İçeriğe Yönlendir

Otomatik Vites , Yarı Otomatik Vites, Tiptronik Vites ?


Lemi Sam

Recommended Posts

Lemi Sam

Otomatik vites , yarı otomatik vites, tiptronik vites gibi kavramlar var. Biraz kafa karışıyor ama önce şunu merak ediyorum.

Hiç otomatik vites arabam olmadı ama merak ediyorum doğrusu.

 

Tam otomatik vites araçlarda debriyaj kavraması yok değil mi?

Yarı otomatik ve tiptronik birbirinden farklı diyolar bunlar da debriyaj kavraması var mı?

 

Bir de bu otomatiklerde ya da otomatik kullanımda vites degisimleri belli bir motor devrine gelince yapılıyor diye biliyorum.

Mesela devir 3000 e gelince bir üst vitese geciyor arac. Bu dogru mu , yani her vites degeri icin farklı motor devrine göre mi üst vitese geçiş yapılıyor, yoksa hep aynı devire ulaşılınca mı üst vitese geçiliyor?

 

Son sorum, otomatik vites değiştirme devri kullanıcı tarafından ayarlanabilir mi? Motor tarafında Herhangi bir ayarla, ya da sürücü paneli gibi imkanlarla bu ayarlanabilen bişeymi, yoksa fabrikadan nasıl çıktıysa hep öylemi kullanılıyor?

 

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
Serkan Turan

Vites değişimi gaza basmaya göre değişir. Çok yavaş kalkışla devam ediyorsam 2100 devirde, Biraz daha gazlı kalkıyorsam 3000 devirde, tam gaz kalkıyorsam ayağımı kaldırdığım zaman değişiyor. Benim araçta böyle. Diğer vites gruplarını bende bilmiyorum.

 

Yani vites değişimi size bağlı. Sabit değil. Ayağınıza göre hareket ediyor.. 

Yorum bağlantısı
Mert Can Üzger
(düzenlendi)

Merhaba,

 

Piyasada otomatik diye tabir ettiğimiz şanzumanlar tam otomatik ya da yarı otomatik şanzuman olarak 2 ye ayrılır.

 

Tam otomatik şanzumanlarda debriyaj kavraması yok, kavrama olayı türbin denilen bir parça yardımıyla olmaktadır. Teknolojik olarak geride olsalar da en sağlam vites tipi bunlardır. Geriye kaydırma olayı olmaz, vites geçişleri genelde hissedilmeyecek derecede yumuşaktır. Aracın fazla yakmasında etkilidirler. 

 

Yarı otomatik şanzumanlarda debriyaj kavraması mevcuttur. Düz vites bir aracın şanzumanının çalışma prensibi ile aynıdır, sadece debriyaj otomatiktir. Vites geçişleri sarsıntılı ve ömür olarak çok uzun değillerdir. Arıza yapma riskleri fazladır. 

 

Genel olarak her iki şanzuman tipinde de vites değişimleri aracın kullanım karakteristiğine bağlıdır. Gaza fazla ve sert basarsanız vites üst devirlerde değişir, yumuşak ve az basarsanız vites alt devirlerde değişir. 

tarihinde Mert Can Üzger tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı

tam otomatik mondeo var bende.2500 devir gibi vites değiştiriyor ekonomik modda.ancak sport modda kullandığında 3500-4000 gibi vites değişimi yapar.

Tam otomatik araçlar rampada kaydırma yapmaz(şanzumanda arıza yoksa)

Tam otomatik araçlarda vitesi park konumuna getirdiğinde araç yerinden kıpırdamaz,kaymaz,el freni çekmeyi unutsanda kaymaz

 

Triptronik araçlarda araç kayma yapar,vites geçişleri çok daha hissedilir olur.Özellikle toyotalarda farkettiğim ve hiç beğenmediğim şey vites geçişlerinde araç devirden çok düşüyor ve vites geçişlerini sonuna kadar hissediyorsun.

Yorum bağlantısı
Önder Özcan

tam otomatik mondeo var bende.2500 devir gibi vites değiştiriyor ekonomik modda.ancak sport modda kullandığında 3500-4000 gibi vites değişimi yapar.

Tam otomatik araçlar rampada kaydırma yapmaz(şanzumanda arıza yoksa)

Tam otomatik araçlarda vitesi park konumuna getirdiğinde araç yerinden kıpırdamaz,kaymaz,el freni çekmeyi unutsanda kaymaz

 

Triptronik araçlarda araç kayma yapar,vites geçişleri çok daha hissedilir olur.Özellikle toyotalarda farkettiğim ve hiç beğenmediğim şey vites geçişlerinde araç devirden çok düşüyor ve vites geçişlerini sonuna kadar hissediyorsun.

 

burada hatalı bilgi var...

tiptronik demek ister tam otomatik,ister yarı otomatik (robotize) vites olsun,otomatik vitese manuel olarak müdahele edebilmek demektir.

yani,otomatik modda giderken,elimizle vites büyütüp küçültebilme imkanı olan şanzuman tipine tiptronik denir.tam otomatik de tiptroniktir,yarı otomatik de.

yukarda siyahla işaretli yerde asıl yazmanız gereken şey "robotize-yarı otomatik" olacaktı

Yorum bağlantısı

burada hatalı bilgi var...

tiptronik demek ister tam otomatik,ister yarı otomatik (robotize) vites olsun,otomatik vitese manuel olarak müdahele edebilmek demektir.

yani,otomatik modda giderken,elimizle vites büyütüp küçültebilme imkanı olan şanzuman tipine tiptronik denir.tam otomatik de tiptroniktir,yarı otomatik de.

yukarda siyahla işaretli yerde asıl yazmanız gereken şey "robotize-yarı otomatik" olacaktı

mondeo mk 2 , tam otomatik ?

Yorum bağlantısı
Önder Özcan

mondeo mk 2 , tam otomatik ?

 

evet tam otomatik.ona da "tiptronik denir mi" diye mi soruyorsunuz,anlamadım.

genel manada ileri geri dokunmatik olarak vites değiştiren şanzumanlara tiptronik denir.mk2 lerdeki otomatik bu sınıfa girermi bilmiyorum.bu deyim o zamanlar yoktu.ama dokunmatik değil de gerçek manada manuel olarak vites değişimi olduğundan mk2 lere tiptronik denmez herhalde.

Yorum bağlantısı
Mert Can Üzger
(düzenlendi)

Triptonik şanzumanlar klasik olarak bildiğimiz tork konvertörlü şanzumanların otomatik dışında Manuel olarak kontrol edilebilen cinsine denir. Sadece otomatik modu olanlara otomatik, asm ve dsg gibi şanzumanlara da robotize şanzumanlar denir. Mondeo mk2 de tam otomatik şanzuman vardır, triptonik değil...

tarihinde Mert Can Üzger tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Burak Atıcı

Merhaba,

 

Piyasada otomatik diye tabir ettiğimiz şanzumanlar tam otomatik ya da yarı otomatik şanzuman olarak 2 ye ayrılır.

 

Tam otomatik şanzumanlarda debriyaj kavraması yok, kavrama olayı türbin denilen bir parça yardımıyla olmaktadır. Teknolojik olarak geride olsalar da en sağlam vites tipi bunlardır. Geriye kaydırma olayı olmaz, vites geçişleri genelde hissedilmeyecek derecede yumuşaktır. Aracın fazla yakmasında etkilidirler. 

 

Yarı otomatik şanzumanlarda debriyaj kavraması mevcuttur. Düz vites bir aracın şanzumanının çalışma prensibi ile aynıdır, sadece debriyaj otomatiktir. Vites geçişleri sarsıntılı ve ömür olarak çok uzun değillerdir. Arıza yapma riskleri fazladır. 

 

Genel olarak her iki şanzuman tipinde de vites değişimleri aracın kullanım karakteristiğine bağlıdır. Gaza fazla ve sert basarsanız vites üst devirlerde değişir, yumuşak ve az basarsanız vites alt devirlerde değişir. 

yarı otomatikte sarsıntı hakkında yanlışınız var fordun kullandığı cvt şanzumanda asla sarsıntı yapmaz hissetmezsiniz vites geçişlerini

Yorum bağlantısı
Mert Can Üzger

yarı otomatikte sarsıntı hakkında yanlışınız var fordun kullandığı cvt şanzumanda asla sarsıntı yapmaz hissetmezsiniz vites geçişlerini

 

Marka bazında yorumlamadım. Ona bakarsanız DSG'de de fark etmezsiniz. Ama genel olarak robotize şanzumanlarda vites geçişleri hissedilir (Örnek: Ford - ASM, Citroen - MCP, Opel - Easytronic, Toyota - MM/T)

Yorum bağlantısı

yarı otomatikte sarsıntı hakkında yanlışınız var fordun kullandığı cvt şanzumanda asla sarsıntı yapmaz hissetmezsiniz vites geçişlerini

 

Doğru, CVT şanzumanda hissedebileceğiniz bir vites zaten yok. Yani şöyle düşünün araç 1 ileri 1 geri vites. 1 vitesli arabada vites geçişi olmayacağından vites geçişi hissedilmesi de olmaz. Bence cvt şanzuman bu sektörde bir devrim. Bildik vites olayından insan çıkıyor. Yani bir gazlıyorsunuz, devir hep 6000 de sabit ama sürat artıyor.  

Yorum bağlantısı
  • 4 yıl sonra...
Mehmet Ozyurek

Aşağıdaki konularda tam ve yarı otomatik konularını biraz açmaya çalıştım.. 

 

Tam otomatik : 

 

Yarı otomatik : 

 

 

 

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
49 dakika önce, Eren Gökmen yazdı:

cvt bu konileri nasil oynatiyor? 

 

Yanlış bilmiyorsam hidrolik.. 

Yorum bağlantısı
Eren Gökmen
12 dakika önce, Mehmet Ozyurek yazdı:

 

Yanlış bilmiyorsam hidrolik.. 

Elektronik kontrollü mü acaba, yoksa basinc gibi baska etkenlerle mi hareket saglaniyor ve hangisinin ne kadar acilip kapanacagina karar veriliyor ?

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
8 dakika önce, Eren Gökmen yazdı:

Elektronik kontrollü mü acaba, yoksa basinc gibi baska etkenlerle mi hareket saglaniyor ve hangisinin ne kadar acilip kapanacagina karar veriliyor ?

Elektronik ünite, hidrolik olarak hareket sağlıyor.

Yani kontrol eden bir beyin var.   Bu sebeple elektrohidrolik denmiş.. 

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...