Derin Acar 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 Audi'nin kendi mühendislerince geliştirdiği ve ilk olarak ralli aracında kullanılan Quattro AWD sistemini sizlere anlatacağız. En ileri teknoloji unsurlarıyla geliştirilen bu sistem, güvenlik ve yol konforu açısından en iyiler içerisindedir. Şimdi sizlere konumuz olan 4x4 sistemi hakkındaki detayları sunacağız. Sizlere Alman marka Audi’nin oldukça özel olan Quattro AWD sisteminden bahsedeceğiz. 1900’lü savaş dönemlerinde Amerikan Willys Jeep ile başlayan 4×4 sistemi, sonrasında diğer markaların standartlarına girerek, dünyaya yayılmış oldu. Özellikle Japon temsilcilerden Toyota ve Nissan, İngiliz temsilcisi olarak da Land Rover bu işe en yatkın markalar oldu. Bahsettiğimiz yıllarda dört çeker yapısını anlamaya çalışan ancak sonradan mantığını oldukça değiştiren üreticilerden biri de Audi’dir. İtalyanca da “dört” manasına gelen Quattro, teker dönüş mekanizmasının en gelişmiş örneklerindendir. Karıştırılmaması adına; VW grup araçları 4Motion sistemiyle hareket eder. Devrim niteliğindeki bu sistem, markasının yükseliş değerlerinden birisidir. Çünkü Quattro, 1980 yılında ilk “80” serilerinin turbo motorlarıyla birleştirilmesiyle, rekabet savaşını başlatmış ve Avrupa müşterilerinin odak noktası haline gelmiştir. Nasıl ki BMW kendi içerisinde xDrive ile AWD alanında koşturuyorsa, Audi de barındırdığı tecrübeyle daimi 4×4 karakterini sürekli geliştirerek geçilemez pozisyona getiriyor. Quattro Nedir? Audi AG tarafından ortaya ilk ralli aracıyla çıkartılan Quattro, yetenekleri değişken bir yapı üzerinde şekillendirilmiş, diğer firmaların aksine kendi dilinde yorumladığı dört çeker altyapısıdır. Tekerleklere verilecek torkların hesap edilerek aktarımı, Audi mühendislerinin bu yöndeki başarılarını göstermektedir. 38 sene içerisinde ilk gündeki gibi bırakılmayan gelişmiş AWD sistemi, isminin sonuna getirilen “ultra” ile yarıştığı alanlarda bir adım daha öne çıkmasını sağlamıştır. Donanımsal ve mantıksal özellikleri diğer AWD’lerin sınır seviyeleri üzerindedir. Transfer kutuları ve kavrama ekipmanları Quattro’da en özelleridir diyebiliriz. Audi modellerinin oluşturulduğu platformda ilk uygulanan mantık, arkadan itişli araçların çevrilerek AWD’ye oturtulmasıdır. Bunu en iyi kullanılan transfer parçalarının arkadan öne doğru sıralanışından anlayabiliriz. Şanzımanda üretilen tork, ön şaft ön diferansiyele, arka hat üzerine kurulu olanda ise arka şaft arka diferansiyel hareket ettirilir. Kilitlenebilir merkezi diferansiyele sahip Quattro, en ufak tepkileri aktaracak ve anlayabilecek şekilde düşünülmüştür. Audi patentli bu AWD, yine yardımcı ekipman özellikleri ile koordineli çalıştırılmaktadır. BMW xDrive içeriğimizde, 4×4’ün Ecu tabanlı bir bilgisayarla yönetildiğinden ve verilen tepkisel emirlerin DSC’ya bağlı olarak gönderildiğini söylemiştik. Aynı zamanda tekerleklere güç dağılım oranlarında DSC hesaplamaları sonucu devreye alınan Anti Block Sytem (ABS) dahildir. Quattro’nun ilk yıllarda kullanılan %50 – %50 akslara tork iletimi değişerek, elektronik işletim sistemlerinin otomatik olarak tepki şiddetine göre ayarlamasına bırakılmıştır. Genel olarak şanzımandan alınan hareketler yeni nesillerde %40 – %60 şeklinde ayarlanmaktadır. Ön çekişe sahip olan Audi araçlarının patinaja geçme durumlarında güç %80 oranına kadar arkaya iletilebilmektedir. Quattro Nasıl Çalışır? Audi’nin akıllı dört çeker sisteminde farklı tepkilere yönelik dağıtım halleri kullanılmıştır. Yukarıda kilitlenebilir merkezi diferansiyel kullanıldığını söylemiştik. Kademeli olarak ele alınan Quattro torsen diferansiyel, self locking center diferansiyel, crown gear center diferansiyel ve son olarak Quattro Ultra olarak son şekli verilmiştir. Düzen, Audi aracının motor yerleşimlerine göre değişkenlik göstererek her nesilde iletimler ve dağıtımların oranları en iyi olacak hale getirilmesidir. İlk neslinde torsen merkezi diferansiyel ile başaltılan Quattro, 3. neslinde çok diskli hidrolik kavramaya çevrildi ve yalnızca yüksek silindir motorlarda kullanıldı. Yine manuel şanzımanlar da belli zamana kadar torsen ile ele alınmıştır. Ancak otomatik vitesler elektronik kumandalı planet dişlilere sahipti. Her daim gelişimde olan en aktif ve hızlı pozisyonda tutulması istenen Quattro’nun 4. nesli ile EDL sistemi de dahil edilmiş oldu. Haliyle 4. seviyede tork dağılım oranlarında da büyük değişimler oldu. Buna göre Quatttro gücü %75 ön – %25 arka veya tam tersi %75 arka – %25 ön yapabilecek hale sokuldu. Elektronik diferansiyel kilidinin neler yapabildiği aslında bu noktalarda gösterilmiş. Audi dört çeker sistemini 5. seviyeye yükselterek, teknolojik alt yapısını da önemini artırmış. Çünkü asimetrik mantıkla beraber tork dağılımları yapılarak, paylaşım oranlarını tekrar %60 – %40 şekline getirilmiş. Yaklaşık 10 sene içerisinde araçlarının çekiş sistemleri üzerine daha fazla mesai harcayan Alman marka, son olarak Spor Diferansiyel ile torkun sağ – sol tekerler için uygun ve farklı dağılımları yapılması sağlanmış. Quattro’nun Avantajları Nelerdir? En temel şekilde Audi bu altyapısını, yollarla mücadeleden ziyade üstün sürüş konforu ve güvenliği için geliştirmektedir. Avantajları kısmına baktığımızda; gittiğiniz yol koşullarına göre şekillenen 4×4 sistem, çekiş kontrol ve ivmelenme durumlarında inanılmaz değerler sunabiliyor. Geleneksel iki çeker sürüşlerin dinamik açılarına baktığımızda ise Quattro ile karşılaştırılmayacak derecede olduğunu söyleyebiliriz. Asfalt yollarda girdiğimiz tehlike arz eden virajlarda, aracın kayma pozisyonu aldığı anda devreye girerek maksimum derecede yol tutma eğilimi göstermektedir. Konumuz olan bu 4×4, kuru zeminler dışında ıslak ve kaygan yüzeylerde de güvenlik açısından kendini kanıtlamıştır. Otomotize hale getirilmiş Quattro sayesinde, aracınızın aslında önden ve arkadan çekiş dezavantajlarını da ortadan kaldırmış oluyor. Saniyede milyonlarca hesaplama yapabilen Audi’nin bu teknolojik unsuru, tekerlekler arası iletişimi her daim yapabilme kapasitesine sahiptir. O yüzden aracımız olabilecek en tehlikeli hale gelse bile tek bir tekerleğin yere basması yeterli olacaktır. Quattro’nun en genel özelliğine “hissetmek” diyebiliriz. Elektronik kontroller eşliğinde devrin iyi aralıklarda tutularak kilitlenmeyi önlemek de Quattro’ya ait! Audi Quattro’nun Tarihçesi Audi’nin bu inanılmaz teknolojik AWD’si 1980 senesinde şekillendirilmiştir. Ondan öncesinde 1977 yılının Şubat ayında Audi’nin teknik gelişim direktörü Ferdinand Piech’in aklına gelen AWD sistemi, 80 serilerine kademeli olarak koyulmuştur. Resmi çıkışından itibaren aradan geçen 38 yıla değişmeyen tek şey “üstün yol tutuş” olmuştur. Motorsporları kapsamında 1980 – 1991 yılları arasında Audi ralli araçların vazgeçilmezi olmuştur. O andan itibaren Audi, Quattro’nun standart binek otomobiller için entegrasyonuna başladı. O zamanlar için karmaşık duran ancak basit düşünülen bu sistem, Audi’nin şasi mühendisi Jörg Bensinger’in devreye girmesiyle projede resmen boyut atlandığını söyleyebiliriz. Bir sistemin daha ileriye taşınması sandığımız kadar kolay bir durum değildir. Mesela bir Audi R8’i “1” saniye daha hızlı kaldırmak için milyon dolarları bulan Ar-Ge’ler yapılıyor. Çünkü turbo ile beslenen motor tepkilerinin ölçülmesi ve tork aktarımlarının süspansiyon sisteminin geometrik şekillerine göre dengelenmesi gerekir. İlk olarak, Cenevre Otomobil Fuarı’nda tanıtılan Quattro sistemli ralli aracı, diğer yarışçı firmaların da dikkatini çekerek ilk yarış pilotu Hannu Mikkola markaja alınmıştır. İlerleyen yıllarda Audi, “q” harfini hiç bir zaman bırakmayarak günümüz araçlarına taşımıştır. Binek otomobillerden sonra Q7 SUV ile arazi taşıtına aktarılan yeni nesil AWD Q1, Q2, Q3, Q5 şeklindeki serilerle devam ettirilmiştir. Ayrıca A4 ve A6 modellerinde uygulamaya alınan wagon stilleri ile alçak yapılı araç yapılarında da gözde olmuştur. Hatta dünyada Quattro’ya sahip en güçlü wagon araç RS6 dır. Ve en hızlı aracı tek kapı spor R8 oluyor! Dünyanın en gelişmiş AWD sistemi diyebileceğimiz bu elektronik alt yapının özelliklerini sizlere sunmuş olduk. Audi’nin VW bünyesinde mühendislerince belli bir konu üzerinde yoğunlaşarak, bünyesinde bağımsız olarak meydana getirdiği teknolojik yenilikler, tüm alt markaların da aslında temeli oluyor. Hem arazi koşullarında hem de tehlike arz edebilecek yol durumlarda Quattro’nun neler yaptığından ve yapabileceklerinden bahsettik. Audi’nin Quattro tarihinde de bahsettiğimiz gibi yol dışı planlarına Q SUV araçlarını alarak her alanda en iyisi olduğunu anlatmış oldu. Eğer ki bizden bu sistem hakkında bir yorum istenseydi; daha gerçekçi olması bakımından Quattro’nun xDrive ve 4Matic ile karşılaştırmalarını buradan izleyerek, ne denli işler yapabildiğini daha iyi anlayabilirsiniz derdik. Kaynak: http://bilgihanem.com/audi-quattro-nedir-nasil-calisir/ 2 1 Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 Her marka kendi 4 çekerini ballandıra ballandıra anlatır ama en güzeli makara üzerinde denemektir. Forumdaki 4x4 araç sahiplerine duyurulur. 1 Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 En güzel Quattro galiba.. Ben öyle görüyorum. Çünkü, yazıdan da gördüğümüz gibi yıllarını vermiş ve kendini sürekli geliştirmiş.. Tarihçesine daha geniş yer vererek biraz tanıtmıştım ben.. 3 Yorum bağlantısı
Serkan Karakoca 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 Bundan sonraki aracım kesinlikle AUDİ a3 veya a4 2.0 tdı veya 2.0 tfsı quatro olacak Allah nasip ederse Yorum bağlantısı
Rıdvan Ergün 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 (düzenlendi) Audi quattro kullanıyorum. Geçenlerde çok dik bir yokuşun sağa sert kıvrımlı bir noktasında durmak zorunda kaldım. Yani dikte direksiyonu sağa kırarak kalkış yapmam gerek. Sağ ön teker patinaja düştü (kuru zemin). O an esp yi kapatmak aklıma gelmedi. Bir kaç kez denedim. Baktım lastiğe yazık olacak. Geri geri giderek, virajsız yere kadar indim. Çok dik yokuşta ama virajsız kısımda sorunsuz kalktı. Bu deneyimde ön tek tekerin iyi tutunmaması durumunda patinajda kaldığını ve diğer tekerleklerdeki çekişin bir işe yaramadığını yaşayarak öğrendim. 8 Mart 2018 tarihinde Rıdvan Ergün tarafından düzenlendi 1 Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 Rıdvan Bey sizin konunuz vardı, orada da tartışmıştık. 1 Yorum bağlantısı
Köksal Yılmaz 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 (düzenlendi) Bir saat önce, Rıdvan Ergün yazdı: Audi quattro kullanıyorum. Geçenlerde çok dik bir yokuşun sağa sert kıvrımlı bir noktasında durmak zorunda kaldım. Yani dikte direksiyonu sağa kırarak kalkış yapmam gerek. Sağ ön teker patinaja düştü (kuru zemin). O an esp yi kapatmak aklıma gelmedi. Bir kaç kez denedim. Baktım lastiğe yazık olacak. Geri geri giderek, virajsız yere kadar indim. Çok dik yokuşta ama virajsız kısımda sorunsuz kalktı. Bu deneyimde ön tek tekerin iyi tutunmaması durumunda patinajda kaldığını ve diğer tekerleklerdeki çekişin bir işe yaramadığını yaşayarak öğrendim. Bu durumda işe yaramazsa ne zaman yarayacak ki? Aynı durumu s maxle yaşadım awd veya quattro olsa çıkar demiştim kendi kendime, demek çıkmazmış 8 Mart 2018 tarihinde Köksal Yılmaz tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Osman Bilgin 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 2 saat önce, Köksal Yılmaz yazdı: Bu durumda işe yaramazsa ne zaman yarayacak ki? Aynı durumu s maxle yaşadım awd veya quattro olsa çıkar demiştim kendi kendime, demek çıkmazmış subaru simetrik 4 çeker? yok, dersen PTM verelim? Yorum bağlantısı
Köksal Yılmaz 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 subaru simetrik 4 çeker? [/url] yok, dersen PTM verelim? [emoji3] awd ye güvenmeye devam edeyim o zaman Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 4 saat önce, Rıdvan Ergün yazdı: Audi quattro kullanıyorum. Geçenlerde çok dik bir yokuşun sağa sert kıvrımlı bir noktasında durmak zorunda kaldım. Yani dikte direksiyonu sağa kırarak kalkış yapmam gerek. Sağ ön teker patinaja düştü (kuru zemin). O an esp yi kapatmak aklıma gelmedi. Bir kaç kez denedim. Baktım lastiğe yazık olacak. Geri geri giderek, virajsız yere kadar indim. Çok dik yokuşta ama virajsız kısımda sorunsuz kalktı. Bu deneyimde ön tek tekerin iyi tutunmaması durumunda patinajda kaldığını ve diğer tekerleklerdeki çekişin bir işe yaramadığını yaşayarak öğrendim. Eee sürekli 4 çeker nerde.. Sürekli 4 çeker değil mi bu ? Yorum bağlantısı
Servet Aydın 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 29 dakika önce, Mehmet Ozyurek yazdı: Eee sürekli 4 çeker nerde.. Sürekli 4 çeker değil mi bu ? 98 crv'de sürekli 4 çeker. Olay çekme değil, her tekere doğru tork aktarmak. Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 Arka tekerin birine azıcık aktarsa yürürdü diye düşünüyorum ki. 40-60 asimetrik dağılım var zaten bu araçta. Bir teker patinaja düşünce kalması anlam dahilinde değil. 1 teker tutunca yürüyecek kabiliyette bir araç. 1 Yorum bağlantısı
Köksal Yılmaz 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 18 dakika önce, Servet Aydın yazdı: 98 crv'de sürekli 4 çeker. Olay çekme değil, her tekere doğru tork aktarmak. 98 crv nin yaptığını Quattro yapamıyor o zaman Yorum bağlantısı
Servet Aydın 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 (düzenlendi) 7 dakika önce, Mehmet Ozyurek yazdı: Arka tekerin birine azıcık aktarsa yürürdü diye düşünüyorum ki. 40-60 asimetrik dağılım var zaten bu araçta. Bir teker patinaja düşünce kalması anlam dahilinde değil. 1 teker tutunca yürüyecek kabiliyette bir araç. Altın kural, gaza bas ve bekle. Araç birşeyler yapacaktır. Quartro'nun tek artısı torku 50/50'den ileriye taşıyıp arkaya daha fazla tork verebilmek. Ortadan dağılım olmayan araçlar bunu yapamıyor. Misal senin araç gibi. Arkada daha yüksek itiş sportif sürüş için. Şu anki land gibi. 55 arka 45 ön. Audi bunu tesazi gibi yapmış ve güzel. 6 dakika önce, Köksal Yılmaz yazdı: 98 crv nin yaptığını Quattro yapamıyor o zaman Lastik olursa crv üstünden atlar bir çok 4x4 aracın, tabiki arazi koşullarında. Asvat 4x4 araçları ile asvalt dışı 4x4 araçları bambaşka 8 Mart 2018 tarihinde Servet Aydın tarafından düzenlendi 3 Yorum bağlantısı
Köksal Yılmaz 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 Lastik olursa crv üstünden atlar bir çok 4x4 aracın, tabiki arazi koşullarında. Asvat 4x4 araçları ile asvalt dışı 4x4 araçları bambaşkaNe yapam alam mı 2000 model bi crv Yorum bağlantısı
Servet Aydın 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 39 dakika önce, Köksal Yılmaz yazdı: Ne yapam alam mı 2000 model bi crv 2001 147 bg benzinli bulursan kaçırma. 45'i gözden çıkar 1 Yorum bağlantısı
Servet Aydın 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 18 yaşında 45 bin tlBu honda piyasası gereksiz yere uçukBizim jazz bile bir dünya para yapıyorBiz aldık bir hata yaptıkRampada kamyonda selektör yiyoruz [emoji4]Jazz kullandım ama çok zaman oldu. Bol devir istiyor yürümek için. Yorum bağlantısı
Köksal Yılmaz 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 21 dakika önce, Mert Gulkokan yazdı: 18 yaşında 45 bin tl Bu honda piyasası gereksiz yere uçuk Bizim jazz bile bir dünya para yapıyor Biz aldık bir hata yaptık Rampada kamyonda selektör yiyoruz Kurucusu muhtemelen bize bakıp bakıp gülüyordur Yorum bağlantısı
Servet Aydın 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 Kurucusu muhtemelen bize bakıp bakıp gülüyordurFazla sağlam yapmışım, Avrupalıların ve abd in uyguladığı planlı eskitme daha iyi olurdu, kazancım misliyle artardı diyordur Yorum bağlantısı
Köksal Yılmaz 8 Mart 2018 Paylaş 8 Mart 2018 Fazla sağlam yapmışım, Avrupalıların ve abd in uyguladığı planlı eskitme daha iyi olurdu, kazancım misliyle artardı diyordur Onlar da eskitmeye başladı abi hatta ipin ucunu kaçırdılar yeni civicte Yorum bağlantısı
Rıdvan Ergün 11 Mart 2018 Paylaş 11 Mart 2018 On 08.03.2018 at 17:19, Mahmut Yıldız yazdı: Rıdvan Bey sizin konunuz vardı, orada da tartışmıştık. O paylaşımı yaptığımdan beri videolardaki gibi bir düzenek bulup deneme merakımı giderememiştim. On 08.03.2018 at 17:23, Köksal Yılmaz yazdı: Bu durumda işe yaramazsa ne zaman yarayacak ki? Aynı durumu s maxle yaşadım awd veya quattro olsa çıkar demiştim kendi kendime, demek çıkmazmış On 08.03.2018 at 20:25, Mehmet Ozyurek yazdı: Eee sürekli 4 çeker nerde.. Sürekli 4 çeker değil mi bu ? Sürekli dört çeker. On 08.03.2018 at 21:14, Mehmet Ozyurek yazdı: Arka tekerin birine azıcık aktarsa yürürdü diye düşünüyorum ki. 40-60 asimetrik dağılım var zaten bu araçta. Bir teker patinaja düşünce kalması anlam dahilinde değil. 1 teker tutunca yürüyecek kabiliyette bir araç. Aynen ben de "ee dört çeker nerde " dedim. Sağ ön tek teker boşa döndü. Arka hiç devreye girmedi. "Gaza bas bekle" yapamadım. Çünk pütürlü beton zeminde boşa dönen tekerdeki lastiğe kıyamadım. Bulunduğum bölge bu sene hariç çok yoğun kuş şartlarına sahip. Geçen yıl tünel açılana kadar Ilgaz Dağında çok çetin kış şartlarında aracımı keyifle kullandım. Yolun kapanıp durmak zorunda kaldığım karlı yokuş yukarı zeminlerde sorunsuz kalktım defalarca. Ama kuru zeminde kasıntıda kalınca patinaja düştü işte. Yorum bağlantısı
Köksal Yılmaz 11 Mart 2018 Paylaş 11 Mart 2018 Abi lastiğe kıyacak olsan çıkardı galiba, araba olayı anlamadan önce gazı kesmişsin anladığım kadarıyla. 1 Yorum bağlantısı
Servet Aydın 11 Mart 2018 Paylaş 11 Mart 2018 Olay normal değil. Arkadan itiş daima devrede. Ön tamam kaydı diyelim, o an, arkadan da bir tekerine patinaj yapması gerekir, eğer patinaj yoksa çok rahat çıkmalı idi araç. 1 Yorum bağlantısı
Recommended Posts