Emre Özen 20 Temmuz 2009 Paylaş 20 Temmuz 2009 Turbo nasıl çalışır, turbonun motordaki fonksiyonu nedir? Bir motorun gücü, yanma hücrelerinde belli zaman aralığında tükenilen yakıt ile doğru orantılıdır. Daha yüksek ve düzenli yanma için daha çok oksijene ihtiyaç duyulur. Günümüzde motor hacimleri sabit tutularak aynı motordan daha fazla verim alabilmenin yolu, yanma hücrelerine turbo vasıtasıyla daha fazla hava aktarabilmekle mümkün olmaktadır. Turbonun temel çalışma prensip, türbin pervanelerinin atık ekzost gazları ile hızla harekete geçip, hava filitresinden bol ve sıkıştırılmış havayı emerek, yanma hücrelerine aktarmasıdır. Turbolu motorlarda artık ekzost gazı enerjisi, motorun performansını artırdığı için gerçek manada yakıt tüketiminde tasarruf yapılmaktadır. Ayrıca turbolu motorlarda yakıt gereği gibi tüketildiğinden, çevre koşulları bakımından da vazgeçilmez tercih nedenidir. Bir diğer avantajı ise ülkemizin coğrafyası gibi, bir hayli tırmanış gerektiren yol koşullarında, turbolu motorda güç kaybı en az seviyede oluşmaktadır. Turbolu motorlarda motor yağının önemini nedir? Turbonun motordan bağımsız bir ünite olduğu halde, motorun ayrılmaz bir parçası olduğu gerçeği hiçbir zaman unutulmamalıdır. Motor yağının, yağ filitresinin ve hava filitresinin düzenli bir şekilde değiştirilmesi, turbolu motorların performansının arızasız devamı için en önemli koşuldur. Turbolu motorlarda mutlaka araç üreticisinin tavsiye ettiği yüksek kalitede motor yağları kullanılmalıdır. Zira düşük kalitede motor yağları özellikle turbonun içi gövdesinde yüksek ısıyla karbonlaşıp, turboya büyük zarar verir. En önemli zarar, zamanla kümeleşen karbon parçacıklarının turbo yağ kanallarını tıkayarak pervaneli milde, segmanlarda ve gövdede önemli hasarlar meydana getirmesidir. Motorun arızasız çalışması için en az beş misli daha önemlidir. Zira günümüzde turbo devir sayısı 150-300.000 rpm gibi rakamlarla ifade edilebilmektedir. Bu yüksek devirde turbonun çok kısa süre için yağsız kalması, bozulması için yeterli sebeptir. Motorun turbo ile olan tüm yağ bağlantılarının (yağ giriş çıkış boruları ve karter havalandırması) çok titizlikle gözden geçirilip, arızalarının giderilmesi şarttır. Turboları uzun ömürlü olması için nelere dikkat edilmelidir? Öncelikle kötü kalitede hava filitreleri zamanla aşınmakta ve buradan kopan tel veya kağıt parçaları turbonun içine çekilerek turbonun emiş pervanesini kırmaktadır. Ayrıca hava filitrelerini temizlemek için basınçlı hava tutmak çok sakıncalıdır. Motordan kopup gelen kırık segman veya piston parçacıkları mercimek kadar küçük olsalar bile dakikada 150 bin devirde dönen ekzost pervanesine çarptıkları zaman büyük hasarlar meydana getirirler. Matkap ile delinmesi mümkün olmayan pervane kanatları bu yüksek devirde dönerken her hangi bir sert cisimle temas ettiğinde hemen kırılmaktadır. Bu nedenle motorun sürekli olarak bakımlı olmasına dikkat edilmelidir. Turbolu araçları kullanırken uyulacak kurallar nelerdir? Turbolu araçlar sabahları ilk çalıştırılışta kesinlikle gaz verilmemelidir. Ayrıca uzun yolculuklar sonrasında araç stop edilmeden önce mutlaka bir dakika süreyle rölentide çalışmasına dikkat edilmelidir. Aniden stop edilen turbolu araçlarda turbonun içindeki yağ zamanla kurumlaşmakta ve turbonun yağlama kanallarını tıkamaktadır. Dolayısıyla turbonun ömrü kısalmakta veya turbonun yağ vermesine sebep olunmaktadır. Kaçak mazot kullanımının turboya zararı nedir? Kaçak mazot kullanılan araçlarda zamanla motor yağının niteliği bozulmakta olup ilk önce turboya zarar vermektedir. Zira unutulmaması gereken nokta turboda toleranslar motora göre çok daha hassas ve küçüktür. Motora ilk görünüşte zararı olmayacak yağdaki bozulma turboya rahatlıkla hasar verebilmektedir. Günümüzde kullanılan turbo dizel arabalarda dizel kalitesi nasıldır? Günümüzde kullanılan turbo dizel araçlar öncelikle comman rail teknolojisine sahip oldukları için bu araçlarda kullanılan yakıt kalitesi çok ama çok önemlidir. Dikkat edilecek olursa günümüz Türkiye’sinde Avrupa Birliği uyum yasaları uyarınca akaryakıt üretiminde ve satışında bazı yenilikler yapılmıştır. Bu yapılan değişikliklere eş zamanlı olarak otomobil ithalatçıları CDİ, HDİ, ve TDİ tipi araçları ithal etmeye ve iki yıl garanti çerçevesinde satmaya başlamışlardır. Daha önceleri Avrupa’da uzun zamandır kullanılan bu araçları ithal edip satmaya yakıt kalitesinden dolayı cesaret edemiyorlardı. Yinede itiraf etmek gerekirse Türkiye’de satılan dizeller Avrupa’dakilerden çok daha düşük kalitededir. Bu kalite farkı zaman içinde tarifsiz turbo ve pompa arızalarının sebep olabilmekte, araç sahibi ile satıcı karşı karşıya getirmektedir. TDİ, CDİ ve HDİ araç sahiplerinin mutlaka bildikleri yerlerden dizel yakıt almalarını ve kesinlikle katkı maddesi kullanmamalarını daha iyidir.. Not: Alıntıdır frmtr.com adresinden.. 1 Yorum bağlantısı
Vedat Orhan 20 Temmuz 2009 Paylaş 20 Temmuz 2009 Kesinlikle çok haklı bir yazı. 2.0 tdci aracım daha 2000 km de iken diesel partikül filtresi tıkandı. Opet yakıt güvence sisteminden değişti ama ikide bir onunla mı uğraşacağız.Ayrıca benim arac ecu-4 mu ne ona gore uretilmiş. Eurodisel den başkasını kullanamıyorum ona rağmen tıkandı normal motorin alanı düşünemiyorum bile.. ne yapıp yapıp diesel yakıta bir çözüm bulunması lazım. Yorum bağlantısı
Sina Güran 23 Temmuz 2009 Paylaş 23 Temmuz 2009 Turbo araçlarda kontağı kapatmadan önce 1 dk yakın bekleme süresinin turbonun ömrü açısından önemini bilmiyordum, öğrenmiş oldum, paylaşım için teşekkürler.... Yorum bağlantısı
Eren Yavuz 24 Temmuz 2009 Paylaş 24 Temmuz 2009 Emre arkadaşın dediklerine ilave olarak sabahları gaz vermemenin yanında 1 dk kadar aracın ısınmasını beklemek bu sayede turbonunda yağlanmasını sağlamak gerekir.Ben calıstırdığımda ve stop edeceğim zaman 1 dk yakın bekliyorum.Servis bu şekilde yapmamı söyledi.Birde araçı 3 dk fazla boşta çalıştırmayın dedi.. Yorum bağlantısı
Taha İlgen 24 Temmuz 2009 Paylaş 24 Temmuz 2009 Emre arkadaşın dediklerine ilave olarak sabahları gaz vermemenin yanında 1 dk kadar aracın ısınmasını beklemek bu sayede turbonunda yağlanmasını sağlamak gerekir.Ben calıstırdığımda ve stop edeceğim zaman 1 dk yakın bekliyorum.Servis bu şekilde yapmamı söyledi.Birde araçı 3 dk fazla boşta çalıştırmayın dedi.. Bunu bende bilmiyordum,teknik olarak açıklaması nedir acaba? şartlar bazen çalışır vaziyette beklemeyi gerektiriyor,turbo için çok önemliyse budan sonra yapmayacağız o zaman. Yorum bağlantısı
Eren Yavuz 24 Temmuz 2009 Paylaş 24 Temmuz 2009 şimdi kataloğuna baktım ama hic 3 dk boşta çalıştırmayın demiyor.Servistede dediler hyundai forumdada deniyor ama nedenini bilmiyorum malesef.. Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu 24 Temmuz 2009 Paylaş 24 Temmuz 2009 En doğrusu kısa mesafede yada agresif kulanmadıysanız, yani ani hızlanma falan yapmayıp turboyu sıkıştırmadıysanız, 20sn bekleyin kapatın, uzun yoldan geldiyseniz yada çok sert kullandıysanız 1dk. bekleyin kapatın, 3 dk aşırı bir süre çokta rolantide beklediğinizde yetersiz yağlama olur yağ basıncı çok düşüktür çünki, uzun yol yapan araçta 1 hadi 2 dk. normal bence. Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk 24 Temmuz 2009 Paylaş 24 Temmuz 2009 Valla yeri geliyor araç boşta 1 saat çalışıyor...Bunun bir zararı olacağını sanmıyorum...Hani boşta gaz verince araç boğulur felan ama gazda vermiyoruz rolantide çalışıyor... Boşta çalışması iyi değil. Arac kitapcığında da yazıyor. Rolantide çalışan aracın yağ değişim periyodlarıda değişiyordu sanırım. Yorum bağlantısı
Eren Yavuz 24 Temmuz 2009 Paylaş 24 Temmuz 2009 şimdi kataloğuna baktım ama hic 3 dk boşta çalıştırmayın demiyor.Servistede dediler hyundai forumdada deniyor ama nedenini bilmiyorum malesef.. hyundai forumda araştırdım ordada hep 3 dakika denmiş ama el broşüründe sadece ilk 1000 km de araçı 3 dk fazla rölantide çalıştırmayın demiş.Başka açıklama da yok malesef. Yorum bağlantısı
Salim İmamoğlu 24 Temmuz 2009 Paylaş 24 Temmuz 2009 Kesinlikle çok haklı bir yazı.2.0 tdci aracım daha 2000 km de iken diesel partikül filtresi tıkandı. Opet yakıt güvence sisteminden değişti ama ikide bir onunla mı uğraşacağız.Ayrıca benim arac ecu-4 mu ne ona gore uretilmiş. Eurodisel den başkasını kullanamıyorum ona rağmen tıkandı normal motorin alanı düşünemiyorum bile.. ne yapıp yapıp diesel yakıta bir çözüm bulunması lazım. Partikül filtreler şimdiden patlak mı vermeye başladı...ecu 4 değil euoru 4 daha yeni geçildi Türkiyede Avrupa çoktan 5e geçti. Yorum bağlantısı
Serkan Toker 24 Temmuz 2009 Paylaş 24 Temmuz 2009 Rölantide uzun süre çalıştırmayın denmesinin amacı gereksiz yakıt tüketimidir. Arabayı depodaki yakıt bitene kadar rölantide çalıştırın birşey olmaz. Ancak boş viteste iken arabaya yüksek devir çevirttirmek zararlıdır. Çünkü krank üzerinde baskı oluşmayacağı için ustaların kol çıkarma dedikleri olaya sebep olabilir. Rölantide uzun süre çalıştı ama km. yazmadı ve bu da yağı zamanından önce bitirir ise zor bir ihtimal. Üretici 10k km. dedi ise, siz onu en az 15k km. olarak düşünebilirsiniz. Yorum bağlantısı
Taha İlgen 24 Temmuz 2009 Paylaş 24 Temmuz 2009 Bende aynen böyle düşünüyorum,yeri geliyor trafikte 3dk.dan fazla beklediğimiz oluyor bu durumda sürekli durdur-çalıştır yapmakta araca rölantide çalışması kadar zarar verecektir. Yorum bağlantısı
Cemal Arslan 24 Temmuz 2009 Paylaş 24 Temmuz 2009 açıklayıcı ve doğru bir yazı. 2 yıl boyunca aniden motoru durdurdum ve herhangi bir sorun olmadı. dikkat edilecek tek nokta. uygun yağ kullanmak ve zamanından önce yağı değiştirmek. 10 binde değilde 7-8 bin de değiştirmekte her zaman fayda var. her turbonun farklı ömürleri vardır ömrünü tamamlamış turboyu değiştirmekte fayda var. tamir bakım revizyon bunlar gereksiz...en doğrusu sıfır alıp takmak. turbo mili aşınmışdır metal yorgunluğu vardır. Yorum bağlantısı
Lokman Ceritlioğlu 24 Temmuz 2009 Paylaş 24 Temmuz 2009 bu güzel bilgiler için sağolun arkadaşlar, bundan sonra daha dikkat etmek gerektiğinide anladım. Yorum bağlantısı
Abdullah Ercan 24 Temmuz 2009 Paylaş 24 Temmuz 2009 Ellerinize sağlık. Bu güzel bilgiler için teşekkür ederim. Yorum bağlantısı
Tansel Yavuz 24 Temmuz 2009 Paylaş 24 Temmuz 2009 3 dk dan fazla rolantide çalıştırılmaması sadece yakıt tasarrufu içindir başka bir sebebi yoktur.Aracın turbo olması sadece euro disel kullanılacağı anlamına gelmez,temiz olduktan sonra normal mazotda kullanılabilir hiçbir zararı yoktur aksine daha uzun mesafe yol gider,performansa kaybı ise yok denecek kadar azdır. Yorum bağlantısı
Emre Özen 28 Temmuz 2009 Yazar Paylaş 28 Temmuz 2009 bi sorum olacak bu turbo temizleme işlemini kimler yapar ? mesela boya hasar işini kaportacılar nebiliyim marş motoru ya da far işlerini oto elek. gibi gibi gibi Yorum bağlantısı
Halil Gümüş 28 Temmuz 2009 Paylaş 28 Temmuz 2009 Turbocular Tabi küçük şehirlerde kim yapar onu bilemem ama büyük şehirde kaportacı-lastikçi gibi turbocu var... Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk 28 Temmuz 2009 Paylaş 28 Temmuz 2009 Bence turbolu araclarda önemli olan nokta aracın sabahları ilk çalıştırıldığında motorun doğru ısıtılması. Neden derseniz, kaputu açtığınızda turbo ile hava filitresi arasında bir hortum var ve bu hortuma bağlı olan daha ince bir hortum var. O ince hortumun bir ucu motora bağlı. Yani o ince hortumdan yağ gelerek havaya karıştırılıyor. Yani turboboya turbonun yağlanması için yağlı hava oluşuyor. Bu yağ bildiğimiz motor sıvı motor yağı değil. Motor ısındığında motorun içinde genelde üst taraflarda hava boşluklarında yağ buharı oluşuyor. İşte havaya bu yağ buharı veriliyor. Motor sıcakken stop ettiğinizde yağ kapağını açıp içerdeki beyaz yağ buharını görebilirsiniz. Bu buhar motor ısındığında oluşuyor. Eğer soğuk motorda gaz fazla basıp devir yaparsanız turboya kuru yağsız hava gelir. Turbo yağsız çalışır. Arac soğukken çalıştırıldığında 1-2 dakika rolantide çalışmalı daha sonra 1-2 km 2000 devir aşılmadan ve dip gaz yapılmadan kullanılmalı. Motor ısındıktan sonra normal sürüşe geçilmeli. Motor sıcaklığı 60'C yi geçmeden gaza korkarak basın. Motor çalışır iken yağ kapağını açtığınızda hafif üflemeden dolayı kapaktan çıkan yağ buharını görürsünüz. Kapak kapalı olduğunde ise yağ buharı hafif basınc ile hava filitresi-turbo arasındaki hortuma giderek turboyu yağlıyor. Aracı stop etmeden önce 20-30 saniye beklenmesi yeterli. Yani özet olarak 1- Motoru doğru olarak ısıtıyorsanız 2- Sürüşte çok yüksek devir yapmıyorsanız (Dizel araclarda 3500 üzeri) 3- Aracı stop etmeden önce 30 saniye kadar rolantide çalıştırıyorsanız 4- Arac bakımlarını düzenli olarak yapıyorsanız Turbo ile alakalı hic bir sorun yaşamassınız, hatta motorun geneli olarak sorun yaşamassınız. Yakıt tüketimi düşük olur, motorun ömrü uzun olur. Yorum bağlantısı
Serkan Toker 28 Temmuz 2009 Paylaş 28 Temmuz 2009 Turbocular Tabi küçük şehirlerde kim yapar onu bilemem ama büyük şehirde kaportacı-lastikçi gibi turbocu var... +1 Yorum bağlantısı
Ömer Salih Yetgil 28 Temmuz 2009 Paylaş 28 Temmuz 2009 Tüm yazılanları her turbo dizel sattığım müşterime tek tek anlatıyorum. Ayrıca şunu da ilave ediyorum. Motorun maksimum sağlığı için her 5.000 km'de bir hava filtresi, her 10.000 km'de bir tam sentetik yağ değişimi. Ayrıca yeni nesil turbo dizel motorların tümünde mutlaka EURO DİZEL kullanılması şart. Normal mazot alırsanız kısa zamanda enjektör sisteminide elinize alırsınız. Yorum bağlantısı
Serkan Toker 28 Temmuz 2009 Paylaş 28 Temmuz 2009 Kısa süre dediğiniz 100k km. civarı olabilirmi? Ben iki araçta da kullandım, hiç bir sorun olmadı. Kışın eurodizele geçtim, sonra devam ettim eurodizele, iyi yerden alırsanız birşey olmaz bana kalırsa... Yorum bağlantısı
Ali Cihangiroğlu 28 Temmuz 2009 Paylaş 28 Temmuz 2009 Bence turbolu araclarda önemli olan nokta aracın sabahları ilk çalıştırıldığında motorun doğru ısıtılması. Neden derseniz, kaputu açtığınızda turbo ile hava filitresi arasında bir hortum var ve bu hortuma bağlı olan daha ince bir hortum var. O ince hortumun bir ucu motora bağlı. Yani o ince hortumdan yağ gelerek havaya karıştırılıyor. Yani turboboya turbonun yağlanması için yağlı hava oluşuyor. Bu yağ bildiğimiz motor sıvı motor yağı değil. Motor ısındığında motorun içinde genelde üst taraflarda hava boşluklarında yağ buharı oluşuyor. İşte havaya bu yağ buharı veriliyor. Motor sıcakken stop ettiğinizde yağ kapağını açıp içerdeki beyaz yağ buharını görebilirsiniz.Bu buhar motor ısındığında oluşuyor. Eğer soğuk motorda gaz fazla basıp devir yaparsanız turboya kuru yağsız hava gelir. Turbo yağsız çalışır. Arac soğukken çalıştırıldığında 1-2 dakika rolantide çalışmalı daha sonra 1-2 km 2000 devir aşılmadan ve dip gaz yapılmadan kullanılmalı. Motor ısındıktan sonra normal sürüşe geçilmeli. Motor sıcaklığı 60'C yi geçmeden gaza korkarak basın. Motor çalışır iken yağ kapağını açtığınızda hafif üflemeden dolayı kapaktan çıkan yağ buharını görürsünüz. Kapak kapalı olduğunde ise yağ buharı hafif basınc ile hava filitresi-turbo arasındaki hortuma giderek turboyu yağlıyor. Aracı stop etmeden önce 20-30 saniye beklenmesi yeterli. Yani özet olarak 1- Motoru doğru olarak ısıtıyorsanız 2- Sürüşte çok yüksek devir yapmıyorsanız (Dizel araclarda 3500 üzeri) 3- Aracı stop etmeden önce 30 saniye kadar rolantide çalıştırıyorsanız 4- Arac bakımlarını düzenli olarak yapıyorsanız Turbo ile alakalı hic bir sorun yaşamassınız, hatta motorun geneli olarak sorun yaşamassınız. Yakıt tüketimi düşük olur, motorun ömrü uzun olur. +2000 Yorum bağlantısı
Emre Özen 28 Temmuz 2009 Yazar Paylaş 28 Temmuz 2009 Turbocular Tabi küçük şehirlerde kim yapar onu bilemem ama büyük şehirde kaportacı-lastikçi gibi turbocu var... anladım bi araştırmak lazım daha önce hiç buralarda duymadım ama vardır umarım :/ Yorum bağlantısı
Recommended Posts