İçeriğe Yönlendir

Frenleme tekniği nasıl olmalı


Murathan Yüksel

Recommended Posts

Evren Erakçora

Arkadaşlar takip mesafesini yanlış söylemişler, hızın yarısı olacak. (metre cinsinden:) ) 50 km ile giderken 25 metre, 100 metre bırakılır mı hocam arkadaki ler söver :rolleyes: ABS li araçta freni sonuna kadar basarsın fren takırdasada çatlasada patlasa da debraiyajada sonu kadar basarsın ve kaçmaya çalışırsın. Eğer ABS yoksa daha dengeli basarsın tabii ki bunun için çok tecribeli olman gerekir ( 10 -15 yıl gibi :stop:

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
Bu kazanın oluşma süresi 5 saniye yoktur Özgür Bey..

Panik frende vitesle uğraşılması zaman ve mesaje kaybıdır...

mesaje ne?

hemen bir şey uydurur musunuz yoksa led'leri lehimlemeye başlar mısınız :rolleyes:

Yorum bağlantısı
Şükrü Yıldızdal

Geçm,ş olsun.Cana birşey olmasın gerisi hallolur.

Yorum bağlantısı
Engin Karadayan

Büyük geçmiş olsun.Panik frende abs olmayan araçlarda debriyaja basılmadığı zaman araba tekerlekleri kilitleyeceği için stop etmez mi?

Yorum bağlantısı
Abdurrahman Salman

büyük geçmiş olsun.Allah beterinden saklasın.

bu takip mesafesi teorikte iyi güzelde pratikte takip mesafesi bırakcam diye gidilecek yerede varılmıyor takip mesafesini biz bırakıyoruz başksı dolduruyuor biz bırakıyoruz başkası dolduruyor herkes bilinçli sürse tamam da canavarlar sürüsüyle tarafikte seyir halindeyiz

focusta vurur cümlesine bende katılıyorum kayacağınız varsa kralıda kayıyor abs yi kullanma şansınız varsa engelden kaçıyorsunuz yoksa temelin fıkrsınıdaki gibi abi benim benim devam et dersiniz :rolleyes:

dediğiniz doğru kimse dikkat etmiyor ama siz mümkün oldukça dikkat edin.özellikle 50-60 ı geçtiğinizde.2006 da yanımda arkadaşımla istanbul yolunda 100-110 arası seyrediyorum.normalde takip mesafesine fazla dikkat etmzdim ama o gün öndekine hiç yaklaşmadım.önümde connect vardı,bir anda karşı yolu ayıran engellerdeki ağaçların arasından irice bir kuş uçtu ve connectin üstüne düştü.hemen frene bastım metrelerce fren izim var kaza yapan arabalara yaklaştıkça hızım azaldı . o anda şöyle düşünmüştüm bende vuracağım ama baya yavaşladım Allahım sen onlara yardım et.arabayı onların ilersine parkedip hemen koştuk kartaldan bir kişiyi çıkardık diğerini kurtarın diye feryat ediyordu,diğerinin sadece bir ayağının dizden aşağısını gördüm arabanın önündemi arkasındamı o bile belli değildi,galiba ölmüş diyip conecte koştum kullanan kişi emniyet kemeri takılı olmadığı için hava yastığını sıyırıp camı kırarak kaputa kafasını çarpmıştı .kafasında derin bir kesi yada bariz kırık yoktu boynunu mümkün olduğu kadar sabitleyip kaldırdım.ambulans gelene kadar yanında bekledim.bu arada kartaldaki çocuk kendi imkanlarıyla çıkmış ufak tefek sıyrıklarla kurtuldu.öldürmeyen allah öldürmüyor.yani emniyet kemeri ,takip mesafesi,düşük hız ,araba bakımı,sinirlerine hakim olmak ve gerisi tevekkül

.grnt004h.jpg

grnt005xnz.jpg

Yorum bağlantısı
Arkın Aknar

gecmiş olsun.fren olayı baya mevzu olmuş en az fren yapan şoför usta şofördür basmayın frene :rolleyes:

Yorum bağlantısı
Yiğitcan Coşar
(düzenlendi)

Geçmiş olsun...

Benim bir arkadaşım BMW 7,40 a çarpmıştı ve BMW nin şanzumanı aşağı inmiş hepimiz çok şaşırmıştık. Sonradan doğru mu bilmiyorum ama Ustanın biri bize o BMW nin bazı motor aksamı kaza anında araç içine zarar vermesin diye araç kabininden uzaklaşmak üzere dizayn edilmiştir demişti. Mesela şiddetli bir kaza anında motor da aracın içine değil arabanın altına doğru giriyormuş.

Bende doğru diye biliyorum... Mercedes A serisinde çarpışma anında arabanın kafa tarafı çok küçük olduğundan motorun araç içine değilde aracın altına doğru kaydığı bi sistem... Başka araçlarda kullanılıyo mu bilmiyorum...

tarihinde Yi?itcan Co?ar tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Sani Gerşon

mehmet bey, size seslendim, kaçamazsınız :unsure2:

QUOTE(Mehmet Özyürek @ 22.05.09 - 14:22) *

Bu kazanın oluşma süresi 5 saniye yoktur Özgür Bey..

Panik frende vitesle uğraşılması zaman ve mesaje kaybıdır...

mesaje ne?

hemen bir şey uydurur musunuz yoksa led'leri lehimlemeye başlar mısınız biggrin.gif

Yorum bağlantısı
Ufuk Arslan

geçmiş olsun

Allah daha büyüğünden hepimizi korusun

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

:rolleyes:

Gördüm de.. çocuklar klavyeyi bozmuştu, yazamadım...

Tamam tekrar tam seviyeye ulaştı led sayısı :unsure2:

Yorum bağlantısı
Abdülkerim Demir

gelmiş geçmiş olsun. ödenecek olan sadece hasar kısmı olsun. beterin beteri var.

Yorum bağlantısı
Sina Güran
Sina'cım, balatalara yük binse ne olur, senin araba gibi iki taneyi durdurur panik frende...Balata ne zaman işini yapamaz, uzun rampa inişlerinde birde araba yüklü ise ve sen sürekli frene basarak arabayı yavaşlatırsan. O balataya aşırı yük binmiş olur o zaman işte...Ancak panik frende balata işini yapmış tekerleği kilitlemiştir ya da abs li ise araç zaten tüm olay 50-100 mt. içinde ve birkaç saniye içinde olacaktır..Onun için ihtiyacın olunca bas frene sonuna kadar, onun işi arabayı durdurmak.... :(:D
Kesinlikle. Niye bu kadar uzun tartışıldı anlayamadım zaten. Debriyaja bastığınız anda motorun gücünü tekerleklerden ayırıyorsunuz. Sonuçta hangi devirde olursa olsun motor ileri doğru bir itme kuvveti uyguluyor, debriyaja basarak bundan kurtuluyorsunuz. Frenlere de daha çok yük değil, daha az yük biniyor. Arabanın kazandığı kinetik enerji + motorun itmesi yerine sadece arabanın enerjisini durdurmaya çalışıyorsunuz.

Serkan abi, Fırat abinin yazdıklarını ifade etmek istemiştim. Yani frenlere binen külfeti arttırmış olmuyormuyuz manasında. Rampa inişlerinde ve yüklü olunca sürekli olarak frenin kullanılmasından dolayı frenlerin şişmesini konu dışında bırakıyorum zaten. Bu arada frenleri kiltleyen bir fren sistemi iyi bir iş çıkarmış bir sistem değildir benim gözümde. Bana göre fren sistemi, pedalda kilitlenmeye kadar bana ne kadar ayarlama mesafesi bırakıyor bu önemli. Yoksa lastikleri kilitleyen bir aracın fren mesafesi uzayacaktır. Benim bildiğim araç tam kızaklamaya ramak kalacak kadar frene basarak maksimum düzeyde frenlerden yararlanılırsa en iyi durma mesafesi yakalanır. Yanlış mıyım Serkan abi?

Yorum bağlantısı
Kıvanç Palamutlu

geçmiş olsun. bence vites küçültme şansımız vs varsa zaten panik fren değildir yaptığımız olsa olsa sert frendir. şayet aramızda ralli pilotu falan varsa ozaman başka :(

Yorum bağlantısı
Serkan Toker
göre fren sistemi, pedalda kilitlenmeye kadar bana ne kadar ayarlama mesafesi bırakıyor bu önemli. Yoksa lastikleri kilitleyen bir aracın fren mesafesi uzayacaktır. Benim bildiğim araç tam kızaklamaya ramak kalacak kadar frene basarak maksimum düzeyde frenlerden yararlanılırsa en iyi durma mesafesi yakalanır. Yanlış mıyım Serkan abi?

Bana sorarsan ki sormuşsun, kızaklayan araba daha kısa sürede durur...Diğerinde araca yön verme kolay olur ama durma mesafesi uzar sonuçta tekerlekler dönmeye devam ediyor.... :):rolleyes:

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Kullandığımız araç da çok önemli , şimdi şahinle giderken bir de araba yüklü ise sadece frenle biraz zor durur :) motor freni faydalı olabilir. Yada 40 ton yüklü bir kamyon retarder , motor frensiz falan zor durur.

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Bana sorarsan ki sormuşsun, kızaklayan araba daha kısa sürede durur...Diğerinde araca yön verme kolay olur ama durma mesafesi uzar sonuçta tekerlekler dönmeye devam ediyor.... :):D

Artıııı 1

Yorum bağlantısı
Sani Gerşon
(düzenlendi)

yapılan testlerde abs li araç ile abs siz aracın durma mesafesi neredeyse aynı çıkmış.

daha geçen gün internette fink atarken okumuştum

unutmuşum, kuru zeminde...

tarihinde Sani Ger?on tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Yiğitcan Coşar
(düzenlendi)

Ben her zaman önce kaçmayı düşünüyorum... Bunda da en önemli nokta sürekli etrafı kontrol etmek...

Bir kavşaktan çıkarken önümdeki mercedes E serisi birden frene basıp durmuştu bende bi anda sağına kırıp sol çamurluktan tamponuna hafiften ama arabayı sallayacak kadar sürtmüştüm. Adam aynadan baktı elini kaldırdı sonrada basıp gitti :)

yapılan testlerde abs li araç ile abs siz aracın durma mesafesi neredeyse aynı çıkmış.

daha geçen gün internette fink atarken okumuştum

unutmuşum, kuru zeminde...

Zaten ABS nin kısa mesafede durdurmak gibi bi zanaati yok... Tek faydası sert frende yada kaygan zeminde arabaya yön vererek durdurması , kızaklayarak savrulmasını engellemek...

tarihinde Yi?itcan Co?ar tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Togan Türel

yanılıyor olabilirim ama frene bastığınız andan itibaren debriyajada bastığınızı düşünüyorum buda arabayı boşa çıkartıyor ve abs nın daha kolay devreye girmesine neden olup fren mesafenızı uzatmıştır en doğru fren arabanın durmasına yakın bir iyice yavaşladığı bir anda basılmalıdır diye düşünüyorum

Yorum bağlantısı
Murat Dere

ALINTIDIR...

Halit Bolkan

13.05.2009 - 14:27

"Doğru fren yapmayı bilen ve uygulayabilen bir sürücünün hayatta kalma şansı yüksek olduğu gibi canlı bir engelin yaşama şansını da arttırır. Aracınız ABS ile donatılmışsa işiniz daha kolaydır. Daha önce de bahsettiğimiz gibi ABS tekerleklerin kilitlenmesini önleyerek size, ayağınız frendeyken bile manevra şansı verir.

Fren yapma kuralları duruma göre farklılık gösterir. Örneğin, trafik önünüzde tamamen durduysa ve kaçacak yeriniz yoksa, yapabileceğiniz tek şey, durumu fark ettiğiniz anda fren ve debriyaj pedallarına aynı anda basmanızdır. ABS’li araçlarda fren pedalına bütün gücünüzle basmalısınız. Böylece en kısa duruş mesafesini elde edersiniz. ABS donanımı olmayan araçlarda durum biraz daha karışıktır. ABS’siz araçlarda duruş mesafesini tayin eden en önemli unsurlardan biri lastiklerdir (ABS’li araçlarda da önemli). Doğru hava basıncına sahip, diş derinliği 3 mm’nin üzerindeki lastiklerle duruş mesafesi kısalır. Ancak bu durumda da lastiğin hamur setliği ve ısısı önemli rol oynar. Yumuşak hamurlu lastikler ideal çalışma sıcaklığında en iyi performansı gösterir. Sert hamurlu lastiklerin fren performansı, kuru zeminlerde yumuşak hamurlu olanlara göre daha düşük olabilir. Bu nedenle lastiklerinizin sert frenlerde hangi aşamada kilitlendiğini iyi bilmeniz gerekir. Tehlikeyi fark ettiğiniz anda frene ve debriyaja bastığınızda lastiklerin mümkün olduğunca kilitlenmemesine özen gösterin. Kilitlenmiş lastikler, tozlu ya da ıslak bir zeminde fren mesafesini uzatacaktır. Fren esnasında tekerleklerin kilitlenirse fren pedalını biraz gevşetin, sadece biraz. Tekerleklerin dönmeye başlamasıyla basıncı tekrar arttırın. Bu arada aracın önüne değil ileriye bakarak olası bir kaçma manevrası için hazırlık yapmaya çalışın. ABS’siz araçlarda fren sisteminin sağlıklı çalışması, arka fren ayarlarının doğru olması da düz bir doğrultuda duruş yapmak için önemlidir. Her iki tip araçta da yük artışıyla birlikte duruş mesafesinin uzayacağını unutmayın.

Önünüze ani bir engelin çıktığı durumlarda yapılması gereken ise önce sert fren yapmak, eğer engele çarpma riski doğuyorsa engelden kaçtıktan sonra kendi şeridinize dönmenizdir. Engelden kaçış manevrası için öncelikle engele değil kaçış yönüne bakmanız gerekir. Engele bakarsanız zamanlamayı doğru yapamazsınız. Engele yaklaştığınızda aracınızda ABS yoksa ayağınızı fren pedalından kaldırıp, ABS sistemi varsa freni bırakmadan seri direksiyon hareketleriyle engelden kaçın. Direksiyonu zamanında ya da yeteri kadar çevirmezseniz engele çarpmaktan kurtulamazsınız.

Eğer viraj dönerken bir engelle karşılaşırsanız aracın dengesini bozmadan fren yapmak zorundasınız. Çünkü, viraj dönerken aracın ağırlık dağılımı virajın dış kısmına doğru yığılır. Buna bir de frenin yarattığı ağırlık transferi eklenirse stabilite kaybolur ve araç savrulur. Bu nedenle aracın stabilitesini bozacak kadar sert frenlerden kaçınıp, eğer mümkünse engel aşma manevrasını gerçekleştirmeniz gerekir. Bu tip bir tehlikeyi yaşamamak için virajlara girerken mutlaka hızınızı düşürün.

Kar ve buz gibi kaygan zeminlerde fren yaparken dikkat edilmesi gereken en önemli husus sert hareketlerden kaçınmaktır. Bu tip zeminlerde hızı düşük tutmak, takip mesafesini uzatmak ve fren pedalını yumuşak kullanmak en iyi yöntemdir.

Önden kayma (understeering) ve arkadan kayma (oversteering)

Viraj kanarlarında, yoldan çıkmış otomobilleri sık sık görürüz. Bu araçları yol dışına taşıyan olay, tutunma limitlerinin aşılmasıdır. Normal şartlarda, lastiklere uzunlamasına ve yanal güçler etki eder. Bu güçleri doğuran sebepler, çekiş, fren ve viraj dönüşüdür. Bu güçlerin büyüklüğünü ve yönüne ortaya çıkaran ve lastiklerin tutunma limitlerini ortaya kayan ölçüm sistemi “Kamm Dairesi” adını taşır. Eğer bu güçlerin toplamı dairenin sınırları içinde kalırsa lastiğin tutunması yeterli düzeydedir. Eğer toplam güç, dairenin dışına taşıyorsa yani lastiğin taşıyabileceği kuvvet miktarını aşmışsa kayma da başlamış demektir.

Önden çekişli araçlarda çekiş gücü önde, arkadan itişlilerde de arkada olduğu için bu iki tip araç virajlarda farklı tepkiler verir. Önden çekişli bir aracın ön lastiklerindeki toplam güç dairenin dışına taşıyorsa önden kayma (understeering) başlar. Arkadan itişli bir araçtaysa aynı durumda arkadan kayma (oversteering) olayı yaşanır. Aşırı yük transferlerinde her araç önden ya da arkadan kayabilir.

Bir viraja hızlı giren önden çekişli aracın ön lastikleri çekiş ve yanal gücün oluşturduğu toplam yükü taşıyamadığı zaman aracın önü viraj dışına doğru açılmaya yani önden kaymaya başlar. Sürücü bunu ilk olarak direksiyon simidinin hafiflemesinden anlayabilir. Ayrıca lastiklerden ötme sesi gelmeye başlar. Bu durumda yapılması gereken şey, gazı azaltmaktır. Böylece lastiklere binen çekiş gücü azalacak ve lastikler taşıyabilecekleri kadar gücü yüklenmiş olacaktır. Ayrıca dönüş açısı da biraz azaltılıp yanal yük de biraz hafifletilebilir. Önden kayma durumunda kesinlikle direksiyonu gidilmek istenilen yöne doğru daha fazla çevirmeyin; hiçbir işe yaramaz. Viraja hızlı girmenin yanı sıra viraj içinde ani hızlanma istekleri de önden kaymaya sebep olabilir. Önden kaymayı durdurmak için gaz pedalı aniden bırakılırsa bu kez ani ağırlık transferi nedeniyle arkadan kayma başlayabilir. Bu durumda hafif ama seri kontra direksiyon hareketiyle birlikte gaz pedalına uygun miktarda basmak gerekir.

Arkadan itişli bir araç, viraj içindeki hatalara arkadan kayarak (oversteering) cevap verir. Bu hatalar, viraja hızlı girmek, viraj içinde ani hızlanma ve ani yavaşlamadır. Bu tip durumlarda aracın arka kısmı viraj dışına doğru açılmaya, aracın ön kısmı ise virajın içine doğru dönmeye başlar. Sürücünün görüş çizgisi de virajın içine doğru kaymaya başlar. Bu durumda sürücü kendi hissettiklerine çok güvenmemeli; çünkü sürücü, aracın dönüş merkezine çok yakın oturduğu için hareketi ancak çok ileri boyuta vardığında algılayabilir.

Araç arkadan kaymaya başladığında hemen debriyaj pedalına basıp mümkün olduğunca çabuk kontra hareketi yapılmalı. Debriyaj pedalına basıldığında motor freni gücünün arka tekerleklerin yanal güç potansiyelini azaltması engellenir. Otomatik şanzımanlı araçlarda vites D konumundayken çekişin gerçekleştiği tekerlekler üzerindeki motor freni etkisini en hızlı şekilde azaltır. Kontra direksiyon hareketlerine tepki alındığında ve araç ilk istenilen yöne doğru hareket etmeye başladığında direksiyon simidi eski pozisyonuna getirilmeli. Aksi takdirde aracın arka bölümü yalpalayabilir. Bu nedenle tam bir kontra hareketi yerine iki kısa kontra hareketi daha başarılı sonuç verir."

demiş.

Yorum bağlantısı
Yiğitcan Coşar

Birde şöyle bi durum var...

Eğer debriyaja basmadan fren uygular ve araba tekerlekleri kitlerse motor stop eder(abs yoksa).

Yorum bağlantısı
Fırat Tarman
Burada şu gözden kaçmasın eger vites küçültüp motorun enerjisini aracınkinden(aracın ivmelenmesinden) daha aza düşürüp debriyajı çekmezsek ozaman yardımcı olur(motor freni)...Yani arabanın kazandığı kinetik enerji - motorun ters baskısı...Zaten sizde deneyin düşük bi seyir halinde motor freninden sonra debriyaja basarsanız araç kendini salar ve atar.

Ben bu durumu ayrı tutmuştum zaten mesajımda. Ama panik frende bunu denemeye vaktiniz olmaz muhtemelen :)

Yorum bağlantısı
Berat Gürdeniz

geçmiş olsun

Bu arada mercedesli adam veya hanımı veya haylaz oğlu arabayı alıp arkasını bi yere çarparsa noolcak, üstüne bi de yeni resim çekerse

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...