Mehmet Ozyurek 26 Ağustos 2017 Paylaş 26 Ağustos 2017 Powershift Ford Motor Company ve Şanzıman ortağı Getrag tarafından geliştirilmiş çift kavramalı, yarım otomatik bir şanzımandır. Powershift nasıl çalışıyor? Prensip olarak birbirine paralel yerleştirilmiş iki düz şanzıman olarak çalışıyor. Düz şanzımanda kullanılan teknoloji üzerine kurulu olmakla birlikte, kendi tahrik millerine bağlı iki ayrı hidrolik debriyajla bu sistemden ayrılıyor. Birbirinin içinde dönen iki tahrik milinden içte olanı 1. 3. 5. ve geri vitesleri kontrol ederken, dışta olanı 2. 4. ve 6. viteslere kumanda ediyor. Debriyajın elektro-hidrolik kontrol ünitesi, bir debriyaj kavramışken diğerinin açılmasını sağlıyor. İki debriyaj da baskı balata sistemiyle çalışıyor. Bir piston debriyaj balatalarını birbirine doğru iterek bunların oluşan sürtünmeyle birbirine kilitlenmesini sağlıyor. Böylece birinci viteste çalışırken, ikinci vites hazırlanmış oluyor. İkinci vitese geçildiğindeyse üçüncü vites hazırlanıyor. Bu sayede, güç aktarımında veya torkta herhangi bir kesinti olmazken son derece hızlı ve pürüzsüz bir şekilde vites değiştiriliyor, vites değiştirme sırasında da hızlanma sürüyor. Bu sistemde elle vites değiştirme de bile zaman veya güç kaybı olmuyor. Powershift sıradan bir otomatik şanzıman gibi tork dönüştürücüsüne hareketli dişliye ve çok sayıda hidrolik debriyaja ihtiyaç duymadığı için bu parçaların getirdiği tork kaybı da ortadan kalkıyor. Bu sayede % 8-9 gibi bir yakıt tasarrufu sağlamak da mümkün oluyor. Ford ve Volvo tarafından kullanılmaktadır. Bazı kaynaklara göre Luk'un da üretime dahil olduğu görülmektedir. Kaynak: wikipedia, arabam.com 7 Yorum bağlantısı
Recommended Posts