İçeriğe Yönlendir

Otomatik Vites Ve Duraklarken 'N'' Konumuna Almak


Onur Çankaya

Recommended Posts

Ali Cihangiroğlu

Vay be, ne jatcoymuş, vallahi arabayı satıp 2.0 tdci jatco mondi alasım geldi, o derece hoşuma gitti vallahi :)

Yorum bağlantısı
Misafir

Zaten yakıta olumlu etkisi varsa bile hesap etmeye değmeyecek kadardır diye düşünüyorum.

N'de iken,0.9 1.1 D'de iken 1.1 1.4 :) yakıt etkisi nerdeyse yok yani :)

Yorum bağlantısı
Guest Coşkun Uçar

Araç çalıştığı sürece yakıt tüketir...ayağın frende olması yada olmaması hiç bir şeyi değiştirmez...

Ha derseniz ki şanzıman rahatlasın onu anlarım...özellikle MM şanzımanlar (toyota daki gibi) boşa almakta fayda var ama yakıt tasarrufu için değil...

Hasan bey bu konuda gerçekten uzmanmısınız zira yılların otomatik şanzımancısı Kirkor usta benim şanzımana bakım yaparken bana anlatmıştı vitesde kaldığı müddetçe türbinlerin durmaması engellemek ve türbinleri ve konverterleri doldurmak için pompa devamlı yüksek miktarda gaz verir bu'da yakıt tüketimini arttırır demişti, sanırım ikinizden biri yanılıyor acaba hanginiz merak ettim şimdi

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

N'de iken,0.9  1.1   D'de iken 1.1  1.4   :) yakıt etkisi nerdeyse yok  yani :)

%20 daha fazla :)
Yorum bağlantısı
Onur Çankaya

Camdaki buğuyu çözmezsek yakıttan tasarruf eder miyiz :p

Yorum bağlantısı
Kemal Korkmaz

Ne jatco imiş çıkması falan uymazmi benim arabaya :)

Yorum bağlantısı
Murat Kanat

jatco ayrı dünya, karıştırma, adamın ağzının suyunu akıtma

1. yokuş inerken manuel gibi kompresyona biner

2. düz yolda N ye düşer

3. ışıkta beklerken bypass açar N gibi bekler ama ilk kavraması bronz balata gibidir (tarifi zor yaşamalı)

4. hava çok soğuksa cvt gibi devri sabit tutar (100-150 d/d aralıkla)

5. uzun süre tepe tırmandı isen bunu öğrenir, inişte kompresyona düşmeyi çoğaltır

6. uzun süre düz yol gitmişsen bunu öğrenir kompresyon yerine N ye düşer

vs.vs.vs.

otomobilden bahsedince böyle oluyor işte. şaseden de sağlamdır jatco, sapla gitsin...

Anladığım kadarıyla otomatikte Jatco' nun üstüne yokmuş...

Peki şanzımanımızın Jatco olup olmadığını nasıl anlayacağız.

Benim arabam 2004 model Mondeo 2,0 TDCİ Ghia, mesela.

Yorum bağlantısı
Misafir

hazır yeri iken bende bir soru sorayım, jatco başka marka ve modelde kullanılıyormu ?

Yorum bağlantısı
Hasan Basri Bayraktar
(düzenlendi)

Hasan bey bu konuda gerçekten uzmanmısınız zira yılların otomatik şanzımancısı Kirkor usta benim şanzımana bakım yaparken bana anlatmıştı vitesde kaldığı müddetçe türbinlerin durmaması engellemek ve türbinleri ve konverterleri doldurmak için pompa devamlı yüksek miktarda gaz verir bu'da yakıt tüketimini arttırır demişti, sanırım ikinizden biri yanılıyor acaba hanginiz merak ettim şimdi

Araç çalıştığı sürece yakıt tüketir...teybin açık olması ,farın açık olması,şanzımanın D de durması,sileceğin çalışması...Klimanın çalışması...Rolantide çalışan arabada hangisi daha fazla yakıt tüketir derseniz ben klima derim...ama bu harcanan yakıtı zamana vurduğumuzda ışıklarda beklerken vitesi D ye almakla dakikalarca rolantide klima çalıştırmak arasında çok fark vardır...Sizin ışıklarda ya da birini beklerken vitesi boşa almanız şanzımanınızı belki rahatlatır ama inanın yakıtınızı düşürmez...Ya da hadi düştü diyelim bu düşen kısmın size hiç bir faydası olmaz...İlk dip gazda bunun 10 katını zaten yakarsınız...

hazır yeri iken bende bir soru sorayım, jatco başka marka ve modelde kullanılıyormu ?

Mazda da...mesela...

Jatco JF506E 5-speed medium/large

tarihinde Hasan Basri Bayraktar tarafından düzenlendi
  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Tansel Yavuz

Vites D konumunda iken araç ileri gitme isteği duyuyor ve doğal olarak yakıtı fazla harcıyor,uzun beklemelerde N konumuna almak yakıtı etkiler,zaten motorun rahatladığı hissediliyor.

Yorum bağlantısı
Ali Gürsoy

Kullandığım araçta , en solda 3. pedal yoksa boşa alırım :) Çok mu yakar az mı yakar onu bilmem .

Jatco şanzımanın anlattığınız özellikleri neredeyse benim accord'un şanzımanında da var . Yokuş aşşağı inerken motor freni yapması gibi ...

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Anladığım kadarıyla otomatikte Jatco' nun üstüne yokmuş...

Peki şanzımanımızın Jatco olup olmadığını nasıl anlayacağız.

Benim arabam 2004 model Mondeo 2,0 TDCİ Ghia, mesela.

mondeo tdci lardaki şanzıman, jatcodur sizinki de

Kullandığım araçta , en solda 3. pedal yoksa boşa alırım :) Çok mu yakar az mı yakar onu bilmem .

Jatco şanzımanın anlattığınız özellikleri neredeyse benim accord'un şanzımanında da var . Yokuş aşşağı inerken motor freni yapması gibi ...

sendeki Hondamatic, o ayrı bir dünya

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Ali Gürsoy

mondeo tdci lardaki şanzıman, jatcodur sizinki de

sendeki Hondamatic, o ayrı bir dünya

Mesela , özellikle yokuş çıkarken . 4. viteste devirli kullanırsam 5.vites'e son devirde giriyor . Ayağımı gazdan çeksemde devir çok düşmeden kendi vitesi atmıyor 4.viteste kalıyor . Frene hafif basarsam uygun vites'e atıyor :) Biraz zor anlattım ama olmuştur umarım .

Hatta ilk siyah accord'u aldığımda korkmuştum :) Meğersem özelliklerinden birirymiş bu :)

Yorum bağlantısı
Mehmet Emin Taşdelen

Anlık yakıt tüketiminden bunu takip etmek çok kolay ve gerçekten etkisi var. Özellikle soğuk havalarda, şanzıman tam ısınmamışken, ben 30-40 saniye kadar duracaksam N konumuna alıyorum genellikle. Yakıttan ziyade aracın boş yere yükte kalmaması için tabi. D'den N'ye alınca aracın ön kısmı bariz şekilde aşağıya iniyor.

Ben her zaman boşa alırım dikkat ederseniz ayağınızı frenden çektiğiniz anda araç ileri hareket ediyor yani yakıt tüketiyor, siz frene basarak gitmesini engelliyorsunuz bu durumda araç gereksiz yere yakıt tüketiyor aynı zamanda boşa aldığınızda aracın rahatladığını anlıyacaksınız yani rölanti devrine düşüyor tabi bu üç beş saniyelik bi bekleme için geçerli değil zira bu süre içinde şanzımanın soğuyup ısınmasına deymezen en az yarım dakikalık beklemeler için geçerli benim dediğim...
Araç çalıştığı sürece yakıt tüketir...ayağın frende olması yada olmaması hiç bir şeyi değiştirmez... Ha derseniz ki şanzıman rahatlasın onu anlarım...özellikle MM şanzımanlar (toyota daki gibi) boşa almakta fayda var ama yakıt tasarrufu için değil...
Bende son birkaç haftadır uzun beklemelerde Nkonumuna alıyorum.Yakıt olarak farkedermi bilmiyorum.N konumuna alınca rölantideki düşüş bariz belli oluyor.Mesela ışıklarda 50 saniye üstü olur ise N konumuna alıyorum.Diğer türlü D konumu dışında kullanmadım.
Zaten yakıta olumlu etkisi varsa bile hesap etmeye değmeyecek kadardır diye düşünüyorum.
Yorum bağlantısı
Misafir

Kullandığım araçta , en solda 3. pedal yoksa boşa alırım :) Çok mu yakar az mı yakar onu bilmem .

Jatco şanzımanın anlattığınız özellikleri neredeyse benim accord'un şanzımanında da var . Yokuş aşşağı inerken motor freni yapması gibi ...

Jatcodan aşağı kalmaz hondanın şanzımanıda ;)

Atf'den bahsediyorum,Cvt'den değil.

Cvt ise; Vites geçisini hissettirmez :D

Yorum bağlantısı
Engin Murat Ünal

VW, DSG'den sonra Jatco'yu bıraktı diye biliyorum yanlış mıyım? Şu anda Golf'lerdeki Jatco değil.

Mondeo'da ise Powershift Jatco'nun yerine geçiyor. Mesela mondeo'da 140 PS yukarısı güçteki motor seçeneklerinde(163PS ve 240PS de) sadece Powershift var.

Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran

Ben 40-50 sn den fazla beklediğim kırmızı ışıklarda N konumuna alıyorum..Eğer birisini beklemem gerekiyorsa da önce N konuma baktım süre uzuyor sonrada P konuma alıyorum..

D konumunda beklerken araç bariz şekilde gitme istediği duyuyor.Yol düzse bu daha iyi farkediliyor.Frene basarak gitmesini önlüyoruz.Bunun yerine N konumunda tutmak daha mantıklı geliyor.Yakıt açısından değil belki ama şanzıman için iyi bir şey olduğunu düşünüyorum.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Onur Çankaya

Her ışıkta N'ye alıyorum..Bursa Şengüller'de veya Otokoç'ta tam emin değilim ablama arabasını(2009 Focus otomatik) teslim ederlerken N'ye almayın demişler..Ablam beni uyarmıştı..Ben bunun üzerine araştırma yapmıştım kimi alınmalı kimi alınmamalı diyordu..Bu başlığı o yüzden açtım..Kesin Sonuca varamayabiliriz ama en azından fikir olur..Elimizdeki veriler ve sorular şöyle :

1-Çağlar Abi gibi bi usta, N'ye alsanız da almasanız da fark etmez diyo..(Benim şanzıman için)

2-Araç hareket halindeyken N'ye alınmaması konusunda hepimiz hemfikiriz.

3-N'den D'ye , D'den N'ye , vites mandalına basmaksızın vites geçişi yapmışlar..Bu neden olabilir?

4-Vites boştayken aracın şanzıman yağlaması yapmadığını söyleyenler var..Yapmamasının ne zararı var ki..Sonuçta P'ye alınca da yapmıyodur o mantıkla.

5-Yakıta etkisi için değil , şanzıman ömrü açısından değerlendirme yapıyoruz.

6-Durur vaziyetteyken N'ye almak Vitese çok fazla dokunmak ve de erken yıpranmasına sebep olmak demek midir?

7-Frene bastığımızda aracın ileri gitme isteğini engellediğimizde şanzıman gerçekten zarar mı görüyor?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Guest Coşkun Uçar
(düzenlendi)

Araç çalıştığı sürece yakıt tüketir...

Bakın hala aynı şeyi söylüyorsunuz araç tabi'ki çalıştığı müddetçe yakıt tüketir ancak bahsettiğiniz her unsur yakıt tüketimini arttırır, 800 devirde çalışan motorla 2000 devirde çalışan motor aynı yakıtı'mı tüketir, otm. vitesli araçlar vitesde durduğu müddetçe 1500 - 2000 devirde çalışır, hatta kışın aşırı yakıt tüketiminin sebebide motorun ısınana kadar zengin karışım yani çok yakıt az hava şeklinde çalışmasıdır...

tarihinde Coşkun Uçar tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

klasik şanzımanda, fiesta 1.4 gibi

ışıklarda D de beklemenin zararı yok, N ye almanın da zararı yok., anlık sarfiyatı yükseltir mi? yükseltir. yolda seyir halinde iken, N ya alınınca rölantiye düşen devir ile, yağlama basıncı azalır, nadirde olsa uzak noktalarda yıpranma hızlanır, Hızlanır denince de 1. km sonra yolda klaınmaz, uzun veadeden ömür çalar.

Satışta N ye almayın demeleri doğru, genel anlamda bir kelime, ışıkta beklerken alın , yolda almayın dese, şehir efsanesi olur, yolda N ye alın, dururuken D de kalsına dönebilirdi

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Engin Murat Ünal

Bu konuda bahsi geçen jatco şanzıman vw'de kullanılmadı ki?

Wikide golf yazıyor ama golfün 5 ileri otomatikli bir şanzımanını hatırlamıyorum, varsa da Türkiye'ye gelmemiştir.

Golf 5'te ilk zamanlar 6 ileri tiptronik vardı, daha sonra kademeli olarak dsg oldu hepsi.

Golf 4'te yani 2004 yılına kadar Jatco 09A (JF506E) kodlu bir şanzıman var ama Türkiye'ye geldi mi bilmiyorum.

Yorum bağlantısı
Misafir

Bakın hala aynı şeyi söylüyorsunuz araç tabi'ki çalıştığı müddetçe yakıt tüketir ancak bahsettiğiniz her unsur yakıt tüketimini arttırır, 800 devirde çalışan motorla 2000 devirde çalışan motor aynı yakıtı'mı tüketir, otm. vitesli araçlar vitesde durduğu müddetçe 1500 - 2000 devirde çalışır, hatta kışın aşırı yakıt tüketiminin sebebide motorun ısınana kadar zengin karışım yani çok yakıt az hava şeklinde çalışmasıdır...

Otomatik vites araç,Duruken 1500 2000devirde çalışıyorsa o araçta sorun var.

Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran

Bakın hala aynı şeyi söylüyorsunuz araç tabi'ki çalıştığı müddetçe yakıt tüketir ancak bahsettiğiniz her unsur yakıt tüketimini arttırır, 800 devirde çalışan motorla 2000 devirde çalışan motor aynı yakıtı'mı tüketir, otm. vitesli araçlar vitesde durduğu müddetçe 1500 - 2000 devirde çalışır, hatta kışın aşırı yakıt tüketiminin sebebide motorun ısınana kadar zengin karışım yani çok yakıt az hava şeklinde çalışmasıdır...

Bu kısmı anlayamadım.Benim araçta böyle bir durum yok.Bozuk sanırım :)

Yorum bağlantısı
Ali Özgen

Tüm şanzıman tiplerinde bekleme sırasında aracı N konumuna getirmenin bir zararı yok.

DSG ve otomatikleştirilmiş manuel şanzımanlarda (Opel, Toyota ve bazı Fransızlar gibi) bekleme sırasında N konumuna alınması şanzımana yük binmemesi ve ısınmaması için tavsiye ediliyor. Özellikle otomatikleştirilmiş olanlarda.

Otomatik şanzımanda D ve N geçişi için mandal gerekmez çünkü araç her durumda ikisi arasında hasarsız geçiş yapabilir. Ancak seyir halinde N konumu hem seyir güvenliği hem de uzun vade şanzıman sağlığı açısından önerilmez.

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...