İçeriğe Yönlendir

Aramızda Pilot, Havacı, Sanal Pilot Varmı ?


Ugurcan Yogun

Recommended Posts

Evren Erakçora

Ben pilotum aklınıza takılan öğrenmek istediğiniz bir şey olursa sorabilirsiniz. 

ILS ile inişi kısaca açıklar mısınız?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

ILS ile inişi kısaca açıklar mısınız?

ILS, aletli iniş sistemidir.

Radyo frekansları ile (her pistin frekansı ayrıdır) uçağın yol bilgisayarına girdikten sonra belirlenen piste yaklaşıldığında kısa bir alarm duyarsınız. BElirli irtifaya eriştiğinizde otomatik pilot elinizden kontrolü alarak (size sadece hızı bırakarak) belirlenen irtifalarda sizi alçaltmaya başlar. Öyle ki, hızı doğru ayarlarsanız, teker yere değene kadar lövyeye / joystick'e dokunmanıza gerek kalmaz.

ILS sistemleri ile pilotsuz inişler de denenmiştir. Başarılı olanları da mevcuttur. Ancak yine de insan kontrolünü bırakmak için çok yol alınması gerekmektedir.

Nasıl pilot oluruz? Para mı lazım? :)

Para tabii ki lazım ancak bir çok fiziki özelliği de tutturman lazım.

Ticari pilot ta olabilirsin ancak önce küçük uçak bröveni alman, bir çoooook uçuş saatini doldurman ve sonrasında THY'nin ücretsiz kurslarına katılıp bitirebilmen lazım. Ücretsiz dediysem, yanlış anlaşılmasın. Kursu tamamlayıp THY'de pilot olabilirsen, 15 sene boyunca işini bırakamazsın. Tabi 20bin$ gibi peak derecede aylık maaşı da düşünmen gerekir :)

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Adam İzmirden kalktı, Atatürk havaalanına inecek , hava güzel. ILS ile mi iner , yoksa göstergelere baka baka mı iner? :) 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Adam İzmirden kalktı, Atatürk havaalanına inecek , hava güzel. ILS ile mi iner , yoksa göstergelere baka baka mı iner? :)

Ils çalıştığı surece ils le inmek gerekir. Tum insan hatasini ortadan kaldirir. Vls yani gorerek inis her zaman risktir.
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Bir de vor ile iniş var benim bildiğim, göstergeler baka baka iniyorlar. Jiloskop mudur nedir onlarla :)

Yorum bağlantısı
Haşmet Güngör

Sanal havacılık konusun da,  (en büyük hobimdir.) epey tecrübeliyim. Yardımcı olabilirim.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mert Yeldan

Ben çok merak ediyorum ama, evi işi gücü unuturum diye bulaşmıyorum :p

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Bir de vor ile iniş var benim bildiğim, göstergeler baka baka iniyorlar. Jiloskop mudur nedir onlarla :)

VOR, bir yaklaşma biçimidir. Belirli yollar takip edilerek VOR yaklaşma uygulanır.

 

Yaklaşma ve kalkış yolları için:

 

http://www.fly-sea.com/charts/LTBA.pdf

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Gerçek simulatörle yaptığım bir uçuş.

 

http://www.dailymotion.com/video/xmrg44_hasmet-gungor-iftc_news

 

Haşmet bey,

TurkishVirtual'da var mısınız? Nerede uçuyorsunuz?

Uçtuğunuz simulatörü biliyorum, bir kaç kullanmak için fırsat ta doğdu ama arkadaşım hiç memnun kalmadı beni de vazgeçirdi. Ne düşünüyorsunuz o simulatör hakkında?

 

Bu arada ne kadar anten varsa hepsini almışsınız :) Sanıyorum pas geçmek daha doğru bir tercih olacaktı :)

Yorum bağlantısı
Haşmet Güngör

Sani bey, Ben Ivao 'da  Thyva da uçuyorum. kurucularındanım

http://forum.thyva.com/

 

İftc deki simulatör,  Pilotların yetiştirildiği simulatördür.  Her sanal pilotun orada uçma hayali vardır. Uçağın birebir aynısıdır. Tüm tepkileri verir. saati 300 Eurodur. herkes de gidemez. keşke fırsatı  değerlendirseymişsiniz.Ataköy  Galerya da bulunan flight simulator ile oluşturulan sim le karıştırmayın.

 

Aslında o hava şartların da değil inmek, uçulmaz bile ama tv programı olduğu için mizansen gerekiyordu .(seyreden sıkılmasın aksiyon olsun diye)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Arkadasim Galeria dan bahsediyordu. Ben o sandim. Itfc ayri bir klasman :) ucus prosedurlerini basitce anlatirsaniz aslinda aramizdan bir cok hevesli ama bilgisiz arkadaşlar mutlaka kalkisi ve inisi deneyeceklerdir :good1:

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay

Ils çalıştığı surece ils le inmek gerekir. Tum insan hatasini ortadan kaldirir. Vls yani gorerek inis her zaman risktir.

 

 

Havanın iyi olması ve ils çalıştığı sürece ils yapılacağı anlamına gelmez. Pilot hangi yaklaşmayı yapmak isterse onu yapar.Gecen gün istanbuldan antalya ya dönerken arkadaşıma denk geldim ve kokpitte uçtum .Antalyaya inişte kaptan görerek yaklaşma yapmak istedi (visual approach) hava kontrolde trafik olmadığı için onay verdi.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

ILS olmayan havaalanı var mı ülkemizde? Kötü hava şartlarından ILS olmadan iniş yapılabillir mi?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay

Nasıl pilot oluruz? Para mı lazım? :)

Bir kaç yolu vardır.

En kolay ve masrafı az olanı Bir büyük içip a380 e tecrübeli kaptan olmaktır. :)

Diğer en kolay yol ise ders çalışıp Eskisehir Anadolu üniversitesindeki pilotaj bölümünü kazanmaktır.Bitirirseniz hem 4 yıllık üniversite mezunu olursunuz hem de pilot.

Yeni açılan THK Üniversitesi de bir başka çözüm yolu. Burasıda Eskişehir gibi aynı özelliklere sahip tek farkı paralı olması.

Ya da Özel kurslara gitmeniz.Buradaki eğitim 4 yıllık eğitimin temellerini atar.Bunun üstüne antreman yaparak çalışarak kendiniz eklemek zorundasınız. Bu süre yaklaşık 15 20 ay arasında değişir.(hava koşulları uçak sayısı resmi tatiller Kontrol hocalarının gelmemesi etkendir. ) Yaklaşık 50 Bin ila 100 Bin eurolara kadar fiyatları vardır.

 

ILS ile inişi kısaca açıklar mısınız?

 

ILS sisteminin mantığı şudur: Pistin sağından ve solundan 2 adet sinyal gönderilir.Bu sinyaller uçaktaki sistem tarafından algılanır ve görsellere dönüştürülür.Sistemde bu sinyallerin kesiştiği yerde uçağın uçurulması istenir.Böylelikle sinyalin uçağı pistin üstündeki iniş noktasına kadar engellerden uzak ve konforlu bir şekilde iniş yapmasını sağlar.Uçakta ve Havalimanında Bu sistemlerin kurulu olması lazım Yoksa çalışmaz. 

ILS, aletli iniş sistemidir.

Radyo frekansları ile (her pistin frekansı ayrıdır) uçağın yol bilgisayarına girdikten sonra belirlenen piste yaklaşıldığında kısa bir alarm duyarsınız. BElirli irtifaya eriştiğinizde otomatik pilot elinizden kontrolü alarak (size sadece hızı bırakarak) belirlenen irtifalarda sizi alçaltmaya başlar. Öyle ki, hızı doğru ayarlarsanız, teker yere değene kadar lövyeye / joystick'e dokunmanıza gerek kalmaz.

ILS sistemleri ile pilotsuz inişler de denenmiştir. Başarılı olanları da mevcuttur. Ancak yine de insan kontrolünü bırakmak için çok yol alınması gerekmektedir.

Para tabii ki lazım ancak bir çok fiziki özelliği de tutturman lazım.

Ticari pilot ta olabilirsin ancak önce küçük uçak bröveni alman, bir çoooook uçuş saatini doldurman ve sonrasında THY'nin ücretsiz kurslarına katılıp bitirebilmen lazım. Ücretsiz dediysem, yanlış anlaşılmasın. Kursu tamamlayıp THY'de pilot olabilirsen, 15 sene boyunca işini bırakamazsın. Tabi 20bin$ gibi peak derecede aylık maaşı da düşünmen gerekir :)

ILS sistemi uçağı indirmez.İnmesine yardımcı olur. İls sistemine tam anlamıyla uyum sağladıktan sonra approach düğmesine basarsanız uçak kendisi frekansı takip eder.Ama Autoland sistemi yoksa uçak yere göre alçalma hızını sabit tuttuğundan yere çok sert çarpabilir.Bu çarpmanın sonucunda amortisörler ve uçağın kendisi yapısal hasara uğrayabilir. Autoland olursa Uçak yerden aldığı yansıma sinyalleri (bir nevi sonar ) ile  ne kadar yukarıda olduğunu anlar ve ona göre burun yukarı yaparak uçağın yere alçalma hızını yavaşlatır.Bu sistem genelde çoğu uçakta yoktur.Ve genelde ILS CAT 3c sistemlerinde kullanılır.(0 yatayda 0 dikeyde görüşün olduğu zamanlar)  

 

http://www.youtube.com/watch?v=gTajYd3qugY Bu videoda 100 ft de görüş sağlanıyor yaklaşık 30 m görüş var

 

Ayrıca 20bin $ gibi paralar almıyorlar :) o sadece thy de kıdemin olacak + thy deki 16 maaş sistemindeki çifte maaşa denk geliceksin ancak ozaman :)

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

Havanın iyi olması ve ils çalıştığı sürece ils yapılacağı anlamına gelmez. Pilot hangi yaklaşmayı yapmak isterse onu yapar.Gecen gün istanbuldan antalya ya dönerken arkadaşıma denk geldim ve kokpitte uçtum .Antalyaya inişte kaptan görerek yaklaşma yapmak istedi (visual approach) hava kontrolde trafik olmadığı için onay verdi.

 

Bir pilot değilim. Antalya görerek inilebilecek en iyi pistlerden biri zaten. Dağ yok, engebe yok. İstanbul ile aynı neredeyse. Ancak insan kontrolüne bırakmak "bence" doğru değil.

 

ILS olmayan havaalanı var mı ülkemizde? Kötü hava şartlarından ILS olmadan iniş yapılabillir mi?

 

Var ve tabii ki yapılabilir. Paylaştığım chart görerek inişlerde de kullanılıyor. Ancak pilot isterse pas geçip (maksimum 3 kere) sonrasında belirlenen başka bir havalimanına yönelmek zorunda.

Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay

Bir de vor ile iniş var benim bildiğim, göstergeler baka baka iniyorlar. Jiloskop mudur nedir onlarla :)

Vor sistemi şöyle çalışır. Bir radyo vericisi düşünün kendi etrafına 360 derecelik sinyaller gönderir bizler bu her bir sinyale yol deriz.İnişlerde yazar intercept 142r diye bu o radyo vericisinden çıkan 142 nolu yolu izleyin engelleyin o yolun üstünde gidin anlamına gelir.O yolu takip ederseniz sizi ilgili yerlere götürür.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay
(düzenlendi)

Bir pilot değilim. Antalya görerek inilebilecek en iyi pistlerden biri zaten. Dağ yok, engebe yok. İstanbul ile aynı neredeyse. Ancak insan kontrolüne bırakmak "bence" doğru değil.

 

 

Var ve tabii ki yapılabilir. Paylaştığım chart görerek inişlerde de kullanılıyor. Ancak pilot isterse pas geçip (maksimum 3 kere) sonrasında belirlenen başka bir havalimanına yönelmek zorunda.

Bu maksimum 3 kere olayını bilmiyorum ama bir araştırmak lazım.Öğreneyim haber vericem.

 

Bu sadece antalya için değil yurt dışındaki ve içindeki her meydan için geçerli bir sistemdir.Pilotun yeteneğine kalmıştır.Zira her sistemin hatası vardır. İls sistemininde hataları var fark etmezseniz sizi alır götürür başka yerlere :) Zaten çoğu şirket ve pilotlar 1000 ft yaklasık 300 330m yükseklikte kendileri uçurma zorunluğu getirilmiştir. THY Amsterdam kazasından sonra daha çok uygulanmaya başlanmıştır.

tarihinde Gökhan Tongay tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay

Amsterdam kazasında ILS sapıtmış, öyle mi?

Hayır pilotlar her şeyi uçağa bıraktıkları için uçak arıza verip arızayı geç algıladılar.Amsterdam deniz seviyesinin altında olduğu için uçak deniz seviyesinin altına geçerken kendisini yerde olduğunu sandığından burun yukarı yapıyor.Bunun sonucunda gazı kendisi kapatıyor ve uçağın hızının giderek düşmesi uçağın havada tutunamaması olayını gündeme getiriyor ve uçak bir taş gibi düşmeye başlıyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Haşmet Güngör

Havacılık ve uçmak tamamen prosedür. Havacılık ta acaba yoktur. Kara yolunda olduğu gibi havada da yollar vardır usuller, vardır. kimse kafasına göre uçamaz.  

İLS,VOR  yaklaşma usulleridir . Her hava alanının iniş kalkış Chartları vardır. Her hava alanına yaklaşma ,iniş usulleri farklıdır. kısaca şöyle diyeyim. Vor hassas olmayan yaklaşmadır sizi havalanın yakınına kadar götürür pisti görüp inmek pilota kalır (usulleri var) İLS daha hassastır  pisti bulur ,alçalma açısını verir pilotun iş yükünü hafifletir. hata olasılığını azaltır.her hava alanın da yoktur.

 

Gerekli dokümanları, örnek uçuşları, isteyene iletirim, gerekirse pratik de yaparız. doğru uçmak için oldukça bilgi öğrenmek lazım. yoksa  FS  oyuna döner hiç zevk vermez. Tavsiyem  sanal havacılık oluşumlarından birine katılmanız. Çok elit bir camiadır herkes yardımcı olur. Thyva gelirseniz ben çok yardımcı olurum. On line  uçuş da çok zevklidir ATC vardır  hava koşulları o andaki zamana göre   gerçektir. Eğitimleri vardır.

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Gökhan Tongay

Havacılık ve uçmak tamamen prosedür. Havacılık ta acaba yoktur. Kara yolunda olduğu gibi havada da yollar vardır usuller, vardır. kimse kafasına göre uçamaz.  

İLS,VOR  yaklaşma usulleridir . Her hava alanının iniş kalkış Chartları vardır. Her hava alanına yaklaşma ,iniş usulleri farklıdır. kısaca şöyle diyeyim. Vor hassas olmayan yaklaşmadır sizi havalanın yakınına kadar götürür pisti görüp inmek pilota kalır (usulleri var) İLS daha hassastır  pisti bulur ,alçalma açısını verir pilotun iş yükünü hafifletir. hata olasılığını azaltır.her hava alanın da yoktur.

 

Gerekli dokümanları, örnek uçuşları, isteyene iletirim, gerekirse pratik de yaparız. doğru uçmak için oldukça bilgi öğrenmek lazım. yoksa  FS  oyuna döner hiç zevk vermez. Tavsiyem  sanal havacılık oluşumlarından birine katılmanız. Çok elit bir camiadır herkes yardımcı olur. Thyva gelirseniz ben çok yardımcı olurum. On line  uçuş da çok zevklidir ATC vardır  hava koşulları o andaki zamana göre   gerçektir. Eğitimleri vardır.

 

 

+ 1 Havacılık camiasının başlangıç adımları olarak görülebilir.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Microsoft FS de dikkatimi çeken airbus ın boing lere  göre  kullanımı daha rahat :) 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mert Yeldan

İlgil ile takip ediyorum bu konuyu :p 2. tv'yi aldığım gün adım atacam. Bilgisayar için çok spesifik donanımlar gerekir mi?

 

Yeni başlıyacak biri için, ne ekipman almam gerekir?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...