Haşmet Güngör 8 Aralık 2013 Paylaş 8 Aralık 2013 Mert ve Evren beylere dosyaları yolladım. Ya da öyle sanıyorum bu gmail'e alışamadım. Alıp, almadığınızı yazarsınız. 2 Yorum bağlantısı
Mert Yeldan 8 Aralık 2013 Paylaş 8 Aralık 2013 Mert ve Evren beylere dosyaları yolladım. Ya da öyle sanıyorum bu gmail'e alışamadım. Alıp, almadığınızı yazarsınız. Abi, geldi. Teşekkür ederim, inceleyeceğim güzelce Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay 8 Aralık 2013 Paylaş 8 Aralık 2013 (düzenlendi) Mert ve Evren beylere dosyaları yolladım. Ya da öyle sanıyorum bu gmail'e alışamadım. Alıp, almadığınızı yazarsınız. ben de alabilir miyim merak ettim neler var elinizde. gokhantongay@gmail.com 8 Aralık 2013 tarihinde Gökhan Tongay tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Evren Erakçora 8 Aralık 2013 Paylaş 8 Aralık 2013 Mert ve Evren beylere dosyaları yolladım. Ya da öyle sanıyorum bu gmail'e alışamadım. Alıp, almadığınızı yazarsınız. Çok güzel, teşekkürler. Yorum bağlantısı
Haşmet Güngör 8 Aralık 2013 Paylaş 8 Aralık 2013 ben de alabilir miyim merak ettim neler var elinizde. gokhantongay@gmail.com Yolladım çok özel şeyler değil, sanal havacılık forum ve sitelerinde olan, derli toplu bilgiler. Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay 8 Aralık 2013 Paylaş 8 Aralık 2013 tamam aldım birazdan inceleyeceğim. Teşekkür ederim. Yorum bağlantısı
Mert Yeldan 9 Aralık 2013 Paylaş 9 Aralık 2013 Dün Adana'dan İstanbul'a geldim thy ile. Benim fsx'te kötü joystick ile kalktığım gibi kalktı pilot, bir sağa bir sola bir sağa bir sola. Bulutların üstüne çıkana kadar yalpaladık. Sanırım aşırı ruzgardan dolayı. İnerken nasıl indi Yorum bağlantısı
Sani Gerşon 9 Aralık 2013 Paylaş 9 Aralık 2013 Dün Adana'dan İstanbul'a geldim thy ile. Benim fsx'te kötü joystick ile kalktığım gibi kalktı pilot, bir sağa bir sola bir sağa bir sola. Bulutların üstüne çıkana kadar yalpaladık. Sanırım aşırı ruzgardan dolayı. Realtime weather ile oynuyorsan güzel sallar. Asıl birde modülleri yükleyince fena oluyor. Hiç modüllerle oynamadım ama ben. Yorum bağlantısı
Mert Yeldan 9 Aralık 2013 Paylaş 9 Aralık 2013 Ben de şuan Adana'ya gidiyorum. Realtime weather ile, 20 Bin feette bile iyi sallıyor Bakalım inebilecek miyim İLS ile Yorum bağlantısı
Mustafa Yenigün 9 Aralık 2013 Paylaş 9 Aralık 2013 Sallantıları daha gerçekçi hissetmek isteyenler için http://www.amazon.com/Buttkicker-BK-GR2-ButtKicker-BK-GR-Gamer/dp/B000AOTLP6 2 Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay 9 Aralık 2013 Paylaş 9 Aralık 2013 (düzenlendi) VOR (VHF Omni-directional Radio Range); alet uçuşunda yaygın olarak kullanılan bir radyo seyrüsefer yardımcısı. Bir yer istasyonu ile hava aracındaki alıcıdan oluşur. En basit tanımı ile, hava aracının yer istasyonuna göre hangi manyetik radyal üzerinde olduğunu gösterir. Tek başına VOR sistemi baş ve mesafe bilgisi vermez. Hava taşıtının istasyona göre manyetik yönünü belirlemek için yerden yayınlanan sinyallerin faz karşılaştırmasını yapar. Aviyonik sistemler kategorisindedir. Konum belirleme, istasyona doğru ve istasyondan radyal takip etme (tracking), bekleme paterni muhafaza etme ve alet inişi gibi amaçlarla alet uçuşunda yaygın olarak kullanılan bir seyrüsefer yardımcısıdır. VOR cihazları çoğunlukla istasyona olan mesafeyi belirten DME ile birlikte (VOR/DME) kullanılır ve VOR için seçilen frekans aynı zamanda DME istasyonuna da bağlanır.] Böylece hem radyal takibi, hem de mesafe bilgisi sağlanmış olur. Çoğunlukla askeri amaçlarla kullanılan TACAN sistemi VOR/DME'ye çok benzer ancak daha hassastır. VOR yer istasyonu normal VHF iletişim (COM) frekanslarından daha düşük olan 108.00-117.95 MHz bant aralığında, 50 kHz'lik kanal adımları ile yayın yapar. Yer istasyonu 30 devir/saniyelik bir elektromanyetik örüntü yayar. Bu sinyal hava aracındaki VOR alıcısında 30 Hz'lik bir sinüzoidal dalga üretir. Yer istasyonu aynı zamanda uzaya tüm yönlerde 30 Hz'lik bir referans işareti üzerine FM modüleli bir sinyal yayını yapar. Sözü edilen iki 30 Hz'lik sinyal arasındaki faz farkı hava aracının yer istasyonuna göre istikâmetini verir. VOR sistemini kullanabilmek için uçaklarda sözlü iletişim amacıyla kullanılan VHF-COM sisteminin haricinde bir de VHF-NAV cihazına gereksinim duyulur. Pek çok uçakta VHF-COM ve VHF-NAV cihazları, NAV-COM denen sette bir arada bulunur. Tüm VOR istasyonları manyetik kuzeye göre 000 dereceyi referans kabul eder. Uçakta bulunan cihazlarla (OBI vs.) istasyona göre manyetik kerteriz bilgisi, bir başka deyişle radial bilgisi alınabilir veya istasyona gitmek için muhafaza edilmesi gereken baş bulunabilir. Örneğin bir uçak istasyonun 090 radialindeyse uçak istasyonun (manyetik kuzeye göre) tam doğusundadır. Gösterge ve kumandalar Yandaki Resim Basit bir VOR kokpit göstergesi (OBI) şeması En sade haliyle VOR kokpit göstergesi genellikle OBI (omni bearing indicator) olarak adlandırılır. Radyal seçmeye yarayan düğme de OBS (omni bearing selector) olarak adlandırılır. Eğer uçak OBS ile seçilen radyal üzerindeyse OBI üzerindeki çubuk şeklindeki CDI (course deviatian indicator) tam ortada bulunur. Eğer uçak seçilen radyalın solundaysa CDI sağda, sağındaysa CDI solda görünür. Eğer uçak istasyona göre radyalın bulunduğu taraftaysa OBI'da FROM, radyal istasyonun öbür tarafında kalıyorsa TO görünür. TO ve FROM bilgisi[Yandaki Resim ] Bir hava aracı seçilen bir VOR radyaline göre (yer istasyonuna göre) iki farklı sektörden birinde bulunabilir: FROM: Eğer uçak, seçilen radyal +/- 90 dereceki alan içinde ise FROM (istasyondan) sektöründedir. TO: Eğer uçak, seçilen radyal +/- 90 dereceki alan içinde "değil" ise TO (istasyona) sektöründedir. Örneğin uçaktaki cihazda 110 radyali seçildiyse -uçağın başı ne olursa olsun- uçak istasyona gore 020 dereceden 200 dereceye kadar olan sektörün içerisindeyken göstergede FROM, değil ise TO ibaresi okunur. VOR bilgileri istikametten bağımsızdır ve uçağın başı ne olursa olsun CDI'nın konumu ile TO/FROM bilgileri değişmez. VOR istasyonu üzerinden geçilirken bilgi alınamaz ya da alınan bilgilere güvenilmez. VOR istasyonları üzerindeki bu alana sessizlik konisi denir ve bu bölgede iken cihazın TO FROM ibaresinin olduğu yerde, bilginin alınamadığını ya da güvenilir olmadığını belirten FLAG (bayrak) ibaresi görülür. İstasyon geçildikten sonra -sektör değiştiği için- TO bilgisi FROM'a, FROM ise TO'ya döner. CDI CDI (course deviation indicator), VOR göstergesinin ortasında bulunan dikey çubuktur ve rotayı (track) temsil eder. CDI taşıtın VOR'a bağlanan radyaldan (rotasından) açısal sapmasını gösterir. OBI üzerinde sağda ve solda beşer tane olmak üzere 10 tane nokta vardır. Eğer gösterge ortasında (yandaki şekildeki gibi) çember varsa, bu çember sağdaki ve soldaki "ilk noktaları" temsil eder. İki nokta arasındaki açı farkı 2 derecedir. Böylece CDI çubuğu sağ veya sola doğru onar derece hareket edebilir. Örneğin uçak rotası üzerindeyse CDI çubuğu tam ortadadır. CDI çubuğu ortadaki çemberin sağ kenarına teğet ise, uçak bağlanan radyalin iki derece solundadır. Eğer uçak rotadan 10 derece "veya daha fazla" uzaklaştıysa CDI çubuğu 5. nokta (10 derece) üzerinde durur. CDI çubuğu istasyondan çıkan radyalleri temsil ettiği için, istasyondan uzaklaştıkça noktalar arasındaki açı aynı kalmasına rağmen "mesafe" artar. Bazı göstergelerde CDI çubuğu sağa ve sola doğru ufki bir eksen üzerinde dik şekilde hareket eder ve dikey açısı değişmez. Diğerlerinde ise CDI üstten menteşelidir ve sağa ve sola doğru sallanır. Bilgiler Alıntıdır. En iyi doğru anlatımı yapılmıştır. (Vor eğitimi için bu siteden uygulama yaparak çalışabilirsiniz ) 9 Aralık 2013 tarihinde Gökhan Tongay tarafından düzenlendi 1 Yorum bağlantısı
Mert Yeldan 9 Aralık 2013 Paylaş 9 Aralık 2013 An itibari ile İLS ile yaklaşıp manuel olarak LTFJ iniş yaptım Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay 9 Aralık 2013 Paylaş 9 Aralık 2013 Tebrikler gün geçtikçe ilerlemeniz artar daha kontrollü yaklaşmalar yaparsınız. 1 Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay 9 Aralık 2013 Paylaş 9 Aralık 2013 ILS (INSTRUMENT LANDING SYSTEM) NEDİR NASIL ÇALIŞIR Aletli iniş sistemi olarak tanımlanan ILS, yatay ve düşey olarak uçağa kılavuzluk görevi yapar. Uçağın piste otomatik olarak inmesini sağlar. Özellikle bulut tavanının düşük, görüşün kısıtlı, havanın sisli, yağmurlu ve karlı olduğu durumlarda kullanılır. Görüş mesafesinin yüksek olduğu durumlarda ise güvenli ve konforlu bir yaklaşma ve iniş yapılmasını sağlar. ILS Sistemi; Localizer, Glide Path ve Marker serisinden (dış, orta ve iç marker) oluşur. Kule ve/veya SSY cihazları odasına tesis edilen Remote Control sistemiyle uzaktan kontrol edilip izlenebilir. Localizer ve Glide Path’in çalışma prensibi; 90 ve 150 Hz frekansları ile iki sinyal arasındaki modülasyon derinliği (DDM) farkının ölçülmesine dayanır. Bu frekanslar, doğru yaklaşma course’unu (DDM=0) ve belirtilen Glide Path açısını (DDM=0) bulmak için kullanılır. DDM = Difference Depth Modulation Localizer: Havaya yayılan elektronik sinyaller vasıtasıyla uçağın pist merkez hattı doğrultusunda yaklaşmasını sağlar. (yatay kılavuzluk) 108-112 MHz frekans aralığında çalışır. Yatay bir rehber düzlem oluşturarak, pilotun yaklaşık 30 km mesafede sağ/sol yaklaşma course’unu seçmesini sağlar. Anten yayınları iki patern meydana getirir. Anten radyasyon paterni, rehber düzlemde 90 ve 150 Hz’lik modülasyon frekansları için tamamen aynı genlikte oluşur. Localizer cihazını kullanarak inmekte olan uçağın solunda 90 Hz’lik, sağında ise 150 Hz’lik modülasyon sinyali güçlü olacaktır. Bu iki paternin birbirlerini kestikleri kısmında yani pist merkez hattı doğrultusunda bir course meydana gelir.Buna CENTRE LINE (CL/merkez hat çizgisi) ya da LOCALİZER COURSE’u denir. Bu course içerisinde uçan bir uçak pist doğrultusunda yaklaşır veya uzaklaşır. Dış Marker istikametine doğru pist üzerinden geçerek uzanan yere FRONT COURSE denir. Ters istikamete doğru uzanana da BACK COURSE denir. Localizer vericilerinin sinyali 25 mile kadar güvenilirdir. Localizer Course’un kullanım açısı 3 derecedir. Pist merkez hattına göre 1,5 derece sağ ve 1,5 derece soldadır. ILS’ in tanıtma işaretleri Localizer antenlerinden yayınlanır. İlk önce bir I harfini takiben 3 harfli mors kodu şeklindedir. (Dalaman’da IDLM) Localizer antenlerinden ses yayını da yapılabilir. Talimat ve malumatlar pilota iletilebilir. Anten, merkez hattı uzantısı üzerine, pist sonundan itibaren 300 m ileriye yerleştirilir. Verici, anten çevresine konumlandırılan shelter’ın içerisine monte edilir. Glide Path (Slope): Havaya gönderilen elektronik sinyaller vasıtasıyla uçakların piste uygun süzülme açısında yaklaşmasını ve inişini sağlar. (Düşey Kılavuzluk) 328-336 MHz frekans aralığında çalışır ve iniş düzlemini üretir. Glide Path antenleri Localizer’larda olduğu gibi altlı ve üstlü olmak üzere iki yayın paterni oluşturur. Glide Path düzleminin aşağısında 150 Hz, yukarısında da 90 Hz modülasyon sinyali güçlüdür. Glide path düzleminde, her iki sinyal de aynı genliğe sahiptir. Bu iki paternin birbirlerini kestikleri yerlerde bir course daha meydana gelir. Her Glide Path vericisi beraber çalıştığı Localizer frekansları ile eşleştirilmiştir. Pilot Localizer’a bağlandığında Glide Path de otomatik olarak devreye girer. İnmekte olan uçağın yaklaşma düzlemini gösteren hüzme, rehber düzlemin dikey course’u ile yatay glide path düzleminin kesişmesi ile şekillendirilir. Glade Path anteni pist merkez hattından ortalama 120 m mesafeye yerleştirilir. Verici anten, çevresinde kurulu bulunan shelter içerisine yerleştirilir. Markerler: Markerler, pist merkez hattı boyunca tesis edilir. ILS yaklaşması yapan uçaklara, yaklaşma yolu üzerinde işaret verir. Pilotun pist başına ne kadar mesafede olduğunu bildirir. ILS sisteminde genellikle 2 (dış ve orta), özel durumlarda ise 3 marker istasyonu bulunur. Bu vericiler, aynı taşıyıcı frekansta (75 Mhz) yukarıya doğru dikey sinyal yayınlar. Sürekli olarak değişen morse kodunda anahtarlanmış sinyaller üretir. Farklı modülasyon frekansları ile biçimlendirilir. Dış marker taşıyıcı frekansı, 400 Hz ile; Orta marker taşıyıcı frekansı 1.300 Hz ile; iç marker taşıyıcı frekansı 3.000 Hz ile modüle edilmiştir. Her bir marker hüzmesi, bir ortak anten hüzmesi üzerinden dikey olarak yukarıya doğru 75 MHz taşıyıcı frekansı üzerinden alınır. Coğrafi koşullar veya diğer sebeplerle marker tesis edilemezse; Glide Path cihazı ile birlikte pist başına mesafe konusunda bilgi sağlamak üzere DME cihazı kurulabilir. ILS sisteminin uygun yaklaşma ve pist ışıklandırma cihazları ile desteklenmesi esastır. Inner Marker (İç Marker-IM) Pist başından itibaren 75-450 m arasına, optimum 400 m’ye tesis edilir. Middle Marker (Orta Marker-MM) Pist başından itibaren 900-1.200 m arasına, optimum 1.050 m’ye tesis edilir. İnişte olan uçağın pilotuna, önemli bir karar noktası olan bu mesafede bulunduğunu ikaz eder. Outer Marker (Dış Marker-OM) Pist başından itibaren 6.500-11.100 m arasında optimum 7.500 m mesafeye tesis edilir. Uçağın pilotuna, iniş hazırlıklarının başlaması için karar noktasında olduğunu ikaz eder. ILS yaklaşma kategorileri: ILS ile yapılan inişlerde minima diğer Seyrüsefer Yardımcı cihazlarına (VOR, DME, NDB) nazaran daha düşüktür. (daha iyi) CAT I ILS sistemi ile yere nazaran 60 metre CAT II ILS sistemi ile yere nazaran 30 metre iniş minimasına CAT III ILS sistemi ile minimasız bir inişe ulaşılabilmektedir. Karar yüksekliği (DH/Decision Height) ve pist görüş mesafesi, (RVR/Runway Visual Range) açısından 3 tip ILS yaklaşması vardır: CAT I: DH>60m (200ft) Visibility>800m veya RVR>550m CAT II: 60m (200ft)>DH>30m (100ft) RVR>350m CAT III: a: DH<30m (100ft) RVR>(200m) b: DH<15m (50ft) 200m>RVR>50m c: DH minimum yok RVR minimum yok MLS ILS sisteminin geliştirilmişidir.Hassas ve kritik saha ihtiyacı çok küçüktür. Pist etrafında oluşan yapılaşmaların sebep olacağı yansımalardan daha az etkilenir. Bu sistem üzerindeki çalışmalar sürmektedir.Gerek mevcut uçaklar üzerinde yeni düzenlemeler getirmesi ve gerekse sistemin pahalı oluşu nedeniyle yaygınlaşamamıştır. 1 Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay 9 Aralık 2013 Paylaş 9 Aralık 2013 RVR (runway visual range), pist orta hattındaki bir uçağın pilotunun pist yüzey işaretlerini ve ışıklarını görebildiği maksimum mesafe. TORA (take-off run available), kalkıştaki bir hava aracının kalkış süratine erişip yerden kesilebilmesi (ground run) için gerekli olan mesafedir. TODA (take-off distance available), TORA ile kalkış istikametindeki ilk önemli maniaya (örneğin ağaçlar) kadar olan mesafenin (clearway) toplamıdır. Clearway deniz veya kara üzerinde olabilir. TODA, TORA'nın 1,5 katından fazla olamaz. CLEARWAY : Pist sonunda bulunan temiz engelsiz asfalt alan.Pistin ortasından sağa ve sola 75 m genişliğinde ve uzunluğu TORA nın %50 sini geçemez. ASDA (accelerate-stop distance available): TORA ile duruş bölgesi (stopway) toplamıdır.Duruş bölgesi, pist sonunda kalkış esnasında herhangi bir nedenle kalkışı iptal eden (abandoned take-off) uçakların pistten çıkması durumu için hazırlanmış yüzeydir.Stopway bulunmayan pistlerde TORA ASDA'ya eşittir. STOPWAY:Pist sonlarında bulunan pistin sürtünme kat sayısından daha fazla sürtünmeye sahip olan bölümdür.Rejected take-off ve piste indikten sonra uçağın duramamasına karşılık eklenmiş olan bölümdür. Threshold : Uçağın inişine izin verilen alandır.Bu alandan sonrasına iniş planlanır. Toucdown zone :Uçağın lastiklerinin pist yüzeyine dokunduğu noktadır. Fixed Distance marks : Pistin sonuna kalan mesafeyi gösterir. (detaylı bilgi eklenecektir.) Center line : Pist orta hat çizgisidir. 1 Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay 10 Aralık 2013 Paylaş 10 Aralık 2013 (düzenlendi) Meydan rutin hava raporu veya METAR (Meteorological Terminal Air Report), aeronatik amaçlar için belirlenen rutin ve güncel hava raporu. Genellikle her saat başı yayınlanır ve TAF'tan farklı olarak hava tahminini değil aktüel durumu özetler. METAR kod ismi, ayrı ayrı hazırlanan her raporun başlangıcında bulunur ve bunu takiben gözlemi yapan istasyonun indikatörü ve gözlem zamanı belirtilir. Meydan hava tahmini veya TAF (Terminal Aerodrome Forecast), orta ve uzun süreli bir hava tahmini. Hava meydanlarında yapılan gözlemlere dayanarak ilgili meteoroloji otoritesi tarafından tayin edilen meteoroloji ofislerince hazırlanır ve kısa mesaj formatında yayınlanır. TAF, belirli bir süre esnasında bir havaalanında beklenen meteorolojik şartların uluslararası kısaltmalar kullanılarak yazılan kısa ve öz ifadesidir. Genellikle 9-24 saatlik periyodları kapsar ancak 30 saatlik TAF yayınlayan meydanlar da vardır. Raporun kapsadığı periyod çoğunlukla, yayımlanma zamanından en az 8 saat sonra başlar. 9 saati kapsayan TAF'lar genellikle her 3 saatte bir, 12 saat ve daha uzun süreliler ise her 6 saatte bir güncellenerek yeniden yayımlanır. Bunun yanı sıra gün boyunca gerekli görüldüğünde raporlarda değişiklikler yapılabilir. Okunuşu : METAR: LTAI 092320Z 33007KT CAVOK 04/M05 Q1023 NOSIGLTAI (antalya havalimanının ICAO kısaltma kodu ) 09 (gün) 23:20 (saat) Z (ingiltere zamanına göre türkiye için +2 ) 330 dereceden 07 kt rüzgar Cavok 04(derece) M (eksi anlamında - ) 05 dev point (yani kırağı oluşum ısısı Tam türkçe karşılığı yok ) Q (QNH 1023 ) NOSIG long-TAF: LTAI 091640Z 0918/1018 34012KT CAVOK BECMG 1006/1009 SCT030 BECMG 1009/1012 BKN030 TEMPO 1014/1017 -RASN SCT020 BKN025 BECMG 1016/1018 34022G32KT SCT030 LTAI (meydan kodu ) ayın 09 u saat 16:40 İngiltere saatinde yayınlanmış Geçerlilik süresi 09 u 18:00 ile 10 u 18:00 saatleri arasında geçerli.340 dereceden 12 kt rüzgar CAVOK BECMG ayın 10 u saat 6 ile 10 u saat 9 arasında SCT 030 BECMG 10 u saat 9 ile 10 u saat 12 arasında BKN 030 Tempo 10 u saat 14 ile 10 u saat 17 arasında Light ( - işareti ) RAin (yağmur)SN (snow) [antalyada çok görülmeyen bir olay denk geldi örneğe :)] SCT020 BKN 025 BECMG 10.16/10.18 arasında 340 tan 22kt rüzgar zaman zaman hızı 32kt olacak (Gust Hamleli esen rüzgar zaman zaman hızı artıp azalacak ) SCT030 -RASN - işareti kuvvetini belirtir. - işareti light kuvvetsiz anlamına gelir işaret koyulmazsa orta seviyedir ingilizce karşılığı Modarate . + işareti koyulursa kuvvetli anlamına gelir ingilizce karşılığı Severe dir TSRA : Tunderstorm Rain anlamına gelir. NOSIG No significant change expected Önemli bir değişiklik beklenmiyor TEMPO : Belirtilen süre içerisinde gerçekleşen ve ya o süre boyunca devam edecek olay. BCMG : Becoming : yeni bir hava olayının geleceğini belirtiyor. CAVOK havacılık meteorolojisinde, bulut tavanı ve görüşün çok iyi olmamakla birlikte memnun edici düzeyde olduğunu belirten bir terim. İngilizce "ceiling and visibility okay" kavramının kısaltmasıdır. Aşağıdaki şartların "hepsi birden" sağlandığında hava tahmin ve raporlarındaki görüş, RVR, hava durumu ve bulut bölümleri CAVOK terimi ile değiştirilir: a. Hakim görüş 10 km veya daha fazla b. Rapor edilmiş bir minimum görüş yok c. 5000 ft altında veya Asgarî Sektör İrtifâsı(MSA) altında -hangisi daha yüksekse- hiç bulut yok d. Hiç TCU (kule yapan kümülüs) veya CB (kümülonimbüs) bulutu yok e. Meydanda veya civarında önemli (SIG) bir hava fenomeni yok BULUT Miktarı : Gökyüzü gözlemci tarafından 8 parçaya bölünür.Bu parçalara bakılarak gökyüzündeki bulutların ne kadarı kapladığı ölçülür.Bu artık elektronik sistemlerle yapılıyor. SKC sky is clear : bulutsuz hava 0/8 FEW few : az bulutlu 1/8 ve ya 2/8 SCT scattered : yer yer bulutlu 3/8 ve ya 4/8 BKN broken : Parçalı bulutlu 5/8 ve ya 7/8 OVC overcast : tamamı kapalı 8/8 OBSC obscured : Bulutlar kalın sis tabakası ya da yoğun kar yağışı ya da kum fırtınasından dolayı görülemiyor 9/8 10 Aralık 2013 tarihinde Gökhan Tongay tarafından düzenlendi 1 Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay 10 Aralık 2013 Paylaş 10 Aralık 2013 Yarın bulabilirsem ARC Yol önleme Arkadan ve önden yol takibi VDP hesaplamaları gibi işe yarayacak bilgileri vereceğim. 1 Yorum bağlantısı
Mert Yeldan 10 Aralık 2013 Paylaş 10 Aralık 2013 İnişlerde bir yerde hata yapıyorum ama çözemedim. Video aldım, youtube yükleyemiyorum, yüklensin koyayım 1 Yorum bağlantısı
Güvenç Terzierol 10 Aralık 2013 Paylaş 10 Aralık 2013 Sallantıları daha gerçekçi hissetmek isteyenler için http://www.amazon.com/Buttkicker-BK-GR2-ButtKicker-BK-GR-Gamer/dp/B000AOTLP6 Buttkicker şahane birşey bir kere bir stand'ta GT5 oynamıştım. daha önceden pratikliydim aynı araç aynı dreksiyon seti aynı pist ve buttkicker ile daha iyi bir tur zamanı yapmıştım bu kadar gerçekçi çalışan birşey bu fiyatlarda yok. Her devirde ki titreşim farkı, yolla ilgi şeyler falan tadından yenmiyordu 1 Yorum bağlantısı
Sani Gerşon 10 Aralık 2013 Paylaş 10 Aralık 2013 Gökhan bey, Verdiğiniz bilgiler çok güzel ama uçuşlara yardımcı olamaz. Uçağın üstünde nasıl kullanılacağını da bilmemiz gerekir 1 Yorum bağlantısı
Mert Yeldan 10 Aralık 2013 Paylaş 10 Aralık 2013 Son iki inişim çok muhteşem oldu, nerede hata yaptığımı buldum Hala ils ile inemiyorum, kurcalamıyorum da açıkcası. HDG açı dışında app yaklaşma bile yapmadan manuel inmek daha zevkli Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay 10 Aralık 2013 Paylaş 10 Aralık 2013 Gökhan bey, Verdiğiniz bilgiler çok güzel ama uçuşlara yardımcı olamaz. Uçağın üstünde nasıl kullanılacağını da bilmemiz gerekir link eklemiştim sanırım yanlışlıkla silinmiş. buradan gerekli çalışmaları yapabilirsiniz. Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay 11 Aralık 2013 Paylaş 11 Aralık 2013 (düzenlendi) Course vor dan çıkan sinyallerdir örn: antalya pisti için eğer 002 coursta yaklaşırsanız piste gidersiniz diyor. Öncelikle vor sinyal frekansını giriyoruz. 113.6 bu sinyali girdikten sonra coursu to konumuna getirip hangi radielde olduğumuzu buluyoruz.Bu örnek chartta eger siz 002 radielinde giderseniz pistin üzerinden geçersiniz.Radiel ve Course aynı şeydir.Heading uçağımızın burnunun baktığı yöndür.Siz yandan rüzgar alıyorsanız atıyorum uçağınızın başı (heading) 355 i gösteriyor olabilir ama siz radieli önlerseniz 002 yolunun üstünde gidersiniz. Vermiş olduğum sitede bu çalışmayı yapabilirsiniz. Birkaç örnek daha Mesela burada çorlu 05 pistine ils yaklaşmasını gösteriyor.öncelikle 114.8 Vor u bağlıyorsunuz. Sonrasında 110.5 ils frekansını bağlıyorsunuz. Vordan 225 başta (heading 225 olacak ) 12 mil gidiyorsunuz. 12 mil vor dan ölçülüyor. 12 milden sonra standart dönüşle 1 dk da 180 derecelik bir dönüş bu dönüşle ils coursu olan 045 i önleme yaparak dönüşü bitiriyorsunuz.İLS frekansı aktif ise 2 çubuk hareket etmeye başlar birisi locoliser diğeri glide slope . Glide slope sizin süzülmenizi ayarlarken locoliser sizin pistin sağında mı solunda mı olduğunuzu gösterir.Eğer siz 045 course yaparsanız pistin üstünden geçersiniz.Bu durumda eğer uçağınız sola kaymışsa ils göstergesinde locoliser çubuğunun sağa doğru gittiğini görürsünüz ya da tam tersi.Piste ne kadar yaklaşırsanız hata yaptığınızda tepkisi çok olur.Yani siz 12 milde 3 derece sola kaydığınızda gösterge çok az sağa giderken 2 mil kaldığında 3 derece hatanızda neredeyse gösterge yarıya kadar gelir.Bu yüzden mümkün olduğunca uzaktan düzelmiş bir şekilde yaklaşın ils tam anlamı ile + işareti olmadan önce kesinlikle Flaplarınız ve iniş takımlarınızın açılmış olması gerekli.Şimdi ils hattının üzerinde İCRL ve CRL yazısı var D dediği distance yani uzaklık İCRL ile CRL arasındakı uzaklık 2 mil yani pistin başındaki ils sistemi ile vor arasındaki uzaklık.Bu chart lido chartıdır ve size meydandaki pist öncesi ikaz sistemlerini gösteriyor Örn: Approach lights İls hattına yaklaştığınızda 3000 ft ve 7.7 milde tam olarak + işaretini yakalamış olacaksınız. Şöyle bir görüntü olacak. Buradaki 0 yerine 045 olursa bu görüntüyü yakalarsınız. Vermiş olduğum sitede bu uygulamayı yapabilirsiniz. birkaç tane daha chart ekliyeyim. Bu vor chartında öncelikle 3000 ft te vor üzerine gelip 225 heading te 2000 ft e alçalıyorsunuz.Burada size hız limiti vermiş max 185 kt Buradaki hesaplama şöyledir.Çorlu vor dan 7 mil açılacaksınız yanı sizin uçağınız 120 kt ta gittiğini düşünelim 0 rüzgar.120 kt da 1 dk da 2 mil gidersiniz. Yani 7 mili gitmek için 3.5 dk süreniz var.3000 ft ten 2000 ft e alçalacağız. yani 1000 ft vericez.Eğer 1000/3.5 yaparsanız. 285 gibi bir sonuç çıkıyor.Eğer siz 285 ft /dk da alçalma yaparsanız ve hızınız 120 kt ta tutarsanız 2000 ft e 7 milde ulaşırsınız ve dönüşünüze başlarsınız.Bu uçağınızın az yakıt harcamasını sağlar.İstanbuldan kalkan bir uçak 33 bin ft de gittiğini düşünelim genelde alçalmak için 33 x 3 + 10 gibi bir formül vardır. Yani bu da 99+10 dan 109 mil kala pilotlar alçalmak için izin isterler. 33000 den örn 7000 bine alçalıcağız uçağımız 180 kt da gitsin dk da 3 mil gideriz 33bin - 7000 bin 26bin ft vericez. 109 / 3 = 36,3 Yani biz eğer 109 milde 180 le gidersek 36.3 dk sonra bu yolu bitirip antalyaya geleceğiz demek. 26bini 36.3 e bölersek 716 gibi bir sonuç çıkıyor.Bu değerde yolcu konforu için ideal değerdir.Ve yakıt harcamasını azaltır.Uçağımızı 700 ft ile alçalmaya başlarsak 109 mil sonra 7 bin ft e alçalmış olacağız demek. Vor yaklaşmasında 3000 binden 7 milde 2000 ft e alçaldık dönüşümüzü tamamladık şimdi charttan yolu ve yüksekliği takip etmemiz gerek. Course olarak to modunda 045 i ayarladıktan sonra 6.5 milde 2000 ft 5 milde1510 4 milde 1190 ft te olmamız gerek.Eğer bu verilen değerlerde yakın geçiyorsak ideal alçalma hattındayız demektir. 11 Aralık 2013 tarihinde Gökhan Tongay tarafından düzenlendi 1 Yorum bağlantısı
Recommended Posts