İçeriğe Yönlendir

Yüksek Rakımda Dizel Motor Çekiş Düşüşü Olur Mu ?


Burak Kuşçu

Recommended Posts

Burak Kuşçu

Merhabalar uzun süredir kafamı kurcalayan bir soru var daha öncede tartışılmamış sanırım yada ben bulamadım 1.4 tdci aracımla bolu dolaylarında seyir ederken rampa tırmanışında fark edilir derecede çekiş düşüşü yaşadım aynı kasa dizel bir fiesta da peşimde seyir halindeydi rampayı atlatıp bir tünele girdik fakat 3. vitese kadar düşmeme rağmen düz tünelde aracım hızlanamadı aynı şekilde arkamdaki araçta sollamaya çıkıp arka tampon hizama kadar gelebildi oda hızlanamadı yada başka bir durum düşünüp arkamda seyir etmeye devam etti tünelden çıkıp rampa aşağıya inmeye başlayınca araçta tekrar toparlama oldu bende bu durumun rakımdan kaynaklandığını düşünerek aldırış etmedim  sormak istediğim soru bu durum normal karşılanabilecek bir durum mu yoksa yüksek rakım da bu ve benzeri olaylar yaşamamız normal mi 

Yorum bağlantısı
Cem Işık

Yüksek rakımda yaşadığınız sıkıntı normal, Turbo araçların klasik derdidir bu, takmayın  kafanıza..

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tamer Geveci

Rakım arttıkça basınç artar , basınç arttıkça 1cmküp hava içindeki oksijen miktarı azalır . Oksijen miktarının azalması da yanma ürününü azaltır . Sonuç olarak araç çekişten düşer .

Ayrıca ek olarak soğuk havada motorun performansı aynı sebebe bağlı olarak artar .

 

Aşşağıdaki bilgi alıntıdır ,  her marka model araçta geçerli midir bilmem.

 

 ALINTIDIR
Mutlak Basınç Sensörü 

Kontak açıkken atmosfer basıncını, motor çalıştıktan sonra ise emme manifoldu basınç veya vakumunu 

ölçerek ECU’ya elektriksel olarak bildiren bir elemandır. 

ECU’ya gelen bu bilgi ile ,ECU emilen hava miktarını algılar, buna göre enjektörün açılma süresini ayarlar. 

Sensörün içinde basınca göre direnci değişen bir eleman (load- cell) bulunmaktadır. Bu direnç sabit hava kabı 

üzerine yerleştirilmiştir. Manifolddaki vakum değiştikçe direncin değeri değişir, bu direnç değişime göre beyin 

(ECU) manifold vakumunu algılar. 

Sensöre (5 V ile 0V) enerji beslemesi ECU tarafından yapılır. ECU’ya ise 0 –4.75 V arasında değişen gerilim 

bilgisi gelir. ECU manifold vakumunu gerilim cinsinden değerlendirir. ECU tarafından algılanan bu voltaj 

değerine göre enjektörlerin açık kalma süresi ayarlanır. 

Mutlak basınç sensörünün yaptığı bir diğer görev ise ; kontak ilk açıldığı anda emme manifoldundaki basınç, 

atmosfer basıncına eşit olduğu için bu andaki basınç bilgisi, enjeksiyon beyni tarafından hafızaya referans 

bilgi olarak alınır. Motor çalıştığı zaman bu bilgiye göre çalışma düzenlenir. 

Araç seyir halinde iken rakım farklılığı olursa ,gaz pedalına bir defa tam basılırsa , değişmiş olan rakım farkı 

mutlak basınç sensörü tarafından ECU’ya bildirilir ve yeniden ateşleme avansı ve yakıt püskürtme 

düzenlemesi yapılır. 


ALINTIDIR

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Çağlar Adakoğlu

Aslında bu durum sadece dizel araçlarla sınırlı değildir.Tüm araçlar içinde geçerlidir.Çok teknik bir açıklama yapayacağım ama rakım arttıkça buna bağlı olarak hava basıncı ve oksijen miktarıda düşer.Yüksek rakımda rampa da çıksanız,yüksek rakımda düz bir yolda da gitseniz,sonuç itibariyle yakıta ve çekişe etkisi olan hava miktarındaki değişimler aracın çekişini hissedilir şekilde etkiler.Yani kafanıza takacağınız bir problem olduğunu düşünmüyorum.

Saygılar.

Yorum bağlantısı
Çağlar Adakoğlu

Rakım arttıkça basınç artar , basınç arttıkça 1cmküp hava içindeki oksijen miktarı azalır . Oksijen miktarının azalması da yanma ürününü azaltır . Sonuç olarak araç çekişten düşer .

Ayrıca ek olarak soğuk havada motorun performansı aynı sebebe bağlı olarak artar .

 

Aşşağıdaki bilgi alıntıdır ,  her marka model araçta geçerli midir bilmem.

 

Yalnız bir bilgi yanlış görünüyor.Yükseklik arttıkça basınç düşer.Deniz seviyesinden her 10 metre yükseldikçe ortalama 1mb basınç azalır.

Saygılar.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran

 

 

Sizin aracınız ve orada seyir halinde ki diğer araçlar olması gerektiği gibi davranmışlar..Ciğerlere gelen oksijen miktarı azalınca tıkanmışlar :D

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Çağlar Adakoğlu

Sizin aracınız ve orada seyir halinde ki diğer araçlar olması gerektiği gibi davranmışlar..Ciğerlere gelen oksijen miktarı azalınca tıkanmışlar :D

Bencede :D  Aslında en iyi örnek bu oldu :biggrin:

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı

Ben de bunu bu pazar hissettim. Polonezkoy tarafina gittim. Bazi yerlerde oldukca tırmandık. Zaten kulaklar falan da tıkandı. Basiyorum araba gidiyor ama her zamanki gibi ivmelenmiyor :)

Yukarı çıktıkça basınc azalır, oksijen daha az çözünür ve haliyle motora daha az oksijen girer

Yorum bağlantısı
Mustafa Çiçek

Benim gibi 700 rakımda yaşayanlar ne yapacak :) Keyif alalım diye sahil şeridinde mi yaşayacağız :)

2380m Rakımda araç kullandım. Gerçekten çekmiyor araba.
Yorum bağlantısı
Tamer Geveci

Ayrıca aynı hacim içindeki oksijen miktarı da azalır,artmaz

Evet yalnış yazmışım , azalır olacaktı .

Yorum bağlantısı
M.Fatih Yüce

Benim gibi 700 rakımda yaşayanlar ne yapacak :) Keyif alalım diye sahil şeridinde mi yaşayacağız :)

 

Uzun süre yüksek rakımda yaşayanların vucudu o şartlara göre uyum sağlamaktadır. Araçta uzun süre kullanıldığı vakit kendisine ecu'dan bir ayar çekmekte. Bizim gibi deniz seviyesinde yaşayanlar kısa süreliğine yüksek rakımdan çabuk etkilenmektedir.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı

birde şöyle bir durum var bazı yolları öyle güzel yapıyorlarki araç rampa tırmanıyor lakin sen kendini düz yolda gibi hissediyorsun çok başıma geldi böyle bir durumda oluşmuş olabilir...

Yorum bağlantısı
Mustafa Çiçek

Manyetik alanlardan dolayı boşta rampa yukarı giden yerler var.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı

Ben bunu erciyes dağında ciddi olarak hissetmiştim...Sanki gitmeyelim,burada kalalım der gibiydi.. :biggrin:

Yorum bağlantısı

Ben hiç hissetmedim bugüne kadar:) Zigana geçidi, Artvin Hopa tarafları, Ağrı, Iğdır, Eleşkirt, Tutak, Doğu Beyazıt, Doğu Karadeniz, Batı Karadeniz farklı araçlar olmasına rağmen gaza basıp da aracın beklentimin altında kalması gibi bir sorun yaşamadım. Bundan sonra psikolojik olarak etkilenirim ben şimdi yüksek rakımlara çıkarken:))

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
Coşkun Yılmaz

atmosferik olsa eyvallah ama turbolu araçta hiç yaşamadım gebze ankara , anakra izmir. izmir marmaris yaptım ben etkilenmedim araç bu durumu pasifize eder ... hatta soğuk hava olacağından yukarıda soğuk hava molekülleri daha az yer kaplar motora girince genleşir ....nitro nunda calışma mantığı böyledir.

sizin arabada sorun var hocam 

Yorum bağlantısı
Burak Kuşçu

Benim gibi 700 rakımda yaşayanlar ne yapacak :) Keyif alalım diye sahil şeridinde mi yaşayacağız :)

bir fiesta sportu kullanmadan sandalyeye oturup izlemek bile keyif verir bence  :)

Ben bunu erciyes dağında ciddi olarak hissetmiştim...Sanki gitmeyelim,burada kalalım der gibiydi.. :biggrin:

Aynen benimki de öyle der gibiydi abi büyük şehrin kötü havasından sonra beni bolu dağında bırak diyecek diye korktum  :biggrin:

Yorum bağlantısı
Servet Aydın

3200 metrelik çiçekli, bayburt geçişinde 105 pslik dci aracım, birinci viteste bir çok noktada yüksek devirle yerinden kalkabildi. Matematik hesabı yapmadım ama yaklaşık 40 beygiri yok oldu gitti aracın. Manifol basıncı yine 1.6 bardı ama kaçınılmaz olan oksijen azlığı gücü yok etti. Bununla baş etmenin çaresi yok.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Burak Kuşçu

atmosferik olsa eyvallah ama turbolu araçta hiç yaşamadım gebze ankara , anakra izmir. izmir marmaris yaptım ben etkilenmedim araç bu durumu pasifize eder ... hatta soğuk hava olacağından yukarıda soğuk hava molekülleri daha az yer kaplar motora girince genleşir ....nitro nunda calışma mantığı böyledir.

sizin arabada sorun var hocam 

sebebinin rakım olduğunu az çok tahmin etmiştim forumda ki arkadaşlardan da benzerlerini yaşayanlar var normal bir durummuş içime su serpildi :)  dediğim olay yüksek rakımda oldu belki bir gün denerseniz uzun yolda yüksek tırmanış yapmayı hissetme ihtimaliniz var aman ağzınızdan yel alsın demeyelim öyle şeyler  :nazar:

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

özellikle turbo motorlarlarda güç kaybı daha yüksek olur rakamsal olarak, çekiş kaybı hissi hem izfidir, hem de kullanım tarzına bağlıdır, rakım yükseldikçe pedala daha çok basarım, sürüş hissim değişmez bu şekilde, zigana da virajlarda yanlama hissini yaşamadım ama......

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...