İçeriğe Yönlendir

Focus II - Yakıt Tüketimi - Dizel


Aykut Gürkan

Recommended Posts

Turkay Enez

Ruhan Bey,

5 lt. şehiriçi değerini bu mesajınızda yazmıştınız...

Ve doğruluğuna inanıyorum. Tartışmam bile. Siz öyle diyorsanız öyledir...

Araçların fab verisi değerlerini dikkate almak gerekiyor.

Şehiriçi fabrika verisi 5.8 lt olan aracın tüketimini (havalar ısınınca) siz 5 ltnin de altına düşürebiliyorsanız. (%14 daha iyi). Ve bu tamamen sizin kullanım tarzınız ve kabiliyetinizle ilgiliyse, şdışı verisi 3.9 u da 3,35 değerine düşürmeniz gerekir. Bunu başarabilirseniz, şehirdışında 44 lt ile (44/3,35=) 1300 km yapmanız gerekiyor. Labaratuar ortamında değil, gerçek trafikte bunu başarabilen Türkiye de kimse çıkmaz...

Ya da şöyle söyleyim: Depo bitene kadar kullanarak 52/3,35= 1550 km yapmayı başarmak anlamına gelir.

Aynı araçla ben İstanbulda (dikkatli kullanımla) yazın 7,7lt yi ancak yakalayabiliyorum. 9 lt yakanlar bile var. Şehir dışında da (İst-Trabzon arası) en düşük 4,39 lt değerini yakalayabildim...

Mesele, sizin güzergahınızın, şehiriçi kriterlerinden çok şehirdışı kriterine uymasıdır...

ş.içi 5 lt yani 100 tl 523 km(sabah 13 akşam 13 km) (samsun atakumda oturup samsuna git gel tam ş.içi 6 km)

Yorum bağlantısı
Bilgihan Ömür

Serhan bey, şema Fordun kendi motor Tork - Güç eğrisidir. Sizde takdir edersinizki her firmanın motor karakteri farklıdır. Bu şemadanda anlaşıldığı gibi Performansın tepe noktası 3000 d/dak. Vites değişimindeki nokta, eğer hızlanma isteniyorsa veya bayır tırmanıyorsanız bir üste vitese geçerken max. torkun (1750 d/dak) altına düşmemekdir. Zaten dikkat ederseniz max. tork 1750-2200 devir aralığıdır. Düz yolda sabit bir hızda gidiyorsanız deviri bu aralıkta tutmanız yeterli. Ama sollama yapıyorsanız ya da bir üst vitese geçecekseniz aracı bayıltıp sonrada hızlandırmak için gaza basarak daha çok yakıt yakmamak adına 3000 d/dak vites değişimi için en ideal devirdir. Bunu, Ben demiyorum Ford eğrisinde gözüküyor.

Çoğu zaman Tork tek başına bir şey ifade etmeyebilir. Örneğin bayır tırmanıyorsunuz bir aracı sollamanız gerek max. tork olan 1750 devirdesiniz. Ancak öndeki aracı bir an önce geçmeniz gerek yani zaman faktörü devreye giriyor, zamanla yarışıyorsunuz. Burada ihtiyacınız artık güçtür yani birim zamanda yapıla iş. Torkun ve gücün buluştuğu nokta performansın doruk noktası yani 3000d/dak. Bakınız Ford eğrisi.

Umarım anlatabilmişimdir.....

Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun

Turkay hocanin demek istedigi sizin bu deger tam sehir ici degil.

o zaman Yunus bey ile Turkay beye bir sorum olacak. benim bu değer şehir dışı iseee...o zaman ben trabzona giderken nasıl 4 litre yakıyorum? yukarıda tam 30 satır yazdım güzergahımı..eğer bu kullanıma ş.dışı diyorsanız bana diyecek söz kalmıyor.

Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun
(düzenlendi)
Ruhan Bey, 5 lt. şehiriçi değerini bu mesajınızda yazmıştınız... Ve doğruluğuna inanıyorum. Tartışmam bile. Siz öyle diyorsanız öyledir... Araçların fab verisi değerlerini dikkate almak gerekiyor. Şehiriçi fabrika verisi 5.8 lt olan aracın tüketimini (havalar ısınınca) siz 5 ltnin de altına düşürebiliyorsanız. (%14 daha iyi). Ve bu tamamen sizin kullanım tarzınız ve kabiliyetinizle ilgiliyse, şdışı verisi 3.9 u da 3,35 değerine düşürmeniz gerekir. Bunu başarabilirseniz, şehirdışında 44 lt ile (44/3,35=) 1300 km yapmanız gerekiyor. Labaratuar ortamında değil, gerçek trafikte bunu başarabilen Türkiye de kimse çıkmaz... Ya da şöyle söyleyim: Depo bitene kadar kullanarak 52/3,35= 1550 km yapmayı başarmak anlamına gelir. Aynı araçla ben İstanbulda (dikkatli kullanımla) yazın 7,7lt yi ancak yakalayabiliyorum. 9 lt yakanlar bile var. Şehir dışında da (İst-Trabzon arası) en düşük 4,39 lt değerini yakalayabildim... Mesele, sizin güzergahınızın, şehiriçi kriterlerinden çok şehirdışı kriterine uymasıdır...

ş.içini 5 in altına indiririm ama ş.dışını 3,35 e düşüremem, çünkü o laboratuar şartlarındaki yakıt. gerçek yolda rüzgar direnci var. birde şunu merak ettim. şartlarınız ş.dışına benziyor diyorsunuz. 27 km lik bir parkurda en az 50 defa 1.vites ile kalkış var, 65-70 km nin üzerine kesinlikle hiç çıkılmıyor, 15 trafik ışığı giderken, 15 de dönüşte geçiliyor, ort.hız 32-33 km, gidişin % 20 si dik yokuş ve tüm bunlar bir ş.dışı öyle mi? :i-ih:

Hocam eksik yazmisim istanbula gore farkli samsun atakum arasi 3 seritli 2 3 km de bir isik olan bir yol degil mi?

yanlış bilgi...o en uzun ışıklar arası doğru. ama ondan sadece bir tane var. onun haricinde tam 14 tane daha geçiyorum onlarında araları bazısı 600 m bazısı 900 m. şeridin biri tamamen dolmuş ve otobüslerin. sabah ve akşam komple konvoyla gidiyoruz. ve işin ilginç yanı sizi hala ikna edemedim

tarihinde Ruhan Sorgun tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Serhan Gürbüzol

Serhan bey, şema Fordun kendi motor Tork - Güç eğrisidir. Sizde takdir edersinizki her firmanın motor karakteri farklıdır. Bu şemadanda anlaşıldığı gibi Performansın tepe noktası 3000 d/dak. Vites değişimindeki nokta, eğer hızlanma isteniyorsa veya bayır tırmanıyorsanız bir üste vitese geçerken max. torkun (1750 d/dak) altına düşmemekdir. Zaten dikkat ederseniz max. tork 1750-2200 devir aralığıdır. Düz yolda sabit bir hızda gidiyorsanız deviri bu aralıkta tutmanız yeterli. Ama sollama yapıyorsanız ya da bir üst vitese geçecekseniz aracı bayıltıp sonrada hızlandırmak için gaza basarak daha çok yakıt yakmamak adına 3000 d/dak vites değişimi için en ideal devirdir. Bunu, Ben demiyorum Ford eğrisinde gözüküyor.

Çoğu zaman Tork tek başına bir şey ifade etmeyebilir. Örneğin bayır tırmanıyorsunuz bir aracı sollamanız gerek max. tork olan 1750 devirdesiniz. Ancak öndeki aracı bir an önce geçmeniz gerek yani zaman faktörü devreye giriyor, zamanla yarışıyorsunuz. Burada ihtiyacınız artık güçtür yani birim zamanda yapıla iş. Torkun ve gücün buluştuğu nokta performansın doruk noktası yani 3000d/dak. Bakınız Ford eğrisi.

Umarım anlatabilmişimdir.....

Teşekkür ediyorum, görüşmek üzere.....

Yorum bağlantısı
Turkay Enez

Ruhan hocam,

Alıntıdır: "FABRİKA VERİLERİ NASIL HESAPLANIR?

Şehir içi: Motor soğuk halde çalıştırılır ve maksimum 50 km hıza çıkılarak, ortalama 19 km ile 4 kilometrelik bir mesafede gerçekleştirilen test sonucu elde edilen veridir.

Şehir dışı: Maksimum 120 km hıza çıkılarak 7 kilometrelik bir mesafede yapılır. Hız yarı zamanlı sabit, yarı zamanlı değişkendir. Bu test şehir içi testinden hemen sonra yapıldığı için motor ideal ısıdadır.

Ortalama: Şehir içi tüketiminin yüzde 37’si ve şehir dışı tüketiminin yüzde 63’ü toplanarak elde edilen değerdir."

Fabrika değerlerini açıklayan mühendisler, şehir içi ve dışı değerlerini teorik olarak ölçmezler. Belli normlar çerçevesinde bizzat aracı kullanarak birkaç ölçümün ortalamasını alırlar.

Aracınızı kullandığınız güzergahın 15 km olduğunu ve ortalama sürenin de 25 dakika olduğunu yazmıştınız. 25 dakikada 15 km demek, saatte 36 km ortalama hız demektir. Ki, bu da şehiriçi ortalama ölçüm hızı olan 19 km nin oldukça üstünde bir ortalamadır.

Şehiriçi test ölçümü toplam 4 km de ölçülen değerken, siz 15 km yol yapıyorsunuz. Dolayısıyla kullandığınız yol şehiriçinde olduğu için yakaladığınız değere şehiriçi derseniz yanlış olur. Sizin güzergahınız şehirdışı ölçütlerinde bir güzergah...

Emin olun, "5 lt karışık tüketimim var." deseydiniz buraya yazdıklarımın hiçbirini yazmazdım...

Şehirdışı değerini sorduğumda gerçek yolda rüzgar direnci var diyorsunuz.

İyi de hocam, şehiriçinde rüzgar direncinden muaf mıyız? Şehiriçinde rüzgar direnci yok mu?

Siz Trabzona giderken 4 lt ortalama yakalıyorsunuz. :bravo: Ben 4,4 lt. Benden çok daha iyisiniz bu konuda. Biraz daha çalışmam lazım...

Ama, ben İstanbul'da 8 lt tüketirken, siz şehiriçi 5 lt tüketiyorum dediğinizde biraz ayıp oluyor valla. :)

Böyle tüketim hesabı falan yapmayan birçok insan da acaba biz araba kullanmasını bilmiyor muyuz diye içinden geçirecektir...

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Ahmet Erdoğan

Şehirdışı değerini sorduğumda gerçek yolda rüzgar direnci var diyorsunuz.

İyi de hocam, şehiriçinde rüzgar direncinden muaf mıyız? Şehiriçinde rüzgar direnci yok mu?

Şehir içinde de rüzgar direnci var ama şehir içinde çok fazla 90 -120 km/saat hızla gitmeniz mümkün olmadığından şehir dışına göre çok daha az etkilenirsiniz dirençten.

Yorum bağlantısı
Ahmet Erdoğan
(düzenlendi)

Şehirdışı değerini sorduğumda gerçek yolda rüzgar direnci var diyorsunuz.

İyi de hocam, şehiriçinde rüzgar direncinden muaf mıyız? Şehiriçinde rüzgar direnci yok mu?

Şehir içinde de rüzgar direnci var ama şehir içinde çok fazla 90 -120 km/saat hızla gitmeniz mümkün olmadığından şehir dışına göre çok daha az etkilenirsiniz dirençten.

Şehir içi ortalama hız 19 km/saat iken karşılaşılan direnç 19x19=361 birim iken

Şehir dışı ortalamada hız 63 km/saat iken karşılaşılan direnç 63x63=3969 birimdir.

Görüdüğü üzere doğru artan bir orantı yoktur.

Bu sebepten şehir dışında fabrika verilerine göre yakıtı düşürmek daha güçtür.

tarihinde Ahmet Erdoğan tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun

, ben bu konuda bundan sonra yorum yapmayacağım. samsun-trabzon arası ortalama 90 km tutturuyorum, bu şehir dışı oluyor, samsunda şehir içi 32 km tutturuyorum bu da şehir içi oluyor...anlıyan varsa beri gelsin. tamam 19 km ortalamaya göre biraz daha gevşek trafikte araç kullandığımı bende kabul ediyorum ama, 19-32-90 ??? birazda el insaf diyorum. 32 rakamı 19 a mı yakın yoksa 90 a mı? rüzgar direnci konusunda bilgi veren Ahmet Erdoğan beyi kutluyorum, konuyu çok iyi tarif etti. 19 km hızdaki rüzgarla 63 km hızdaki rüzgar direnci arasında 11 kat fark var . birde 90-100 deki farkı hesap edin. demek istediğim buydu işte...ayrıca benim az yakmam daha çok, iyi olduğumu değil de sabırlı olduğumu gösterir. bir hatırlatma daha yapayım. milletin daha hafif ve benimle hemen hemen aynı katalog değerine sahip araçlarla 6-7 litre arası yaktığı güzergahta 5 li rakamlar tutturarak kimseye ayıp ettiğimi de düşünmüyorum. :yes:

Yorum bağlantısı
Süha Demirtaş

Şehir içi ortalama hız 19 km/saat iken karşılaşılan direnç 19x19=361 birim iken

Şehir dışı ortalamada hız 63 km/saat iken karşılaşılan direnç 63x63=3969 birimdir.

Görüdüğü üzere doğru artan bir orantı yoktur.

Bu sebepten şehir dışında fabrika verilerine göre yakıtı düşürmek daha güçtür.

bu iş bu kadar kolay olmamalı hesapladığınız birim nedir ?

hava direnci hesabı :

taşıt mühendisliğinde hesabı şu formul ile yapılabilir:

hava direnci = 1/2 * d * a * cd * (vt + vr)^2

d=havanın yoğunluğu

a=taşıtın hava içinde ilerlediği izdüşüm (projeksiyon) alanı

cd=taşıt hava sürtünme katsayısı (bkz: aerodinamik katsayı)

vt=taşıt hızı

vr=taşıta karşı yönden esen rüzgarın hızı

Rüzgarı arkamıza aldığımızda bu değerler lehimize olur, önümüze aldığımızda alehimize olur yine yandan aldığımızda farklı olur. Focus 1300kg arabadır yuvarlak hesap ile durduğu yerden kaldırmak sabit hız ile sürmekten çok daha zordur. Atalet yüksek.

Benim arabam şehir içinde 5lt/100km yakar ise şehir dışı 90km hız ile 1,5-2lt/100km yakar iddiasındayım ki şuanda 2.7-3lt/100km şehir dışı 80-90km ortalama hız değerinde yakıt sarfiyatına sahibim.

Yorum bağlantısı
Turkay Enez

Süha,

Ben yanlış mı anladım? Yoksa sen mi yanlış yazdın?

2,7 lt/ 100km tüketim değerini yakladım mı diyorsun? Kaç km nin ortalaması bu?

şuanda 2.7-3lt/100km şehir dışı 80-90km ortalama hız değerinde yakıt sarfiyatına sahibim.

Yorum bağlantısı
Ali Eren

Süha,

Ben yanlış mı anladım? Yoksa sen mi yanlış yazdın?

2,7 lt/ 100km tüketim değerini yakladım mı diyorsun? Kaç km nin ortalaması bu?

Süha, Adana - Mersin arası otobanda bu değeri yakalamıştı diye hatırlıyorum Turkay Hocam.

Yorum bağlantısı
Turkay Enez

Anlık tüketimlerin bir anlamı yok. Otobanda 30-40 km boyunca belki trafik de çok uygunsa olabilir... Mesela ben de Zigana dağını inerken, zirveden (Tünelden) Maçka'ya (25 km uzunluğunda) kadar 2,1 ortalamayı görmüştüm. Hem de benzinli fabia ile. Bu tüketimi baz alarak 2,1 ortalamayla geziyorum dersem bir anlam ifade etmez...

Aynı fabiayla İstanbul-Trabzon yolculuğumda 800 km nin sonunda 43 lt benzin almıştım. Tıka basa doldurarak... Yani 5,38 lt/100 km. (Not:Fabia nın şehirdışı fabrika verisi 5,4lt/100km dir.)

Bu arada, biraz dikkatli kullanımla gerçekten fark ediyormuş demek zorundayım. En son Focusun deposunu (22 Şubat) fullemiştim ve ortalama tüketimi 8,3 lt/100 km olarak ölçmüştüm. Bugün itibariyle 324,5 km de tam 24,6 lt mazot aldım. Yani 100 km de 7,58 e düşürmüş durumdayım tüketimi. Hatta pompacı mazotu hafif taşırdı bile. Bu düşüşte belki havaların biraz ısınmasının da etkisi vardır mutlaka ama dikkatli kullandığımı da vurgulamalıyım. Dayanabildiğim kadar "Ruhan Bey'in anlattığı gibi" kullanmaya çalışacağım. Bir sonraki tüketimi şimdiden merak etmeye başladım...

Not: Benim arabada yol bilgisayarı yok, ölçümlerim taşıncaya kadar doldurma şeklindedir...

Süha, Adana - Mersin arası otobanda bu değeri yakalamıştı diye hatırlıyorum Turkay Hocam.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Eren

Anlık tüketimlerin bir anlamı yok. Otobanda 30-40 km boyunca belki trafik de çok uygunsa olabilir... Mesela ben de Zigana dağını inerken, zirveden (Tünelden) Maçka'ya (25 km uzunluğunda) kadar 2,1 ortalamayı görmüştüm. Hem de benzinli fabia ile. Bu tüketimi baz alarak 2,1 ortalamayla geziyorum dersem bir anlam ifade etmez...

Aynı fabiayla İstanbul-Trabzon yolculuğumda 800 km nin sonunda 43 lt benzin almıştım. Tıka basa doldurarak... Yani 5,38 lt/100 km. (Not:Fabia nın şehirdışı fabrika verisi 5,4lt/100km dir.)

Anlık tüketim değil Turkay hocam Süha'nın yakaladığı o değer Mersin- Adana arası 70 km otobanda ortalama yakıt tüketim değeri.

Elbette sadece 70 km'lik bir ölçüm belirleyici değildir. Süha'nın bu değeri belirtme amacı arabasının chipli olmasıydı.

Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun
(düzenlendi)

bende geçen gün ordu ya gittim boztepe ye çıktım. boztepeye yaklaşık 40 derece eğimle 10 km çıkılıyor. tepede güzelce çayımı içtim. yol bilg. tüm değerleri sıfırladım. 10 km yakıt harcamadan sıfır tüketimle indim. birazda düz yolda10 km boyunca 90 a sabitledim. sonra bir baktım yol bilg. ortalamasına 1.8 litre :tongue:

tarihinde Ruhan Sorgun tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Süha Demirtaş

Anlık tüketimlerin bir anlamı yok. Otobanda 30-40 km boyunca belki trafik de çok uygunsa olabilir... Mesela ben de Zigana dağını inerken, zirveden (Tünelden) Maçka'ya (25 km uzunluğunda) kadar 2,1 ortalamayı görmüştüm. Hem de benzinli fabia ile. Bu tüketimi baz alarak 2,1 ortalamayla geziyorum dersem bir anlam ifade etmez...

Aynı fabiayla İstanbul-Trabzon yolculuğumda 800 km nin sonunda 43 lt benzin almıştım. Tıka basa doldurarak... Yani 5,38 lt/100 km. (Not:Fabia nın şehirdışı fabrika verisi 5,4lt/100km dir.)

Bu arada, biraz dikkatli kullanımla gerçekten fark ediyormuş demek zorundayım. En son Focusun deposunu (22 Şubat) fullemiştim ve ortalama tüketimi 8,3 lt/100 km olarak ölçmüştüm. Bugün itibariyle 324,5 km de tam 24,6 lt mazot aldım. Yani 100 km de 7,58 e düşürmüş durumdayım tüketimi. Hatta pompacı mazotu hafif taşırdı bile. Bu düşüşte belki havaların biraz ısınmasının da etkisi vardır mutlaka ama dikkatli kullandığımı da vurgulamalıyım. Dayanabildiğim kadar "Ruhan Bey'in anlattığı gibi" kullanmaya çalışacağım. Bir sonraki tüketimi şimdiden merak etmeye başladım...

Not: Benim arabada yol bilgisayarı yok, ölçümlerim taşıncaya kadar doldurma şeklindedir...

Adana'dan Mersine Toplamde 85km lik yol boyunca elde ettiğim değerdir. 195 / 65 / 15 UG7 lastikler ile. Çok deniyelim dedim ama hiç tam depo testi ile denemek isteyen olmadı

Anlık tüketim değil Turkay hocam Süha'nın yakaladığı o değer Mersin- Adana arası 70 km otobanda ortalama yakıt tüketim değeri.

Elbette sadece 70 km'lik bir ölçüm belirleyici değildir. Süha'nın bu değeri belirtme amacı arabasının chipli olmasıydı.

Aynen bu şekilde Ali hocam toplam 85km lik bir yol idi. Ortalama hızım 80-90km arası

Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun

forumdan bir arkadaş yazmıştı. şimdi adını unuttum, demişti ki: "yakıt tüketimi tek yönlü hesaplanmaz. örneğin istanbul-edirne arası ölçülecekse istanbul dan edirneye gidilmeli sonra istanbul a geri dönülmeli. gidiş-geliş toplam tüketim ancak gerçek tüketimi verir." bencede doğru. rakımı 1800 olan bir ilden rakımı 200 olan bir ile giderken genel karakter iniş olduğundan katalog değerinin bile altında yakmak mümkündür. ama 200 m olan ilden 1800 m olan ile giderken de normalden çok fazla yakılır. doğrusu ortalamasını almak bana göre.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Eren

forumdan bir arkadaş yazmıştı. şimdi adını unuttum, demişti ki: "yakıt tüketimi tek yönlü hesaplanmaz. örneğin istanbul-edirne arası ölçülecekse istanbul dan edirneye gidilmeli sonra istanbul a geri dönülmeli. gidiş-geliş toplam tüketim ancak gerçek tüketimi verir." bencede doğru. rakımı 1800 olan bir ilden rakımı 200 olan bir ile giderken genel karakter iniş olduğundan katalog değerinin bile altında yakmak mümkündür. ama 200 m olan ilden 1800 m olan ile giderken de normalden çok fazla yakılır. doğrusu ortalamasını almak bana göre.

Kesinlikle doğru tek yönlü hesaplama gerçek değeri vermez.

Yorum bağlantısı
Murat Erdoğan.
(düzenlendi)

Şehirler arası 6.1 mi? :shok:

Malesef şehirler arasıydı aracı alalı 2 aya yakın zaman geçti sanırım verileri sadece aldığım zaman sıfırlamıştım bu yüzden de yüksek gösteriyor olabilir.Aşırı hız yapan biri değilim. :)

tarihinde Murat Erdoğan. tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Turkay Enez

Süha,

Bahsi geçen yolu bilmiyorum. Belki trafik yoğunluğu çok azdır. Ama ben yine de 80-90 km hızda giderek 2,7 ortalama tutturmanın imkansız olduğunu söylüyorum. Belki 50-60 la mümkün olabilir. Yol bilgisayarı değeridir o. Bir de chip varsa kafası bunalmıştır. Depoyu fulleyerek ölçmemişsindir sen...

Normal trafikte 2,7 mümkün değildir. Normal trafikten kastım, mesela İstanbul dan Rizeye doğru. Depoyu tam doldurup kırmızı ışık yanıncaya kadar kullanıp, tekrar fulleyerek 4 lt ortalamayı tutturmak, çoook dikkatli kullanarak belki mümkün olur. Ancak 2,7 imkansızdır. 50 lt üzerinden hesaplarsak, 1850 km çok ütopik bir değer...

Bir de Adana Mersin arası kaç km?

Adana'dan Mersine Toplamde 85km lik yol boyunca elde ettiğim değerdir. 195 / 65 / 15 UG7 lastikler ile. Çok deniyelim dedim ama hiç tam depo testi ile denemek isteyen olmadı

Aynen bu şekilde Ali hocam toplam 85km lik bir yol idi. Ortalama hızım 80-90km arası

Yorum bağlantısı
Ali Eren

Turkay hocam bizim focuslarda yakıt azalınca menzil 140 km kalınca sarı lamba yanıyor, bu lamba daha fazla gidince kırmızıya mı dönüyor. Kırmızıya dönüyorsa eğer kaç km menzil kalıyor.

Ben hep sarı yandığında aldım bugüne kadar. O yüzden bilmiyorum.

Yorum bağlantısı
Ruhan Sorgun
(düzenlendi)

Yunus kardeş doğru söylüyor. verdiği değer yaklaşık 4.1 e denk geliyor ki bu değer yakalanıyor. arkadaşım yeni aldığı 90 lık focusla samsundan antalyaya gitti. o hevesle 90 km yi geçmeden düz yolda hep cc ile gitti. antalyaya indiğinde doldurdu ve 4.2 değeri gördü. son 100 km dayanamadım biraz bastım dedi. basmasa o da 4.1 i görürdü. yanlış anlamayın focus manyağı bir arkadaşım var. dördüncü focusunu aldı, fabrikaya ders verecek kadar bilgiye sahip bu araç hakkında...samsundan izmire 3.9 ile gidip izmirde yol bilgisayarının tüm değerlerini tek tek fotoğrafladı duruyor.900 küsür km nin ortalaması 3.9 litre... Süha kardeşin gördüğü 2.7 ise tabiki pek rastlanan değer değil ama bunun bir kısa parkur değeri olduğunu zaten kendiside söylüyor. faktörler uygunsa olabilir diyorum. bir kere aracında chip varmış. beygiri arttırmıştır, gaza daha az basarak aynı gücü elde edebilir. sonra aracı sport herhalde, kaç kilo bilmiyorum ama kilosu bizden(1450 kg) az ise bir etken de bu...birde yolun eğimi var. eğim avantajı çok önemli. en önemlisi 80-90 hız ile diyor. bu yakıt işi bende takıntı olduğu için defalarca denedim. mesela düzde 4.vites 60 la gitmek 70 ile gitmekten daha az yakıyor. aynı şekilde 5.vites 80 ile gitmek 90 a göre daha az yakıyor. şimdi size başka bir örnek vereyim: peugeot 308 yeni çıkmıştı. reklamınıda yapmak için iki profesyonel test sürücüsü iki 308 i aldılar biri otomatik diğeri düz. yazın istanbuldan yola çıktılar antalyaya gidip döndüler. nasıl kullandıklarınıda yazdılar. 80 civarı hızlarda sürdüler. vitesleri benim gibi devri fazla yükseltmeden değiştirdiler(tabi otomatik olan değil). sağ şeritten ağır ağır birbirlerini takip ettiler. cc kullandılar. işin değişik tarafı otomatik araç düzden daha az yaktı. katalog değerleri 4.1 lerdeyken 3.45 yaktılar. normalde istanbuldan antalyaya böyle araç kullanılmayacağını onlarda söylüyor. bu bir testti sonuçta diyorlar. internette arayacağım bulursam linkini koyarım. bu yazdıklarımdan sakın 5.vites 80 ile gitmenin iyi bir şey olduğunu savunduğum çıkmasın. heleki km saatinin 5 km civarında fazla gösterdiği faktörünü de düşünürsek 5.viteste 80 yapınca aslında 75 ile gidiyor araç...belki en az yakıtı yakar ama uzun süre böyle kullanılırsa yakıttan edilen tasarrufun 3-5 katı masraf çıkabilir motordan...yorumlarınıza saygılarımla...

tarihinde Ruhan Sorgun tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ahmet Erdoğan

bu iş bu kadar kolay olmamalı hesapladığınız birim nedir ?

hava direnci hesabı :

taşıt mühendisliğinde hesabı şu formul ile yapılabilir:

hava direnci = 1/2 * d * a * cd * (vt + vr)^2

d=havanın yoğunluğu

a=taşıtın hava içinde ilerlediği izdüşüm (projeksiyon) alanı

cd=taşıt hava sürtünme katsayısı (bkz: aerodinamik katsayı)

vt=taşıt hızı

vr=taşıta karşı yönden esen rüzgarın hızı

Rüzgarı arkamıza aldığımızda bu değerler lehimize olur, önümüze aldığımızda alehimize olur yine yandan aldığımızda farklı olur. Focus 1300kg arabadır yuvarlak hesap ile durduğu yerden kaldırmak sabit hız ile sürmekten çok daha zordur. Atalet yüksek.

Benim arabam şehir içinde 5lt/100km yakar ise şehir dışı 90km hız ile 1,5-2lt/100km yakar iddiasındayım ki şuanda 2.7-3lt/100km şehir dışı 80-90km ortalama hız değerinde yakıt sarfiyatına sahibim.

Arkadaşım aynı şeyi yazmışsın aslında,

d=havanın yoğunluğu -----------------sabit

a=taşıtın hava içinde ilerlediği izdüşüm (projeksiyon) alanı --------------------sabit

cd=taşıt hava sürtünme katsayısı (bkz: aerodinamik katsayı) ----------------sabit

vt=taşıt hızı

vr=taşıta karşı yönden esen rüzgarın hızı ----------------------bir sonuca varabilmek için aracın aynı yerde aynı zamanda aynı yöne doğru kullanıldığı varsayıldığı için bu da sabit

Yani bizim kontrol edebildiğimiz sadece hız vardır.

Araç yakıt tüketim değerleri hesaplanırken ş.içi ort.hız 19 km/saat

şehir dışı yakıt tüketim değeri hesaplanırken ort. hız 63 km/saat

Şimdi yukarıda yazdığınız formülde değerleri yerine koyalım

Hava direnci = 1/2 * d * a * cd * (vt + vr)^2

Şehir içi hava direnci = 1/2 * d * a * cd * (19 + vr) * (19 + vr)

Şehir dışı hava direnci = 1/2 * d * a * cd * (63 + vr) * (63 + vr)

Gördüğünüz gibi aslında yapılan şey karşıdan esen rüzgarı da kendi aracınızın hızıymış gibi ekleyip karesini almak.

Ama dediğiniz gibi farklı bölgelerde kullanılan araçlarda yoğunluk rüzgarın yönü hızı gibi değerler etkili olacağından dirençte farklılıklar olacaktır.

Ayrıca hesapladığınız birim nedir demişsiniz.Birim hesaplamıyorum sadece karşılaşılan hava direncinin doğru orantılı olarak değil hızın karesi şeklinde arttığını anlatmak istemiştim.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Süha Demirtaş

Süha,

Bahsi geçen yolu bilmiyorum. Belki trafik yoğunluğu çok azdır. Ama ben yine de 80-90 km hızda giderek 2,7 ortalama tutturmanın imkansız olduğunu söylüyorum. Belki 50-60 la mümkün olabilir. Yol bilgisayarı değeridir o. Bir de chip varsa kafası bunalmıştır. Depoyu fulleyerek ölçmemişsindir sen...

Normal trafikte 2,7 mümkün değildir. Normal trafikten kastım, mesela İstanbul dan Rizeye doğru. Depoyu tam doldurup kırmızı ışık yanıncaya kadar kullanıp, tekrar fulleyerek 4 lt ortalamayı tutturmak, çoook dikkatli kullanarak belki mümkün olur. Ancak 2,7 imkansızdır. 50 lt üzerinden hesaplarsak, 1850 km çok ütopik bir değer...

Bir de Adana Mersin arası kaç km?

Ben sıkıldım artık imkansızları gerçekleştirmekten :D isteyen inansın isteyen inanmasın ne yapayım hocam. Bir kaç şeyi hesaplayacak buralara yazacak kadar bilgiye sahip olduğumu düşünüyorum.

Yorum bağlantısı
Kemal Güllü

80km/sa gibi hızlarda düz yolda yol bilgisayarında anlık tüketim 2.7-3.0lt aralığında kalabiliyor. Bunu 2-3km lik bir parkurda çok kez denedim ve durum değişmiyor. Şu da var, yo bilgisayarı tüketimi 0.3lt kadar az gösteriyor, bu durumu da dikkate almak gerekir.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...