İbrahim Göknar 27 Ekim 2010 Paylaş 27 Ekim 2010 ahh bu dizeller vah bu dizeller hep demişimdir bu dizel insanlık için sıkıntıdan başka hiçbir şey olmamıştır. Yorum bağlantısı
Turkay Enez 27 Ekim 2010 Paylaş 27 Ekim 2010 (düzenlendi) Dizel için dikkat edilmesi gereken şeyleri yukardaki mesajlarda arkadaşlar yazmışlar zaten. Motor olarak, fark yoktur benzinliyle dizel arasında. Peki neden, "dizeli şöyle kullanmalıyız şuna dikkat etmeliyiz." olayı var? Cevap turbo. Turbo, dizel motorların en hassas noktası. İlk çalıştırmadaki bekleme, stop etmeden önce bekleme turbonun ömrünü uzatabilmek için yapılan işlerdir. Ben de altın kuralı yazayım o zaman. (Konunun tamamını okumadım, belki yazan arkadaş vardır)... Turboyu uzun kmler sorunsuzca kullanmak isteyen,yağ değişimini max 10 bin (veya daha erken) km de yapacak. 5 binde bir de hava filtresini değiştirecek 27 Ekim 2010 tarihinde Mehmet tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Süha Demirtaş 27 Ekim 2010 Paylaş 27 Ekim 2010 Ben aracı kapatırken ki bekleme olayını çözmekte biraz zorlanıyorum. Turbo basınç göstergemden izlediğim üzere ayağımı gazdan çektiğim andan itibaren hatta "turbo log" da dahil edilirse 1800 devir altında basınç göremiyorum diyebilirim. Aracımı park ederken son 10-15 saniye zaten bu devirlere hiç çıkmıyorum, ee o zaman neden bekliyeyim ? Yorum bağlantısı
V.Ceyhun Emir 27 Ekim 2010 Paylaş 27 Ekim 2010 Turbo timer taktırılsa ve bu stop etmeden bekleme meselesi kullanıcı inisiyatifinden çıkarılsa? Buradan bir de soru çıkıyor: Madem böyle önemli bir sorun var, neden fabrika çıkışı turbo timer olmuyor turbo araçlarda? Yorum bağlantısı
Rıfat Çakar 27 Ekim 2010 Paylaş 27 Ekim 2010 Bu öyle önemli bir sorun falan değil ya , turbonun çalışma prensibini bilmek yeterli. Yorum bağlantısı
Mehmet Solak 27 Ekim 2010 Paylaş 27 Ekim 2010 Hayırlı olsun...dizel agresif kullanılmayı sevmez... Yorum bağlantısı
İ.Göksel Yaman 27 Ekim 2010 Paylaş 27 Ekim 2010 Çok farklı şeyler yok aslında. Devir konusu önemli yanlız. 1750d/d bilginiz yanlış olmalı. Focusun teknik özelliklerini bilmiyorum ancak genel anlamda konuşmak gerekirse ; 2250d/d altında seyretmeyin , gerekmedikçe 3500d/d üstüne çıkmayın , vites değiştirmek için kendinizi kasmanızı gerektirecek bir durum yok 2700 - 3000 devir arası değiştirirsiniz.Aracı ilk çalıştırdığınızda motor ısınana kadar beklemeniz gerekir. Beklemek yerine 1.viteste çok rolantinin biraz üstü bir devirde seyredebilirsiniz. Araç durduğunda direk stop ederseniz turboya zarar verebilirsiniz , rolantide 15-20 sn bekleyip stop etmek en iyisi. +1903 rıfat iyi eğitmişim seni aynılarını ben yazmayı düşünüyodum ki hepsini sölemişin Yorum bağlantısı
Rıfat Çakar 27 Ekim 2010 Paylaş 27 Ekim 2010 +1903rıfat iyi eğitmişim seni aynılarını ben yazmayı düşünüyodum ki hepsini sölemişin Eyvallah abi Yorum bağlantısı
Turkay Enez 27 Ekim 2010 Paylaş 27 Ekim 2010 (düzenlendi) Mesele basıncın düşmesi değil, turbo devrinin minimuma düşmesi. Yolda basmış giderken, turbo devri belki 15 bin in üstündedir. Mesela vites değiştirirken gazdan ayağını çektiğin anda, basınç göstergende yine (anlık) çok düşük bir değer görürsün ama, turbo çılgınca dönüşüne devam eder. Turbo devrinin min düşmesi için belki 1 dakika beklemen gerekir... Son cümlende haklısın. Park ederken turbo devri iyice düşüyor. Ama yine de 20 sn beklemek daha sağlıklı olur... Bu beklemek sadece turbonun yağsız dönme riskini azaltmak için değil, aynı zamanda (nispeten) soğuması içindir... Ben aracı kapatırken ki bekleme olayını çözmekte biraz zorlanıyorum. Turbo basınç göstergemden izlediğim üzere ayağımı gazdan çektiğim andan itibaren hatta "turbo log" da dahil edilirse 1800 devir altında basınç göremiyorum diyebilirim. Aracımı park ederken son 10-15 saniye zaten bu devirlere hiç çıkmıyorum, ee o zaman neden bekliyeyim ? 27 Ekim 2010 tarihinde Turkay Enez tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Süha Demirtaş 27 Ekim 2010 Paylaş 27 Ekim 2010 Mesele basıncın düşmesi değil, turbo devrinin minimuma düşmesi.Yolda basmış giderken, turbo devri belki 15 bin in üstündedir. Mesela vites değiştirirken gazdan ayağını çektiğin anda, basınç göstergende yine (anlık) çok düşük bir değer görürsün ama, turbo çılgınca dönüşüne devam eder. Turbo devrinin min düşmesi için belki 1 dakika beklemen gerekir... Son cümlende haklısın. Park ederken turbo devri iyice düşüyor. Ama yine de 20 sn beklemek daha sağlıklı olur... Bu beklemek sadece turbonun yağsız dönme riskini azaltmak için değil, aynı zamanda (nispeten) soğuması içindir... Vites değiştirmeye gerek yok örneğin 5. vites te 100 km hız ile ilerliyorum ve basınç göstergesi yaklaşık 0,25 bar civarında. Ayağımı gazdan çektiğim anda basınç 0 a düşüyor ve araba cutoff'ta ilerliyor. Peki bu turbo belirli bir zaman sonra duracakmıdır ? Yorum bağlantısı
Rıfat Çakar 27 Ekim 2010 Paylaş 27 Ekim 2010 Vites değiştirmeye gerek yok örneğin 5. vites te 100 km hız ile ilerliyorum ve basınç göstergesi yaklaşık 0,25 bar civarında. Ayağımı gazdan çektiğim anda basınç 0 a düşüyor ve araba cutoff'ta ilerliyor. Peki bu turbo belirli bir zaman sonra duracakmıdır ? Motor çalıştığı sürece turbo durmaz. Marş motorunun ilk hareketi ile beraber o'da çalışmaya başlar. Yorum bağlantısı
Mustafa Cerci 27 Ekim 2010 Paylaş 27 Ekim 2010 Öncelikle Hayırlı olsun.Birincisi bu sorulara herkes farklı cevap verecektir, dolayısıyla kendi kullanım tarzınızı kendiniz arabanın tepkilerine göre vermeniz zamanla daha iyi olacaktır. 1. KOntağı yarım cevirin. Bazı ışıklar yanacak. Birkaç sn sonra sönecek , ayağınız frende ve vites boştayken veya ayagınız debriyajda aracı çalıştırabilirsiniz. 2. 1750 dd de turbo devreye girer ondan önce devrede değildir , dolayısıyla turbo desteği olmadan aracınız hareket etmektedir. vites attıktan sonra 1750 devirin altına düşmesi bir zarar teşkil etmez . Nitekim bir aracıda maksimum güç verdiği devir bandında tutmaya kalkarsanır hep yüksek devir çevirtmeniz gerekir. Sadece turbonun devrede olduğu alt ve üst sınırlar içinde yakıt tüketimi daha makul seviyelerde kalır. Tabiki bu eğimede bağlı. Yüksek eğimli çıkışlarda daha yüksek devirlerde vites atmanız gerekir yoksa yığılma yapar ve zararlı olur. 3. Aracı çalıştırdığınızda hiç beklemenize gerek yok ancak motor normal sıçaklığına ulaşmadan yüksek devir çevirmeyin ayrıca 1750 devir üzerine çıkmak içinde 15-20 sn kadar daha düşük devirlerde kullanınki turbo yağlama yapabilsin. 4. eğer yüksek devirle aracınızı kullanırken bir anda durup mortoru kapatırsanız turbo hortumlarındaki basınç kalır ve turbo hortumu patlatabilirsiniz (tecrübe edilmiştir maalesef) Ancak son bir kaç yüz metreyi yine turbonun devrede olduğu devirler altında seyrederseniz bu bekleme süresine ihtiyacınız olmaz. Yüksek devirde bile gelseniz 20-30 saniye cok zaman, en fazla 4-5 saniye içinde rölantide basınç düşer. Bunlar tamamen benim kulanımımla vardığım ve bir turbo ustasından edindiğim bilgilerle yazdıklarım. Tamamen doğru olduklarını iddia edemem. yaklaşık 5,5 yıldır dizel araç kullanıyorum ancak mutlaka hatalarım vardır Selamlar. ++1 arkadasin soylediklerine katiliyorum bende uzun zamandir dizel kullaniyorum 60-70 km hizi gecemiyecegin rampa assagi inislerde devri yuksek tutmana gerek yok duz yolda sakin kullanimda aracin devrini yuksek tutman ve sabahlari aracin isinmasini beklemen yakit tuketimini arrtirir ve bu aracin kullanma kilavuzundada yazar bakimlari hakkinda tdci motorunun ureticisi psa peugeot nun revisions sayfasindan bakabilirsin aracindaki motor partner 1.6 hdi ile ayni motor http://public.servicebox.peugeot.com/docs/...index_tr_tr.htm Yorum bağlantısı
Turkay Enez 27 Ekim 2010 Paylaş 27 Ekim 2010 (düzenlendi) Egzosdan gaz çıktığı sürece turbo durmaz... Motor çalıştığı sürece turbo döner... Ne yaparsak yapalım, araç rölantide 2 dk bile bekleyip stop edilse, yağlama tamamen duracak ama, turbo 5 sn kadar daha (yağsız) dönüşüne devam edecektir. İşte bu yüzden mesele, motoru durdururken turbo devrini mümkün olan en düşük devire düşürebilmek... Devirli kullanımdan sonra hiç beklemeden stop edersek belki turbo 10 - 15 sn daha (yağsız) dönmeye devam edecektir... Vites değiştirmeye gerek yok örneğin 5. vites te 100 km hız ile ilerliyorum ve basınç göstergesi yaklaşık 0,25 bar civarında. Ayağımı gazdan çektiğim anda basınç 0 a düşüyor ve araba cutoff'ta ilerliyor. Peki bu turbo belirli bir zaman sonra duracakmıdır ? 27 Ekim 2010 tarihinde Turkay Enez tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk 27 Ekim 2010 Paylaş 27 Ekim 2010 Ben aracı kapatırken ki bekleme olayını çözmekte biraz zorlanıyorum. Turbo basınç göstergemden izlediğim üzere ayağımı gazdan çektiğim andan itibaren hatta "turbo log" da dahil edilirse 1800 devir altında basınç göremiyorum diyebilirim. Aracımı park ederken son 10-15 saniye zaten bu devirlere hiç çıkmıyorum, ee o zaman neden bekliyeyim ? Ayağınızı gazdan çektiğiniz anda egsoz gazı turbo pervanesine değil direk olarak egsoza yönlendiriliyor. Turboda basınc üretmiyor, dönmeye devam ediyor ama oda motorun hava emişine yetecek kadar hava gönderiyor. Yani basınc düşer. Ama turbo devri yinede motor devri kadar hızlı düşmüyor. Basıncı sıfır olarak görsenizde o motorun az da olsa hava emişinden dolayı. Motor stop edildiği en devir sıfıra düşer ve turbonun devri okadar ani düşemez ve arada sıkışma olur. Motor çalışıyorken ayağımı gazdan çekince neden sıkışmıyor diyeceksiniz. Sıkışma olmuyor çünkü havanın gidecek yeri var. Sıkışmasına imkan yok, motorda emiş var. Gaza bastığınızda turbo basıncı yükselir, gazdan ayağınızı çektiğiniz anda düşer ve o anda kontağı kapatırsnız basınc göstergesinde ani şok bir basınc değişimi görebilirsiniz. Turbo basıncı motor 4000 devirde ikende sıfır gösterebilir ama 2000 devirde gaza yüklenildiğinde max basınc gösterebilir. Yada 3000 devirde düşük basınc gösterebilir. Tamamen gaz pedalına basmanızla alakalı ve dolayısıyla silindir içindeki patlamayla. Yorum bağlantısı
Turkay Enez 28 Ekim 2010 Paylaş 28 Ekim 2010 Buna şöyle cevap verebilirim. Eskiden 20w50 yağ kullanılan zamanlarda çoğunlukla yağ değişimi 3000 km idi... Yağ kaliteleri arttıkça bu süre uzadı. Şu anda 20 binde bir değişimler bile var. "X" firma 20 bin de yağ değiştirirken "Y" firması 10 binde bir çağırırsa ayıp olur... Tamamen ticari kaygılar var. Araç satın alacak kişiler, "Ne sıklıkta servise uğrayacağım?" ın hesabını yaptıklarından bakım aralıkları uzun olunca müşteri için daha cazip oluyor. Ancak, kazın ayağı uzun süreli kullanımda müşterinin cebine dokunuyor. Turbo, yağlama özelliği kaybolmuş yağla döndüğünde ömrünü daha erken tamamlıyor. Erken derken 30-40 binde değil belki ama, 100 binden sonra ki kmlerde diyelim. Ve tamda bu zamanlarda (ne hikmetse) garanti de bitmiş oluyor... 10 bin yerine 15 binde geldiği için firmanın kazanamdığı parayı, tek seferde kazanması şansı doğuyor... Benimde kafama bu takiliyo ben onceki aracmda dediginz gibi maks 10binde yag degisiyodum simdi aracim focus servis 15 binde bakima gel diyo bunun mantigi nedir peki? Yorum bağlantısı
Evren Erakçora 28 Ekim 2010 Paylaş 28 Ekim 2010 Bir de şu yanılgı var burada 15bin max km. Ağır şartlarda bu km düşer. 10 bin 7 bin. vs. Yorum bağlantısı
Ahmet Büyüktopçu 28 Ekim 2010 Paylaş 28 Ekim 2010 Yorumlarınız için teşekkürler. Aracı sürerken 2.vitesten 3.vitese attık ve devir 1500 lere kadar inerse ve böyle bir süre devam edersek bunun bir zararı var mı? Cevaplardan anladığım (yanlışsam düzeltin lütfen) dizel araçlarda asıl dikkat etmemiz gereen konular motor daha ısınmadan yüksek devirde kullanmamak ve aracı durdurmadan bir süre bekleyip öyle istop etmek. Öyle midir? Yorum bağlantısı
Mehmet Kazancıoğlu 28 Ekim 2010 Paylaş 28 Ekim 2010 Yorumlarınız için teşekkürler.Aracı sürerken 2.vitesten 3.vitese attık ve devir 1500 lere kadar inerse ve böyle bir süre devam edersek bunun bir zararı var mı? Cevaplardan anladığım (yanlışsam düzeltin lütfen) dizel araçlarda asıl dikkat etmemiz gereen konular motor daha ısınmadan yüksek devirde kullanmamak ve aracı durdurmadan bir süre bekleyip öyle istop etmek. Öyle midir? 1500 devir en alt limitir buna inene kadar vites düşürmeniz avantaj sağlar aracı devirli kullanın çalıştırma ve stop etmeye dikkat edin birde aracın bakımları aksatmadan kullanın eğer aracınızı ağır koşullarda kullanıyorsanız (inşaat sahası gibi tozun bol olduğu yerlerde) yağını sık sık kontrol edip daha kısa sürelerde değiştirmeniz hava filtrenizi sürekli temiz tutmanız aracınızın motor ömrünü uzatacaktır. aracınız tekrardan hayırlı uğurlu olsun Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 28 Ekim 2010 Paylaş 28 Ekim 2010 Yorumlarınız için teşekkürler.Aracı sürerken 2.vitesten 3.vitese attık ve devir 1500 lere kadar inerse ve böyle bir süre devam edersek bunun bir zararı var mı? Cevaplardan anladığım (yanlışsam düzeltin lütfen) dizel araçlarda asıl dikkat etmemiz gereen konular motor daha ısınmadan yüksek devirde kullanmamak ve aracı durdurmadan bir süre bekleyip öyle istop etmek. Öyle midir? Çok fazla gaza basmazsanız hafif hafif hızlanırsanız 1500 ya da 1200 lere inilebilir sıkıntı yaratmaz. benim araç 150 binde. 1 Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk 29 Ekim 2010 Paylaş 29 Ekim 2010 Çok fazla gaza basmazsanız hafif hafif hızlanırsanız 1500 ya da 1200 lere inilebilir sıkıntı yaratmaz. benim araç 150 binde. Bence inilmemeli. Common rail sisteminde yüksek basınc pompası 1800-2000 devirlerden sonra normal püskürtme basıncını sağlayabiliyor ve herşeyde ona göre ayarlı. Püskürtme zamanı, enjektör açık kalma süresi(püskürtülen yakıt müktarı), yakıtın püskürtüldükten sonra hava ile atomizasyonu ve yakıtın zerre büyüklükleri, yakıtın püskürtüldükten sonra nekadar uzağa gidip hava ile nekadar fazla karışabileceği... Yani kısaca 1800-2000 devirlerin üzerinde kullanılmaya ayarlanmış olarak düşünebilirsiniz. 1500 devirlerde motor çalışır ama ideal koşullar yok. Bazı şeyler eksik. Devamlı düşük devirde kullanılırsa yan etkileri zamanla anlaşılır ama mecbur kaldıkça %15-20 düşük devirde kullanmanın zararı olmaz. Düşük devirde kullanmak kurum yani siyah duman oluşumunu oldukça hızlandırır ve motorda karbon oluşumunu arttırır. Yorum bağlantısı
Evren Erakçora 29 Ekim 2010 Paylaş 29 Ekim 2010 Dikkat ediyorum, ticari araç sürücüleri hep devirli kullanıyorlar. Yani 3000 devirden önce vites büyütmüyorlar.Devirli kullandıklarıdan galiba normal mazot bile sorun çıkmadan sürüyorlar. Bunları görünce düşük devirin dizelde uzun vadede zararlı olduğu düşünmeye başladım. Yorum bağlantısı
Rıfat Çakar 29 Ekim 2010 Paylaş 29 Ekim 2010 Düşük devir benzinliler içinde zararlı zaten. Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk 29 Ekim 2010 Paylaş 29 Ekim 2010 Dikkat ediyorum, ticari araç sürücüleri hep devirli kullanıyorlar. Yani 3000 devirden önce vites büyütmüyorlar.Devirli kullandıklarıdan galiba normal mazot bile sorun çıkmadan sürüyorlar. Bunları görünce düşük devirin dizelde uzun vadede zararlı olduğu düşünmeye başladım. Doğru tespit. Normal mazot common rail bir sistemde kullanılmamalı ama kullanıldığında kesinlikle devamlı yüksek devirde kullanılmalı. Normal mazot püskürtüldüğünde hava ile daha az karışıyor ve yanma verimi daha kötü oluyor. Buna birde düşük devir eklenirse motor git gide boğulmaya başlar. Cansızlaşır. Kuzenime kullanma dememe rağmen 206hdi arabasında normal mazot kullanıyor. Biraz kullandım ve ciddi fark olduğunu gördüm. Performansı sanki 30bin km'dir hava filitresi değişmemiş gibi. Yokuşta 2000 devirin altında 2. viteste zor topluyor, 3. viteste ise hızlanamıyor. Daha fazla siyah duman atıyor. Araba gitsin diye gaza fazla basınca motora daha fazla yakıt yolllayıp yakamada atıyor. Sanki 50 hp dizel gibi. Yorum bağlantısı
Evren Erakçora 29 Ekim 2010 Paylaş 29 Ekim 2010 Common rail li dci motora sahip reno minübüs sürücüsü, normal dizel kullanıyorum diyor. Km saati 250 bin kmde falan. Hiç problem çıkarmadı mı diyorum? Bu km de ne olacak hocam 400 , 500 bin km gider bu diyor. Ama adam 5. ve 6. vitesi hiç kullanmıyor, 2500 3000 devir arasında sürüyor. Yorum bağlantısı
Guest Ramazan Demir 29 Ekim 2010 Paylaş 29 Ekim 2010 Turbo timer taktırılsa ve bu stop etmeden bekleme meselesi kullanıcı inisiyatifinden çıkarılsa? Buradan bir de soru çıkıyor: Madem böyle önemli bir sorun var, neden fabrika çıkışı turbo timer olmuyor turbo araçlarda? Firma açısından bu durum tamamen duygusal olduğu için:) Yorum bağlantısı
Recommended Posts