Mehmet Göktürk 28 Aralık 2010 Paylaş 28 Aralık 2010 Sevgili arkadaşlar, Arada bir okuyoruz bu Euro standartları nelerdir bir not düşeyim dedim. Bu bilgiler internetten temin edilebilir ancak ingilizce olmaları ve buraya ilavelerinin iyi olacağı düşüncesi ile bunları yazıyorum. Belki dergiye de biraz daha geliştirip koyabiliriz. Otomobiller için tablo aşağıdadır: Dikkat edilirse Euro5 Eylül2009 dan itibaren satılan araçlar için, Euro6 ise 2014 ten itibaren satılacak araçlar için geçerlidir. Euro 6 ile araçlar aldıkları havadan daha temiz bir havayı egzosdan atacaklardır. Buna karbondioksit dahil değildir. Karbondioksit zaten zehirli ya da çevreye zararlı değildir. Sadece sera gazıdır dünyanın egenel ısınmasına sorun teşkil ediyor. Sağlık ile doğrudan ilişkisizdir. Dolayısı ile Euro6 sağlık açısından yeterli görülmüştür. 2014 ten sonra ne olur onu bilemiyorum. Şu an hedef 120 mg/km olarak belirlenmiş 2007 yılında alınan karar ile ancak 2020 gibi bunun 80 mg/km ye düşürülmesi planlanıyormuş. halen Avrupa ortalaması (üretim) 160 da imiş. Dolayısı ile hedeflenene pek ulaşılamamış henüz. 2008 hedefi 2007 kararlarında 140 olarak belirlenmişmiş. Dolayısı ile hava kirletme oranı 120 nin altında araç alıyorsanız Euro6 kabul edebilirsiniz. Bu konuya ilave yapmak isterseniz buyrun. Ben wikipedia dan aldım. Linki: http://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards Burada asıl mantığın az yakıt harcamak ve çevreyi az kirletmek olduğunu unutmayalım. Ve bunu rekabet koşullarında değil de develtin zoru ile yapıyor fabrikalar. Ayrıca "cycle beating" denilen, test türüşlerinde (ECE90 geçenlerde vermiştim yine burda detaylarını) emisyon çıkışlarını yanıltmaya yönelik optimizasyonların yapıldığı söyleniyor. Belki de start-stop hikayesi bu test cycle ölçümlerini şaşırtma amacıyla konmuştur. European emission standards for passenger cars (Category M*), g/km Tier Date CO THC NMHC NOx HC+NOx PM P*** Diesel Euro 1� July 1992 2.72 (3.16) - - - 0.97 (1.13) 0.14 (0.18) - Euro 2 January 1996 1.0 - - - 0.7 0.08 - Euro 3 January 2000 0.64 - - 0.50 0.56 0.05 - Euro 4 January 2005 0.50 - - 0.25 0.30 0.025 - Euro 5 September 2009 0.500 - - 0.180 0.230 0.005 - Euro 6 September 2014 0.500 - - 0.080 0.170 0.005 - Benzin Euro 1� July 1992 2.72 (3.16) - - - 0.97 (1.13) - - Euro 2 January 1996 2.2 - - - 0.5 - - Euro 3 January 2000 2.3 0.20 - 0.15 - - - Euro 4 January 2005 1.0 0.10 - 0.08 - - - Euro 5 September 2009 1.000 0.100 0.068 0.060 - 0.005** - Euro 6 September 2014 1.000 0.100 0.068 0.060 - 0.005** - * Before Euro 5, passenger vehicles > 2500 kg were type approved as light commercial vehicles N1-I ** Applies only to vehicles with direct injection engines *** A number standard is to be defined as soon as possible and at the latest upon entry into force of Euro 6 � Values in brackets are conformity of production (COP) limits Benzinli araçlar için: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Euronorms_Petrol.png Dizel araçlar için: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/Euronorms_Diesel.png 2 Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 28 Aralık 2010 Yazar Paylaş 28 Aralık 2010 Gelişmeyi burdan görebilirsiniz. Nox özellikle çocuklara çok zararlı. Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 28 Aralık 2010 Yazar Paylaş 28 Aralık 2010 (düzenlendi) Ayrıca Euro standartlarında bu emisyon değerlerinin kaç km garanti edileceği de yazılı. Euro 4 te 100bin km iken Euro5 ve 6 da 160000 km yada 5 yıl aynı değeri muhafaza etmesi gerekiyor. ------ Durability. Useful vehicle life for the purpose of emission regulations is: Euro 3 stage?80,000 km or 5 years (whichever occurs first); in lieu of an actual deterioration run, manufacturers may use the following deterioration factors: Positive ignition: 1.2 for CO, HC, NOx Compression ignition: 1.1 for CO; 1.0 for NOx and for HC+NOx; 1.2 for PM Euro 4 stage?100,000 km or 5 years, whichever occurs first. Euro 5/6 stage?in-service conformity: 100,000 km or 5 years; durability testing of pollution control devices for type approval: 160,000 km or 5 years (whichever occurs first); in lieu of a durability test, manufacturers may use the following deterioration factors: Positive ignition: 1.5 for CO; 1.3 for HC; 1.6 for NOx; 1.0 for PM Compression ignition, Euro 5: 1.5 for CO; 1.1 for NOx and for HC+NOx; 1.0 for PM. Euro 6 deterioration factors to be determined. Bu arada Euro 5 ve Euro 6 arasındaki asıl fark dizel araçlarda görülmektedir. Benzinliler için fark yok görünüyor. Büyük harfle yazmak zorundayım: ILGILI YAZILARA BAKTI 28 Aralık 2010 tarihinde Mehmet G tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 28 Aralık 2010 Yazar Paylaş 28 Aralık 2010 (düzenlendi) DÜnya ülkelerinin emisyon standartlarındaki yeri (hareket halindeki araçlar bakımından, yeniler değil) Avrupa Konseyinin kararına göre KArbondioksit (Euro standardı değil) için konulan hedef: http://www.otoclubturkiye.com/forum/index.php?...017186&st=0 130 g/km 2008 itibarı ile 95 g/km 2020 itibarı ile Burada yakıt verimliliğine ilave olarak start/stop, biyoyakıt, klima ayarları ve lastik özellikleri gibi fktörleri de ekstra 10g/km kazanç için zorlamış. Amerikanın 2009 hedefi 172 g/km imiş. Örnek olarak İngiltere'deki araç vergilerine bakalım: http://www.direct.gov.uk/en/Motoring/Ownin...cle/DG_10012524 Burada 100g/km altına hiç vergi yok. Dikkat çekerim. 28 Aralık 2010 tarihinde Mehmet G tarafından düzenlendi 1 Yorum bağlantısı
Sani Gerşon 28 Aralık 2010 Paylaş 28 Aralık 2010 Yanlış bilmiyorsam benim arabanın motoru euro4 ancak DPF olması lazım? Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 29 Aralık 2010 Yazar Paylaş 29 Aralık 2010 (düzenlendi) SAni senin araçta DPF yok. 2007 lerde yoktu. DPF: Diesel PArticulate Filter, biriktirir biriktirir sonra da biraz yakıt zenginleştirerek yakar geçer temizler. SCR: Selective Catalytic Reduction (device). Burada Adblue denilen sıvıyı kullanan cihazlar mevcuttur. Özellikle dizel arçlarda azot oksiti kaldırmak için azot reaktörü içerir. Kolay bir sistem değildir. Sürekli adblue eklemek gerekir. Özellikle büyük araçlarda halen zorunlu hale getirilmiştir. Yakıt sarfiyatına olumsuz etkisi vardır az da olsa. Kamyonlarda yaklaşık 150 kiloya kadar çıkan bir reaktör kütlesi sözkonusudur. DPF+SCR ile (normal platin katalitik zaten olacak onu saymıyorum) emisyon sıfıra çok yakın hale getiriliyor. SCR budur: 29 Aralık 2010 tarihinde Mehmet G tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 29 Aralık 2010 Yazar Paylaş 29 Aralık 2010 Bu normal Catalitik sistem, çift "lamba" sensörlü ! Bu da DPF , yani toplamda her üçü de olacak. Motorun poposu tıkalı anlayacağınız.. DPF ile yaklaşık her 1000 km de bir sistem motorun aşırı zengin karışım vermesi sonucu bir "baca yangını" oluşturarak bu parçaları yeniden yakar ve DPF yi temizler. Bu olmazsa (kısa mesafe kullanımı) DPF tıkanır. Ayrıca kullanılan motor yağlarının çok özel olması lazımdır. Kül oranı düşük yağ kulanılmalıdır. DPF olan araçlarda laletayin yag kullanılmaz. detaylı bilgi: (çok güzel yazmışlar) http://www.partikelfilter-fakten.de/en/sta...orschaeden.html Şekilde differnzedrucksensor denilen çift taraflı basınç sensörü, dpf nin tıkandığını anlıyor ve yangını başlatıyor. Yangın süresice arabanızı hızlı sürün. O sırada muhtemelen ekranda bir uyarı da alacaksınız. DPF temizleniyor diyerekten. Bu arada edinmiş olduğum bir iç bilgiye göre bu DPF ve SCR üretici firmalar, avrupada bu kanunlar geçsin diye "ACAAAYİP" baskı oluşturmuşlar her yolu denemişler milleti tatile vs göndermişler ve başarılı olmuşlar. Şimdi zorunlu. Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 29 Aralık 2010 Yazar Paylaş 29 Aralık 2010 Doğru link şu: http://www.partikelfilter-fakten.de/en/startpage.html Yorum bağlantısı
Mahmut Türkmen 11 Nisan 2011 Paylaş 11 Nisan 2011 Mehmet Bey, Benim aracım 17 Eylül 2009 tarihinde tescil aldı. Satın aldığımda henüz bayiye gelmemişti bir hafta kadar da beklemiştim. Buna göre benim aracım euro 5 mi oluyor euro 4 mü? Bunu nasıl nerden öğrenebilirim ya da motor üzerinde bakabileceğim bunu belirleyebilecek birşey var mı? Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 11 Nisan 2011 Yazar Paylaş 11 Nisan 2011 internetten araştırdınız mı? Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk 11 Nisan 2011 Paylaş 11 Nisan 2011 Kitabında belirtmeleri gerekiyor. Yanlış hatırlamıyorsam benim arabanın kitabında euro 4 diye belirtmişlerdi. Yorum bağlantısı
Mahmut Türkmen 12 Nisan 2011 Paylaş 12 Nisan 2011 internetten araştırdınız mı? Hayır araştırmadım işin açıkçası nerden bakabileceğimi de bilmiyorum. Google da yazdığımda da bizim forumda bu sayfayı veriyor. Kitabında belirtmeleri gerekiyor. Yanlış hatırlamıyorsam benim arabanın kitabında euro 4 diye belirtmişlerdi. yarın sabah ilk iş kitapçıına bakmak olacak. Kitapçık arabada. Yorum bağlantısı
Ahmet Taşkın 12 Nisan 2011 Paylaş 12 Nisan 2011 (düzenlendi) sağ kapıyı açtığınız yerde plaka var ya da etiket ordaki numaralardan biri euro kaç olduğunu yazıyor (fiesta da en sol köşedeki kutu olması lazım) 12 Nisan 2011 tarihinde Mehmetali Bilir tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Emre Şimşek 13 Kasım 2015 Paylaş 13 Kasım 2015 (düzenlendi) İleri görüşlü Mehmet abimiz konuyu ta 2010 yılından açmış. Açarken Euro 6'dan bile bahsetmiş. Saygıyla takdir ettim doğrusu. İngiltere'de 2001 yılından önceki araçlarda vergi motor hacmine göre, 2001 sonrası ise emisyonuna göre vergilendiriliyormuş. Bunu da buradan öğrendim. Devletimiz henüz bu konuda bir çalışma yapmadıysa bizlere düşen bu durumu bimere yazmak. Kamuoyu olarak bilinçlenmek. Bu tür talepler gelmedikçe bu işler gecikecek gibi görünüyor zira... Havayı bariz kirletenlerle aynı hatta daha fazla vergi ödüyoruz. Vergiler hacme değil emisyona göre olmalı... İngiltere'de benim arabamın aynısının vergisi 30£ yani yaklaşık 120TL. Benim ödediğim ise senelik 700 küsur... 13 Kasım 2015 tarihinde Emre Şimşek tarafından düzenlendi 1 Yorum bağlantısı
Ahmet İhsan Akşen 7 Şubat 2016 Paylaş 7 Şubat 2016 (düzenlendi) Konuyla ilgili bir sorum var, Focus 2 lerde euro 3 den 5 e mi atladı? Benim araç 2009 Focus mk 2.5 1.6 TDCI ama etis de euro 3 olarak geciyor [emoji50] 7 Şubat 2016 tarihinde Ahmet İhsan Akşen tarafından düzenlendi Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk 7 Şubat 2016 Yazar Paylaş 7 Şubat 2016 euro4 te DPF var ilk seriler. nox mesele değil. euro 3 ile 4 arasında sanırım program farkı var ve yakıt daha çok yakıyor euro4 ilk mesajda VW skandalı geleceğini de yazıda söylemişler ben de söylemişim. cycle beating. Yorum bağlantısı
Ahmet İhsan Akşen 7 Şubat 2016 Paylaş 7 Şubat 2016 2010 2011 dpf li olanlar euro4 mu? Ben 5 sanıyordum onları. 115 hp olan f3 ler euro5 mis sanırım. Yorum bağlantısı
Emre Şimşek 14 Şubat 2016 Paylaş 14 Şubat 2016 2010 2011 dpf li olanlar euro4 mu? Ben 5 sanıyordum onları. 115 hp olan f3 ler euro5 mis sanırım. dpf olanlar euro 5 Yorum bağlantısı
Süleyman Can Şahin 15 Şubat 2016 Paylaş 15 Şubat 2016 euro4 te DPF var ilk seriler. nox mesele değil. euro 3 ile 4 arasında sanırım program farkı var ve yakıt daha çok yakıyor euro4 ilk mesajda VW skandalı geleceğini de yazıda söylemişler ben de söylemişim. cycle beating. hocam dpf iptal edince muayneden sıkıntı çıkarmı Yorum bağlantısı
Köksal Yılmaz 29 Ocak 2022 Paylaş 29 Ocak 2022 Konuya can gelsin 2012 linea 1.3 multijet euro 4 müdür yoksa 5 mi? Yorum bağlantısı
Fikri Keleş 29 Ocak 2022 Paylaş 29 Ocak 2022 Köksal Yılmaz yazdı: Konuya can gelsin 2012 linea 1.3 multijet euro 4 müdür yoksa 5 mi? 1.6 verelim lineaya can gelsin 1 Yorum bağlantısı
Köksal Yılmaz 29 Ocak 2022 Paylaş 29 Ocak 2022 1.6 verelim lineaya can gelsin [emoji4]Yeğen bulmuş bitane anlaşmış galiba, ilanı var mı seninkinin? Yorum bağlantısı
Fikri Keleş 29 Ocak 2022 Paylaş 29 Ocak 2022 Yok ya ben latife ettim, satsam yaya kalırım 1 Yorum bağlantısı
Selçuk Bakış 29 Ocak 2022 Paylaş 29 Ocak 2022 Köksal Yılmaz yazdı: Konuya can gelsin 2012 linea 1.3 multijet euro 4 müdür yoksa 5 mi? 2011 de Euro 5e geçildi diye kalmış aklımda. 1 Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi 29 Ocak 2022 Paylaş 29 Ocak 2022 Köksal Yılmaz yazdı: Konuya can gelsin 2012 linea 1.3 multijet euro 4 müdür yoksa 5 mi? Sasede. Bakmak lazım. 95 mi 90 PS mi Yorum bağlantısı
Recommended Posts