Mehmet Ozyurek 5 Eylül 2017 Paylaş 5 Eylül 2017 İçten yanmalı motorlarda en büyük gereksinim hava yani oksijendir. Atmosferik motorlarda; silindir içindeki piston aşağı harekete başladığı zaman emme manifoltu vasıtası ile hava filtresinden geçirilen havayı emerek silindirler içine dolmasını sağlar. Turbo tam bu aşamada devreye girer. Egzoz manifoltu yani egzoz çıkışına yerleştirilen turbo, Egzozdan basınçla atılan gazların ivmesiyle türbin çarkı çevrilir, mil vasıtası ile bu güç kompresör kısmına iletilir ve kompresör emme manifoltunda emdiği havayı, basınçla silindirlere gönderir. Çift turbo sisteminde, motorda iki tane turbo bulunmaktadır. Bu iki turbo iki farklı yolla bağlanabilmektedir; Seri ve paralel Seri yani sıralı bağlı turbo sisteminde düşük devirlerde güç edebilmek için küçük hacimli bir turbo ve devamında büyük hacimli bir turbo kullanılmaktadır. Küçük bir salyangoza sahip küçük turbo düşük devirlerden itibaren güç üretmeye başlar ve turbo gecikmesi dediğimiz sorunu ortadan kaldırır. Daha yüksek devirlerde ve daha yüksek güçlerin gerektiği devirlerde ise daha büyük kanatçıklara sahip büyük turbo devreye girip, ihtiyaç duyulan gücü üretir. Aşağıdaki resimde sıralı turbo sistemi ile üretilmiş bir motor göreceksiniz. Paralel bağlı turbo sistemi genellikle V formatlı V6, V8, V10, V12 gibi motorlarda kullanılmaktadır. Her bir taraftaki silindirler için birer tane olmak üzere konumlandırılmıştır. Tek turbodan mantık olarak farkı yoktur. Resimler için kaynak : otomobilteknoloji.blogspot.com.tr 4 Yorum bağlantısı
Recommended Posts