İçeriğe Yönlendir

Amortisör bilyası ve amortisör takozu


Yakup Başaran

Recommended Posts

Yakup Başaran

Forumda bir kaç yerde araçta sola doğru çekme olduğundan bahsetmiştim. Ustadan ustaya fark var diyerek bugün bir farklı ustaya gittim. Rot balansçıyıda aldı yanına, aracı test etti. Rot balansta problem yok, lastiklerde problem yok, olsa olsa bu amartisörden olur dedi. Amartisörlerde problem görülmedi (demontaj yapılmadan kaçak kontrolü ve ses dinleme). Rot ustası :good1: dediki arabanın amartisör bilyasında problem olabilir. Senin araçtaki problem %100 diyemiyorum ama bundan kaynaklanıyordur. Başkacada bir problem veya kusur göremedim.

Şimdi sormak istediğim, amartisör bilyası ile amartisör takozu aynı şeymidir? Bilya veya takoz veya her ikiside ne işe yararlar? direksiyon kutusuna baktırmaktan korkuyorum. Herkeste anlamıyor bundan (servis dahil). ne yapayım.

Yorum bağlantısı
Erol Özden

geçmiş olsun kardeş takoz ve bilya ayrı parçalardır ön amortisörlerin üzerine monte edilir önce takoz yerleştirilir sonra takozun içine biya yerleştirilir üç tane sabitleme bilyası ile şaseye sabitlenir amortisör bilyası dagıldıgı zaman arabada saga sola çekme olur ustaların dedigi dogrudur aynısı benim araca oldu ben her ikisinide degiştirdim düzeldi kardeş

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Amortisör, çukura giripte yamulmadıysa, sağa-sola çekme yaptırdığını hiç duymadım, sorun burada ise, tamir sonrası bizimle paylaşırsanız seviniriz. Salıncak kaynaklı çekme olabilir.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mustafa Erkan

F2 aracımda, araç dururken direksiyonu çevirdiğimde garç gurç diye sesler geliyordu. Amortisör bilyeleri değişince ses kesilmişti. Garantiden yapılan değişim esnasında aracımın başında usta ile konuşurken bu bilyenin ne işi var burada diye sormuştum. Ustada cevaben direksiyon çevrildiğinde amortisöründe sağa sola döndüğünü bu nedenlede üstteki bağlantılarında mecburen bilye kullanılmak zorunda olduğunu söylemişti.

Yorum bağlantısı
Guest Hakan Tar?m

Aynısı bende de oldu 2 gün önce :fiuw: Malüm denizlimizin tüm caddeleri altyapı değişimi sebebiyle oyuk. Su dolu sağlam bir oyuğu görmemişim. Sol ön teker cort diye girdi oraya. Sonra direksiyonumu çevirirken gacırt gucurt ses çıkarmaya başladı. Yarın gidecektim ustaya, iyi oldu bunları gördüğüm.

Yorum bağlantısı
Hasan Aksüt

Aslında takoz daha geniş lastikler koyulduğunda aracı yükseltmek amacıyla kullanılan bir parça. Amartisörün şase ile birleştiği yere amartisör kulesi ve bu kulenin içine takılan rulmana da bilyası deniyor.

Benzer çekme durumları orginal amortisör kullanılmadan yapılan değişimlerde de olasıdır. Çünkü orjinal amrtisör açılı olabilir.

Yorum bağlantısı
Yakup Başaran
F2 aracımda, araç dururken direksiyonu çevirdiğimde garç gurç diye sesler geliyordu. Amortisör bilyeleri değişince ses kesilmişti. Garantiden yapılan değişim esnasında aracımın başında usta ile konuşurken bu bilyenin ne işi var burada diye sormuştum. Ustada cevaben direksiyon çevrildiğinde amortisöründe sağa sola döndüğünü bu nedenlede üstteki bağlantılarında mecburen bilye kullanılmak zorunda olduğunu söylemişti.

Mustafa beyin bu tecrübesi/tespiti doğruysa bu bilya baya bir önem arzediyor demektir. Çünkü amartisör araca gelen titreşimleri alıyor (yaylarınki dahil), ısı enerjisine döndürerek atıyor. Şimdi araç şase komple yükü bir şekilde amartisöre biniyor o halde. Amartisöründe bağlantılandığı üst nokta takoz ve bilya. bilyaya ve takoza epey yük biniyor. Deformasyonu doğal diye düşünüyorum. Yanlışmıyım?

Yorum bağlantısı
  • 1 ay sonra...
Yakup Başaran
(düzenlendi)

İyi akşamlar;

Nihayet fırsat bulup amortisör bilyalarını değiştirttim. Çıkan rulmanlardan bir tanesi biraz tutukluk yapıyordu. İçindeki çekirdekler bileziğe iz yapmış. Neyse, rulmanlar değiştirttikten sonra araçta hissedilir derecede düzelme oldu. Artık direksiyonun sola doğru çekme problemi kalmadı. Bu arada Ford Muslubaşlarda rot balans ayarlarını ve sanayide de tekrar rot balans ayarını boşuna yaptırdığımı anladım. Ayrıca Ford Müslubaşların cihazında uzun süredir arıza varmış. Yeni cihaz bekleniyormuş. Yani servise gelen araçları geri çevirmiyorlarmış. Araçlar servise gelmez diye de arıza var demiyorlarmış. Bunu sağlam bir kaynaktan öğrendim. 100 TL'me yazık, haram olsun.

Amartisör takozlarında bir problem yoktu çıkardığımızda. Maliyetimi;

2 bilya (INA F-232816) : 20 TL

Değişim ve kontroller : 40 TL

Not: Rulman numarasını bulabilirseniz kesinlikle yedek parçacıdan almayın. Gidin rulman satanlardan alın. %80 daha ucuz.

tarihinde Yakup Ba?aran tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • 10 ay sonra...
Yakup Başaran

Yaklaşık bir yıl önce yaptırdığım bilya değişikliğinden sonra araçta bir miktar düzelme olmuştu. Ama araç yinede istediğim performansta değildi. Geçen hafta uzun yola gittim. Aracı tekrar iyice dinledim, test ettim. Araçta yine sola doğru bir çekme vardı. Bu da insanın kolunu yoruyordu. Çünkü direksiyonu sürekli sağa doğru hafif itmek gerekiyordu.

Bilyaları değiştirmemi tavsiye eden ustaya tekrar gittim. Problem hala devam ediyorsa lastiklerdedir dedi. Kendiside arabayı test etti. Evet hala sola çekme var; dedi (bu bile bir şey, çünkü ford servisinde direksiyonun sola çektiğini zor ispat etmiştim.). Lastikleri çapraz değilde ön arka şeklinde yer değiştirdik. Sonuç; Harika. Neden böyle birşey yapar dedim. Lstiklerim Michelin ve 3 yıl 25.000 km oldu değişeli. Lastiklerin zamanla içindeki tellerde vs kaymalar olduğunu bununda aracın sürüşüne etkisi olduğunu felan söyledi. Bu olayın SIFIR lastikte bile olabileceğini marka ile alakalı olmadığını söyledi. Pek anlamadım ama sonuç benim için önemli.

Önce lastikleri yer değiştirmek lazım eğer direksiyonda çekme varsa. En ucuz yöntem bu.

Yorum bağlantısı
Barkın Kayaoğlu

Aslında bu geçici bir çözüm olmuş zira şu an arka lastiklerinizin açısı sıfır değil.

Yorum bağlantısı
Yakup Başaran

Barkın bey, ne yapmam lazım öyleyse? Sanırım lastikleri değiştimem gerekiyor gibi? Öyle mi?

Yorum bağlantısı
Barkın Kayaoğlu

Maalesef öyle. Şehir içi sakin kullanımda çok sıkıntı yaratacağını düşünmüyorum. Ben olsam önümüzdeki yazı da geçirdikten sonra lastikleri (lastikler yazlık ise) yenilerdim.

Yorum bağlantısı
  • 3 ay sonra...
Serdar Akgül

İyi günler arkadaşlar. aracımda bugün sabah (özellikle soğuk havadadaha öncede 2-3 gün yapıp kendiliğinden düzelmişti) direksiyon çevrilemeyecek kadar sert olup sonradan biraz hareket ettirilince düzeliyor ve o gün sertleşme,hareket haalinde manevrada zorluk vs sorunu olmuyor. Daha öncede forumda yazmıştım kutudan problem olabilme ihtimali yüksek denilmişti. Bugün ilçede bir ustaya gösterdim aracın kutuda yada pompada problemin olsa direksiyon böyle rahat hareket etmez, toplamaz vs gibi açıklama yaptı ve %80-85 amortisorun ordaki bilyelerde sıkıntı var ,değişince düzelmesi muhtemel dedi.. Yarın aracı bırakacağım acil fikirlerinize ihtiyacım var...

Yorum bağlantısı
  • 1 yıl sonra...
Mustafa Tüfekçi

bu gacırtı bizim araçtada başladı. demin sanayide baktık. ön takım komlpe kontrol edildi.

en son bilyadan gelebilir dendi.

sağolsun körfez belediye çalışıyor :)

her dönüşte değilde araç esnerkenki dönüşlerde geliyor ses. neyse bilya değişimi için acele etmesek bir aşınma yaratırmı. bakıma 5 bin km var o ara aradan çıkarayım servisten parça alıp.

birde yağlanacak bi yer midir acaba sesi kessin diye.

Yorum bağlantısı
Uğur Çınar

her esnediğinde yapıyosa viraj demir lastiğinden olabilir benim de sorun vardı basımda viraj demir değişin ce kayboldu

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

direksiyon çevirince oluyor üstüne yük bindiğinde. önce ustalar baktı baktı ses gelcek yer yok dedi ön takım sıfır ayarında :) sadece kronik z-rot aşınaması var ama o da o gacırtı yapmıyor diye gacırtıyı bulamadık önce. sonra yol tecrübesinden dönüşte dükkana girerken öttü :D

Yorum bağlantısı
Uğur Çınar

mustafa lifte kaldırıp viraj lastiğine bak anlasılıyo zaten gidip gidmediğiğ yandan doğru :D :D :D

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Hasan Aksüt

Gıcırtıyı bilemiyorum. Benimde ilginç bir tecrübem olmuştu. Ses konusu kaynağı belirlenemezse, çok sinir bir konu.

Direksiyon çevirirken düzensiz olarak gelen bir tık sesi vardı. Çok belirgin olmasa da kafama takmam nedeniyle Herford'da çok araştırıp tanımlayamamıştık. Amortisör bilyesi olabileceği ama kesin emin olmanın mümkün olmadığı söylenmişti. Aracımın 120 bin'de olması nedeniyle de sökmeyi ve sökünce amortisörleri de değiştirmeye karar verdik. Amortisör takılırken lastikler gibi dışa getirilmesi gereken yerleri işaretlenmişti. Sonuç olarak ses kesilmedi. Sonra sesin kaynağı ön tampon altında yer alan plastik ızgara çıktı. Bir yere takıp zorlayınca çentiklerin bir kısmı açılmış ve esnemelerle çentik biri kapanıp açılıyor ve ses yapıyordu. :)

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...