Abdurrahman Balaban 24 Ekim 2013 Paylaş 24 Ekim 2013 Turbo hakkında çoğumuzun bildiği şeyleri tekrarlamış olacağız ama sorun yaşayanın çözüme daha çabuk ulaşılması,yaşamayanın daha bilinçli davranması açısından fayda sağlayabilir diye düşündüm. Konuya gelirsek;Turbo denilen şey çok basit mekanik bir parça aslında,iki pervane bir mil ile egsoz gazı çıktıkça dönerde döner, 3 Nolu bölgedeki pervaneyi egsoz döndürür ,2 nolu bölgedeki pervane buna bağlı olarak havayı emer.Ne kadar çok egsoz o kadar çok devirli dönen pervane ve o kadar çok emilen hava demektir..Bu basit mekanik parçayı akıl edeni tebrik etmek lazım yeri gelmişken.Şimdi resmi ekleyelim ve lafı uzatmadan konuyu özetleyelim 1 nolu bölge: Bana göre en hayati bölgedir turbo mili buradadır, bu mil ne kadar aşınmamış olursa turbo o kadar dengeli dönüyordur ve verimlidir.Bu durum tamamen motor yağının doğru ve özelliğini yitirmemiş olmasına bağlıdır.Bu sebeple yağ değişimi sadece motor ve parçalarını korumaz, turboyu da korur. 2 nolu bölge:Hava emişinin yapıldığı bölgedir ki her zaman içerisinden temiz ve tozsuz hava geçmelidir.150-250.000 devir yapabilen pervaneye çarpan yabancı cisim(kum,toprak vs) kanatçığı yamultabilir hatta kanatla hazne arasına sıkışıp dağılmasına neden olabilir.Öncelikle temiz filtre sonrasında emiş hattındaki kelepçe ve boruların sızdırmadığından emin olacağız ki içeriye bişeyler çekmesin turbo.. 3 nolu bölge: Burası bana göre en az riskli bölge tabi motor yanma odasından kayalaşmış bir kurum parçası yada başka bişey çıkıp pervaneye çarpmazsa. Eksik yada yanlışımız varsa ustalarımız düzeltsin lütfen. 24 Yorum bağlantısı
Misafir 24 Ekim 2013 Paylaş 24 Ekim 2013 Bugün mükemmel bilgiler paylaştınız. Gerçekten çok bilgilendirici. Yorum bağlantısı
Erdem Bozkurt 24 Ekim 2013 Paylaş 24 Ekim 2013 guzel konu...turbonun ömrü ıcın aracı kullandıktan sonra stop etmeden 1-2 dk rolantıde calıstırmak gerekır derler...genelde yapmaya calsırım.. Yorum bağlantısı
Abdullah Hacıefendioğlu 24 Ekim 2013 Paylaş 24 Ekim 2013 (düzenlendi) Sen yakında triger de değiştirirsin abi baya elin yatkın bu işlere herhalde 24 Ekim 2013 tarihinde Abdullah Hacıefendioğlu tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban 24 Ekim 2013 Yazar Paylaş 24 Ekim 2013 guzel konu...turbonun ömrü ıcın aracı kullandıktan sonra stop etmeden 1-2 dk rolantıde calıstırmak gerekır derler...genelde yapmaya calsırım.. Bence 1-2 dakika fazla 10 sn bile sürmez turbonun rölanti devrine düşmesi..Kritik nokta şu turbo yüksek devirlerde dönerken aracı stop edip yağlamayı kesmemek..Buna dikkat edildiği sürece sorun yoktur ,zaten araç stop etmeden rölanti devrinde olur hep 2 Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban 24 Ekim 2013 Yazar Paylaş 24 Ekim 2013 Abi birdw maf ve map sensör temizliği nasıl yapılır avantajları nedir diye konu hazırlasan ? Mert onlar en kolayı valla.her hava filtresi değişiminde map ve mafı temizlerim,bidahaki sefere resimleriz artık Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban 24 Ekim 2013 Yazar Paylaş 24 Ekim 2013 Maf kolayda, mapın yeri zor geldi. Üzerlerinde ciddi bir şekilde pislik olsa vancak ids de sorun olmasa hissedilir bir düşüklük olur mu ? C max ta map çok kolay yerde senin araçta nerede bilmiyorum,zor yerde olsaydı her filtre değişiminde temizlemezdim sanırım Yorum bağlantısı
Ali Ozan Yurtsever 24 Ekim 2013 Paylaş 24 Ekim 2013 Özellikle uzun kullanımlarda 20 sn ve üstü beklerim stop etmeden. yağ değişimi de önemliymiş demek ki bunu bilmiyordum ama zaten km ve yıl dolmadan değiştiriyorum yağı. 7,500 km de bir de hava filtresi değiştiririm. Turboma zeval gelmez artıkın inşallah daha ne yapayım onun için buna rağmen sıkıntı çıkarırsa gözüne dizine dursun :D 3 Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu 24 Ekim 2013 Paylaş 24 Ekim 2013 10.000 km de bir yağ, 5000 de bir hava filtresi değişirim, dizel araçta ve ülkemiz şartlarında elzemdir Yağ tam sentetik olmalıdır ayrıca. 1 Yorum bağlantısı
Nihat Palolu 24 Ekim 2013 Paylaş 24 Ekim 2013 Şema üzerinde tam açıklama olsaydı çok iyi olurdu. Temiz hava giriş çıkış, kirli hava giriş çıkış şeklinde. Merak edenler çok daha iyi anlardı. Yorum bağlantısı
Misafir 24 Ekim 2013 Paylaş 24 Ekim 2013 Stop etmeden önce 20-30 saniye kadar turboya "teşekkür etmemizin" yanında motor soğukken de turbo iyi yağlanamayacağından, motor ısınana kadar mümkün olduğunca turboyu az devreye sokacak şekilde (düşük devirde) kullanmalıyız. Motoru ilk çalıştırma ve stop etme kurallarıyla beyaber araç bakımı aksatılmazsa turbo ömürlüktür. Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban 24 Ekim 2013 Yazar Paylaş 24 Ekim 2013 Şema üzerinde tam açıklama olsaydı çok iyi olurdu. Temiz hava giriş çıkış, kirli hava giriş çıkış şeklinde. Merak edenler çok daha iyi anlardı. Şöyle birşey ekledim çalışma ve basınç hattıyla ilgili ,yeterli olurmu bilmem 1 Yorum bağlantısı
Misafir 24 Ekim 2013 Paylaş 24 Ekim 2013 Bilgi kutumuza gün doğdu bugün....ellerine sağlık abi. Yorum bağlantısı
Hasan Basri Bayraktar 24 Ekim 2013 Paylaş 24 Ekim 2013 7500 km hava filitresi değişimi için çok geç...3500 -4000 km de hava 7500 km de de yağı değişirim...turbom 2000 lira...iyi bakmalıyım ona... 1 Yorum bağlantısı
Nihat Palolu 24 Ekim 2013 Paylaş 24 Ekim 2013 Şöyle birşey ekledim çalışma ve basınç hattıyla ilgili ,yeterli olurmu bilmem Böyle daha güzel oldu. Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban 24 Ekim 2013 Yazar Paylaş 24 Ekim 2013 7500 km hava filitresi değişimi için çok geç...3500 -4000 km de hava 7500 km de de yağı değişirim...turbom 2000 lira...iyi bakmalıyım ona... Katılıyorum.Şantiyede olduğum için 5000 km de değiştiriyorum filtreyi.. bazen filtre kuş yuvasına dönmeye başlamış oluyor söktüğümde..yani tozlu ortamlarda 3-4 binde bile değişebilir Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu 24 Ekim 2013 Paylaş 24 Ekim 2013 Kia araçların söför kapısının alt tarafına kocaman bir etiket yapıştırır ve derki çalıştırıp hareket etmeden önce en az 1 dakika kullanım sonrası stop etmeden önceden de en az 1 dakika rölantide bekleyiniz der. Kia mı http://www.kia.com.tr/index.php/pro-ceed-gt#.Umkc5vnIZ88 Yorum bağlantısı
Ahmet Ekici 24 Ekim 2013 Paylaş 24 Ekim 2013 Peki bu turbo'nun devreye girme devir aralığı varmıdır? Tüm araçlarda aynımıdır? (binek veya hafif ticari) Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban 24 Ekim 2013 Yazar Paylaş 24 Ekim 2013 Kia araçların söför kapısının alt tarafına kocaman bir etiket yapıştırır ve derki çalıştırıp hareket etmeden önce en az 1 dakika kullanım sonrası stop etmeden önceden de en az 1 dakika rölantide bekleyiniz der. Kia kendini sağlama almak istemiş olabilir,rölanti devrindeki bir motorum turbosunun başına buyruk 1 dakika ya yakın yüksek devir çevirmesi fizik kurallarına aykırı bikere..Bu durum belki elektrik destekli bir turbo şarjda geçerli olabilir. 1 Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban 24 Ekim 2013 Yazar Paylaş 24 Ekim 2013 Peki bu turbo'nun devreye girme devir aralığı varmıdır? Tüm araçlarda aynımıdır? (binek veya hafif ticari) Kastedilen maximum torku aldığımız devir ise ancak aracın teknik verilerinden yada dyno ölçümünden anlaşılır..Mesela 1.6 tdci 1750 d/d da 240 nm tork veriyor ve aracın en canlı olmaya başladığı devirdir.Halk arasında buna turbo devreye girdi deniyor sanıyorum..eklediğim resimde ve ilk mesajda çalışma şekline kısaca değinmiştim ayrıca Abi bence bir sıkıntı olmaz. Zaten rölantide beklememiz turbonun en düşük devire kadar yağsız kalmasını engellemek amaçlı değil mi ? Ne güzel işte rölantide bekleterek milin yağsız kalmasını sağlatıyor adamlar... Tam ne demek istedin anlayamadım ama şöyle söyleyim motor stop edilene kadar turboya yağ pompalanır.Yüksek devirde stop edilirse turbo mili orada kalan azıcık yağla yağlanmaya çalışır ,aşırı yüksek sıcaklıkta o yağ hemen yanar ve mil aşınmaya başlar. Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban 24 Ekim 2013 Yazar Paylaş 24 Ekim 2013 Abi ilk mesajımda yazmak istediğim şu idi. Kia diyor ki aracı kullandınız evinizin önüne park ettiniz hemen motoru kapatmayın diyor. Rölantide iken en az 1 dakika bekletin diyor ya da araca bindiniz motor çalıştı. Harekete geçmeden en azından 1 dakika bekleyiniz diyor rölanti devrinde. İlk harekette 1 dk kısmına katılıyorum yağlama tam olmadan hareket etmemeli, çok bekleyip boş yere yakıt tüketmemeli ,araç yolda ısınır yağ soğuk olduğu için akışkanlığı zayıftır fazla devir çevirip aşınmalara sebebiyet vermemeli motor ısınana kadar ,stop ederken 1 dk beklemek gereksiz diyorum sadece 10-15 sn fazlasıyla yeter. Yorum bağlantısı
Mahmut Sayar 24 Ekim 2013 Paylaş 24 Ekim 2013 Uzun yolda gördüğüm özellikle benzinliklerde araçlar pompaya yanaştığı anda stop edip depo kapağını açıyor, bu da turbolu araçlar için uzun vadede sıkıntılı bir durum. Eski aracımda 15 bin bakımı olmadan 10binde hava filtresini değiştirmek için servise gittiğimde servis çalışanı hiç gerek yok deyip göndermeye getirmişti. Şimdi kısmet olursa her 7500 de bir değiştirmeyi düşünüyorum. Yorum bağlantısı
Hasan Basri Bayraktar 24 Ekim 2013 Paylaş 24 Ekim 2013 (düzenlendi) 60 küsur binliralik arabalarinizin hava filitresi bakimini servis elemanlarinin insaf ve zaman araligina birakmayin... 24 Ekim 2013 tarihinde Hasan Basri Bayraktar tarafından düzenlendi 1 Yorum bağlantısı
Berhan Güler 24 Ekim 2013 Paylaş 24 Ekim 2013 Benim aracimda 125000 de turbonun eksoz tarafindaki pervane 135 km hiz ile giderken parcalandi servivin 3500 tl istedigi parayi 1000 tlye kendim hallettim Yorum bağlantısı
Recommended Posts