Abdussamed Acar 28 Kasım 2013 Paylaş 28 Kasım 2013 (düzenlendi) Dizel hakkında daha çook şey öğrenmem lazım . Şimdi anladığım kurum tutmaması için arada bir otobanda hızlı kullanmak mı gerekiyor Birde diğer dizel araçlar gibi gaza basınca siyah duman atmıyor benim mondeo , iyi birşeymi ? Çok sık olması şart değil ancak arada biraz devir çevirtmek dizel de fena olmaz, Çekişi de iyiyse siyah duman olmaması gayet iyi bir şey, tek başına olmasa da yakıtın verimli yandığının işaretlerinden birisi duman olmaması, yada az olması... Özellikle dizel aracı çalıştırdıktan sonra ve stop etmeden önce bekleme konusuna hep takılırım. Bazı yerlerde "çalıştırdığınız zaman 1 dakika, kontağı kapatmadan önce 1 dakika bekleyin" denir. Hatta sahibinden.com 'da satılan bazı araçlarda "asla beklemeden hareket edilmedi, beklemeden kontak kapatılmadı" durumu ek bir özellik gibi belirtiliyor. Şahsen ben çalıştırdıktan çok kısa bir süre sonra hareket ediyorum, kontak kapatmadan önce de aracın içinde yanıma alacağım birşeyler varsa, araç ben onları alana kadar çalışıyor, eğer alacağım birşey yoksa parkın ardından kontağı kapatıyorum. Beklemek gerçekten gerekli mi ? Beklenen araç ve beklenmeyen araç arasında uzun vadede motorda ciddi bir fark oluyor mu ? Özellikle çok soğuk havalarda soğuk motorda; motor yağ sıcaklığının bir miktar yükselmesini beklemeden gaza yüklenilen, yada sert kullanılan araçlar ciddi derecede fazla yıpranır ve uzun vadede normalden erken masraf çıkarma ihtimali oldukça yüksektir. Ancak yoldan gelince beklemeden kontak kapatmada durum bu kadar ciddi sıkıntılı sonuç doğurmaz... Ama gaza basıp rölanti devrine inmeden stop etmeyi alışkanlık yaparsanız özellikle turbo ömrü ciddi manada kısalır... Ben 1-2 saatlik mesafede yüksek hızda arabayı kullandıysam turbo rahatlasın diye özellikle bekliyorum, yapmadığım zamanlarda araba ilk kalkışta zorlanıyor gibi geliyor. 1-2 saatlik, yahut performanslı kullanım sonrası stop etmeden bir kaç dakika beklemenin sebebi turbo yağlaması değildir, Rölantide çalıştırılarak motor bloğunun ve hareketli parçaların hararetinin yavaşça düşürülmesi, söz konusu parçaların ömrünü uzatır. Yüksek sıcaklıklardayken, hızlı soğuma durumu özellikle metalden oluşan mekanik yapının ömrü için pek sağlıklı bir durum değildir. Bildiklerim; ani stopta turboya yağ akışı aniden kesildiği için turbo yağsız duruyor ve çabuk hasarlanıyor. İlk marşta motor rutin yağlanmadan yüklenildiğinde de pistonlar çabuk aşınıyor.. Stop edilen araçta yağ basıncı düştüğü için motor hareketi durana kadar yağlama verimi düşük olur. Turbo devri motor devrinden yüksek olduğundan ve motor devrine paralel hızlandığından, stop edilen araçta turbo motordan daha geç durur... Bu yüzden stop esnasında gaz vermemek yada rölantiye indikten sonra en azından 3-5 saniye beklemek gerekir. Bu sürede turbo da rölanti devrine düşer, turbo devrinin düşmesi için dakikalara gerek yoktur... Dakikalar çok sıcak motor yada turbonun yavaş soğuması için gerekir... Ani stop göreceli bir kavram aslında. Yani yüksek devirde gelip, aniden frene basıp, kontağı kapatıp araçtan çıkmak turbo devri yüksek kaldığı için belki sorun olabilir. Ama normal bir hızda gelip, park manevrası yapan aracın zaten turbo devri düşmüştür diye düşünüyorum. Bu durumda direk kontak kapatılabilmeli bence. Hatta ileri geri park manevrası olmasa bile düşük hızda gelip bir yerde durduğumuzda da turbo devri yeteri kadar düşüyordur sanırım. Çalıştırma aşamasında ise, motorun yağlanması için 1 dakika beklemek çok fazla geliyor. Çalıştırır çalıştırmaz gaza basmak değil de, çalıştırdıktan kısa bir süre sonra hareket etsek yine yeterli yağlama sağlanıyordur sanırım. Ama eğer sağlanmıyorsa, çalıştırınca bekle, durdurmadan önce bekle derken iş konfor çerçevesinden çıkıyor. İlk çalıştırmada 1 dakika motorun yağlanması için beklenilmez... Bu genelde yanlış bilinen tabirdir... Çalıştırır çalıştırmaz 1 saniye içerisinde motor zaten yağlama işlemini başlatır ancak çok soğuk havalarda ideal sıcaklığa erişmeyen yağ farklılaşan vizkozitesi ve niteliği sebebiyle sürtünmeyi azaltma vazifesini tam yapamadığından aşınmayı artırır. Bu sürede motora fazla devir çevirtmek yada motoru zorlamak (ikisi farklı şeyler) aşınmayı çok daha fazla artırır... Beklemek yağ sıcaklığının en azından sıfır derecenin üzerine çıkması içindir, ve daha ziyade çok soğuk havalarda gerekir... Yağların üzerindeki kullanım bilgilerine bakarsanız yağlama şartlarını hangi sıcaklıklarda ne kadar sağlayabildikleri ile ilgili veriler yazar... Genelde aşırı soğuk yada aşırı sıcak yağın kabiliyetini azaltır, her yağın vazifesini en iyi yaptığı ideal bir sıcaklık aralığı vardır... 28 Kasım 2013 tarihinde Abdussamed Acar tarafından düzenlendi 4 Yorum bağlantısı
Abdussamed Acar 28 Kasım 2013 Paylaş 28 Kasım 2013 Devir 1500'ün altına düşmediği sürece sorun yok TDCI motorda. 3. vites 40, 4. vites 60, eğer hızlanma yapılmayacaksa 5. vites için 90 yeterli oluyor. Devir ve vites bu konuda tek kriter kesinlikle olamaz... Motorun zorlanması sürücünün farketmesi gereken bir durumdur... Bir motor 2000 devirde zorlanarak ideal olmayan şartlarda (aşırı yük, dik rampa çıkışı, düşük vites tercihi v.s.) çalışıyor da olabilir... 1100 devirde ve 5. viteste hiç yüksüz aşırı rahat çalışıyor da olabilir... Bu sürücünün, duruma bakarak sezmesi ve edinmesi gereken bir tecrübedir... Yeri gelir motorun sesinden, vibrasyonundan yada çekişinden farkedebilirsiniz... Çekişinde sorun olmayabilir ama motor fazla yük altında ve ideal olmayan şartlarda kullanılarak, yıpratılıyor olabilir... Bunu bilmek tecrübe gerektirir... 2 Yorum bağlantısı
Ali Gürsoy 29 Kasım 2013 Paylaş 29 Kasım 2013 (düzenlendi) Bu yazılanlar , eskisi gibi ayrı bir konuda olsa daha verimli olur düşüncesindeyim . Ortalama 5 senedir bu sitede birşeyler paylaşmaya çalışıyorum , açtığım konu bilgim olmadan taşınır veya değiştirilir ise ben alınganlık yaparım , haberiniz olsun 29 Kasım 2013 tarihinde Ali Gürsoy tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Ahmet İhsan Akşen 29 Kasım 2013 Paylaş 29 Kasım 2013 negüzel işte. şu kepezin orayı 5 le çıkmayında denizli yoluna gelmeden önceki sekiz çizilen tırmanışı diyorsanız orada 3 ile gidiyorum Yorum bağlantısı
Tayfun Özcan 30 Nisan 2014 Paylaş 30 Nisan 2014 Öncelikli olarak tüm forum ahalisine merhabalar. Yaklaşık iki aydan beri 2008 model, 109 beygirlik, dizel focus kullanıyorum. Bundan önceki aracım escort idi. Turbosuz, benzinli aracı kullanma alışkanlıklarım ile acaba dizel kullanırken yanlış ı yapıyorum diye düşünüyorum. Şimdiki aracım hem dizel hem turbolu. Her kafadan ayrı bir ses çıkıyor. Kimisi çok devirli kullanma, dizel bu, 2500 devirde vites değiştirsen yeter diyor; kimisi turbo olduğu için 3000 devirden sonra bir üst vitese geç, 2000 devirin altına da düşme diyor. Aracın turbosunun devreye girdiğini 2 bin devirden sonra hissettiğim için 3 bin devir civarı bir üst vitese geçerek aracı 2100-3000 devir arasında turbo hep faal olacak şekilde tutmak bana da mantıklı geliyor ama yinede emin olamıyorum tabi. Dizel kullanan yada konu ile ilgili fikir sahibi olan arkadaşlar, dizel focusta kaç bin devirde vites değiştirip, arabanın hangi devirler arasında kullanılması gerektiği ile ilgili bilgi paylaşırsa çok mutlu olurum. Yorum bağlantısı
Misafir 30 Nisan 2014 Paylaş 30 Nisan 2014 Merhaba, bu konu ile alakalı çok fazla konu var forumda. Biraz daha detaylı ararsanız bulacaksınızdır. Öncelikle araçtan ne beklediğinize bağlı. Eğer ekonomi isterseniz 2000 d/d vites geçişi yeterli olacaktır. Ancak performans/ tork isterseniz ideali 3000 d/d olabilir. YAni sizinde dediğiniz gibi 2000- 3000 d/d ortalama bir değerdir vites geçişleri için.. Yorum bağlantısı
Mert Ender 30 Nisan 2014 Paylaş 30 Nisan 2014 Turbo 1800 civarında devreye girmeye başlar. 3000'den sonra zorlamasanız iyi olur. Ancak bazen uzun yolda kurum yakmak için bunun biraz üstüne çıkabilirsiniz. Ancak aracın bir dizel olduğunu ve bir benzinli gibi devirlenmemesi gerektiğini hatırınızda tutun. Işıklara geldiğinizde dururken de benzinli gibi düşünmeyin, çok çabuk stop ettirirsiniz. (Debriyajı erken bırakmayın). Yorum bağlantısı
Guest Mustafa Çongur 30 Nisan 2014 Paylaş 30 Nisan 2014 (düzenlendi) Yeni aracınız hayırlı olsun. Aşağıdaki konuda dizel kullanımı ile ilgili oldukça fazla bilgi ve tecrübeli arkadaşların paylaşımı var. Vakit ayırıp okumanızı öneririm. http://www.otoclubturkiye.com/forum/topic/213271-dizel-ara%C3%A7lar%C4%B1n-kullan%C4%B1m%C4%B1-devir/?hl=%2Bdizel+%2Bkullan%C4%B1m 30 Nisan 2014 tarihinde Mustafa Çongur tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Tayfun Özcan 30 Nisan 2014 Paylaş 30 Nisan 2014 Link ve bilgiler için teşekkür ederim. Konuyu iyice inceleyeceğim. Yorum bağlantısı
Ayhan Asil 30 Nisan 2014 Paylaş 30 Nisan 2014 Şu anda aracım 2005 Focus 1 Benzin + LPG, öncekilerde de 2000 deviri buldumu değiştiriyordum, Ancak 2006 Focus II TDCİ de 2000 devirin az olduğunu fark ettim. 3000 devir de çok bence 2500 deviri bulunca değiştirmek lazım.... 1 Yorum bağlantısı
Misafir 30 Nisan 2014 Paylaş 30 Nisan 2014 Hangi devirde değiştirdiğinizden çok, vitesi yükselttikten sonra devrin düştüğü yerin torkun maksimum verilmeye başlandığı turbonun etkili olduğu devir aralıkları olması önemli. Rampada olursanız, 3000 devir bile yetmeyebilir bunun için, düz yolda 2250 d/d'de değiştirip hızla ayağınızı debriyadan çekmeniz kafi gelebilir. Zaten ilk mesajınızda buna dikkat ettiğinizi belirtmişsiniz. Dizelde yanlış inanış düşük devirlerin sağlıksız olduğu. Sağlıksız olan, düşük devirde ama büyük viteste giderken hızlanmaya çalışmak. Yoksa uzun yolda sabit 1750d/d'de gidiyorsanız devir düşük diye 2.000'e çıkmanıza gerek yok, dizelin ekonomisi uzun yolda düşük devirde kendini daha çok gösterir, hızlanmak istediğinizde ise yapmanız gereken benzinli gibi düşünmeyip, vitesi küçülterek hızlanmak. Saygılarımla. Yorum bağlantısı
Mahmut Yıldız 7 Mayıs 2014 Paylaş 7 Mayıs 2014 Eski nesil dizellerde devirsiz kullanım sorun çıkarırmış, ama cr teknolojisinde 2000 devir altında bile sıkıntı çıkmadan kullanılabilir. Yorum bağlantısı
Fatih Sinanoğlu 4 Ağustos 2014 Paylaş 4 Ağustos 2014 uzun yoldan sonra rolantide 2 dk falan beklemenize gerek yok 30 saniye bekleseniz yeterli 1 Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk 5 Ağustos 2014 Paylaş 5 Ağustos 2014 Dik bir yokuş çıkmışsanız 1-2 dakika beklemenizde fayda var ama düz yolda sakin kullandıysanız 20-30 saniye yeterli. Düz yolda genelde tam gaz kullanmadığınız için turbo çok fazla ısınmaz. Yokuş yukarı tam gaz çıktığınızda turbo epey ısınır. Devirdaim yapan yağın turboyo biraz soğutması gerekir. Turbolu araclarda rolantide bir süre bekleme amacımızda turbo yataklarının biraz soğuması. Turbonun devri zaten ayak gazdan cekilince 10-15 saniyede yeterince düşüyor. Yorum bağlantısı
Fatih Sinanoğlu 6 Ağustos 2014 Paylaş 6 Ağustos 2014 Dik bir yokuş çıkmışsanız 1-2 dakika beklemenizde fayda var ama düz yolda sakin kullandıysanız 20-30 saniye yeterli. Düz yolda genelde tam gaz kullanmadığınız için turbo çok fazla ısınmaz. Yokuş yukarı tam gaz çıktığınızda turbo epey ısınır. Devirdaim yapan yağın turboyo biraz soğutması gerekir. Turbolu araclarda rolantide bir süre bekleme amacımızda turbo yataklarının biraz soğuması. Turbonun devri zaten ayak gazdan cekilince 10-15 saniyede yeterince düşüyor. boyle daha detayli bir aciklama oldu , ayrica PSA - Ford grubu dizel motorlarda Turbo arizasinin ilk sebebi motor yagi degisiminin geciktirilmesi ve motor yagi degistirilirken yagin tam olarak suzulmeyip eski yag kalintilarinin turbo yu bozmasidir hatta PSA grubunun bu konuyla ilgi yag degistirme proseduru bile var , siz siz olun yag degistirirken eski yagin son damlasina kadar bosalmasina dikkat edin Yorum bağlantısı
Ömer Çağlıfırıncı 27 Ağustos 2014 Paylaş 27 Ağustos 2014 ARKADAŞLAR ŞUNU UNUTMAYIN KALİTELİ YAKIT YOKTUR KALİTELİ ESNAF VARDIR YANİ SHELL Mİ BP Mİ OPET Mİ PO MU DEĞİLDE BAYİİ NASIL ( mesela ben Kayseride İMAMOĞLU OPET ve TÜRKMENLER BP den başka hiç bir esnafa güvenmem ve almam katii bi şekilde 1 Yorum bağlantısı
DİREN YILDIZ 6 Mart 2015 Paylaş 6 Mart 2015 Minibusculer neden araci devirli kullanir hepsinin km baktigimda da cok yuksek gecen musluoglunda birisini gordum 350 binde 3 bin 4 bin devirde kullaniyorum abi diyor iyi motoru almamisin eline dedim yok abi dizel bu sekilde kullanilir zaten dedi guldum gectim. Dogruluk payi varmi Yorum bağlantısı
Emre Şimşek 6 Mart 2015 Paylaş 6 Mart 2015 Minibusculer neden araci devirli kullanir hepsinin km baktigimda da cok yuksek gecen musluoglunda birisini gordum 350 binde 3 bin 4 bin devirde kullaniyorum abi diyor iyi motoru almamisin eline dedim yok abi dizel bu sekilde kullanilir zaten dedi guldum gectim. Dogruluk payi varmi Valla onu bilmem de düşük devir dizel motorun içini kurum dolduruyor. Diğer bir deyişle tıkanıyor. Yorum bağlantısı
Servet Aydın 6 Mart 2015 Paylaş 6 Mart 2015 Düşük devir normalde kurum yapamaz. O devire uygun hava yakıt yanma odasına girer ama yakıt kalitesi nedeni ile ara sıra dizel motoru devirli kullanmak gerek. 2 Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 6 Mart 2015 Paylaş 6 Mart 2015 ara sıra dizel motoru devirli kullanmak gerek. Sadece ara sıramıydı o iş. [emoji33] 3 Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 6 Mart 2015 Paylaş 6 Mart 2015 Ohooo sen hiç anlamamışsın mevzuyuE bas dedin. [emoji15] Kurum yapmasın dedin. Yorum bağlantısı
Servet Aydın 6 Mart 2015 Paylaş 6 Mart 2015 Virajlarda dedim, gerçi hata bende newsheerde düz yol yokki 2 Yorum bağlantısı
Celil Alpay 26 Ekim 2015 Paylaş 26 Ekim 2015 1.6 TDCI araçlarımız ile hangi devirde (hangi hızda) en düşük yakıt tüketim değerlerini yakalayabiliriz? bu motorların 1750 ila 2500 devir arasında max torku verdiğini biliyoruz, dolayısıyla en verimli olduğu devirler bu bant arasında, ama hangisinde:) 6. viteste 90 la giderken devir 1600 lere düşüyor.. Yorum bağlantısı
Recommended Posts