İçeriğe Yönlendir

Tork ile Beygir Gücü Arasındaki İlişki


Ercan Çakır

Recommended Posts

Ercan Çakır

arkadas forumda arattım bu konuyla ilgili birsey bulamadım , eger daha onceden acıldıysa veya konusulduysa kusura bakmayın.

benim sorum su olacak ; motor hacımlerı aynı olmak sartı ile beygiri yuksek yalnız torku dusuk bir arac ile torku yuksek beygiri dusuk bir arac arasında ivmelenme ve kalkıstaki serilik acısından nasıl degerlendirilir?? biri güç diğeri moment aklım karıştı biraz. iş yapabilme yetenegine güc , iş içinse bir kuvvet lazımdır.

örnegin ford focus 1.6 tdci 109hp 240 nm tork , astra 1.6 115hp 155nm tork. (yahut daha ucurum olan bir ornek olabilir)

yani bir aracın torkuna bakmaksıızın kıyasladıgmız aractan beygir gücü yüksekse yorum yapabilirmiyiz?? gercekten aklım karıştı arkadaslar bildiklerimide unuttum bir anda :lol2:

ama universite zamanlarında bir sempozyum vardı ve oradaki bir laf çok hoşuma gitmişti "beygir araba sattırır tork yarış kazandırır" diye.

bukonudaki yorumlarınızı merak ediyorum....

şimdiden teşekkurler :)))

Yorum bağlantısı
Ercan Çakır
Vites oranları da önemlidir. Tork eğrisi, güç eğrisi de önemlidir. 0-100'e mi bakacağız, aynı viteste ara hızlanmaya mı bakacağız. Bunların hepsi önemlidir.

hakan bey vites oranları hakkında net bilgim yok suanda ama arastırır ogrenirim ornekteki araclar icin , ama vites oranlarınıda aynı yaptınız diyelim(olmazda) aynı vites aynı devirde hangisi daha hızlıdır mesela

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Vites oranlarının da eşit olduğunu düşünürsek, torku yüksek olan daha hızlı ivmelenir, ancak beygiri yüksek olan daha yüksek hızlar görür..

Yorum bağlantısı
Ayhan Onaran

Yani biz şimdi beygiri yuksek olan araç daha hızlı gider dersek yanlış konuşmuş olmayız değil mi?

Yorum bağlantısı
Ercan Çakır
Vites oranlarının da eşit olduğunu düşünürsek, torku yüksek olan daha hızlı ivmelenir, ancak beygiri yüksek olan daha yüksek hızlar görür..

ozaman beygir icin bir viteste cıkabilecegi maksimum hızı belirler diyebilirmiyiz??

Yorum bağlantısı
Ercan Çakır
Mondeo dizel aynı motor ile farklı iki şanzuman kullandı. İkisinin hızlanma değerleri ile ara hızlanmaları bile farklı. Çok şey değiştirir bu verileri.

hakan abi vites oranlarını ornekleriyle acıklayabılırmısın bana?

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek
Yani biz şimdi beygiri yuksek olan araç daha hızlı gider dersek yanlış konuşmuş olmayız değil mi?

Olmayız...

ozaman beygir icin bir viteste cıkabilecegi maksimum hızı belirler diyebilirmiyiz??

Bir vites kelimesi yanlış olur.. Maksimum hız doğru cevaptır...

Yorum bağlantısı
Ercan Çakır
Olmayız...

Bir vites kelimesi yanlış olur.. Maksimum hız doğru cevaptır...

bir vites dersek ara hızlanmaya girer galiba.. teşekkurler mehmet abi :unsure:

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Birim zamanda yapılan iş güçtür. Tork motorun döndürme kuvvetidir. Anlık güç : torka ve devire bağlıdır. Anlık güç: tork ve devirle doğru orantılıdır.

Yorum bağlantısı
Ercan Çakır
O da değil.

Şimdi aracınız 5'nci viteste 2000 devirde 90 ile gidiyor olsun. Aynı viteste 4000 devirde 180 ile gider. Bu vites oranıdır. 1800 devirde 90 ile gidilen bir vites daha uzun, 2200 ile 90 ile gidilen bir vites ise daha kısa bir vitestir. Kısa vites oranları ile hızlanma değerleri iyileşir, ara hızlanmalar etkinleşir. Ama son hızdan kaybedersiniz, yakıt tüketiminiz artar vs..

Şimdi aynı motora sahip aynı ağırlıktaki iki aracı alalım. Birisi uzun oranlı biri kısa oranlı olsun. Kısa oranlı viteslere sahip olan, örneğin en fazla 150 km'ye kadar çıkar ve bunu 20 sn'de yapar diyelim. Uzun oranlı olan bu hıza 25 sn'de çıkar ama 180 km hıza kadar çıkabilir.

Yani özetle, tork, beygir vs. bunlar ara hızlanma, 0-100 ve son hızda etkili olan kavramlardır ama vites oranları, tork eğrileri, beygir eğrileri bilinmeden bir yorum yapmak zordur.

tamamdır hakan abi simdi dustu jeton :unsure: iyice heveslendim bu konulara , aslında bir muhendis olarak simdiye kadar arastırmam lazımdı ama is dalları farklı olunca ilgilenemedim.

bilgilendirdigin cok teşekkurederim :D

Yorum bağlantısı
Ercan Çakır
Fizisel açıklaması şöyle:

Relationship between torque, power and energy

If a force is allowed to act through a distance, it is doing mechanical work. Similarly, if torque is allowed to act through a rotational distance, it is doing work. Mathematically, for rotation about a fixed axis through the center of mass,

W = \int_{\theta_1}^{\theta_2} \tau\ \mathrm{d}\theta,

where W is work, τ is torque, and θ1 and θ2 represent (respectively) the initial and final angular positions of the body.[10] It follows from the work-energy theorem that W also represents the change in the rotational kinetic energy Krot of the body, given by

K_{\mathrm{rot}} = \tfrac{1}{2}I\omega^2,

where I is the moment of inertia of the body and ω is its angular speed.[10]

Power is the work per unit time, given by

P = \boldsymbol{\tau} \cdot \boldsymbol{\omega},

where P is power, τ is torque, ω is the angular velocity, and

Yorum bağlantısı
Evren Erakçora

Kısacası güç: tork ile devirin çarpımıdır başka bir şey değil. :unsure:

Yorum bağlantısı
Ercan Çakır
arkadas forumda arattım bu konuyla ilgili birsey bulamadım , eger daha onceden acıldıysa veya konusulduysa kusura bakmayın.

benim sorum su olacak ; motor hacımlerı aynı olmak sartı ile beygiri yuksek yalnız torku dusuk bir arac ile torku yuksek beygiri dusuk bir arac arasında ivmelenme ve kalkıstaki serilik acısından nasıl degerlendirilir?? biri güç diğeri moment aklım karıştı biraz. iş yapabilme yetenegine güc , iş içinse bir kuvvet lazımdır.

örnegin ford focus 1.6 tdci 109hp 240 nm tork , astra 1.6 115hp 155nm tork. (yahut daha ucurum olan bir ornek olabilir)

yani bir aracın torkuna bakmaksıızın kıyasladıgmız aractan beygir gücü yüksekse yorum yapabilirmiyiz?? gercekten aklım karıştı arkadaslar bildiklerimide unuttum bir anda :unsure:

ama universite zamanlarında bir sempozyum vardı ve oradaki bir laf çok hoşuma gitmişti "beygir araba sattırır tork yarış kazandırır" diye.

bukonudaki yorumlarınızı merak ediyorum....

şimdiden teşekkurler :D))

arkadaşlar araştırırken buldum , bilmeyenler varsa diye yazıyorum yanlıs anlamayın :p)

http://www.obitet.gazi.edu.tr/

bu site gazi universitesinin otomotiv bilim ve teknoji sitesi yararlı bilgiler gördüm umarım sizler içinde faydalı olur..

Yorum bağlantısı
Misafir

Güç=Tork*Devirsayısı demektir.Bunu şöyle anlatayım bmc marka kamyon da 180 bg bmw 520d de.Ama kamyonda tork çarpanı büyük bmw de ise devir çarpanı.Tork direk olarak hızlanmayı etkiler devirse maksimum hızı.Öyleyse bu hızlanma meselesi motorun ve vites kutusunun amacına kalmış bi durum.Tabiki illede biri yüksek biri düşük olacak diye bir şeye gerek yok ikiside uygun oranlarda seçilmişse hem iyi bir hızlanma hemde iyi bir maksimum sürat elde edilir.Sizce yarış motorsikletleri nasıl oluyoda 165 beygir gibi yüksek güçlerde? Çünkü devirleri yüksek 13000 d/d gibi.Yoksa iki küçük pistondan 165 beygir başka türlü çıkamaz.Sonrasında da uygun bir şanzıman vasıtasıyla istediğimiz torka veya devire göre bi şanzıman takıyoruz(Bu aracımızdan beklediğimiz hıza ve hızlanmaya göre) ve bir yarış motoru yapmış oluyoruz.Biraz karışık anlattım ama umarım anlatabilmişimdir. :kutlama:

Yorum bağlantısı
Ercan Çakır
Güç=Tork*Devirsayısı demektir.Bunu şöyle anlatayım bmc marka kamyon da 180 bg bmw 520d de.Ama kamyonda tork çarpanı büyük bmw de ise devir çarpanı.Tork direk olarak hızlanmayı etkiler devirse maksimum hızı.Öyleyse bu hızlanma meselesi motorun ve vites kutusunun amacına kalmış bi durum.Tabiki illede biri yüksek biri düşük olacak diye bir şeye gerek yok ikiside uygun oranlarda seçilmişse hem iyi bir hızlanma hemde iyi bir maksimum sürat elde edilir.Sizce yarış motorsikletleri nasıl oluyoda 165 beygir gibi yüksek güçlerde? Çünkü devirleri yüksek 13000 d/d gibi.Yoksa iki küçük pistondan 165 beygir başka türlü çıkamaz.Sonrasında da uygun bir şanzıman vasıtasıyla istediğimiz torka veya devire göre bi şanzıman takıyoruz(Bu aracımızdan beklediğimiz hıza ve hızlanmaya göre) ve bir yarış motoru yapmış oluyoruz.Biraz karışık anlattım ama umarım anlatabilmişimdir. :kutlama:

teşekkürler haldun bey yazdıklarınızla dahada bir yerleşti kafamda :)

Tork arabayı serileştiriyor. Max hıza çıkışı kolaylaştırıyor.

sefa abi bayılıyorum şu uslubuna kestirmeden , net cevaplarına :(

teşekkürler :p)

Yorum bağlantısı
Cem Boneval
(düzenlendi)

Güç ve tork ilişkisi güzel ama anlaması çok kolay olmayan bir konudur.

Yukarıdaki tabloda çok uzağa gitmeden Focus II'den yola çıkarak performans analizi yapmak mümkün.

Öncelikle şöyle söylemek lazım: Yüksek torku olan makine ağırlıkla daha kolay baş eder, ya da daha fazla yük kaldırır.

Bu çerçevede aynı BG değerinde ve hacimde iki motordan torku yüksek olanın yürüttüğü araca 3-4 kişi bile binseniz diğer araçla olan ara çok açılmaz, bu bir.

Ara hızlanmalarda çok daha başarılıdır, diğer bir deyişle, şehir trafiğinde, bol sollamalı çift yönlü şehir dışı yollarda ve virajlı dağ yollarında performansı daha etkilidir, bu da iki. Ara hızlanma değerlerine bakarsanız bariz farkı görürsünüz. Bu arada dizelin kağıt üstünde 110 kg daha ağır olduğunu da gözden kaçırmayalım.

Ama uzayıp giden engelsiz bir otoyolda kalkış yapıp son sürate ulaşmak ve bu sürati idame ettirmek isterseniz benzinli az farkla önde gider, yüksek devirlere kadar torkunu taşıyabildiği ve tork ve BG'iyi optimal buluşturabildiği için. Bunu da son hız ve 0-130 hızlanmalarından okumak mümkün.

Torkun yüksekliği nedeniyle dizel motorun aktarma oranı (vites + son dişli) biraz daha uzun tutulmuş. Böylelikle yüksek devirlerden kaçınmak ve daha ekonomik sürmek mümkün olur. Aynı aktarma oranını benzinlide kullansanız motor bayılırdı.

Umarım açıklama yeterince pratik olmuştur.

tarihinde Cem Boneval tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Ercan Çakır

Güç ve tork ilişkisi güzel ama anlaması çok kolay olmayan bir konudur.

Yukarıdaki tabloda çok uzağa gitmeden Focus II'den yola çıkarak performans analizi yapmak mümkün.

Öncelikle şöyle söylemek lazım: Yüksek torku olan makine ağırlıkla daha kolay baş eder, ya da daha fazla yük kaldırır.

Bu çerçevede aynı BG değerinde ve hacimde iki motordan torku yüksek olanın yürüttüğü araca 3-4 kişi bile binseniz diğer araçla olan ara çok açılmaz, bu bir.

Ara hızlanmalarda çok daha başarılıdır, diğer bir deyişle, şehir trafiğinde, bol sollamalı çift yönlü şehir dışı yollarda ve virajlı dağ yollarında performansı daha etkilidir, bu da iki. Ara hızlanma değerlerine bakarsanız bariz farkı görürsünüz. Bu arada dizelin kağıt üstünde 110 kg daha ağır olduğunu da gözden kaçırmayalım.

Ama uzayıp giden engelsiz bir otoyolda kalkış yapıp son sürate ulaşmak ve bu sürati idame ettirmek isterseniz benzinli az farkla önde gider, yüksek devirlere kadar torkunu taşıyabildiği ve tork ve BG'iyi optimal buluşturabildiği için. Bunu da son hız ve 0-130 hızlanmalarından okumak mümkün.

Torkun yüksekliği nedeniyle dizel motorun aktarma oranı (vites + son dişli) biraz daha uzun tutulmuş. Böylelikle yüksek devirlerden kaçınmak ve daha ekonomik sürmek mümkün olur. Aynı aktarma oranını benzinlide kullansanız motor bayılırdı.

Umarım açıklama yeterince pratik olmuştur.

cem bey cok somut bir anlatım teşekkurler , yalnız bu verilerden sonra dizel alma tutkumu dahada tetikledi:)

bu konuya yapılan yorum ve bilgilendirmelerden sonra soru işareti kalmadı kafamda :nazar:)

Yorum bağlantısı
Erkan Kıyak
(düzenlendi)

Peki, neden dizellerin torku hep yüksek olur? Yani neden bir dizel motorun hemen hemen aynı motor hacmi ve bg'deki bir benzinli araca göre torku neredeyse iki katı?

tarihinde Erkan K?yak tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Sıkıştırma oranı daha fazladır...

Yorum bağlantısı
Erkan Kıyak

Sıkıştırma oranı derken emmi? Yakıt hava karışımını sıkıştırma oranı gibi bişi mi?

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Motorin benzine göre daha yüksek ısılarda patladığı için hava daha fazla sıkıştırılıyor.. daha yüksek ısılarda düzenli patlama sağlanabiliyor.. Daha fazla sıkıştığı için de itme gücü daha fazla oluyor...

Yorum bağlantısı
Erkan Kıyak

Hımmm, anladım, o zaman motor daha yüksek ısı ve basınca maruz kaldığı için dizel motorlarlarda kullanılan materyaller benzinlilere göre biraz daha sağlam diyebilir miyiz?

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

bide turbo var :) yeni dizeller aşırı beslemeli tombul :D

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...