İçeriğe Yönlendir

HHO


Ufuk Topal

Recommended Posts

Mehmet Göktürk

hidrojeni katalizör gibi kullanayım diyorsun bu noktada. o kadar hidrojen üretmek çok zor akü gücüyle. fakir karışım yapınca "hava yanar" ve azot oksit artışı olur. aslında şimdiki araçlar fakir karışım yapacak olsalar çok daha az yakabiliyorlar.

Honda nın bir önceki eski hibrid civic de kullanılan 1.4 motor bu nedenle ABD de yasaklandı.

Çıkarın patent/yayın inceleyelim bakalım. Sözü edilen sitede kitap satılıyor, o yüzden pek güvenemedim. TV de çıkan jimnastik makinalarına, soğan kesme makinalarına benziyor.

Yorum bağlantısı
Nuri Başer

Talip bey eğer imkanın ve zamanın var ise küçük bir sistem yapıp denenebilir.. teorik olarak söylenen herşey bu konuda afaki kalıyor..

bunun için test amaçlı bir adet araç, elektroliz ünitesi için elektronik ve mekanik parçalar, güzel bir proje gerekli.. elektrotlar nikel kaplı olursa çok daha iyi olur.. hidrojen hafif ve küçük moleküllere sahip bir gaz olduğundan sistem iyi yalıtılmalı ve kaçak olmamasına azami özen gösterilmelidir..

denemeden ne desek boş.. tabi korozyon olayını test için biraz süre de gerekecek..

Yorum bağlantısı
Talip Eren
(düzenlendi)

Aynen dediğiniz gibi test amaçlı çalışmalara başladım zaten,fazla vakit buılamıyorum o yüzden yavaş ilerliyor.paslanmaz çelik tel aldım bile gerçi nikel kaplı olması daha iyi ama bunu bile zor buldum...denek olarak kendi arabamı kullanacam mecburen.yetersiz elektroliz miktarı en önemli sorun tabi,zaten bu konuyu açarkende ilk sorduğum noktaydı.daha önce kullananları bulmaya çalıştım ve aynen tahmin ettiğim gibi 2000-2500 devrin üstünde gazın yetersiz kaldığından şikayetçi hepsi ve çoğu bu nedenden cihazı söktürmüş.bu nedenle ilk önce 12v u 50-60v civarına çıkaran transformatör uygulaması düşünüyorum(belki 100 v gerekecek ama tahmini olacak biraz deneyerek bulacaz) ve bu gerilimi motorun devrine göre artacak şekilde uygulamak gerekecek,tabi bu gerilim yükseltme sırasında harcanan enerji kazanılandan fazla olacaksa bi esprisi kalmayacak,ama çok fazla yük bindireceğini zannetmiyorum ki arabasına ikinci aküyü takıp ikisinide tek şarj dinamosundan besleyenler var(yüksek güçlü ses sistemi olanlar),hatta ses sistemi için broadway a ikinci bir şarj dinamosu bağlayanı bile görmüştüm.yani tamamen deneme yoluyla bulacaz gibi görünüyor,keza dediğiniz gibi piyasadaki sistemler sabit 12v ile çalıştığından verimsiz kalıyor...bu konuda fikri olan arkadaşlar lütfen esirgemesinler,yardımlara açığım...

tarihinde Talip Eren tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

sağlam hidrojen ve oksijen gazı elde etmek istiyorsanız voltajı yükseltmek yerine telin yüzeyini büyüteceksiniz. Voltajı yükseltirseniz şu yumurta ısıtıcıları gibi suyun içinden akım geçer ve su kaynar. Bunu istemediğinizi umuyorum. Bir başka yöntem aynı şişeden yanyana paralel baglamanızve aynı hortuma vermeniz. Ancak şunu söyleyeyim aracın alternatörü 120W mıdır nedir 120W ile bisiklet felan yürütülür. 750W = 1HP.

120 W alternatörden alınan enerji ile üretilen hidrojen yandığında yine en çok (kayıp olmadığı varsayılırsa) 120W enerji verir. Öte yandan benzinin yanmasını değiştiriyorum diyecekseniz o zaman bilemiyorum.

Yorum bağlantısı
Talip Eren

Birden fazla elektroliz ünitesi kullanmak veya elektrotların temas yüzeyini arttırmak konusunda haklısınız,üzerinde durulmalı bencede.voltaj yükseltme dediğim aküden alınan voltajı yükseltmek,aynen ateşleme bobinlerine benzer bi sistem 12v u 15000-25000 v gibi şok gerilimlerine yükseltiyorlar biliyorsunuz,tabi bizimki o kadar yükseltmiyecek.bu işlem elektronik olarakta yapılabiliyor ama sonuçta güç harcıyor tabi.,yani alternatörle direk bi işimiz olmayacak.ortalama bi alternatör 80-90 amper civarında akıma cevap verebilir,gerilimide 13,5-14 v civarında sınırlandırıldığından güçleri,güç=akım x gerilim(p=UxI ) formülünden 1200 watt civarındadır,tabi 120-130 amper alternatörü olan arabalarda var,o zaman güç baya arıyor.burada alternatöre (şarj dinamosuna) etkisi,aküden çekilecek extra akım yüzünden daha uzun süre şarj etme zorunluluğu olacaktır.öncelikle elektroliz ünitesini yapıp aküye bağlayarak kaç amper çektiğini ülçmek gerekiyor.çünkü amper uygulanmaz alicı tarafından çekilir,gerilim üretici tarafından belirlenir ve uygulanır.çekilen akımda alıcını direnciyle ters orantılıdır.çelik telin direncini ölçtüm yaklaşık 2 ohm,tabi arada birde su olacak onu daha ölçmedim ama hadi toplam 5 ohm oldu dersek üzerinden geçebilecek akım I=U/R den 12/5=2,4 amper civarında olacak,akım değerimiz sabit olduğundan işgücünü arttırmak içinde gerilimi arttırmak gerekiyorki aynı miktardaki akım devreden daha hızlı geçsin.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Talip çelik telden değil sudan geçireceksin akımı. asıl direnç suda oluşacak. Yapman gereken tek bir çelik tel değil tarak gibi fırça gibi bir sistem yapmak. çelik teli ölçtüm diyorsun kaç santimi 2 ohm çıktı? soba yapmayacaksın. nikrom tel aldıysan o soba/ızgara teli olmalı.

Bu tellerde ayrıca erime olacak. Bolca demir oksit (yeşil) göreceksin. demir oksit arttıkça elektroliz gucun azalacak. Reaksiyon vermemesi için inert meal kullanman gerekir. ne kullanman gerekir bilmiyorum. Lisede iken ben de aynı yollardan geçip yaptığım deneylerde (lise deneyleri) grafit çubuklar kullanıyordum en son. Onlar erimiyordu.

Şimdi sende bir bardak saglam tuzlu su varsa o teli sok. 12v bagla ve ampermetre ile ölç. tel + ve - uçlarına 10 cm suya girsin. amperi ölç. bu amper değeri teli fırça yaparsan o kadar (yaklaşık olarak) artacak. balon şişirip uçan balon yapabilirsin :)

buradan aldığın miliamper değeri sana fikir verir. Telin suyun içindeki yuzeyini büyüttükçe akım artacaktır. ayrıca iki elektrot birbirine yaklaştıkça da artar. Burada bekliyoruz sonuçları. bizim elimizi ıslatma şimdi. Sonra bir de bu karışımın içine klorak dök. :)

gaz çıkışı ne durumda?

Grafit olarak kurşun kalem içi kullanabilirsin.

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk
(düzenlendi)

Şöyle yapılması gerekiyor: http://www.youtube.com/watch?v=wzCfLzfe4d4...feature=related

yüzeyi artıracak şekilde. Bazıları spial de yapmış.

bu daha da iyi bidona sokmuş. http://www.youtube.com/watch?v=QMDE-rljG54...feature=related

Ancak not edeyim verdiğin enerjiden daha fazlasını geri alamazsın o hidrojeni yakarak. Yangın tehlikesine karşı ayrıca dikkat.

tarihinde Mehmet G tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

gerçekten işe yaramaz. :) kullandığın elektrik arabayı götürecek olan elektrik ihtiyacından daha fazla.

Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Talip Eren

sistemin ilk denemesini yapabildim nihayet.çok kapsamlı olmadı ama en azından fikir verecek.fotolarınıda ekliyorum.

elektroliz001ef0.th.jpg

elektrot olarak iç içe iki tane krom boru kullandım.

elektroliz004vt8.th.jpg

açık bi su kabında deneme yaptım,amacım sadece çekeceği akımı ölçmek olduğu için.

elektroliz005uy7.th.jpg

motor çalışmaz iken 3,8 amper civarında akım geçti.

elektroliz008jq8.th.jpg

rölantide iken daha fazla akım geçti,daha fazla devir veremedim,yalnızdım test sırasında,ama tahminen 5 amper civarında çekecek.katalizör olarakda suya az miktarda çamaşır sodası ekledim(1 çay kaşığı kadar)...toplamda iki farın çektiği kadar akım çekiyor,sistemi devreye alınca rölantide bariz bi hareket olmadı,akşam farları ilk açtığımda bariz bi hareket olurdu rölantide...

Yorum bağlantısı
Nuri Başer
sistemin ilk denemesini yapabildim nihayet.çok kapsamlı olmadı ama en azından fikir verecek.fotolarınıda ekliyorum.

elektroliz001ef0.th.jpg

elektrot olarak iç içe iki tane krom boru kullandım.

elektroliz004vt8.th.jpg

açık bi su kabında deneme yaptım,amacım sadece çekeceği akımı ölçmek olduğu için.

elektroliz005uy7.th.jpg

motor çalışmaz iken 3,8 amper civarında akım geçti.

elektroliz008jq8.th.jpg

rölantide iken daha fazla akım geçti,daha fazla devir veremedim,yalnızdım test sırasında,ama tahminen 5 amper civarında çekecek.katalizör olarakda suya az miktarda çamaşır sodası ekledim(1 çay kaşığı kadar)...toplamda iki farın çektiği kadar akım çekiyor,sistemi devreye alınca rölantide bariz bi hareket olmadı,akşam farları ilk açtığımda bariz bi hareket olurdu rölantide...

Süper... bunu biraz daha kompakt, box hale getirip iyi de bir test yapılırsa güzel olur.. işte çalışma diye buna denir.. tebrikler :nazar:

Yorum bağlantısı
Talip Eren

teşekkür ederim Nuri bey...birde 4 adet boruyu iç içe koyup akım ölçecem,çok aşırı olmazsa 4 borulu yapacam.pulse modulator(frekans ayarlayıcı) üzerinde çalışıyoruz şu an,yani doğru akımı alternatif akım haline getirip ve frekansını istediğimiz gibi artırıp azaltarak sistemin hem kontrolünü hemde verimini arttırmaya çalışıyoruz(gerilim yükseltmekten vazgeçtim,bu daha sağlıklı olacak gibi)...güvenlik amaçlı olarakta yapılacak kutunun içine map sensörü mantığıyla çalışan bir eleman yerleştirmeyi planlıyorum,herhangi bir şekilde kutudan motora giden boruda tıkanma veya yerinden çıkma olupta kutu iç basıncı yükselmeye başladığı anda elektriği kesecek,flashback arrestor(geri patlama alev tutucu) imalatıda plan dahilinde...

Yorum bağlantısı
  • 4 ay sonra...
Talip Eren

son mesajımdan sonra epey oldu ama konu üzerindeki çalışmalarım pek hızlı olmamakla beraber devam ediyor,iş güçden zaman ayırabildiğimde ilgilenebiliyorum,kış yağmur derken anca oluyor.sistemi bitirip arabaya takmıştım ancak test etmeden alelacele yapmıştım,verimli olmadı,sonrasında iki tane daha ünite yaptım,onları araca takmadan test ettim,istediğim miktara yaklaşmıştı ama daha gerekliydi.şu an son ünitenin yapımı bitmek üzere,diğerlerinden farklı bi tasarım yaptım,üretimi baya iyi,daha araca monte etmedim,bitince komple fotoğraf eklicem.ilk sistemin fotolarını eklicektim ama ya imageshack da yada bende bir sorun var.upload olmuyor.

Yorum bağlantısı
Alper Dereli

Arkadaşlar ben de bu aralar bu konuyla ilgileniyorum. Denemelerim de oldu en iyi sonucu jiletleri uçlarından birbirine silikonlayıp ve suya biraz limon sıkarak aldım. Sayısal bir ölçüm yapmadım ama gözle görülür bir fark var ve çakmak çakma testinde de bir kaç kere etrafı ayağa kaldırdım. Şimdi daha büyük çelik plakalar buldum onlarla yeni bir sistem yapmayı planlıyorum. Bu düdüklü tencerelerin sistemi gibi bir sistemle de fazla basıncı önlemiş oluruz diye düşünüyorum. Bir de benim hep düşüncem hidrojeni hava girişinde hava filtresinden sonra vermek.

Bir yandan da boşuna mı uğraşıyorum acaba demeden edemiyorum :bravo:

Talip abi yapıyorum demişsin dikkat etmemişim çok merak ettim

Yorum bağlantısı
Talip Eren

dün resim ekleyememiştim,bu ilk sistemin fotoları,dediğim gibi verimli olmamıştı.0.3 LPM (liter per minute) gaz üretebiliyordu,en son yaptığım ünitede 1 LPM üretiyor,onu daha araca takmadık,ilkinin fotolarını paylaşıyorum.bu sistemde tıkır tıkır çalışıyordu ama dediğim gibi yetersizdi

bunlar ünitenin içine konduğu kutu ve kapağı.

img0005u.jpg

sistemde güvenlik amaçlı kullandığım tek yönlü valf,alev tutucu(hidrojen için olanı),ve su tutucu

img0001q.jpg

buda gaz üretimini yapan ünite.iç içe 4 adet krom borudan oluşuyordu.

img0014b.jpg

araca montajını yaparken.resimdeki,dostlar ford servisinin elektrikcisi,benimde çok sevdiğim arkadaşım Kemal.

resim005y.jpg

koltuğun üzerinde soldaki devre PWM devresi,soldaki pilli olan oksijen sensör cheater.tamamı kendi imalatımız.

resim008.jpg

paint te amatörce çizdiğim sistemin genel şeması.

hho.png

Yorum bağlantısı
Özgür Karaca

hidrojeni bi kere depolamak çok güç biz lpg tankına depo etmeye çalışmştık ama nafile tankın çevresinden öyle bi sızıyoki görmelisiniz :) okadar ince bir gaz olduğu için depo sorununuz olur.cam türü maddeler denedik ama ondada basınç elde edilemiyor.hidrojende zaten basınçsız hiç bir işe yaramaz.direk elektrotları akü ile beslersen hem çok akım çeker hemde elektroliz olayı çok düşük olur.bu yöntem için pwm kullanman gerekir.ayarlı bir pwm power yapman gerekir ki gaz oranını ayarlayabilesin.elektronik konusunda yardımcı olabilirim.

Yorum bağlantısı
Talip Eren
hidrojeni bi kere depolamak çok güç biz lpg tankına depo etmeye çalışmştık ama nafile tankın çevresinden öyle bi sızıyoki görmelisiniz :) okadar ince bir gaz olduğu için depo sorununuz olur.cam türü maddeler denedik ama ondada basınç elde edilemiyor.hidrojende zaten basınçsız hiç bir işe yaramaz.direk elektrotları akü ile beslersen hem çok akım çeker hemde elektroliz olayı çok düşük olur.bu yöntem için pwm kullanman gerekir.ayarlı bir pwm power yapman gerekir ki gaz oranını ayarlayabilesin.elektronik konusunda yardımcı olabilirim.

yardım teklifin için teşekkür ederim,ihtiyacım olursa danışacam.5. fotodaki arabanın koltuğunun üstünde(soldaki) devre PWM devresi zaten.hidrojeni depolamıyorum,üretim hemen motora alıyorum,yani depolama sorunu olmuyacak.

Yorum bağlantısı
Özgür Karaca

evt sonradan gördüm orda bişeyler yazdıktan sonra bizde çok denedik bu işi arkadaşın palio da depolamadan sorun oluyo.yani basınçlı göndermek gerekiyo o yüzden depolama dedim.depolama olmadanda tazzik zor birz bence

Yorum bağlantısı
Talip Eren
(düzenlendi)

motorun vakumu yeterli olmadımı?çünkü bende vakum problemi olmadı,gazı rahatlıkla motora alabiliyordum.birde hidrojeni depolamak çok zor,difüzyon yoluyla metallerin,plastiklerin içinden geçebiliyor(çok hızlı değil tabiki).yalnız bor madeninin içinde absorbe edilerek depolanabiliyor,borla çalışan araba dedikleride bu zaten.

tarihinde Talip Eren tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Özgür Karaca
(düzenlendi)

yani elektroilizi okadar çok üretemiyosun alan ve voltaj kısıtlı olduğundan çıkan elektroliz belli zaten elektroliz olmayınca vakum ne işe yarar :)

yani veriyosun motora yani akvaryum hava moturunun yarısını düşün o şekilde ama yakıt düşmesini denemedik performans olarak pek bişey sağlamıyo o şekilde cam bir kavonozda biriktirip verdik çok güzel sonuçlar aldık

tarihinde Misafir tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
Talip Eren
(düzenlendi)

na kadar gaz üretebilmiştiniz,ölçüm yapmışmıydınız?ilk ünite 12 volt 25 amperle 0,3 LPM gaz üretebiliyordu,son yaptığım ise 12 volt 20 amperle 1 LPM in biraz üzerinde yani 50-55 saniyede 1dm3 gaz üretiyor,motorun vakumuda bu miktarı hatta daha fazlasını rahatlıkla çekebilir.son ünitenin fotosunuda yeni çektim,ekliyeyim

15x15 cm 12 adet krom plakadan oluşuyor,birbirini karşılayan toplam alan 4950 cm2 ve zigzag bağlantı kullandım(test de en iyi sonucu vermişti).

img0025v.jpg

img0029tfb.jpg

tarihinde Talip Eren tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Faruk Tut

talip bey sistemde pcv enhancer i nereye takıyorsunuz..benim tek korku bu.motordaki suyu ,nemi tamamen dısarı alabiliyormuyuz..birde turkiyede temin edilebiliyormu

cevabın için tesekkur eerim

Yorum bağlantısı
Talip Eren

pcv enhancer denilen şey kompresör ve basınçlı hava sistemlerindeki hava şartlandırıcı dedikleri aparat.hava kompresörü,hidrolik ve pnömatik sistemleri satan heryerde kolaylıkla bulunur,ancak nemi tam tutmadığını gördüm bunun için daha iyi nem tutabilen filtre veya aparat kullanmak lazım,bazı malzemeler aldımda daha denemedim.sistemin şemasını eklemiştim daha önce,oradan bakarsanız nem tutucu yazdığım aparat,alev tutucudan önce...

Yorum bağlantısı
Faruk Tut
pcv enhancer denilen şey kompresör ve basınçlı hava sistemlerindeki hava şartlandırıcı dedikleri aparat.hava kompresörü,hidrolik ve pnömatik sistemleri satan heryerde kolaylıkla bulunur,ancak nemi tam tutmadığını gördüm bunun için daha iyi nem tutabilen filtre veya aparat kullanmak lazım,bazı malzemeler aldımda daha denemedim.sistemin şemasını eklemiştim daha önce,oradan bakarsanız nem tutucu yazdığım aparat,alev tutucudan önce...

cevabın için tesekkur ederim..nemden ziyade yanma odasında hidrojenin yanmasından dolayı açığa çıkan saf suyu nasıl halledecegiz..sanki asıl buradaki suyu halletmek lazım gibi..birde elektroliz sırasında suyun tüketimi nasıl..5 litre suyun içinde elektroliz ile 1 dm3 hidrojen dakikada alabiliyoruz diyorsunuz..5 litre su ne kadar sürede bitiyor..deneme yaptınız mı hiç ?

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...