Ahmet Özdemir 1 Ağustos 2009 Paylaş 1 Ağustos 2009 Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü, motorlu araçlarda kısa farlardan sonra ayarsız uzun farları da “ağır kusur” olmaktan çıkardı. Bu kararla yollarda yapılan denetimlerde ayarsız uzun far nedeniyle ceza kesilemeyecek, araç muayenesinde engel çıkarılmayacak. Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Nesip Kemaloğlu, araç muayenesindeki kusurların derecelendirilmesi ile ilgili tekrar bir çalışma yaptıklarını ve uzun farlardaki kusurların ağır kusur olmaktan çıkartılarak hafif kusur kapsamına alındığını söyledi. Araç muayenelerindeki kusurları her hafta istatistiksel olarak değerlendirdiklerini anlatan Kemaloğlu, konuyla ilgili şunları kaydetti: “Araçlardaki ağır kusurların yüzde 55-60'ını uzun farlarla ilgili kusurlar oluşturuyordu. Bu konuyu tekrar gözden geçirdik ve trafik güvenliği açısından uzun farlardaki kusurların çok olumsuz bir etki yarattığını düşünmediğimiz için hafif kusur kapsamına aldık. Uygulamadaki kusur niteliklerini gelecek yıl tekrar değerlendirerek kusur gruplarında yeni bir düzenleme yapmayı düşünüyoruz. Eskiden araç muayeneleri ruhsat üzerinden sadece gözle yapılıyordu. Şu anda sistemde her noktanın kontrol edildiği bir araç muayenesi söz konusu.” “AB MEVZUATI İLE FARKLILIK YARATTI” İDDİASI Araç Muayenesi ve Fren Testleri konusunda Alman akreditasyon kurumu DAP ve TÜRKAK'tan akredite FRENTEKNİK Şirket Müdürü Alpay Lök ise “kararı doğru bulmadıklarını” söyledi. Lök, “Bu durum, farların servislerde kontrolü gereğini ortadan kaldırmıştır. Farı ayarlanmamış araçlar trafikte eskiden olduğu gibi tehlikeli olmaya devam edecek” iddiasında bulundu. Yeni düzenlemenin, “Ulusal Araç Mevzuatı”ndaki “ayarsız uzun farların ağır kusur grubunda yer alması şeklindeki bir yanlışı düzelttiğini, ancak kısa farlarla ilgili mevcut bir yanlışı düzeltmediğini” savundu. Lök, “Son düzenleme daha hatalı bir sonuç doğurmuştur. Çünkü 'ayarsız kısa far' ve 'ayarsız uzun far'ın hafif kusur olmasıyla far kontrol ve ayar cihazı kullanılarak araçların farlarının servislerde kontrolü gereği ortadan kalkmıştır” dedi. Lök, söz konusu düzenlemenin ardından “Far kontrol ve ayar cihazının da kullanımına da gerek kalmayacağını” öne sürerek, “bu cihazların da atıl duruma geleceği” görüşünü dile getirdi. “Ayarsız kısa farların ağır kusur kapsamına alınmamasıyla Ulusal Araç Muayene Mevzuatı'nın AB Muayene Mevzuatı ile farklılık yarattığını” savunan Lök, muayeneden “ayarsız farla geçen araçların, trafikte de eskiden olduğu gibi tehlikeli olmaya devam edeceğini” iddia etti. Lök, uygulamanın araç muayenesinin güvenli bir şekilde yapılması beklentilerini de boşa çıkaracağını öne sürdü. kaynak: http://www.hurriyet.com.tr/gundem/12193844.asp Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş 1 Ağustos 2009 Paylaş 1 Ağustos 2009 Bu uzun far kontrolü bana bir türlü mantıklı gelmiyordu zaten. Günümüz araçlarının nerdeyse tümünde kısa ve uzun far birleşiktir ve ayrı ayrı ayarlanamayacak yapıdadır. H4 farda zaten bir tane reflektör var makinanın kısa için uygun dediğine göre mi ayarlayacaksın yoksa uzun için uygun dediğine mi ? Uzuna göre ayarlarsan kısayı bozmuş oluyorsun ? Çift reflektörlü farlar için de bu durum geçerli far seviye düğmesi her iki bloğuda kaldırıp indirir, ince ayar vidaları da aynı mantıkla yapılmıştır. Far üreten firmalar kısa ve uzun farı ayrı ayrı 25 metreden ışık desenini hesaplayarak üretirler, yani cihaza bakıp değişiklik yapmak ya kısayı ya da uzunun düzenini bozacaktır. Yorum bağlantısı
Yaşar Demirci 1 Ağustos 2009 Paylaş 1 Ağustos 2009 burda her zaman uzun far hafif kusur olarak geçiyor. Yorum bağlantısı
Misafir 2 Ağustos 2009 Paylaş 2 Ağustos 2009 Yerinde bir karar olmuş. O saçma uygulama yüzünden 2 kez girmiştik muayeneye adı üstünde uzun far ayarlı olsa ne olmasa ne sanki 7/24 uzunlar açık gidiyoruz. Yorum bağlantısı
Murat Akaloğlu 2 Ağustos 2009 Paylaş 2 Ağustos 2009 şimdi benim kafama takıldı...muayene öncesi far ayarı yaptırdım...kısalar yolu çok güzel aydınlatıyo ancak uzunları açınca sanki ışık dağılıyomuş gibi kötü bir görüntü çıkıyo ortaya fazlada iyi göstermiyor bu sebeple...benim şimdi farları uzunlara göremi ayarlatmam gerek... Yorum bağlantısı
Cem Boneval 2 Ağustos 2009 Paylaş 2 Ağustos 2009 Olaya kısa far - uzun far diye bakmak yanlış zaten. Hemen tüm araçlarda ikisi senkron ayarlanıyor. Burada önemli olan far ayarının ağır kusurdan çıkartılmış olmasıdır ki bu zaten duyarsız olan halkımın artık herhangi bir çekincesi kalmadan yeri göğü aydınlatarak gezebileceği anlamına gelir. Far ayarının güvenlik tehlikesi teşkil etmediğine dair söyleme de ancak şaşarım. Gerek sürücünün gideceği yeri görmemesi gerek karşıdan gelen aracın hem dikkatini dağırtması hem de görüşünü kısıtlaması açısından birinci dereceden tehlikedir. Kusura bakmayın ama bu ancak Türk işi yozlaştırmadır. İdeali far ayarı bozuk bulunan aracın hemen orada far ayarının cüzi bir ücret karşılığı yapılması, far ayar sistemi bozuk olanların da ağır kusurlu kabul edilmesidir. Kınıyorum... Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş 2 Ağustos 2009 Paylaş 2 Ağustos 2009 Far-cam/reflektör: a-yok b-yanlış c-hasarlı d-içi nemli e-sızdırıyor AK Far reflektörü: a-mat b-kör c-paslanmış AK Far: montaj pozisyonu hatalı AK Far: onaysız HK Kısa huzmeli far Kısa huzmeli far: a-ayarı çok yüksek b-ayarı düşük c-yönü hatalı HK Kısa huzmeli far: a-Her iki far fonksiyonunu yerine getirmiyor b-bir tanesi fonksiyonunu yerine getirmiyor AK Kısa huzmeli far: ışık şiddeti zayıf HK Kısa huzmeli far: yanlış renk AK Kısa huzmeli far: a-montaj pozisyonu uygun değil b-sayısı uygun değil HK Kısa huzmeli far: Aksesuarla (kısmen) kapatılmış HK Kısa huzmeli far: bağlantısı gevşek HK Kısa huzmeli far: elektrik bağlantısı yanlış HK Kısa huzmeli far: ampul(ler) dönük takılmış HK Kısa huzmeli far: a-Far yükseklik ayarlayıcısı yok b-çalışmıyor HK Uzun far Uzun huzmeli far: a-ayarı çok yüksek b-ayarı düşük c-yönü hatalı HK Uzun huzmeli far: a-her iki far fonksiyonunu yerine getirmiyor b-bir tanesi fonksiyonunu yerine getirmiyor AK Uzun huzmeli far: ışık şiddeti zayıf HK Uzun huzmeli far: yanlış renk AK Uzun huzmeli far: a-montaj pozisyonu uygun değil b-sayısı uygun değil HK Uzun huzmeli far: Aksesuarla (kısmen) kapatılmış HK Uzun huzmeli far: bağlantısı gevşek HK Uzun huzmeli far: elektrik bağlantısı yanlış HK Uzun huzmeli far: ampul(ler) dönük takılmış HK Yorum bağlantısı
Guest Hasan Tanr?verdi 2 Ağustos 2009 Paylaş 2 Ağustos 2009 çakma xenon da ağır kusura giriyor mu acaba merak ettim. yani benim focusa taksam muayenede bir sorun olur mu merak ettim doğrusu. Yorum bağlantısı
Hasan Basri Bayraktar 2 Ağustos 2009 Paylaş 2 Ağustos 2009 Yuh diyorum .Bu uygulamaya kim okey vermişse O da gerizekalıdır diyorum. Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek 2 Ağustos 2009 Paylaş 2 Ağustos 2009 Bu far olayında bir şeyler göz ardı ediliyorsa sebebi yan sanayi far üretici veya ithalatçılarıdır.. Bir çok marka yan sanayi far, muayeneden geçemiyordu.. Yorum bağlantısı
Okyay Pay 2 Ağustos 2009 Paylaş 2 Ağustos 2009 kendi cihazları her farı hatalı gösterince çözüm bulamamışlardır düşünsenize uzunu normal kısası ayarsız kısası normal uzunu ayarsız eee nasıl olacak onun ayarı? Yorum bağlantısı
Sani Gerşon 2 Ağustos 2009 Paylaş 2 Ağustos 2009 çok büyük hata bence. daha bugün ayarsız xenon'lu bi mercedes gözüme tecavüz etti resmen. bunun kısa uzun olarak fark etmeden kontrol edilmesi gerekir. Yorum bağlantısı
Selçuk Keleş 3 Ağustos 2009 Paylaş 3 Ağustos 2009 Hasan Tanrıverdi yazdı: çakma xenon da ağır kusura giriyor mu acaba merak ettim. yani benim focusa taksam muayenede bir sorun olur mu merak ettim doğrusu. Hafif kusur olarak geçiyor. Ki aslında ağır kusur olması gerekir. Fara uygun olmayan onaysız ekipman takıyorsun. Mehmet Özyürek yazdı: Bu far olayında bir şeyler göz ardı ediliyorsa sebebi yan sanayi far üretici veya ithalatçılarıdır.. Bir çok marka yan sanayi far, muayeneden geçemiyordu.. Bu detaylara dikkat etmek lazım. Orjinal her zaman orjinaldir ve bir çok kalite standardına sahiptir. Farın da e-kodlu olması (E1 vb) olması lazım, camının üstünde görünür olmak zorunda. Bu kod varsa muayenelerden de geçmesi lazım. Yorum bağlantısı
Sezgin Geridönmez 3 Ağustos 2009 Paylaş 3 Ağustos 2009 Ahmet Özdemir yazdı: “Araçlardaki ağır kusurların yüzde 55-60'ını uzun farlarla ilgili kusurlar oluşturuyordu. Fren kusurlarının oranı %70'e çıksa onu da kaldıracaklarmış gibi konuşmuş. Farlar çok olumsuz etki yaratır ama yaratmayacağını düşünmüş amcalar. Muayene istasyonları ekstra iş yükü nedeniyle baskı yapmış olabilirler. Far yüzünden ölen çok insan vardır bence fakat bu kazalar hep "direksiyon hakimiyetini kaybetti" olarak raporlara yansır. Muayene istasyonunda far ayarlama imkanı sağlanması fikri en doğrusu. Yorum bağlantısı
Saygın Can Oğuz 3 Ağustos 2009 Paylaş 3 Ağustos 2009 Doğru bir uygulama vardı, ancak 3 gün dayanabildiler. 2 senede bir kez far ayarı yaptırmak zor mu geldi millete bilmem. zaten alışmıştık yollarda kısa mı uzun mu belli olmayan farlara, devam edelim artık ne olacak... Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi 3 Ağustos 2009 Paylaş 3 Ağustos 2009 aslında bu muayene istasyonlarında imkan olsa da aracın eksiklerini hakkıyla giderebilecek bir bölüm daha olsa. ayar mı bozuk ayarı orda düzeltilse gibi Yorum bağlantısı
Recommended Posts