Adem Cengiz 16 Şubat 2011 Paylaş 16 Şubat 2011 ESP'nin hayati bir güvenlik donanımı olduğu ortada. Aklıma şöyle bir soru takıldı. ESP sistemi, aracın savrulacağını hissettiği anda gerekli gördüğü "tek tekere" fren uygulayarak aracı izine sokuyor. Bu klasik ESP sistemi. Peki viraja hızlı girdik ve ayağımız zaten frende, bu durumda ne olur, fren basınç farkıyla gene aracı izine sokmayı başarır mı sistem? ESP Plus bu konuda bir iyileştirme midir? Müsait bir pist olsa kendim deneyeceğim ama, tesis yok malum Yorum bağlantısı
Guest Hakan Tar?m 16 Şubat 2011 Paylaş 16 Şubat 2011 Güzel bir düşünce tarzı. Ben de merak ettim şimdi Yorum bağlantısı
Bünyamin Mehan 16 Şubat 2011 Paylaş 16 Şubat 2011 (düzenlendi) İntermediate bir soru? Cevabı şimdiden merak ediyorum aynı anda oldu herhalde Hakan bey 16 Şubat 2011 tarihinde B tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Fazlı Özdemir 16 Şubat 2011 Paylaş 16 Şubat 2011 Ben de soruya şunu ilave edeyim: Sürekli 4x4 bir araçta ESP sistemi nasıl çalışır? Yorum bağlantısı
Mahmut Şahin 16 Şubat 2011 Paylaş 16 Şubat 2011 arabamda esp var diye viraj içinde veya dışında fren pedalına dokunmamak öyle her babayiğidin elinde olan birşey değilki abicim. her halde bu esp yide plusunuda icat eden kardeşler bu durumu düşünmüşlerdir. Yorum bağlantısı
Süha Demirtaş 16 Şubat 2011 Paylaş 16 Şubat 2011 esp 5 noktaya bakıyor devreye girmek için. Frene basınca devrede olur ama abs arızalı ise ne olur acaba Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk 16 Şubat 2011 Paylaş 16 Şubat 2011 (düzenlendi) Ayak frendeyse bu sefer ters çalışır. Gerekli tekerleklerdeki fren basıncını düşürür... 16 Şubat 2011 tarihinde Ayhan ?ent tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Fatih Ada 16 Şubat 2011 Paylaş 16 Şubat 2011 bu soruyu yapan mühendisler kendilerine sorup ona göre yapmışlardır muhtemelen.. yoksa ölümcül sonuçlar doğurabilirdi.. Yorum bağlantısı
Adem Cengiz 16 Şubat 2011 Yazar Paylaş 16 Şubat 2011 BOSCH'un kendi sitelerinde ve YOUTUBE'da ESP tanıtımlarında hep savrulmayı önleyecek köşedeki tekere fren uygulayarak aracı izine soktuğunu anlatıyor. Ancak Frene basılı durumda sistem nasıl çalışır onu izah etmiyor BOSCH. Mutlaka düşünmüşlerdir bence de, ama tanıtımlarda bu duruma ilişkin bilgiye ben rastlamadım. ESP Plus, Adaptiv ESP gibi bazı geliştirmeler var ama, gene de Fren halinde ESP çalışmasını anlatan bir şey yok. ESP Plus fren basınçlarını kademeli olarak ve aynı anda birden fazla tekerde ayarlayarak aracı yumuşak bir şekilde izine sokuyor. Ancak klasik ESP'de bu hassassiyet yok. Aksi yönde çalışması aracın yavaşlamaması ancak izinde kalması anlamına gelir. Öbür türlü araç izinden çıkacak. Nereye tükürsen meselesi... Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi 16 Şubat 2011 Paylaş 16 Şubat 2011 Aynı soruyu çokça sordum. ama esp devreye giidğinde fren dozlamalarını değişiyor deniliyor. Esp testi yapıyorduk bir mondeo testinde. satış elemanı frene basmayın dedi e dedim ya çok hızlı girersek ne olcak. Ama tatmin edici cevap yok. Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk 16 Şubat 2011 Paylaş 16 Şubat 2011 Frende EBD'yide unutmayalım. EBD tekerlek dönüş hızlarına göre firen güçünü dağıtır. Sadece yük durumuna göre kısa mesafe fren mesafesi sağlamanın yanında firenlemede savrulmayıda önler. Virajda sert firen yaptınız ve virajda yana yatmadan dolayı virajın içindeki tekerlekler yere daha az tutunur, viraj dışındakiler daha fazla tutunur. Bu yüzden dıştaki tekerlekler frenlemede içtekilere göre daha hızlı döner. EBD hemen dıştaki tekerleklere daha fazla fren uygulayarak arabanın arka trafının viraj dışına doğru kayarak spin atmayı engeller. Yük transferine göre öndeki tekerleklere daha fazla fren güçü gider. Viraja girdiniz, ön lastikleriniz bitik ve araba önden kayarak yolun dışına doğru gitmeye başladı. Arabanızda ABS EBD varsa tam firen yapın ve önden kayma kesilip direksiyon tepki verecek, savrulmada kesilecek. Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur 16 Şubat 2011 Paylaş 16 Şubat 2011 Frene basana kadar, esp zaten yola geri döndürmüştür, dönmemişse de, fren yapınca yavaşlayıp ize geri döner, 200+Ps motorlar ile 1120 km/h üstünü konuşmuyorsak bişicik olmaz. 200+ Ps ile gidiyorsak da, zaten kayma anı gerçekleşiyorsa, sürücü kendi limitini aşmıştır, bundan sonrası...... bilinmez. Yorum bağlantısı
Ali Elöver 17 Şubat 2011 Paylaş 17 Şubat 2011 ESP'nin hayati bir güvenlik donanımı olduğu ortada. Kullanmayan anlayamıyor maalesef Sayısını unuttuğum kez arabayı yolda tutmuştur. Aklıma şöyle bir soru takıldı. ESP sistemi, aracın savrulacağını hissettiği anda gerekli gördüğü "tek tekere" fren uygulayarak aracı izine sokuyor. Bu klasik ESP sistemi. Peki viraja hızlı girdik ve ayağımız zaten frende, bu durumda ne olur, fren basınç farkıyla gene aracı izine sokmayı başarır mı sistem? ESP'yi tanıma, sınırlarını ve aracı toplamaya en fazla ne kadar yardımcı olabildiğini amaçlı hem gündelik olarak hemde özel olarak yağışlı ve kuru havada, kaygan zeminde çok fazla test ettim. ESP'nin devreye girme şiddeti, ve devrede kalma süresi tamamen kayma olayının şiddet ve uzunluğuna bağlı. -Uzun ve tatlı bir virajda 100 km ve üstü hızlarda kopmalarda esp hafif hafif devreye giriyor, kadranda esp ışığı aralıklı olarak yanıyor. Sonuçta araba savrulmadığı için işi bitine kadar arka planda çalışıyor ve sadece arka veya ön tekere hafif frenler yapıyor, gazı kesmiyor... - Ş.içi sert makaslarda aşırı direksiyon tepkili ve hızlı virajlarda çok daha sert, mekanik sesler duyulucak şekilde esp tepki veriyor, hem gerekli teker ve tekerlere fren yapıyor, hemde gazı kesiyor. - Çok şiddetli ve ani şerit değiştirmelerde, hatta 2 şerit boyu kadar araba yön değiştirince esp devreye maksimum giriyor ve arabayı stabil hale getirene kadar frenlere gerekirse tüm tekerlere farklı oranlarda basınç uygulayarak devreye giriyor. Bu arada gazı da kesiyor. Eğer ESP devrede iken frene basarsanız ESP yine arka planda çalışıyor, bende merak etmiştim ne olur diye. Sonuçta ESP ABS sistemini kullanan bir sistem ve zaten ikisi koordineli çalışıyor. Yani ESP devrede iken fren yapınca ESP işlemcisinin işi sadece biraz fazla artıyor, daha fazla hesap kitap yapıp sizin frene müdalenizi de olaya dahil edip stabiliteyi sağlıyor. Daha bu hafta sonu Autodrom'dan Gallardo testinden dönerken kuru zeminde Orhanlı beldesinin geniş yolunda denedim. Olmazsa olmaz bir donanım. ESP Plus bu konuda bir iyileştirme midir? Mutlaka öyledir. Sonuçta ABS 9'dan fazla nesli var, keza ESP'nin de 3 nesli olması lazım. Her jenerasyon üstüne başka birşey koyuyor. Bu arada denemek isterseniz, beraber bir test yapalım, GP'de sistemin nasıl çalıştığını ve ne tür toplamalar yaptığını Anadolu yakasında birçok güvenli alanda deneyebiliriz esp 5 noktaya bakıyor devreye girmek için. Frene basınca devrede olur ama abs arızalı ise ne olur acaba ABS arızalı ise zaten otomatikman ESP de arızalıdır. ESP ABS üzerinde çalışıyor zaten. Yorum bağlantısı
Ali Elöver 17 Şubat 2011 Paylaş 17 Şubat 2011 BOSCH'un kendi sitelerinde ve YOUTUBE'da ESP tanıtımlarında hep savrulmayı önleyecek köşedeki tekere fren uygulayarak aracı izine soktuğunu anlatıyor.Ancak Frene basılı durumda sistem nasıl çalışır onu izah etmiyor BOSCH. Mutlaka düşünmüşlerdir bence de, ama tanıtımlarda bu duruma ilişkin bilgiye ben rastlamadım. ESP Plus, Adaptiv ESP gibi bazı geliştirmeler var ama, gene de Fren halinde ESP çalışmasını anlatan bir şey yok. ESP Plus fren basınçlarını kademeli olarak ve aynı anda birden fazla tekerde ayarlayarak aracı yumuşak bir şekilde izine sokuyor. Ancak klasik ESP'de bu hassassiyet yok. Aksi yönde çalışması aracın yavaşlamaması ancak izinde kalması anlamına gelir. Öbür türlü araç izinden çıkacak. Nereye tükürsen meselesi... ESP gereken teker veya tekerlere fren yapıyor. Savrulma açısına, zemine göre 4 tekere de farklı oranlarda müdahele ediyor. Bunu en güzel yarısı ıslak, yarısı kuru bir yol bulup denemeniz. Fark açıkca belli oluyor. Mesela yolun sağ kaldırım tarafı ıslak oluyor, ortası kuru, burada yaptığınız ani manevrada hem ön sağ hemde arka sağ tekerlere fren yapıyor, sol tekerler ile eşit dönmesini sağlıyor ki araba düz gidebilsin, savrulup geldiği yere dönmesin. Fizik kuralları içinde mükemmel bir sistem. Size arabanın viraj ve yol tutuş kabiliyetinin %100'ünü kullanmanızı sağlıyor, siz %110-120 alayım ben bu arabadan derseniz, esp devereye giriyor ve sizi arabanın sınırlarına, hatta hız ve kayma yüksek ise arabanın sınırın %80 seviyesine fren ve gaz kesme müdahalesi ile geri döndürüyor. Ama %150-%170 fazlasını talep ederseniz tabi fizik sınırları aşılmış oluyor ve esp'de yalan oluyor, araba savrulmasa - spin atmasa da dengeli bir şekilde virajın dışına merkezkaç kuvveti ile çıkıyor duvara bariyere diğer arabalara çarpıyor. Dedim ya deneyelim bir gün Biz siteden 4-5 arkadaş ile denedik esp ve işleyişini, sanıyorum herkes memnun. Yorum bağlantısı
Ali Elöver 17 Şubat 2011 Paylaş 17 Şubat 2011 Aynı soruyu çokça sordum. ama esp devreye giidğinde fren dozlamalarını değişiyor deniliyor.Esp testi yapıyorduk bir mondeo testinde. satış elemanı frene basmayın dedi e dedim ya çok hızlı girersek ne olcak. Ama tatmin edici cevap yok. ESP devrede iken fren pedalı biraz inik oluyor. Çok hızlı girersen, fizik kurallarını aşarsan kaz olur tabi. Aynı ABS gibi düşünmek lazım. Nasıl ABS kaza yapma ihtimalini azaltıyor, araca hakim olmayı belli sınırlar içinde arttırıyor, ESP'de aynı olay. Sınırlar dahilinde savrulma, spin atma, kafadan kaymayı önlüyor. Sen 100 km ile girilecek viraja 130-140 ile girersen esp vazifesini yapar, kurtarır seni. Ama 170 ile girersen işini gene yapmaya çalışır ama fizik kanunları kazanır Yorum bağlantısı
Rıfat Çakar 17 Şubat 2011 Paylaş 17 Şubat 2011 ESP sistemini geliştiren mühendisler bile Ali Abi kadar kullanmamışlardır bu sistemi. Yorum bağlantısı
Tamer Topaç 17 Şubat 2011 Paylaş 17 Şubat 2011 ESP Fren basılı iken de çalışıyor. Asıl soru ve denemediğim el freni çekili ya da çekildi ise? Yorum bağlantısı
Ali Elöver 17 Şubat 2011 Paylaş 17 Şubat 2011 ESP sistemini geliştiren mühendisler bile Ali Abi kadar kullanmamışlardır bu sistemi. He valla... Çok kullanıyorum, esp erkenden bitecek veya bozulacak diye korkuyorum. Ya arabaya binenleri korkutucam diye nelere yapıyorum ESP'ye bişey olamasa bile tekerler yırtılacak veya janttan çıkacak allah muhafaza. Sen beğenmedin mi esp'yi Rıfat kardeş ? Yorum bağlantısı
Ali Elöver 17 Şubat 2011 Paylaş 17 Şubat 2011 ESP Fren basılı iken de çalışıyor. Asıl soru ve denemediğim el freni çekili ya da çekildi ise? El freni çekilince sadece ön tekerlere hükmediyor, arka diskler mekanik olarak kitlenince esp'nin eli kolu bağlanıyor. Yani onu da denedim, el freni ile döndüm ve ESP arıza ışığı yandı , sonra motoru kapatıp açınca ışık söndü. Servise sordum, bozulur mu diye, yok dediler. El freni çekilince arka teker kilitli olduğunda esp devreye girince ABS sensörleri tekerlerin dönmediğini görüyor, esp balatalar diske basılı kaldığı için hata veya arıza var sanıp esp uyarı ışığını yakıyor. El freni bırakılınca normale dönüyor. Yorum bağlantısı
Tamer Topaç 17 Şubat 2011 Paylaş 17 Şubat 2011 Abi sen iki teker üzerinde de denedin mi bu ESP' yi? Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu 17 Şubat 2011 Paylaş 17 Şubat 2011 (düzenlendi) El freni çekilince sadece ön tekerlere hükmediyor, arka diskler mekanik olarak kitlenince esp'nin eli kolu bağlanıyor. Yani onu da denedim, el freni ile döndüm ve ESP arıza ışığı yandı , sonra motoru kapatıp açınca ışık söndü. Servise sordum, bozulur mu diye, yok dediler. El freni çekilince arka teker kilitli olduğunda esp devreye girince ABS sensörleri tekerlerin dönmediğini görüyor, esp balatalar diske basılı kaldığı için hata veya arıza var sanıp esp uyarı ışığını yakıyor. El freni bırakılınca normale dönüyor. Sen esp ile oynayıp, bozulurmu acaba diye test yapana kadar, araban dağılacak haberin yok, sistem güzel araban yanlış kardeş Not: sen şimdi araban traktör, esp yok diyeceksin, bende esp ye gerek yok, o yüzden aramıyorum Abi sen iki teker üzerinde de denedin mi bu ESP' yi? Ohhooo o tek tekerde bile denedi, motorcu Ghost Rider bile pes etti, mesleği bıraktı, senin haberin yok. 17 Şubat 2011 tarihinde Ali Cihangiro?lu tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Adnan Çakır 17 Şubat 2011 Paylaş 17 Şubat 2011 Daha bu hafta sonu Autodrom'dan Gallardo testinden dönerken kuru zeminde Orhanlı beldesinin geniş yolunda denedim. Olmazsa olmaz bir donanım. Testlere ESP'li büyük noktası olanları mı çağırıyorlar. Yorum bağlantısı
Ali Elöver 17 Şubat 2011 Paylaş 17 Şubat 2011 Abi sen iki teker üzerinde de denedin mi bu ESP' yi? Yok denemedim, iyi bir sürücü değilim animasyon yapacak kadar Yorum bağlantısı
Ali Elöver 17 Şubat 2011 Paylaş 17 Şubat 2011 Sen esp ile oynayıp, bozulurmu acaba diye test yapana kadar, araban dağılacak haberin yok, sistem güzel araban yanlış kardeş Bişey olmaz hacı, araba taş gibi. Senin dandik arabandan önce dağılmaz merak etme Not: sen şimdi araban traktör, esp yok diyeceksin, bende esp ye gerek yok, o yüzden aramıyorum Evet senin araban traktör, bak sende artık anladın Sen esp'ye gerek yok san. Sor bakalım Rıfat Çakar kardeşime, o da senin Fiestandan kullanıyor. GP ile yapılanlar senin Fiestan ile yapılsa kaç takla parande atar pancar motorlu araban sen bilmiyorsun. Keza Gökhan Ay'da öyle düşünüyor Ohhooo o tek tekerde bile denedi, motorcu Ghost Rider bile pes etti, mesleği bıraktı, senin haberin yok. Sen dalga geç, senin dandik traktörünü bir tokatlıycam, hızımdan havalanıp hendeğe uçacan. Yorum bağlantısı
Ali Elöver 17 Şubat 2011 Paylaş 17 Şubat 2011 Testlere ESP'li büyük noktası olanları mı çağırıyorlar. Evet , Ferrari, Lamborghini, Fiat GP hepsi İtalyan ekolü olduğu için gittik tabi. Aynı toprağın ürünleri Şaka bir yana GroupOn Fırsat çekini alana Gallardo veya 430 kullandırıyorlar. 3 tur 99 TL. Kullanmak isterseniz internette var satın almanız için. Yorum bağlantısı
Recommended Posts