İçeriğe Yönlendir

Alternatif Yakıtlı Araçların Sistemleri


Servet Aydın

Recommended Posts

Servet Aydın

Yazı alıntıdır, okuyalım, yazmadıkları ve hatta insanları bence kandırdıkları bazı detaylarıda konuşalım

 

 

Hibrit (HEV – Hybrid Electric Vehicle);

İçten yanmalı klasik otomobillere göre en az farkı olan bu tür aynı zamanda ülkemizde en yaygın olandır. Şarj etmenize ihtiyaç olmayan bu çeşitte normal bir içten yanmalı motor, ufak bir pil ve ufak bir elektrikli motor mevcuttur. Ufak pil içten yanmalı motor tarafından aynı klasik otomobillerde 12V’luk aküyü doldurur gibi doldurulur. Sadece elektrikli motorla ufak mesafeleri düşük hızlarda gidebilen versiyonları mevcut bu otomobillerde asıl yük benzinli motordadır. Elektrikli motor gerekli olduğunda güç yardımı yapar ve içten yanmalı motorların geç tepki sürelerini, düşük devirde oluşan tork eksikliğini telafi etmek için kullanılabilir. Ülkemizde en yaygın hibrit elektrikli otomobiller Honda ve Toyota’nın hibrit birkaç modelidir. Asıl amacı benzin tasarrufu ve az tüketim olan hibritler devrime en uzak türdür ve benzin fiyatlarındaki düşüşten satış olarak en kötü etkilenirler. Herhangi bir vergi avantajları da yoktur.

Plug-In Hibrit (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

Hibrit otomobillere göre farkı şarj edilmesidir. Yine hem içten yanmalı motoru hem elektrikli motoru mevcuttur. Elektrikli motoru daha güçlü, pili daha büyüktür. Bazı modellerde normal hibritlerin tam tersi durum oluşabilir; yani elektrikli motora benzinli motor yardımcı olur. Hibritlere göre 50-60km gibi daha kullanışlı mesafeleri sadece elektrikli motorla gidebilir ancak uzun mesafelerde, yüksek hızlarda veya şarj etmeme durumunda yine içten yanmalı motor motor devreye girer. Yine bir içten yanmalı motora sahip olduğu için ülkemizde herhangi bir ÖTV avantajı yoktur. Ülkemizde satışta olanlar arasında bu araca örnek olarak yeni BMW i8 gösterilebilir.

Elektrikli Otomobil (BEV – Battery Electric Vehicle)

%100 elektrikli dediğimiz bu otomobil türü sadece bir elektrikli motor ve pile sahiptir, tek güç kaynağı o olduğu için doğal olarak şarj edilmeye de ihtiyaç duyar ve tek şarj ile gideceği menzil pil büyüklüğüne göre değişir. Tesla Motors’un ürettiği tüm otomobiller, ülkemizde satışı başlanan BMW i3 ve Renault Fluence Z.E. bu otomobillere örnektir. Uzun vadede devrimin gittiği yön elektrikli otomobillerdir ancak yüksek maliyetler şuan için önlerindeki tek engeldir. 5-10 sene gibi bir kısa süre içerisinde maliyetleri düşüp kitleler tarafından alınmaya başlanıcak olsa da ülkemizde altyapısı en az olan, mevcut çeşidi en az olan ve en az tercih edilen tür budur. Aynı zamanda ÖTV’si motorun gücüne göre değişmekte olduğu için (%3,%7 veya %15) minimum %45 olan içten yanmalı motor ÖTV oranlarına göre oldukça avantajlıdır. Ayrıca herhangi bir emisyonu veya içten yanmalı motoru mevcut olmadığı için yıllık MTV’den de muaftır ve motorlu taşıtlar vergisine tabi değildir. Performans olarak da içten yanmalı motorlardan kat kat verimli, tork avantajlıdır ve elektrik altyapısı zaten dünyada oldukça gelişmiş olduğu için en mantıklı yön odur. Hareketli parça azlığından dolayı bakım maliyeti de en az olan bu otomobil türü içten yanmalı motor teknolojisinden çok daha iyi olduğunu yazı tarihi itibariyle 60.000’e yakın satan Tesla Model S ile her geçen gün kanıtlamaktadır.

Yakıt Hücreli Elektrikli Otomobil (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle)

Son yıllarda Toyota’nın üzerine yoğunlaştığı ve yurtdışında ilk örneğini piyasaya çıkarttığı hidrojen yakıt hücreli otomobil türü elektrikli otomobillerden farklı olarak enerjiyi lithium-ion veya bir başka tür pilde değil hidrojen tanklarında hidrojen şeklinde saklar. Daha sonra bu aşırı yanıcı hidrojeni yakıt hücrelerinden geçirerek elektrikli motorun kullanabileceği güç haline getiren bu otomobil türünün tek avantajı otomobile benzin doldurur gibi hidrojen doldurulabilmesidir. Ancak baştan aşağı hidrojen istasyonu altyapısı kurulması gerekliliği vardır, hidrojenin uçuculuğu ve yanıcılığı sebebiyle güvenlik konusunda soru işaretleri mevcuttur ve performansı pilli elektrikli araçlara oranla çok daha azdır. Ülkemizde mevcut olmayan bu otomobil türünü ilk kez Toyota Mirai’yi Amerika’da piyasaya çıkarmış ve ilk hidrojen istasyonunu California’da açmıştır.

 

 

 

  • Beğen 10
Yorum bağlantısı
Tamer Topaç

Sade ve çok anlaşılabilir olmuş Abi. Eline sağlık. Merak ettiğim, tüm bu farklı sistemli araçların kaza anındaki güvenlik ve kaza sonrası maliyet durumlarıdır. 

Yorum bağlantısı
Servet Aydın
(düzenlendi)

Güvenlik olarak bataryaları en az darbe alacak yerlere konuyor. Ekseri koltuk arkası ( Honda civic ) veya zemin. Acil durum enerji kesme sistemi zaten var. Gerilim yüksek olduğu için.


İkinci el hibrit almak bu zamanda ciddi risk demek. Sahibinden.com gibi sitelerde satılan araçların çoğunun bataryaları ölü. Deli paralar

tarihinde Servet Aydın tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Gök

elektrikli arabaların bataryaları testlerde dahi yandığı söyleniyor bakalım ne olacak geleceği

Yorum bağlantısı
Sami Demirpaz

BEV ler mtv den muaf mı? floresan mtv ödemiyormu

 

Mtv yanmalı motorlarda var diye biliyorum. Akü kirası var sanırım.

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

BEV ler mtv den muaf mı? floresan mtv ödemiyormu

Pil kirası +prize ödenen meblağ ötv'yi geçiyor

elektrikli arabaların bataryaları testlerde dahi yandığı söyleniyor bakalım ne olacak geleceği

Saab firması Türkiye için hibrit yaparken yaşandı. Zaten o yüzden unutuldu gitti. Bu arada suv hibritten hiç ses soluk çıkmadı
Yorum bağlantısı
Harun Özden

Alternatif yakıtların içinde güneş enerjili ve bi-fuel (çift yakıtlı: benzin-doğalgaz, benzin-lpg gibi) araçları sayabilir miyiz?

Bir de fabrikasyon bi-fuel araçlar ülkemize niye ithal edilmiyor? (Benim bildiğim şu an sadece honda civic ve hyundai i10 var lpg'li).

Bir de alternatif yakıt konusu niye bu kadar geciktirildi. Tesla'dan sonra biraz hareketlendi sektör. Alman devletinin getirdiği zorunluluk ile alman firmaları hibrit ve elektrikli araçlara yöneldiler.

Emisyon, az yakıt vb. için bu kadar uğraşılırken (dpf, katalik konvertör, düşük hacim turbo motor) bi-fuel araçlar daha ekonomik ve çevreci değil mi?

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Batarya ile desteklenen tüm araçlar, imalattan ölüme kadar (pilin ömrünün bitmesi ve geri dönüşüm), şarj esnasında ister priz desteği ister içten yanmalı motor desteği an itibariyle emisyon olarak katkı sağlamıyor. Pil teknolojisi ilerlemeli, motor verimi yükselmeli. Otomotiv üreticisi olsam, mevcut araçları hafifletir motorları küçültür öyle satış yaparım. Bir yandan da güneşe odaklanır, doğal yollardan pilleri şarj etme yollarını arar geliştiririm

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

Bu tip haberlerde ciddiyet yok abi. Sonsuz sınırsız vs olan makaleler gerçek dışı oluyor. Pil teknolojisi şu an tesla 'nın elinde. En zengin maden kanada da ve orası teslaya ait.

TÜBİTAK batarya projesi ilerleyişi durdu. Karşı komşumun eşi o birimde görevli idi. Anlattıkları üzücü

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
(düzenlendi)

Bilerek bazı teknolojilerin engellendiği kuyruklu yalandır.

Bazen teknoloji mevcuttur ancak maliyet henüz fizibiliteyi karşılamaz. Bunu halka amerika yaptırmıyor diye lanse ederler.

 

Alternatif yakıt fosil yakıt dışındaki yakıtlar olabilir. Buna odun da dahildir. odun fosil yakıt değildir.

 

İşin aslı enerjidir. burada da nükleer ya da güneş enerjisi uzun vadede alternatiftir.

 

2009 larda malum cemaat tüm ar-ge kurumlarında amerika kaynaklı bir kıyım yapmıştı diye anımsıyorum. sonra toparlamak içi hala çabalanıyor. Moraliniz düzgün olsun ülke çalışıyor.

tarihinde Mehmet Göktürk tarafından düzenlendi
  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Nihat Palolu

Bu tip haberlerde ciddiyet yok abi. Sonsuz sınırsız vs olan makaleler gerçek dışı oluyor. Pil teknolojisi şu an tesla 'nın elinde. En zengin maden kanada da ve orası teslaya ait.

TÜBİTAK batarya projesi ilerleyişi durdu. Karşı komşumun eşi o birimde görevli idi. Anlattıkları üzücü

 

Pil teknolojisi dyson'ın elinde olabilir. Yeni bir pil teknolojisi ile elektrikli otomobil üretimine gireceği söyleniyor.

Yorum bağlantısı
Serhat ipeksoy

Batarya ile desteklenen tüm araçlar, imalattan ölüme kadar (pilin ömrünün bitmesi ve geri dönüşüm), şarj esnasında ister priz desteği ister içten yanmalı motor desteği an itibariyle emisyon olarak katkı sağlamıyor. Pil teknolojisi ilerlemeli, motor verimi yükselmeli. Otomotiv üreticisi olsam, mevcut araçları hafifletir motorları küçültür öyle satış yaparım. Bir yandan da güneşe odaklanır, doğal yollardan pilleri şarj etme yollarını arar geliştiririm

 

Ford'un şöyle bir şeyi vardı ama ne oldu acaba (yabancı dilim yok ne diyor bilemedim)

https://media.ford.com/content/fordmedia/fna/us/en/news/2014/01/02/let-the-sun-in--ford-c-max-solar-energi-concept-goes-off-the-gri.html

https://cleantechnica.com/2014/01/02/ford-c-max-solar-energi-concept-car-coming-ces-2014/

 

kEP0JJ.jpg

Yorum bağlantısı
  • 7 yıl sonra...
Tansu Kalafatoğlu

Toyota amonyakla çalışan motora takmış kafayı 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Metin Akbal
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Toyota amonyakla çalışan motora takmış kafayı 

 

İşesen gider dedirtecek bir teknoloji hazirligindaymis diye duydum. Benim berber de çaycıdan duymuş.

  • Beğen 2
  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi
Tansu Kalafatoğlu yazdı:

Toyota amonyakla çalışan motora takmış kafayı 

Adblue litresi 16 lira diyoz 

Yorum bağlantısı
Tansu Kalafatoğlu
Mustafa Tüfekçi yazdı:

Adblue litresi 16 lira diyoz 


Bluetooth daha iyi. Bedava :) 

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Servet suyla çalışanı yıllar önce yapmıştı.. Ancak patlıyor ve paslanıyordu.. Patlamanın önüne geçemedi. 

 

  • Mutlu 2
Yorum bağlantısı
Ersen Tapan
Mehmet Ozyurek yazdı:

Patlamanın önüne geçemedi. 

Olması gereken de bu zaten.  :nargile:

  • Mutlu 4
Yorum bağlantısı
İlkay Başaran
Mehmet Ozyurek yazdı:

Servet suyla çalışanı yıllar önce yapmıştı.. Ancak patlıyor ve paslanıyordu.. Patlamanın önüne geçemedi. 

 

Aslında 1965 te bulundu ama önce sütle çalışan ondan önce de süt tozu ile çalışan sürülecek piyasaya. 

Lozan bitince diyorlardı ama alper tunga ölünce o iş yattı

  • Mutlu 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...