İçeriğe Yönlendir

Dizel Araçların Kullanımı / Devir


Murat Cerit

Recommended Posts

  • 3 hafta sonra...
Lemi Sam
(düzenlendi)
Motoru rahatlatmalıyız desem yeterli olurmu...

Merhabalara yeni bir focus TDCI kullanıcısı olarak bu konu kafama takıldı,

1. arabayı calıstırmadan önce debriyaja sonuna kadar basıp bırakacak mıyız yoksa basılı haldemi kontağı çevirecegiz.

Araba vitesi boştaysa da aynısını mı yapıcaz?

2. arabayı stop ederken yine sonuna kadar basılı tutup kontagı kapatıcaz, ama bundan once en az 30 sn arabayı bosta calıstıracagızki turbo zarar gormesin dogrumu anladım acaba

Bu debriyaj konusu benzinli arabalardada aynı şekilde uygulanmalımı acaba?

tarihinde Lemi Sam tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)
Merhabalara yeni bir focus TDCI kullanıcısı olarak bu konu kafama takıldı,

1. arabayı calıstırmadan önce debriyaja sonuna kadar basıp bırakacak mıyız yoksa basılı haldemi kontağı çevirecegiz.

Araba vitesi boştaysa da aynısını mı yapıcaz?

2. arabayı stop ederken yine sonuna kadar basılı tutup kontagı kapatıcaz, ama bundan once en az 30 sn arabayı bosta calıstıracagızki turbo zarar gormesin dogrumu anladım acaba

Bu debriyaj konusu benzinli arabalardada aynı şekilde uygulanmalımı acaba?

1- basılı tutup çalıştıracaksın, boştada aynısını yapmalısın, sebebi şu: böylece şanzımanı boşuna çevirmemiş ve balatayıda korumuş olacaksın, marş dinamosu rahat çeviricek.

2-doğru anlamışsınız

Benzinli dede durum aynıdır.

tarihinde Ali Cihangiro?lu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Armağan Pekatik
(düzenlendi)

Arkadaşlar madem dediğiniz gibi neden otomatik vites ve yarı otomatik vitesler arabayı hep düşük devirde tutuyor. 60km/h ile giderken 4. viteste götürüyor (Fusion ASM dizel ve Focus A/T Benzinli) bu arabalar ölmeye mahkum o zaman.

tarihinde Arma?an Pekatik tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)
Arkadaşlar madem dediğiniz gibi neden otomatik vites ve yarı otomatik vitesler arabayı hep düşük devirde tutuyor. 60km/h ile giderken 4. viteste götürüyor (Fusion ASM dizel ve Focus A/T Benzinli) bu arabalar ölmeye mahkum o zaman.

Oto vitesler, manuel viteslilerdeki kadar motora yüklenmiyorda ondan galiba, 4 le 60km/h ile giderken gaza bastığımda benim araba yavaş hızlanıyor gibi, oto vites gider çünki; normal vites gibi debriyaj balatasına tam yük vermiyor, mobilet motor gibi düşünün, gaza basıyorsunuz motor bağırıyor ama yavaş yavaş hızlanıyorsunuz, sizin motorda bunun gibi motor tüm döndürme gücünü normal şanzımandaki gibi direk yürüyüşe vermiyor (normal viteste sanki yarım debriyaj yaptığınızı düşünün), o yüzdende düşük devirde motor zorlanmadan düşük hızda gidiyor, gaza basınca devir fırlıyor ama hala tüm gücü yürüyüşe vermiyor, yavaş yavaş yükleniyor, bu süre ne kadar kısaysa araba o derece gelişmiş ve pahalı oluyor, tepki süresi az olan BMW gibi arabalarda şanzımanlar acaip seri ve hatasız çalışır, araba ucuzladıkça şanzımanın kaliteside tepkiside aynı oranda düşüyor kanımca.

Bizim dediğimiz düşük devir zararları otomatik şanzımanda daha az oluyor, ama şuda var, düşük hacim ve beygirdeki oto vites arabalarda manuel gibi hızlanamıyor, aynı güçte arabalarsa düz vites olan tokatlayıp geçiyor. Tabi bunda arabanın fiyatı önemli, fiyat yükseldikçe farkın kapandığınıda unutmamak lazım.

tarihinde Ali Cihangiro?lu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Armağan Pekatik
Oto vitesler, manuel viteslilerdeki kadar motora yüklenmiyorda ondan galiba, 4 le 60km/h ile giderken gaza bastığımda benim araba yavaş hızlanıyor gibi, oto vites gider çünki; normal vites gibi debriyaj balatasına tam yük vermiyor, mobilet motor gibi düşünün, gaza basıyorsunuz motor bağırıyor ama yavaş yavaş hızlanıyorsunuz, sizin motorda bunun gibi motor tüm döndürme gücünü normal şanzımandaki gibi direk yürüyüşe vermiyor (normal viteste sanki yarım debriyaj yaptığınızı düşünün), o yüzdende düşük devirde motor zorlanmadan düşük hızda gidiyor, gaza basınca devir fırlıyor ama hala tüm gücü yürüyüşe vermiyor, yavaş yavaş yükleniyor, bu süre ne kadar kısaysa araba o derece gelişmiş ve pahalı oluyor, tepki süresi az olan BMW gibi arabalarda şanzımanlar acaip seri ve hatasız çalışır, araba ucuzladıkça şanzımanın kaliteside tepkiside aynı oranda düşüyor kanımca.

Bizim dediğimiz düşük devir zararları otomatik şanzımanda daha az oluyor, ama şuda var, düşük hacim ve beygirdeki oto vites arabalarda manuel gibi hızlanamıyor, aynı güçte arabalarsa düz vites olan tokatlayıp geçiyor. Tabi bunda arabanın fiyatı önemli, fiyat yükseldikçe farkın kapandığınıda unutmamak lazım.

Dediğinizi tork konvertörü olan araçlar için anlayabiliyorum ama dizel araçlardaki otomatik vites genel olarak bilgisayar yardımlı debriyaj (ASM, MMS, easytronic). Eğer sizin dediğiniz gibi kullanıyorsa o balatanın 30.000'i görmemesi lazım değil mi?

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
(düzenlendi)
Dediğinizi tork konvertörü olan araçlar için anlayabiliyorum ama dizel araçlardaki otomatik vites genel olarak bilgisayar yardımlı debriyaj (ASM, MMS, easytronic). Eğer sizin dediğiniz gibi kullanıyorsa o balatanın 30.000'i görmemesi lazım değil mi?

ASM MMS bu gibi şanzımanlar zaten beğenilmeyen sorunlu modeller, özellikle ASM Ford' un yüzkarası, bunların iç yapısını tam bilmemekle beraber konvertör olmadığından ömürlerinin kısa olduğunu ve dur kalk yapıldığında aşırı ısınmadan kitlenip kaldığını biliyorum, vites değişimi kalsik şanzıman gibi ve balatalı, eğer dediğiniz gibi 4. vites 60km/h hızla gidiyorsa bozulması normal bence, çünki klasik şanzımanda, bu kullanıma göre şanzıman bozulmaz motor bozulur, asm de ise motor sağlam şanzıman bozuk, ters birşey var ama tam bilmiyorum, bu işi tam bilen arkadaşlardan destek almak lazım.

Şimdi çift kavramalı tipleri çıktı, iyi deniyor ama henüz uzun dönem sonuçlarını bilemiyoruz, asm şanzımanda bilgisayar yardımıyla yarım debriyaj yapıyormu emin değilim, ama ısınmadan dolayı kitlenip kalıyor, eğer yarım debriyaj varsa zaten dayanmaz, hadi bu sorunu aştık diyelim, yüksek vites düşük devir olayı varsa şanzımanı hesaba katmadan bakarsak, motora zararı vardır, zaten Ford bu saçma asm olayını bıraktı, deneme tahtası olarak bizi kullandılar ve sonuç fiyasko oldu, bu çift kavramalılarsa iyi galiba, hem devir sorunu yok hemde tam uygun devirde bir üst vites zaten hazır. Dediğim gibi ASM nin derdinin kaynağını tam bilmiyorum, tam açıklayacak bir arkadaş yazarsa çok iyi olur, sorunuzda tam karşılığını bulmuş olur.

tarihinde Ali Cihangiro?lu tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Armağan Pekatik
ASM MMS bu gibi şanzımanlar zaten beğenilmeyen sorunlu modeller, özellikle ASM Ford' un yüzkarası, bunların iç yapısını tam bilmemekle beraber konvertör olmadığından ömürlerinin kısa olduğunu ve dur kalk yapıldığında aşırı ısınmadan kitlenip kaldığını biliyorum, vites değişimi kalsik şanzıman gibi ve balatalı, eğer dediğiniz gibi 4. vites 60km/h hızla gidiyorsa bozulması normal bence, çünki klasik şanzımanda, bu kullanıma göre şanzıman bozulmaz motor bozulur, asm de ise motor sağlam şanzıman bozuk, ters birşey var ama tam bilmiyorum, bu işi tam bilen arkadaşlardan destek almak lazım.

Şimdi çift kavramalı tipleri çıktı, iyi deniyor ama henüz uzun dönem sonuçlarını bilemiyoruz, asm şanzımanda bilgisayar yardımıyla yarım debriyaj yapıyormu emin değilim, ama ısınmadan dolayı kitlenip kalıyor, eğer yarım debriyaj varsa zaten dayanmaz, hadi bu sorunu aştık diyelim, yüksek vites düşük devir olayı varsa şanzımanı hesaba katmadan bakarsak, motora zararı vardır, zaten Ford bu saçma asm olayını bıraktı, deneme tahtası olarak bizi kullandılar ve sonuç fiyasko oldu, bu çift kavramalılarsa iyi galiba, hem devir sorunu yok hemde tam uygun devirde bir üst vites zaten hazır. Dediğim gibi ASM nin derdinin kaynağını tam bilmiyorum, tam açıklayacak bir arkadaş yazarsa çok iyi olur, sorunuzda tam karşılığını bulmuş olur.

ASM bende vardır. 130.000 de balata değişimi geldi. O zamana kadar balatada sorun yoktu. Demekki yarım debriyaj tarzına bir şey yapmıyor.

Bunlarla birlikte yeni çıkan bazı arabalarda belki farketmişsinizdir. Vites değiştirmen gerektiğini söyleyen uyarılar var. WV tiguan'da akresif kullanımda geç gelen yukarı vitese çık uyarısı hafif kullanımda daha erken geliyor ve o da yaklaşık 60km/h 4. vitese geçirmeni istiyor.

Yani sonuç olarak şunu diyebilir miyiz?

"Arabayı ivmelendirecekseniz düşük devirde gaza asılmayın. Vites düşürün sonra asılın. Ama sabit gidiyorsanız da olabildiğince düşük devirde kullanın."

Yorum bağlantısı
Süha Demirtaş
Yani sonuç olarak şunu diyebilir miyiz?

"Arabayı ivmelendirecekseniz düşük devirde gaza asılmayın. Vites düşürün sonra asılın. Ama sabit gidiyorsanız da olabildiğince düşük devirde kullanın."

Atmosferik araçlar ile bu dediğiniz olabilir. Ama turbo lu araç ile turbo boşluğunun altında kullanmak yerine bu boşluğun bittiği ilk anda kullanmak daha iyi olur.

Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu
Atmosferik araçlar ile bu dediğiniz olabilir. Ama turbo lu araç ile turbo boşluğunun altında kullanmak yerine bu boşluğun bittiği ilk anda kullanmak daha iyi olur.

+99

ASM şanzıman doğuştan hatalıdır, bunu Ford bile kabul etmiş, sizde 130.000km iyi dayanmış, demekki sıkışık trafikte çok sık dur kalk yapmadan kullanıyorsunuz, bu durumda pek sıkıntı çıkarmıyor gibi, genelde sorun bu tarz dur-kalk kullanımda ortaya çıkıyor, sizinkindede aynı sorun vardır ama şimdiye dek ortaya çıkartmamışsınız demekki, yalnız beni yanlış anlamayın, bu hatalı tasarımı yapan Ford' a kızıyorum ben, aynı saçmalığı VW dsg ile de yapmış onda sorun farklı ama sorunlu, dizelde ne hikmetse bir türlü bu işi düzgün yapamıyorlar, aşırı tork işi bozuyor sanırım.

Birde şu BMW 320d oto şanzımanı nasıl, onu merak ettim, 184 hp 2000cc motorla bu şanzıman hatasızmıdır acaba? Bu işi çözmüşlermi?

Yorum bağlantısı
Armağan Pekatik
(düzenlendi)
+99

ASM şanzıman doğuştan hatalıdır, bunu Ford bile kabul etmiş, sizde 130.000km iyi dayanmış, demekki sıkışık trafikte çok sık dur kalk yapmadan kullanıyorsunuz, bu durumda pek sıkıntı çıkarmıyor gibi, genelde sorun bu tarz dur-kalk kullanımda ortaya çıkıyor, sizinkindede aynı sorun vardır ama şimdiye dek ortaya çıkartmamışsınız demekki, yalnız beni yanlış anlamayın, bu hatalı tasarımı yapan Ford' a kızıyorum ben, aynı saçmalığı VW dsg ile de yapmış onda sorun farklı ama sorunlu, dizelde ne hikmetse bir türlü bu işi düzgün yapamıyorlar, aşırı tork işi bozuyor sanırım.

Birde şu BMW 320d oto şanzımanı nasıl, onu merak ettim, 184 hp 2000cc motorla bu şanzıman hatasızmıdır acaba? Bu işi çözmüşlermi?

ASM li aracı 90.000'de aldık. Dişli ünlemi Sorunu da cıkardı. O yüzden artık otomatik dizel almadık.

Klasik şanzıman. Tork konvertörlü dizel araçlar var diye biliyorum. Ama pahalı.

Bu arada Fusion Tdci De de turbo olduğuna göre ve o da düşük devirde kullandığına göre benim dediğim doğru oluyor.

tarihinde Arma?an Pekatik tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • 1 yıl sonra...
Saim Halıcı

Merhabalar fordclubtr ailesi aranıza yeni katıldım aracım 2006 focus ghia daha önce dizel bir aracım olmadı onun için bir kaç sorum olacak sizlere vites değişim aralığı nedir devir saatinde ve kaç devirin altında kullanmak sakıncalı teşekkürler

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban
(düzenlendi)

Vites değişimi için 2500-3000 d/d aralığı idealdir..Vites değişim sonrası araç max.torkunu verdiği devir(1750 d/d ) altına düşmez ise verimli kullanmış olacaksınız..Düz yolda 2500 devir civarı bu sağlanırken ,yokuş tırmanırken 3000 devirlere çıkmak gerekebilir..Güle güle kullanın

tarihinde Abdurrahman Balaban tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Guest Feti Ercan

2500-3000 d/d idealdir..Vites değişim sonrası araç max.torkunu verdiği devir(1750 d/d ) altına düşmez ise verimli kullanmış olacaksınız..Düz yolda 2500 devir civarı bu sağlanırken ,yokuş tırmanırken 3000 devirlere çıkmak gerekebilir..Güle güle kullanın

bu dediğiniz de benzinli dede böylemi. Ben 3000 deviri geçmeden atmıyorum vitesi

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

o zaman fazla yakar, düşük devirde sürün az yaksın.

Yorum bağlantısı
Abdurrahman Balaban

bu dediğiniz de benzinli dede böylemi. Ben 3000 deviri geçmeden atmıyorum vitesi

Yaygın kanaat 3000 devir civarı olsa da, şartlara göre eğim,yük vs. daha aşağıda değiştirilebilir.Vites değişim sonrası bayılma dediğimiz durum oluşmadığı sürece tüketim de normal sınırlarda kalacaktır.

Yorum bağlantısı
Guest Feti Ercan

düz yolda 3000 deviri bulmadan geçeyim mi bir yukarı yani. 2500 3000 arasımı ideal. Ben 3000 geçtimi hemen atarım :)

yalnışmı yapıyormuşum?

Yorum bağlantısı
Guest Feti Ercan

hmmm abi neden sordun bu soruyu yaa :) focus vardı sattım yine focus alacam. farkediyor mu ki araçtan araca ondan önce de clio vardı?

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

motor büyükse veya turboluysa daha düşük devirde sürülebilir. bmw maks torku 1100 devirde veren benzinli motor yaptı, bu ne demek ?rolantinin az üzerinde bile rahatça gider. :)

Yorum bağlantısı
Guest Feti Ercan

yalnız ben hala anlamadım ford focus arac diyelim benzin lpg li devir saati kaçı gösterince vites değiştircez. 3000 demi 2500 mü 1500 mü 1. viteste erken değiştircez onu biliyorum... doğrumu?

Yorum bağlantısı
Can Çeralp

Hayırlı olsun,

2006 olduğuna göre 109'luk TDCi motor olduğunu varsayıyorum. Bu motorlar en yüksek torklarına 1750 devir civarında ulaşırlar, 1200'ün altında da kurumlanmayı engellemek için püskürtme oldukça azaltılır, turbo da devreden çıkar ve güç düşer. Dolayısıyla 1500-2000 devir aralığında gezecek şekilde vitesleri ayarlarsanız hem gaza en az basarak (ve de az yakarak) yolculuk edersiniz hem de en yüksek tork bölgesine yakın olduğunuz için gaza basar basmaz hızlanmaya hazır, diri bir sürüş yaşarsınız.

Ben kendi aracımda şöyle yapıyorum; 1. viteste hangi devirde sürerseniz sürün tüketim çok fazla olduğu için 2. vitesin rölanti devrinde arabanın kaçla gittiğini test ettim 19km/sa çıktı. Kalkışı yaptıktan sonra hız 20km/sa olduğu an hemen 2. vitese geçiyorum, 1000 devir/dk civarında oluyor ama düz yolda vites küçük olduğu için rahatça gidiyor. Diğer viteslerde de 1500-2000 devir aralığını kullanıyorum.

Otomatik viteslerde de gazın ilk %10 luk dilimi için vites değiştirme şekli genelde böyledir. Ancak bu karakteristik gaza daha fazla bastığınız durumlarda değişmeli. Yani gazı kökleyip hızlanmaya çalışırken 2200 devirde vites büyütmemeli. Gaza yarıya kadar bastığınız durumlarda da vites yükseltme devrini en yüksek gücün olduğu devir olarak seçebilirsiniz. Yanılmıyorsam bizim araçlar için 3600 dv/dk olması lazım

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Can Çeralp

yalnız ben hala anlamadım ford focus arac diyelim benzin lpg li devir saati kaçı gösterince vites değiştircez. 3000 demi 2500 mü 1500 mü 1. viteste erken değiştircez onu biliyorum... doğrumu?

Benzinli motorlarda torkun en yüksek olduğu devirde vites değiştiremiyoruz çünkü bu genelde 4500dv/dk civarı oluyor. Onun yerine benzinin tam yanabildiği ideal devri seçmemiz gerekli. Bu da yaklaşık olarak 2350-2400 devir civarı. Tabi ki yine gaz pedalının ilk %10'luk bölümünden bahsediyorum, 2400'ü ortaya koyduğumuz zaman 2800 devri geçince vites yükseltilmeli. Dolayısıyla da verimli sürüş aralığı 2000-2800 oluyor ama sabit bir hızda 1700-1800 lere kadar inilebilir.

Turbo benzinlilerde de "sanıyorum" bu aralık 1500-2500 olmalı ama her turbolu motorun karakteristiği ve çevirebildiği devir aralığı değiştiği için çok emin değilim, tek bildiğim neredeyse hepsinin en yüksek torklarına 1500dv/dk da ulaşabildikleri, bu yüzden de 2000 devrin altında rahatlıkla kullanılabilir.

Yorum bağlantısı
Güvenç Terzierol

bir kalıba oturtmak yanlış geliyor bana. Araba o an neyi istiyorsa onu vermek gerek bu efendim eim varsa 3500 yoksa 2500 gibi değilde geçeceğin bir üst viteste araba yürüyecekse istediğin şekilde o zaman geç.

Ben sakin kullanıyorsam çokta kastırmadan 2deysem 3 e attığımda bayılmayacağı devirlerde atıyorum vitesi bakmıyorum kaçta diye çünkü o an ki araç yükünden tutun yola hava sıcaklığına bile değişiyor kışın canavar olan araba yazın ısınan havanın yoğunluğunu kaybetmesi yüzünden pısırık birşey oluyor..

seri kullanıyorsam bir üst vitese attığımda seriliğini kaybetmeyecek torku kaybetmeyecek devirleri kullanıyorum onu ben ayağımda sırtımda hissederek atıyorum...

Bence çokta kurallara sığdırmamak lazım araba olayını...

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...