İçeriğe Yönlendir

Hız ve Vites Oranlarının Yakıt Tüketimine Etkisi


Guest Ak?n Atakan

Recommended Posts

Guest Ak?n Atakan

Benzinli bir arabada 4.vites 60 da mı gitmek daha az yakar yoksa 5.vites 80 de mi? 3.vites 40 da gitmek 4.vites 50 de gitmekten daha mı ekonomiktir yoksa 50 nin altında gitmek her zaman daha mı fazla yakıt tüketimine neden olur?

1750-2 bin devir arasında sürmek yakıt tüketimini nasıl etkiler?

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Kaçıncı vites ve kaç km/h hız yerine, söz konusu hız da gitmek için seçilebilcek en düşük devir, en az yakıt tüketimini sağlayacaktır ki şanzımanın yaptığı görev budur.

Yorum bağlantısı
Amaç Keskin

"Uzun mesafelerin durmadan kat edilebileceği seyirlerde yakıt tüketiminin azaltılması için seyirlerin hızlanma, sabit hız ve yavaşlama süreçlerinden oluşan sabit hız seyrine mümkün olduğunca yaklaştırılması,

Sabit hız seyrinde kullanılan üst vites kademesi ve seyir üst hızının tüketilen yakıt üzerinde önemli etkisi bulunması nedeniyle, belirli iki nota arasında gerçekleştirilecek seyirde mümkün olan en üst vites kademesinin kullanılması ve bu kademede mümkün mertebe yavaş seyredilmesi,

Dur-kalk işleminin kısa mesafede sıkça yaşandığı trafik şartlarında, durma noktaları arasındaki mesafelerin mümkün olduğunca sabit hız seyrine yakın karakterde, düşük seyir üst hızı ve bu hızda seyrin mümkün olduğu en büyük vites kademesinde gerçekleştirilmesi,

Araç kullanımında genel olarak seyrin mümkün olan en büyük vites kademesinde gerçekleştirilmesi,

Taşıt seyrini, sabit hız seyrinden uzaklaştıran; kısa durak mesafeleri, yaya geçitleri, kesişen kavşaklar gibi düzenlemelerden mümkün olduğunca kaçınarak aynı işlevlerin yerine getirilmesinde trafik akışını etkilemeyecek alternatiflerin değerlendirilmesi yakıt ekonomisinin arttırılması için alınabilecek tedbirler olarak görünmektedir."

alıntıdır

Yorum bağlantısı
Barkın Kayaoğlu
Benzinli bir arabada 4.vites 60 da mı gitmek daha az yakar yoksa 5.vites 80 de mi? 3.vites 40 da gitmek 4.vites 50 de gitmekten daha mı ekonomiktir yoksa 50 nin altında gitmek her zaman daha mı fazla yakıt tüketimine neden olur?

1750-2 bin devir arasında sürmek yakıt tüketimini nasıl etkiler?

Çağlar Bey'in de dediği gibi, vitesten ziyade o an çevrilen devir daha önemlidir. Bu nedenle anlık hız, aracın kaçıncı viteste olduğu vb. hususlar tali etkenlerdir.

Yorum bağlantısı
Guest Ak?n Atakan
En yüksek vites en düşük devir...

Genelde 2 bin devirin altına düşmeyin diye bir kanı var..Focusun kitapçığında hız 61 e gelince 5 nci vitese alabilirsiniz diyor ancak benim focusla bu hızda vites değiştirdiğimde devir 1750 oluyor..Yani sizin deyiminize göre sabit 60 hız 1750 devirde gitmek yakıt tüketimi için ideal yanlış anlamadıysam..

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

Arabanızın gidebildiği her devirde gidebilirsiniz... Arabanız gidemiyorsa zaten bunu hissettirir...

115ej9.jpg

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Fizik kanunları çerçevesinde sürtünme direncinin hzıla artmaya başladığı sürat 90km/h, zaten en az tüketim için tavsiye edilen sürat de budur (trafiğin müsait olması halinde)

Yorum bağlantısı
Abdussamed Acar

+Uzun yolda, yakıt tüketimini büyük ölçüde etkileyen rüzgar direnci hızınızın karesi ile doğru orantılı olarak artar.

Yorum bağlantısı
İlker Demir

Boşa alırsan daha çok yakar. Viteste iniş yapmak lazım. Forumda çok tartışıldı nedenleri yazıyor.

Yorum bağlantısı
Can Karacaer

Uzuunca bir yokuşu 5. viteste inemezsiniz, bir süre sonra yeniden gaz vermeniz gerekir, ama boşa atarsanız sonuna kadar inersiniz...

Yorum bağlantısı
Harun Ceyhan

peki üstadlar , otomatik viteste yokuşları gaza basmadan 1000-1500 devirde inmek mi daha az yakar yoksa azcık gaza yüklenip 2000 devirde inmek mi daha idealidir?

Yorum bağlantısı
İlker Demir

Gaza basmadan az yakar. ''Cut Off'' sistemi var. ''Gaz Kesme'' sistemi de denilebilir. Forumda yazılı. Arama bölümünden arattırın. Detaylı bilgiler var.

Yorum bağlantısı
Mehmet Ozyurek

2000 devir ve üstü cut off mantığıyla daha ekonomik gibi görünüyor...

Yorum bağlantısı
Mehmet Göktürk

Bütün bu parametreler arabadan arabaya hatta camların açık olup olmamasına göre değişir. gaza az basacaksınız, deviri az çevirip olabildiğince hızlı gideceksiniz. Bu konuya kafayı çok takarsanız anlık tüketimli yol bilgisayarlı araba alacaksınız. Ona bakarken de önünüze çıkan hayvan haşata ya da insana çarpacaksınız.

araba hafif (çok hafif) rampa yukarı gidiyorsa bazen yüksek viteste daha çok yakıyor. Düşürüp yavaş çıkınca daha az yakıyor (km başına).

90 km az yakar diye bir şart yok. 90 km tüketim değeri verilmesi sebebi 90 km standart hız limiti olduğundan. Öte yandan ABD deki 90km/55mil hız limiti 1974 deki petrol krizinde konmuş. Ama "daha az" yaksın diye. "en az" yaksın anlamına gelmiyor. epeyce bir az yakıyor amerikan arabları 55 milde çünkü devir 2000 felan oluyor. bazen daha da az.

babamın albea speedgear bu yönden çok hoşuma gidiyor. 120 ile giderken yol düzse araba boşsa 2000 devire iniyor 1.2 benzinli 80 hp motor. nissan micra daki şanzıman ile aynı.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Otomatik viteste gaza basmadan yokuş aşağı inmekle, azıcık gaza basıp aracın hızını düşürmeden inmek arasında pek fark olmuyor, zira aracın hızı düştükten sonra gaza basınca bir alt vitese geçeceği için yine aynı mesafede aynı tüketim oluşuyor. Bunların dışında zamanında ve doğru parçalar ile yapılmış bakım tüketimi en aza indiren dev bir faktör.

Yorum bağlantısı
İlker Demir

+1

Vites düşüreceğini düşünmemiştim

Yorum bağlantısı
Ayhan Şentürk

Kısa mesafe inişlerden sonra düz yol veya rampa varsa motor fireni kullanmak yakıt tüketimini arttırı. 500 metre iniş ve ondan sonra 700 metre düz yol düşünelim. Bu inişte motor fireni kullanıp 90 ile inerseniz indikten sonra düzde 90 ile gidebilmek için yine gaza asmanız gerekir. Ama boşa atıp aracın hızlanmasına izin verirseniz aracınız aşağı yukarı 120 km hıza ulaşmış olur ve düze geldiğinizde hala boşta ilerlersiniz ve hızınız yavaş yavaş düşerek 300 metre sonra 90 km hıza düşer ve siz 200 metreyi viteste gaz vererek gidersiniz.

500 metre yerine 200 metre gaza basmanız gerekiyor.

Yani demek istediğim uygun durumlarda motor gücü yerine yercekimi gücünü değerlendirin. Hem yer cekimi gücünü değerlendirin hemde fizik kurallarındaki eylemsizlik kuralını kullanın.

Mesela aracınızla duruyorsunuz ve 50 metre ilerideki köşeden döneceksiniz. 1. vitese takıp köşeye kadar 1. viteste 30km/sa hız ile gitmek yerine ilk 20 metrede 30 km/sa hıza ulaşıp boşa atın ve arac kalan 30 metreyi kütlesinin kazanmış hızı ile yine 30 civarı hızla gidebilir.

vs.vs...

Yorum bağlantısı
Misafir

Yokuş aşağı inip hemen rampa çıkılması gerekiyorsa, yokuş aşağı biraz daha hızlı gidilmesi, rampada hızın düşmesi ve vites küçülmesini engelleyeceğinden daha ekonomik olacaktır. Düz bir yolda 90km/h ile gidildiğinde, sadece yol şartları (eğim, viraj gibi) düşünüldüğünde yakıt ekonomisi sağlanacaktır.Trafik ışıkları olan bir yolda uzaktan ışığın kırmızı yandığını gördüğünüzde 90 km ile ışığa yaklaşıp durmak yerine ayağı gazdan çekip ışığın yeşile döndüğü anda durmadan geçecek şekilde hızı ayarlamak yine yakıt tasarrufu için yararlı olacaktır. Yakıt ekonomisinde araçların 90km'de çevirdiği devrin de önemi vardır. Motor hacmi büyüdükçe 90km hıza denk gelen devir düşeceğinden teklemelerin önüne geçmek için bir alt vites seçilecek ya da daha hızlı gidilmesi gerekecektir. Her iki durumda da optimum yakıt düzeyi belirlenemeyeceği için her araç için ideal devrin belirlenmesi gerekiyor. Benim araç 90km hızda 2000d/d'nin biraz üstünde devir çeviriyor. Ben bu noktayı optimum kabul ederek her viteste deviri bu bölgede tutarsam aracın yol bilgisayarından tüketimin azaldığını görüyorum. Sonuçta ekonomik gitmek için çaba sarfettiğim durumlarda hızdan çok deviri sabitlemeye çalışıyorum.

Saygılarımla.

Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
İlker Demir
..... en optimum yakıt sarfiyatının 5 nci vites te 2000 devirde 108-110 arası süratte gerçekleştiğini düşünüyorum. zira bu şekilde 4.56 lt / 100 km. oranını yakalamayı başardım ve çeyrek depo ile 300 km yol yaptım.

Birde 5.viteste maksimum tork bandında yani 1750 devirde sabit gidin bakın bakalım bu şekilde yol düzse

4 lt/100 km nin altına nasıl düşüyor. Keyifli ekonomik sürüşler.....

Yorum bağlantısı
İlker Demir

Volkan arkadaşımızın verdiği bilgilerden aracının Focus 1,6 Tdci 109 Beygir olduğunu anladım. Ben bu motor için 4 lt nin altına düz yolda düşer diye yazdım. Yanlış anlaşılmasın. Arabanın bakımına (hava filtresi, mazot filtresi , yağ) göre 3,8 lt yada 3,9 lt olacağını deneyenler göreceklerdir.

Yorum bağlantısı
  • 1 ay sonra...
Yasin Hezenci

Bilgileriniz İçin Saolun . Rampayı bundan sonra vitesle inecem .. Boşa Atınca Arabayı bi kaptırırsan bir daha toplaması zor olur .. hocamızında dediği gibi güvenli değiL

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...