM

Renault

2.0 DCI (130, 150, 175) pas de courroie c'est une courroie
1.9 dTi (F9Q) ===> 75000 kms ou 5 ans

1.2 (D7F) ===> 120000 kms ou 5 ans
2.1D (J8S) ** ===> 120000 kms ou 5 ans
2.2D (G8T) ===> 120000 kms ou 5 ans
1.9 dCi ===> 120000 kms ou 5 ans
2.2 dCi (G9T) ===> 120000 kms ou 5 ans
1.6L 16V K4M et 1.4L 16V K4J ** ===> 120.000 kms ou 5 ans
1.9 d et dT (F8Q) ===> 120000 kms ou 5 ans
1.6L 8s (K7M) ===> 120000km ou 5ans

Opel

Essence 4 cylindres ===> 60000 kms ou 4 ans
Diesel Isuzu ===> 120000 kms ou 8 ans
2.0 DI et DTI ===> chaîne de distribution sans préconisation de remplacement.

Fiat

1L2 100000Kms ou 5 ans
1.7 TD 60 et 70 ===> 105000 kms ou 5 ans
1.9 TD 75 et 100 ===> 105000 kms ou 5 ans
2.0 JTD (DW10) ===> 160000 kms ou 5 ans
Punto 55 S (1.1 essence)** ===> 80000 kms ou 5 ans

Ford

1250 16V ===> 150000 kms ou 10 ans
Moteur 1.4 16v: tous les 10 ans ou 160 000 Kms

1.8 TDDi ===> 150000 kms ou 10 ans
Moteurs DV (1.4 TDCi et 1.6 TDCi) ===> 200000 kms ou 10 ans
1.8D et TD avant 97 (moteurs RTK ou RTJ)** ===> 60000 kms ou 5 ans
1.8D et TD aprés 97 (moteurs Endura DE) ===> 105000 kms ou 5 ans
1.6 Zetec ===> 120000 kms ou 10 ans
Ford Ka (1ère génération): c'est une chaîne

FORD focus 1L8 TDDI et TDCI avant 10/2001 150000Kms ou 10 ans
FORD focus 1L8 TDDI et TDCI a partir du 10/2001 160000kms ou 10 ans
FORD Cmax 1L8 TDCI à partir de 2005 160000Kms ou 8 ans
Smax GALAXY 1L8 TDCI 160000Kms ou 8 ans
Fiesta XR2I (1.8) ===> 90000 kms ou 5 ans

Moteur TDCI depuis 2007 1L6 et 2L et 2L2 200000Kms ou 10 an
Toyota

Tous les moteurs 1AD FTV, 2AD FT et 2AD FHV (126, 136 et 177 CV ) chaine de distri pas de periodcité 
Moteur 1CD FTV (90, 110 et 115 cv ) 105 000 km
Moteur 1KD FTV, 1KD FTE 150 000 KM

Moteur 5SFE (2.2) jusque 96 ===> 100000 kms ou 5 ans
Moteur 5SFE (2.2) depuis 96 ===> 90000 kms ou 5 ans
Moteur 3VZFE (V6 3.0) jusque 96 ===> 100000 kms ou 5 ans
Moteur 4AFE (1.6) ===> 100000 kms ou 5 ans
Moteur 1N (1.5D) ==> 100000 kms ou 5 ans
Moteur 1.3 (monté sur Starlet) année 97-98 ===> 150.000 km ou 10 ans
Starlet 1L 54 ch de 85 à 89 ===> 100000 kms ou 5 ans

Honda

Moteur D16Y7 (1.6) ===> 100000 kms ou 5 ans
Moteur B16A2 (1.6 160ch VTEC) ===> 100000km ou 5 ans

Mercedes

Uniquement des chaînes de distribution sur ces modèles

BMW

Uniquement des chaînes de distribution sur ces modèles sauf (très) rares exceptions

Porsche

Porsche 944 (L, Turbo, S, S2) ===> 80000 km ou tous les 5 ans

Mitsubishi

2.0 TD ===> 80000 kms ou 5 ans

Alfa Roméo

Tous moteurs essence * ===> 120000 ou 5 ans
* ATTENTION: Alfa Roméo a émis une note officielle interne préconisant 60000 kms ou 3 ans en lieu et place de 120000 kms ou 5 ans

 

Yorum bağlantısı
  • 6 ay sonra...
Cengiz Yılmaz
(düzenlendi)
On 09.03.2018 at 23:14, Mustafa Cerci yazdı:

bu tiriger kayisinin degisim zamani yada km si marka model veya benzinli dizel motorlara gore farklilik gosteriyor mesela benzinli motorun devir sayisi yuksek oldugu icin dizellere nazaran daha erken degisiyor ikinci konu ise turkiyedeki her tamirci servis farkli kmler soyluyor ama avrupa ulkelerinde audi/vw 2.0 tdi 140/150/170/177/190 bg ler icin 180 000 km /10 yil garanti veriyor gurup PSA 1.4 hdi / 1.6 hdi ayni motor olan ford tdci icinde 180 000 km 10yil garanti veriyor. bazi servisler bizdeki trafik avrupada yok diyor onu diyenler parisin trafiginde araba kullanmamislar ordaki yogunluk bizim ulkede yoktur

 

 

Merhaba,

 

 

Benim aracım 2008 Ford Focus 2,5 Makyajlı kasa 1.6 Benzinli Titanyum paket (X değil) Sedan

 

Ben aracımı 60.ooo Km. 'de 10 sene sonra ilk defa Triger kayısını sanayide bir ustaya değiştirdim. Ustanın tavsiyesiyle v kayısına gerek bile görülmedi. 

Sizce değiştirmekte çokmu geç kaldım.

 

Yorumlarınız için teşekür ederim.

tarihinde Cengiz Yılmaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Cengiz Yılmaz
(düzenlendi)
On 11.03.2018 at 01:32, Mustafa Cerci yazdı:

normalde araci satarlarken bakim kitapciginda yazar ne zaman degismesi gerektigi

fransiz bir siteden alintiyi assagiya aktariyorum diyorki triger uretici firmalarin araclarinin tiriger degisimi icin onerdikleri periotlar !! kullanima ve bolgeye gore farkliliklar olabilir (surekli sehir ici yogun trafikte taxi veraire kislarin cok sert gectigi yerler gibi) 

Essence = benzinli  / ans de yil demek

Date de remplacement courroie de distribution


rappel il s'agit de préconisations constructeur,la durée peu varier selon l'utilisation du véhicule et de son environnement.


Peugeot et Citroën

Moteur TU jusque 98 (1.0, 1.1, 1.4, 1.6) ===> 80000 kms ou 5 ans
Moteur TU à partir de 98 (1.0, 1.1, 1.4, 1.6) ===> 120000 kms ou 5 ans
Moteur TUD3 (1.4 D) ===> 80000 kms ou 5 ans
Moteur TUD5 (1.5 D) ===> 120000 kms ou 5 ans
Moteur XU 8 soupapes (1.6, 1.8, 1.9, 2.0) ===> 80000 kms ou 5 ans
Moteur XU 16 soupapes jusque 96 (1.9, 2.0) ===> 80000 kms ou 5 ans
Moteur XU 8 soupapes à partir de 96 (2.0) ===> 120000 kms ou 5 ans
Moteur XU 16 soupapes à partir de 96 (1.8, 2.0)===> 120000 kms ou 5 ans
Moteur XUD jusque 01/94 (1.8D, 1.9D, 2.1D)** ===> 80000 kms ou 5 ans
Moteur XUD à partir de 01/94 (1.8D, 1.9D, 2.1D)** ===> 120000 kms ou 5 ans

Moteur DJ et DK (2.5D) ===> 120000 kms ou 5 ans
Moteur EW (1.8, 2.0, 2.2)===> 120000 kms ou 5 ans
Moteur DW8 (1.9D) ===> 120000 kms ou 5 ans
Moteur DW10 et DW12 (2.0 HDi et 2.2 HDi) ===> 160000 kms ou 5 ans
Moteur ES9J4 (V6 3.0) ===> 160000 kms ou 5 ans
Moteur DV (1.4 HDi et 1.6 HDi) ===> 240000 kms ou 10 ans
Moteur DT17 (V6 HDi) ===> 240000 kms ou 10 ans

1007

Moteur Essence ===> 150 000 Kms ou 10 ans
HDI (1.4 HDI 70)===> 240 000 Kms ou 10 ans
HDI FAP ===> 180 000 Kms ou 10 ans

1.6 hdi 90 et 110 16 v : 240 000/10 ans
1.6 16 v  essence 120 000/10 ans
2.0 hdi 90/110 : 160 000/10 ans
2.8 hdi 160 000
1.9td : 120 000
2.0hdi 136 : moteur rhr 240 000/10 ans
2.0 hdi 126 idem
2.0 hdi 150/163 : 240 000 /10 ans
2.7 v6 hdi : 240 000/10 ans 2.2 i 16 v essence 120 000/10 ans
1.5 d 120 000
1.1 120 000
1.4 120 000
2.0 16 v essence 120 000/10 ans
1.9 gti  120 000
1.6 gti 120 000


* Citroën préconise 10 ans sur certains de ses moteurs. Peugeot préconise 5 ans, j'ai préféré prendre la durée de vie la plus faible

Volkswagen et Audi et Seat et Skoda

1.9 TDi sans injecteurs-pompes ** ===> 90000 kms ou 5 ans
1.9 TDi avec injecteurs-pompes ===> 60000 ou 90000 kms ou 5 ans (dans ce cas précis, il vaut mieux voir auprés de VW car il y a 2 modéles de moteur)
1.9 TD ===> Utilisation intensive = 60000 kms ou 5 ans
Utilisation mixte = 90000 kms ou 5 ans
Uilisation autoroutiére = 120000 kms ou 5 ans
Moteur GN (1.05) ===> 60000 kms ou 5 ans
Moteur HK (1.3) ===> 60000 kms ou 5 ans
Moteur EZ (1.6) ===> 60000 kms ou 5 ans
Moteur EV (1.8) ===> 60000 kms ou 5 ans
1.4 TDi 3 cyl ===> 90000 kms

Audi A2 1.4 16V ===> Aucune périodicité de remplacement (1er contrôle à 90000 kms puis tous les 30000 kms)

Audi A3 à partir de 97
1.6 16V ===> Aucune périodicité de remplacement
1,8 l/1,8 l turbo 20V sauf S3 ===> 180 000 kms
S3 1,8 l 20V turbo jusqu'au millésime 2000 ===> 180 000 kms
S3 1,8 l 20V turbo à partir du millésime 2001 ===> 120 000 kms
Moteurs TDI jusqu'au millésime 1999 ===> 60 000 kms
Moteurs TDI à partir du millésime 2000 jusqu'au millésime 2001 ===> 90000 kms
Moteurs TDI à partir du millésime 2002 ===> 120 000 kms
Moteurs TDI injecteurs-pompes ===> 90 000 kms

Audi TT à partir de 99
1.8 20V turbo 180 ch et 225 ch ===> 180000 kms

Audi TT à partir de 01
1.8 20V turbo 225 ch ===> 120000 kms

Audi 80 de 87 à 92
4 cylindres 8V ===> 120000 kms
5 cylindres (2.2 turbo et 2.3) ===> 120000 kms
Moteurs à essence V6 12V (2,6 l/2,8 l) ===> Aucune périodicité de remplacement
Moteurs TDI jusqu'au millésime 1999 ===> 90 000 kms

AUDI A6 1995
V6 12V 2,6l => tous les 120 000 km (carnet entretien)

V6 tdi
( A4 A6 A8 passat à partir de 95 ) 120 000KM

Renault

2.0 DCI (130, 150, 175) pas de courroie c'est une courroie
1.9 dTi (F9Q) ===> 75000 kms ou 5 ans

1.2 (D7F) ===> 120000 kms ou 5 ans
2.1D (J8S) ** ===> 120000 kms ou 5 ans
2.2D (G8T) ===> 120000 kms ou 5 ans
1.9 dCi ===> 120000 kms ou 5 ans
2.2 dCi (G9T) ===> 120000 kms ou 5 ans
1.6L 16V K4M et 1.4L 16V K4J ** ===> 120.000 kms ou 5 ans
1.9 d et dT (F8Q) ===> 120000 kms ou 5 ans
1.6L 8s (K7M) ===> 120000km ou 5ans

Opel

Essence 4 cylindres ===> 60000 kms ou 4 ans
Diesel Isuzu ===> 120000 kms ou 8 ans
2.0 DI et DTI ===> chaîne de distribution sans préconisation de remplacement.

Fiat

1L2 100000Kms ou 5 ans
1.7 TD 60 et 70 ===> 105000 kms ou 5 ans
1.9 TD 75 et 100 ===> 105000 kms ou 5 ans
2.0 JTD (DW10) ===> 160000 kms ou 5 ans
Punto 55 S (1.1 essence)** ===> 80000 kms ou 5 ans

Ford

1250 16V ===> 150000 kms ou 10 ans
Moteur 1.4 16v: tous les 10 ans ou 160 000 Kms

1.8 TDDi ===> 150000 kms ou 10 ans
Moteurs DV (1.4 TDCi et 1.6 TDCi) ===> 200000 kms ou 10 ans
1.8D et TD avant 97 (moteurs RTK ou RTJ)** ===> 60000 kms ou 5 ans
1.8D et TD aprés 97 (moteurs Endura DE) ===> 105000 kms ou 5 ans
1.6 Zetec ===> 120000 kms ou 10 ans
Ford Ka (1ère génération): c'est une chaîne

FORD focus 1L8 TDDI et TDCI avant 10/2001 150000Kms ou 10 ans
FORD focus 1L8 TDDI et TDCI a partir du 10/2001 160000kms ou 10 ans
FORD Cmax 1L8 TDCI à partir de 2005 160000Kms ou 8 ans
Smax GALAXY 1L8 TDCI 160000Kms ou 8 ans
Fiesta XR2I (1.8) ===> 90000 kms ou 5 ans

Moteur TDCI depuis 2007 1L6 et 2L et 2L2 200000Kms ou 10 an
Toyota

Tous les moteurs 1AD FTV, 2AD FT et 2AD FHV (126, 136 et 177 CV ) chaine de distri pas de periodcité 
Moteur 1CD FTV (90, 110 et 115 cv ) 105 000 km
Moteur 1KD FTV, 1KD FTE 150 000 KM

Moteur 5SFE (2.2) jusque 96 ===> 100000 kms ou 5 ans
Moteur 5SFE (2.2) depuis 96 ===> 90000 kms ou 5 ans
Moteur 3VZFE (V6 3.0) jusque 96 ===> 100000 kms ou 5 ans
Moteur 4AFE (1.6) ===> 100000 kms ou 5 ans
Moteur 1N (1.5D) ==> 100000 kms ou 5 ans
Moteur 1.3 (monté sur Starlet) année 97-98 ===> 150.000 km ou 10 ans
Starlet 1L 54 ch de 85 à 89 ===> 100000 kms ou 5 ans

Honda

Moteur D16Y7 (1.6) ===> 100000 kms ou 5 ans
Moteur B16A2 (1.6 160ch VTEC) ===> 100000km ou 5 ans

Mercedes

Uniquement des chaînes de distribution sur ces modèles

BMW

Uniquement des chaînes de distribution sur ces modèles sauf (très) rares exceptions

Porsche

Porsche 944 (L, Turbo, S, S2) ===> 80000 km ou tous les 5 ans

Mitsubishi

2.0 TD ===> 80000 kms ou 5 ans

Alfa Roméo

Tous moteurs essence * ===> 120000 ou 5 ans
* ATTENTION: Alfa Roméo a émis une note officielle interne préconisant 60000 kms ou 3 ans en lieu et place de 120000 kms ou 5 ans

 

Bu tabloya göre Focus 1.6 Benzinli sanırım 5 ila 10 yıl arası veya 90.000 km 

hangisi önce gelirse diyebilirmiyiz?

tarihinde Cengiz Yılmaz tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Selim Bilgin

İlk mesajdaki yazı tam bir tipik SEO makalesi. İnsanlar için değil Google için yazılmış. :)

 
Merhaba,
 
 
Benim aracım 2008 Ford Focus 2,5 Makyajlı kasa 1.6 Benzinli Titanyum paket (X değil) Sedan
 
Ben aracımı 60.ooo Km. 'de 10 sene sonra ilk defa Triger kayısını sanayide bir ustaya değiştirdim. Ustanın tavsiyesiyle v kayısına gerek bile görülmedi. 
Sizce değiştirmekte çokmu geç kaldım.
 
Yorumlarınız için teşekür ederim.


Bence V kayışı ve gergilerini de değiştirin yol yakınken.

Ucuz ama koptuğunda başınıza dert açabilecek bir parça.
Yorum bağlantısı
Cengiz Yılmaz
18 saat önce, Selim Bilgin yazdı:

İlk mesajdaki yazı tam bir tipik SEO makalesi. İnsanlar için değil Google için yazılmış. :)

 


Bence V kayışı ve gergilerini de değiştirin yol yakınken.

Ucuz ama koptuğunda başınıza dert açabilecek bir parça.

 

Merhaba,

 

Uyarınız için teşekkür ederim.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mahir Yıldız

geçen gün sanayide arkadaşımla nu konuyu görüştük arkadaşımın dediği kayış kopmalarinin en büyük sebebi v kayısının koparak trigerin arasına girmesi ve kayışın bu sekilde ya diş siyirmasi yada kopması orjinal kayışta alinsa içinden gates marka kayış çıkıyor orjinal da alınsa içinden gates çıkıyor çoğu markaların %90 kayış larını gates üretiyor ve kaliteli bir kayış bu da ek bilgi olsun

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur
18 dakika önce, Mahir Yıldız yazdı:

v kayısının koparak trigerin arasına girmesi

triger genelde kapalı yerdedir

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...