Misafir 2 Eylül 2013 Paylaş 2 Eylül 2013 2.el bir araba almaya karar verdiniz. Peki, ikinci el araç alırken nelere dikkat etmeniz gerektiğini biliyor musunuz? ALACAĞINIZ MODELE KARAR VERDİKTEN SONRAFiyat araştırması yapın.Gazete ilanlarını, galerileri, açık otomobil pazarlarını iyice araştırın.Malum sitelerde fiyatların piyasanın üzerinde olduğunu unutmayın.Ne kadar çok otomobile bakarsanız, alacağınız otomobilin fiyatı o kadar içinize siner ve en avantajlısını alabilirsiniz.Fiyatları karşılaştırıp daha sonra otomobili almaya niyetlenin. ARACA BAKMAYA GİTMEDEN ÖNCEAracın geçmişini öğrenin.Tramer kayıtlarını, Şase No ile inceleyin. Plaka ile kayıtları incelemek (aracın plakasının değişme ihtimali nedeniyle) yetersiz kalabiliyor.Sigorta acentalarından aracın geçmişin öğrenin. ARABAYA BAKMAYA GİDERKENArabaya bakmaya sabah gidin.Arabaya bakmaya sabah erken saatlerde gidin. Motor soğukken araçların hemen hemen tüm arızaları ortaya çıkmaktadır.2. el araba alırken tam anlamıyla inceleyebilmek, basit çizik ve darbeleri görmek için mutlaka gün ışığı gerekmektedir.Satıcıyla randevulaşmışsanız 15 dakika önce gidin, otomobil için yapılan hazırlığı görmüş olursunuz. Size yardımcı olacak bir arkadaşınızı yanınıza alın. ARABAYI GÖRDÜKTEN SONRASatıcıyı TanımaArabanın sahibini az da olsa tanımaya çalışın. Hangi semtte oturduğunu, işe hangi semte gittiğini, ne iş yaptığını, öğrenin; görüntüsüne, tavırlarına, konuşmasına dikkat edin. Bütün bunlar arabanın durumunu etkilemekte olduğundan iyi gözlem işe yarayacaktır.Yasal Yükümlülüklerİkinci el otomobil alırken yasal yükümlülükleri de unutmamak gerekmektedir. Bazı otomobiller, ülkemize kaçak olarak sokulmaktadır. Bu sebeple, Avrupa otomobil alırken gümrük kâğıdının veya ithal belgesinin mutlaka kontrol edilmesi gereklidir. Çünkü ruhsat sahte olabilir. Ayrıca, otomobilin hacizli olup olmadığını ve vergi borçlarını araştırmayı unutmayın. Vergileri ödenmemişse, noter satışından sonra ruhsat için gittiğinizde tüm vergileri ödemek zorunda kalabilirsiniz. Bunu trafikten mutlaka araştırın. Ruhsat sahibinin ayrıca vergi borcu varsa araba polis tarafından her an bağlanabilir, bunun da temiz kağıdını isteyin.Şase Ve Motor NumaralarıÇalıntı araba almamak için, ruhsattaki bilgilerle şase ve motor numaraları karşılaştırılmalıdır. ARABAYA BAKARKENKilometre Orijinal Mi?2. el arabada yapılan kilometre çok önemlidir. Yapılan kilometre arabanın yıpranmasıyla doğru orantılı olan en belirgin değişkendir. Kilometre göstergesinde oynama yapılıp yapılmadığı aracın bakım kitapçığına (servis kayıtlarına) bakılarak veya uzmanına gösterilerek anlaşılabilir. Kilometre istenen değere düşürülse bile, lastiklere, saatin camındaki çiziklere, gaz pedalı lastiğinin aşınma durumuna ve hatta sürücü koltuğunun ne kadar yıpranmış olduğuna bakarak aracın gerçek kilometre değeri hakkında aşağı yukarı bir fikir sahibi olabilirsiniz.Genel KontrolTüm bakımların zamanında yapılıp yapılmadığını öğrenmek için servis defterini dikkatle kontrol edin.Arabanın boyası, şasisi, jantı ve diğer parçaları iyice kontrol edilmelidir. Boyası değişmiş mi, şasi komple düzeltilmiş mi, parçalar orijinal mi, yoksa yan sanayi ürünleri mi? Bu bilgiler aracın ne durumda olduğunu çok iyi anlatır.Kaportada çürüme belirtileri olup olmadığını görmek için çamurluk, kapı içleri, bagaj yanları en uygun yerlerdir. Kaportada çizik, delik, sprey boya gibi izler olup olmadığına bakın, bagajı açıp döşemeyi kaldırın ve her yerini kontrol edin.Fiberglas yanıltıyor!Kaportadaki çürükler fiberglas veya macunla kamufle edilmiş olabilir.Bir kalemle kaportaya vurup gelen sesi dinleyin.Sacla, fiberglasın vereceği ses birbirinden farklıdır. Sac tiz, fiberglas ise tok çınlama sesi çıkartmaktadır.KapılarArkadan bakıldığında kapıların yerine oturup oturmadığına bakın. Kapı ile karoser arasındaki boşluk düzgün olmalıdır. Tamirat yapılan kapıların yerine oturtulması biraz daha zor olmaktadır.TamponlarPlakanın sol parça birleşim noktası aralığı ile sağdakinin aralığının birbirinden farklı olup olmadığına bakın.Kaynak izleriAraç fabrikada üretimi yapılırken yapılan kaynaklar daha düzgün ve simetriktir. Sonradan yapılan kaynaklar, puntolar boya ve simetri kontrolü yapılarak anlaşılabilir.DöşemelerAraçta büyük tamiratlar döşemeler çıkartılarak yapılır. İyi oturmamış döşemeler size aracın hasarı ile ilgili bilgi verebilir.LastiklerLastik profillerindeki homojen olmayan aşınmalar araçtaki mekanik aksamda arızanın işareti olabilir.CamlarAracın etrafında bir tur atarken camlarda dikkat edilecek nokta, bütün camlardaki üretici logosunun aynı olup olmadığına bakmaktır. Farklı bir logo o camın değişimi anlamına gelir.DireksiyonDüz bir yolda giden araçta direksiyon da düz durur. Eğer düz durmuyorsa direksiyon takımına yapılan bir müdahale buna sebep olmuş olabilir.BoyaFabrikada yapılan boyada katman sabit kalınlıktadır. Farklı kalınlıktaki boya bölgeleri aracın sonradan boyandığı anlamını taşır. Ayrıca küçük bir mıknatısla aracın çarpma yapabileceği noktalara tutun, eğer macun uygulanmışsa mıknatıs yapışmayacaktır. Boya kalınlığını ölçen çakmak büyüklüğünde cihazlar olduğunu da unutmamak gerekiyor.Ayna ve kenar çıtaları, anten bağlantı yeri, tampon gibi yerlerde boya izlerinin olması, otomobilin boyasının orjinal olup olmadığını gösterir. Kapı veya cam fitilleri de kontrol edilerek aracın boyanıp boyanmadığı tespit edilebilir. Ayrıca otomobilin çeki demiri gibi zor görülen kısımlarında unutulan bir bant da boya yapıldığının belirgin bir delilidir.Somunlara ve ek yerlerine dikkat!Kaportayı incelerken, parçaların montajında kullanılan somunların değişip değişmediğini kontrol edin.Her otomobilde fabrika montajında kullanılan teknikler bulunmaktadır. Bu teknikler, zamanla bozulur ve gözle görülür hale gelir. Ancak araç bir hasar görmüşse veya araçta değişiklik yapılmışsa, bunu anlamak için otomobilin ek yerlerinde kullanılan elastiki fabrikasyon macunlara dikkat edilmelidir.Fabrikalarda puntolama sistemi robotlar tarafından yapıldığı için, kaportadaki bir değişiklikte ustanın elle aynı sonucu vermesi mümkün değildir. Bu sayede arabanın darbeli olup olmadığı kolayca anlaşılabilir.Motoru Bir Ustaya Gösterin2. el araba alırken öncelikle motor kontrol edilmelidir, bu sebeple motordan anlayan bir ustayla yola çıkmanızda fayda var. Ya da servisine gösterin.Kaput açıldığında, öncelikle motor kapağı açılıp yağ akıtması kontrol edilmeli ve contaların yağ sızdırıp sızdırmadığına bakılmalıdır.Arabayı çalıştırıp mutlaka motorun sesi dinlenilmelidir. Bu size motor hakkında referans olacaktır. Otomobili motoru soğukken çalıştırdığınızda rölantisi düzgünse ve uğultu yapmıyorsa bu iyiye işarettir.Motoru çalıştırdığınızda sesi dinlerken egzozun da patlak olup olmadığını kontrol edebilirsiniz. Eğer egzoz aşırı yıpranmış ve delinmişse bu durum kendini sesiyle ele verir.Radyatör KontrolüRadyatörün ve motor hortumlarının su kaçırıp kaçırmadığına da bakılması gerekmektedir. Eğer radyatör suyu paslı ve yağlıysa sorun var demektir.Akü KontrolüAkü başları okside olup yağlanmış ise bu akünün ömrünün azaldığı anlamına gelmektedir.İç Mekanİç mekan ayrıntıları atlanmamalıdır. Sonuçta arabayı dışarıdan değil içeriden sürüyoruz. Koltuk ve döşemelerde sigara yanığı, kırık dökük aksesuar kontrol edilmelidir. Bunlar arabanın nasıl kullanıldığına dair önemli ipuçlarıdır. Ayrıca nem kokusu olup olmadığına bakılmalıdır, bu kaportanın su sızdırıp sızdırmadığına işarettir. SÜRÜŞ TESTİBir süre deneme sürüşü yapın, yürüyen aksamın sesine kulak verin. Eğer sürücü deneme sürüşüne izin vermiyorsa, aracı almayın.Rot ve rotillerin sağlam olup olmadığını anlamak ve ön takımı kontrol etmek için otomobili kullanmak gereklidir. Bu sayede otomobilin amortisörleri, fren ve debriyaj balataları da kontrol edilebilir.1- Sabah erken saatte alınmaya gidilen aracın çalıştırılıp motor ritmi dinlenmelidir.2- Vitesi takın ve el frenini bırakmadan otomobili yavaşça hareket ettirmeye çalışın. Otomobil hareket ederse el freni çalışmıyordur, buna dikkat edin. Hareket etmezse, el frenini indirip hareket edin.3- Olağan dışı bir sarsılma olursa debriyajınızda bir sorun var demektir.4- Otomobili hareket ettirdikten sonra hızlanmadan önce henüz 1. vitesteyken yavaşça frene basıp çalışıp çalışmadığına bakın. Çalışmıyorsa el freni ile durmaya çalışın.5- Otomobili sürün ve sesini dinlemeye çalışın. Olağan dışı vuruntu, gıcırtı, tıkırtı gibi sesleri tespit etmeye çalışın.6- Tek seferde 180 derecede dönüş yapabileceğiniz bir yer bulun ve dönerken akslardan gelen sesi dinleyin. Aks uçları aşınmışsa, dönerken tıkırtılar gelecek, otomobil düzeldiğinde bu tıkırtılar kesilecektir.7- Düz bir hatta giderken kontrollü şekilde direksiyon bırakıldığında, otomobil sağa sola çekerse rot ayarında bir sorun var demektir. 8- Düzgün yolda hızlandığınızda otomobil ve direksiyon titriyorsa, lastiklerin balansı bozulmuştur, balans ayarı gerekmektedir.9- Hızlandığınızda otomobil sağa sola sapıyor ve direksiyonu kontrol etmekte güçlük çekiyorsanız, arka lastiklerden biri inik olabilir ya da ön takımda (rot ve rotiller, akslar, salıncak burçları) sorun vardır.10- Sürüşü mümkünse 20-50 kilometre hızla bir duvar boyunca yapın. Duvardan yankılanan ses, alışılmamış gürültüleri duymanıza yardımcı olacaktır. Eğer bir aracınız varsa, bu kontrolü daha önceden kendi arabanızla test edip kulağınızı eğitebilirsiniz.Bir üstad’ın dediği gibi “Hiçbir satıcı bizden daha saf değildir.” Kimse kimseye para hediye etmez. Eğer bir araç satın alıyor ve satıcı da indirim yapmakta fazla nazlanmıyorsa dikkat etmeniz gerekir. Kaynak1-http://www.otomobil2el.com/2el-araba-satin-alma-rehberi.php2-http://www.arabam.com/haber/Otomobille-Yasam-Ikinci-el-satin-alma-rehberi/Detay-288622 Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 2 Eylül 2013 Paylaş 2 Eylül 2013 Mesajı düzenlemeye devam edeceğim.. bi işim çıktı.. Konuyu okumadım, okuyacağım ama aklıma geliveren ciddi bir husus.. Belki de değinilmiştir.. Boyunuzu aşan işlere girmeyin. ödemekte zorlanacağınız taksitlere girmeyin.. Çıtanızı çok yüksek tutmayın.. Broadway alacağım diye yola çıkıp, sıfır focus alıp dönmeyin.. 11 Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran 2 Eylül 2013 Paylaş 2 Eylül 2013 Paranızın alabileceği en iyi model arabayı almak yerine paranızın alabileceği en temiz arabayı alın Hatta paranızın alabileceği en iyi model yada en temiz araba olsa dahi masrafları göz önüne alıp bir miktar para ayırmak en doğrusudur. 5 Yorum bağlantısı
Hüseyin Kuvvet 2 Eylül 2013 Paylaş 2 Eylül 2013 Emeklerinize sağlık gerçekten çok iyi bir konu olmuş.. Yorum bağlantısı
Mert Dinçol 2 Eylül 2013 Paylaş 2 Eylül 2013 Çok faydalı bir paylaşım. Yakın zamanda ikinci el bir araç alacağız,ne yapmam gerektiğini hiç bilmiyordum,kendime notlar aldım olabildiğince uygulamaya çalışacağım. Umarım hayırlı bir araç denk gelir Yorum bağlantısı
Guest Mustafa Çongur 2 Eylül 2013 Paylaş 2 Eylül 2013 (düzenlendi) Elimizdeki tüm parayı araca yatırmamak, kasko, sigorta, bakım gibi masrafları da öngörmek lazım. Ben bir heyecanla araba alırken öngöremedim oradan biliyorum. 2 Eylül 2013 tarihinde Mustafa Çongur tarafından düzenlendi 1 Yorum bağlantısı
Misafir 2 Eylül 2013 Paylaş 2 Eylül 2013 kendime notlar aldım Word formatı mevcut, ihtiyacı olanlara gönderebilirim. Yorum bağlantısı
Fatih Keskin 2 Eylül 2013 Paylaş 2 Eylül 2013 En güzeli tanıdık ve bildik birinden almak. 1000-2000 fazla verin bildiğiniz arabayı alın. Hem alım satım stresine girmemiş olursunuz. 2 Yorum bağlantısı
Emin Önal 2 Eylül 2013 Paylaş 2 Eylül 2013 En güzeli tanıdık ve bildik birinden almak. 1000-2000 fazla verin bildiğiniz arabayı alın. Hem alım satım stresine girmemiş olursunuz. Ünlü bir uyemizin bir lafı vardır "sahibi ile çay içip sohbet edebildiğim araca piyasanın makul fiyat üstünü vermeyi tercih ederim" 4 Yorum bağlantısı
Serhan Gürbüzol 2 Eylül 2013 Paylaş 2 Eylül 2013 Emeğinize sağlık, faydalı bir paylaşım özelliklede ilk arabasını alacaklar için..... Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 2 Eylül 2013 Paylaş 2 Eylül 2013 En güzeli tanıdık ve bildik birinden almak. 1000-2000 fazla verin bildiğiniz arabayı alın. Hem alım satım stresine girmemiş olursunuz. Yorum bağlantısı
Köksal Yılmaz 26 Aralık 2013 Paylaş 26 Aralık 2013 Baştan sona okudum, çok faydalı bilgiler, teşekkürler. Yorum bağlantısı
Ergin Ertuğrul 26 Aralık 2013 Paylaş 26 Aralık 2013 Bilgiler gayet güzel,özellikle mıknatıs olayını ilk defa duyuyorum. Fakat bu kısım Vitesi takın ve el frenini bırakmadan otomobili yavaşça hareket ettirmeye çalışın. Otomobil hareket ederse el freni çalışmıyordur, buna dikkat edin. Hareket etmezse, el frenini indirip hareket edin. Yorum bağlantısı
Misafir 26 Aralık 2013 Paylaş 26 Aralık 2013 Fakat bu kısım Araba el freni çekiliyken gitmediği halde araç ile aranda mıknatıslanma, elektriklenme olmazsa o arabayı alma Yorum bağlantısı
Mustafa BOLAT 23 Ekim 2014 Paylaş 23 Ekim 2014 Değerli üstadlar merhaba. 2010-2011 model sedan dizel focus almaya niyetliyim. Hatta 2 tane araç tespit ettim. İstanbulda yeni olmam dolayısıyla araç konusunda biraz tedirginim. 35-36 bin lira ödeyip kazık yemek istemiyorum. Bu nedenle sizlerin yönlendirmesine ihtiyaç duymaktayım. 1) Araç geçmişine yani daha önceki sahiplerinin bilgisine nasıl ve nereden ulaşabilirim? 2) Ankarada computest diye bir yer vardı. İstanbul anadolu yakasında da benzer şekilde uygulama yapan aracın beygirini, frenlerini vs. ölçmek için silindire çıkaran ve ekspertiz yapan yerler var mıdır? 3) Herhangi bir servisi arayıp şase numarası verdiğimde aracın servis kayıtlarına ulaşmam mümkün müdür? 4) Bu arabayı alırken özellikle şunlara dikkat et diyeceğiniz hususlar var mıdır? İlgi ve anlayışınız için şimdiden teşekkür eder, saygılarımı sunarım... Yorum bağlantısı
Murat Ersel Çevik 23 Ekim 2014 Paylaş 23 Ekim 2014 Öncelikle araç sahibi ile birlikte Yetkili servisten servis geçmişini görmenizi tavsiye ederim. Boya kaporta durumunu genellikle tüm ekspertiz yapan firmalar görebiliyor. Ancak aracınızın motor ve elektronik donanımı en iyi IDS yani orjinal kontrol cihazı ile ölçülebilir. Üniversal cihazlar genel sorunları görür detay göremez. IDS ise yetkili servisler ile bazı özel servislerde vardır. Bostancı Sanayi sitesinde ekspertiz yapan yerler var ancak dyno cihazı varmıdır bilmiyorum. Ekspertiz yapan Yetkili Servis yok diye biliyorum ancak yapan yer bulursanız ekspertizi Yetkili Servisten belge alarak yaptırın. Yorum bağlantısı
Furkan Avcı 23 Ekim 2014 Paylaş 23 Ekim 2014 Ford, araç sahibi olmadan şasi no ile geçmiş bilgisi vermiyordu hatırladığım kadarıyla. Yorum bağlantısı
Mustafa BOLAT 23 Ekim 2014 Paylaş 23 Ekim 2014 Konunuzu birleştirdim. Eyvallah üstad. Daha isabetli olmuş. 1 Yorum bağlantısı
Kadir Varol 8 Kasım 2014 Paylaş 8 Kasım 2014 Merhaba; 2. el araba alacagim fakat neye dikkat etmem gerektigini bilmiyorum. Kaputu degisen araba alinir mi? Arabada 20-30bin hasar kaydi varsa alinir mi? Kapisi degisen araba alinir mi? Neye dikkat etmek lazim? Km'si yuksek dizel araba sorun cikarir mi? Otomatik arac alirken neye dikkat etmek gerekir? Benzinli - dizel neye dikkat etmek lazim? Yardimci olursaniz sevinirim. Belki konu acilmistir ama ben bulamadim. Yorum bağlantısı
Osman Bilgin 8 Kasım 2014 Paylaş 8 Kasım 2014 mümkün mertebe tanıdığın bildiğin birinden araba almaya çalışın bu olmuyorsa yetkili servisden aynı marka ikinci el almaya çalışın.. hasar kayıtları malesef şişirilebiliyor, bir far biraz lokal boya 16 bin liralık bir kayıt var bildiğim bir arabada.. saydıklarınız da araba temiz bakımlı ise alınıp binilebilinir ama satışı sıkıntı olur... 1 Yorum bağlantısı
Gökhan Çoşkun 8 Kasım 2014 Paylaş 8 Kasım 2014 Hasar kaydı yüksek araçlardan uzak durulmasının sebebi çok oynanmış olması + 2.bi parça değişiminde daha çabuk yerinden oynuyor,salaş bi hal oluyor,kapı kapanırken ses yapması,tam oturmaması , gıcırtı tıkırtı vs. Tabi bunlar ustasına göre değişiyor.Adam nerede nasıl yaptırmış bilemessin. Sigorta + kasko ve geçmişide cabası. Boya olayı önemli değil aslında ama Yurdum insanı çok abartıyor.2-3 parçadan fazla boya varsa almıyor arabayı vs.Tabi bizde takmak zorunda oluyoruz çünki arabayı satarken bi + oluyor. "Satılmaz alma " tabiri yalan.Kısmet işi. Biz hafif üfleme bulunan Hyundai Era yıda , LPG den dolayı arzalı benzinli Focusuda 1 hafta sürede sattık.Hele linea aynı günde gitti.Ön kaputta ufak bi ezik vardı hatta,boyanırsa yarısı boyanıcaktı metalik boya diye. Kaputtan darbeli kazalarda ön çok hasar almış olabilir,parçaların ne kadar orjinaliyle değiştiği muallakta oluyor.Ve piyasası çok düşüyor aracın buda bi gerçek. En önemliside bu yukardaki olayların nerede,kimlere yapıldığı sorusu ? Ustasına göre değişir.Kilometre olayıda çok önemli değil tabi 300-400binleri geçmediyse. Baktırırsın tıkırında ise alırsın.Bizde 2010 model 100bin km de almıştık aracı. Elindeki parayla örneğin 2010 Mondeo ,hasar kayıtlı , boyalı,değişenli , yüksek kilometrede dizel alacağına 2008 model temiz bişi alabilirsin. Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 8 Kasım 2014 Paylaş 8 Kasım 2014 Satıcının yalan söyleyip söylemediği üzerine odaklanın. Acele etmeyin. 300-500 lira için sevdiğiniz araçtan vazgeçmeyin. 1 Yorum bağlantısı
Kadir Varol 10 Kasım 2014 Paylaş 10 Kasım 2014 Peki Istanbul'da araci baktirabilecegimiz guvenli bir yer onereblir misiniz? Yorum bağlantısı
Recommended Posts