İçeriğe Yönlendir

Focus'larda Ses Yalıtımı Durumu


Bayram Köksal

Recommended Posts

Guest Fuat
(düzenlendi)

Rüzgar sesi için anten kablosu öneriyorlar :good1: İşe de yarıyormuş.

tarihinde Fuat tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Misafir
Kapılarda menteşenin oralarda bir sünger olurdu,

Bu süngerlerdan bir tanesi düşmüş bende, diğeri de düşmek üzere olduğundan ben söktüm. Aynı kalıptan keserek yapıştırırım diye düşündüm ama bu sünger normal sünger değil, daha sert.

Nereden bulabiliriz bu malzemeyi acaba? Bir de ne ile yapıştırabiliriz?

Yorum bağlantısı
Mustafa Tüfekçi

Koltuk döşemecilerinde sert sünger var. Baliyle felan yapıştırıyor servis bildiğim kadarıyla. Bizimde yolcu kısmı düşmüş sanki. Oraya gelne kadar başka sesler olduğu için ben pek aldırış etmedim :( Bu arada bu gün arka cam ve koltuk etrqafındaki trime baktım. acaba bağlantı yerlerinin olduğu yere kapı süngeri çekip tekrar taksam tıkırtılar azalır mı diye düşündüm ama bir paça var onu sökmek için sabır lazım sanırım. Ayrıca Bagaj içine de halıflex yapmayı düşündüm. Her yeri süngerleyesim geldi :)

Yorum bağlantısı
  • 4 hafta sonra...
Engin Evni
kırıkkele keskin arası tam tarif ettiğin gibi abi bi ara acaba araç havada gidiyor sanmıştım hayatımda öye asfalt görmedim

+1

Yorum bağlantısı
  • 1 ay sonra...
Guest Aydan Tambay

Bende bayağı araştırdım. Böle bişeyler buldum.

- REZONANS/TİTREŞİM yalıtımı

Aracınızın tüm metal aksamı aslında titreşim ve rezonans üreten dev bir anfi durumunda.

Öncelikle bunun engellenmesi/azaltılması gerekiyor...

Kısaca aracın tüm iç kaplamaları, halılar, koltuklar, direklerdeki parçaları söküyorsunuz...(Taban, Tavan, kapı ve bagaj)

İçerde hiçbir şey kalmayacak şekilde soyulan aracın tüm metal aksamı karşınızda !

Şimdi linkte verilen malzemeyi sırasıyla, tavan, kapılar, taban ve bagaj olmak üzere "mutlaka" ısı tabancası (pürmüz, fön makinasının sanayi tipi..) kullanarak yapıştırıyorsunuz.

http://memimage.cardomain.net/member_image...99/801226_8.jpg

BTM tarafından üretilen BituSelf adlı SU izolasyonunda kullanılan kendinden yapışkanlı, Polimer Bitümlü (butil PE>PolyEthylene), aluminyum folyolu bu bant fazlası ile işinizi görecektir

http://www.btmpolpan.com/

Uygulama sırasındaki en önemli noktalar ise:

1- Mutlaka pürmüz (ısı tabancası) kullanılmalı (Söylenenlerin aksine ısı tabancası çok daha iyi tutunma sağlıyor, kullanın bişey kaybetmezsiniz..)

2- Montaj sırasında oluşabilecek hava kabarcıklarına izin verilmemeli (Hava kabarcıklarının oluştuğu bölümler sivri uçlu bir bıçak yardımı ile patlatılarak, rulo veya elle bastırılmak suretiyle tekrar yapıştırılır)

3- Montaj bütün girinti ve çıkıntıları tamamen örtecek şekilde yapılmalı (Üzerinde çalıştığınız zeminin kalıbını çıkarır gibi komple döşenmeli, BitüSelf bütün yüzeye temas etmeli.. Düz geçemeye kalkmayın aksi takdirde bir işe yaramaz..)

4- Montaj sırasında vida ve benzeri montaj deliklerini kapatmamaya özen gösterin. (Zemin halısı, kapı döşemeleri ve özellikle tavandaki kalınlık farklarından doğabilecek problemlere çok dikkat edin, sonra başınız ağrımasın..)

Özellikler;

- En : 10-15-20-30-60 cm

- Boy : 10 m boyunda rulo bant

- Kalınlık : 1.5mm Kalınlığında

- Üst kaplama : AL Folyo

- Alt Kaplama : PE Folyo

- Isı Aralığı : -20 C / + 90 C

- Ağırlık : 1m2 < 1.5 kg ( Hassas terazide kendim tarttım, doğal olarak yapışkan yüzey bandı ağırlığa dahildir. Kısaca 1m2 BitüSelf 1.5kg'dan daha hafif! Komple montajda yaklaşık 10m2 BitüSelf kullanılırsa => 15kg'dan daha az bir ağırlık eklenecek demektir.)

BitüSelf'in PE tabanlı alt kısmı aracınızın tüm metal aksamına temas ederek seyir sırasında oluşan motor/yol/lastik/rüzgar ve salınımların yarattığı titreşim/rezonas enerjisini emerek çok düşük ölçüdeki ısı enerjisi haline getirecektir. (Şu anda yapılan işlem ancak rezonans engelleyici/azaltıcı işlemdir. Akustik bir işlem değildir.)

http://www.b-quiet.com/big/mustang3.jpg

Şimdi gelelim gözenek meselesine...

Yalıtım malzemelerinde;

ISI yalıtımı için kullanılan kauçuk, PE bazlı tam kapalı hücreli malzemeler/plakalar dokunun içindeki elastik hüzrelerde hapsolan hava ile yalıtım yaparlar, ISI'yı yansıtırlar. ISI yalıtımları yüksek, SES yalıtımları düşüktür.

SES yalıtım malzemelerinde ise açık hücreli PE doku kullanılır. Açık hücreli, gözenekli doku kendine çarpan SES dalgalarını kısmen emerek, daha az titreşir ve SES'in şiddetini düşürüler...

Şimdi bizim uyguladığımız BitüSelf yukarıda anlatılanlardan daha çok 1. maddeye uyuyor, yani ISI yalıtımına...

Ancak esas olarak bu malzemenin araç içindeki kullanım amacı, SU/ISI yalıtımından çok titreşim ve rezonans giderici özelliği olması.

Hemen bir deney yapalım, metal bir plaka veya konserve kutusunu düşünün.

BitüSelf uygulanmadan yere atılan bu plaka/konserve kutusu bolca gürültü çıkaracak ve uzun süre çınlayacaktır.

Ancak, iç yüzeyi BituSelf ile kaplanmış plaka/kutuyu yere attığınızda çıkan ses hem daha az ve tok olacak hemde daha kısa süre yankılanacaktır.

İşte titreşim/rezonans'ın yarattığı etkiyi önlediniz/azalttınız... Aracınız da da aynı sonucu alacaksınız

http://www.b-quiet.com/big/corvette4.jpg

2- ISI yalıtımı

Montajını tamamladığınız rezonans/titreşim önleyici katman aynı zamanda size düşük bir ısı yalıtımıda sağlıyor.

Ancak genellikle bu ISI yalıtımı yetersizdir.

Özellikle: Motor duvarı, şanzıman organları ve egzosun borularının geçtiği orta kısım ve kapılar ISI yalıtımına ihtiyaç duyan hasas bölgelerdir.

Bu bölümlerde diğer arkadaşların belirttiği PE bazlı kapalı hücreli/dokulu ISI yalıtım malzemelerinden kullanabilirsiniz. 5-6mm. kalınlık taban ve tavan için yeterli olacaktır. Kapılar ve motor duvarı için ise ölçmeniz gerekecek... Ancak bence azami 10mm kalınlık yeterli olacaktır. Unutmayın, PE tabanlı ISI malzemeleri kalınlaştıkça esnekliklerini kaybadeceklerdirki, bu montaj sırasında sıkıntı yaratabilir. Mutlaka marjınızı iyi belirleyin.

ISI yalıtımını aracınızın tamamına yapmanız gerekmiyor ancak tabiki seçim sizin.

Piyasada izolasyon malzemesi satan yerlerden veya direkt olarak üreticilerden gayet ucuza temin edebilirsiniz.

http://www.thermaflex.com.tr/

http://www.ode.com.tr/

Kendinden yapışkanlı ISI yalıtım levhaları diğerlerinden biraz daha pahalı ama bunu dert etmeyin, pattex, 3M veya benzeri bally tarzı yapıştırıcılar ile bunları mükemmel bir şekilde yapıştırabilirsiniz.

Dikkat edilmesi gereken;

1- Vida ve benzeri montaj bölümlerine dikkat ederek halı ve kaplamaların yaratacağı şişmeyi önleyin. Yani, fazla kalın levhalar kulanmayın... Daha Akustik yalıyımı yapacaksınız...

2- Aynen bir önceki montaj sırasında uyguladığınız tün zemine komple yapıştırma olayına özen gösterin, hava boşlukları yaratmayın... (Malzemeniz bu işlem için esnek ve ince olmalı, 5-6mm'lik bir PE levha bence fazlası ile uygun..)

3- AKUSTİK Yalıtım

Geldik en önemli bölüme...

Akustik yalıtım aslında başlı başına bir uzmanlık ve deneyim konusu ancak araç içinde dbmetre olmadan da akustik iyileştirmeler yapabiliriz.

Şu ana kadar yaklaşık 6-7mm.lik 2 katman (BitüSelf 1.5mm + ThermaFlex ISI 5mm.) halinde uyguladığımız yalıtım bize 8-10db'lik bir gürültü (SES değil!) yalıtımı sağlıyor ki, bu gerçekten çok ama çok yüksek bir rakam.

Aracınız 2 katman uygulanmış yalıtımı ile bir çok üst sınıftaki araçtan daha sessiz... Çok daha az yol/lastik/motor/rüzgar ve çevre sesi duyacak ve çok daha huzurlu bir yolculuk yapacağınıza emin olun...

Azalan gürültü (8-10db) sayesinde daha az yorulacak, dikkatiniz dağılmadan çok daha uzun süre araç kullanabileceksiniz.

Lafı uzatmadan akustik yalıtıma dönelim...

Akustik yalıtım aracınızda bulunmayan bir katman. Daha önceki uygulamalara aracınızda kısmen rastlasanızda bu yalıtım katını kesinlikle bulamayacağınızı garanti ederim. Üst segment araçlar hariç (Mercedes, BMW'nin top-class modelleri ile Jaguar, AstonMartin vb.)

Akustik katman için daha önce belirttiğim açık hücreli/gözenekli sünger benzeri (kesinlikle sünger değil) PE tabanlı malzemeler kullanacağız.

http://ec1.images-amazon.com/images/P/B000...SCLZZZZZZZ_.jpg

Bunlarıda piyasada bir çok yerli markadan bulmak mümkün.

ThermaFlex: Firex, Echobon...

Ode: Nfaf...

M2'si yaklaşık 5-8 YTL arasında değişen bu sünger benzeri özel malzemeler tamamen SES yalıtımı için üretiliyor ve kullanılıyor.

Akustik yalıtım için benim tavsiyem ise yine yerine göre farklı malzemeler kullanmak...

Motor duvarının tamamı, A,B,C sütunları ve kapıların belli bölümlerinde (kalınlık marjlarına dikkat edin) ThermaFlex EchoBon (7-10mm. Yeterlidir, yerine göre kalınlığı arttırabilirsiniz.) kullanılabilir.

EchoBon, PE tabanlı kırpık süngerden imal edilen yüksek yoğunlukta, özel bir sıkıştırma ve kimyasal işlemden geçmiş bir SES yalıtım plakası... Esnekliği düşük olduğundan düzgün yüzeylerde kullanmaya dikkat edin.

Tavan, taban ve bagajda ise yine kalınlık majlarına dikkat ederek ThermaFlex ( EchoMod(Firex) veya Ode (Nfaf) kullanılabilir ( 5-7mm. yeterlidir. Yerine göre kalınlığı arttırabilirsiniz..)

EchoMod (Firex), PE tabanlı EchoBon'a göre daha düşük yoğunlukta, daha esnek bir SES yalıtım malzemesi... Girintili, çıkıntılı yüzeylere omntajı daha kolay olduğundan özellikle kapılar, hafifliği sebebi ile tavanda kullanılabilir.

Akustik yalıtım sırasında dikkat edilmesi gerekenler ise,

1- Kapı içleri, orta konsol, motor duvarı ve benzeri iç plastik parçaların içinin de mümkün olduğunca SES yalıtım süngerleri ile doldurulması. Önemli olan malzemenin esnekliğini,yoğunluğunu bozmadan (fazla sıkıştırmadan!) kaplanması.

2- 3.yalıtım katı olarak araç tabanı, bagaj, kapılar ve tavana uygulanacak SES yalıtımı (akustik katman) aracınızda müzik dinlerken seste oluşan yansıma, kırılma ve yankı ve uğultuları önlemeye yöneliktir. Dolayısıyla malzemenin çok kalın seçilmesi hem montajını zorlaştırcak, hemde gereğinden fazla SES emişi sağlayacağından dinlediğiniz müzik ve bulunduğunuz mekan algınızda olumsuz sonuçlar yaratabilecektir.

http://memimage.cardomain.net/member_image...9067_2_full.jpg

Özetle;

Araç içi yalıtım malzemeleri ülkemizden rahatlıkla temin edilebilir, bunu için bir servet harcamaya gerek yok...

Asfalt bazlı ürünler fiyat avantajları olmasının yanısıra, ısı farklarından etkilenmekte soyulma ve dökülme kaçınılmaz olmaktadır. Sıcak havalarda yapacağı asfalt kokusu ise kaçınılmazdır.

Montaj sırasında mutlaka ısı tabancası kullanılmalıdır, ısıtılmış malzemeye uygulanan basınç daha kalıcı bir yapışma sağlamaktadır.

SES ve akustik yalıtımda standart, özelliksiz sünger kullanılmamalı, fiyat avantajının yanısıra nem ve su tutma özelliği ile zamanla araç içi koku yapacağı unutulmamalıdır.

Tüm ölçüler tahmini olarak verilmiştir, doğru kalınlık ancak aracınız soyulduktan sonra montaj sırasında belirlenebilir.

Not: Yazıda kullanılan tüm marka ve resimler rehberlik etmesi amacıyla belirtilmiştir. Ticari bir nitelik taşımamaktadır.

KAYNAK: http://autoclubturkey.com/forum/showthread...7174&page=3

http://www.otomotivbilgi.com/haberdetay/14...l-yapilir?.html

Bi de, böyle bir bilgi var.

Yorum bağlantısı
Ümit Akkaya

Emeğinize sağlık kapsamlı bir çalışma olmuş.

Yeni aracımda en çok dikkatimi çeken konu yalıtım ve gürültü durumu idi. Gözle görülür bir sıkıntı olmamasına rağmen malesef araç gerçekten gürültülü, eski emektar taunusumdan bile gürültülü, artık ne diyeyim ;) Focus I de bu konu atlanmış galiba.

Yorum bağlantısı
  • 3 hafta sonra...
Arda Şahin

Geçen sene kasım ayında babamla arabanın koltuklarını söktük. İzolasyon malzemesini ön koltukların altını kaplayacak kadar döşemişler. Fakat arabanın arka kısmına doğru döşeme halısı dışında herhangi birşey yoktu. Babam daha önceden kendi arabasına yaptığı gibi ( Hyundai Starex kısa şasi CRDİ) izolasyonun bulunmadığı yerlere kiremit altı denilen malzemeyi şalama ile ısıtarak arabanın taban sacına iyice yapıştırdı. Daha sonra izole kısmındaki keçe benzeri malzemeden aldık ve bunu da tekrar kiremit altını şalama ile ısıtarak keçenin iyice yapışmasını sağladık. Özellikle bozuk ve dişli yollardaki kabin uğultusu fark edilir şekilde azaldı. Tüm arkadaşlara tavsiye edilir.

Yorum bağlantısı
Çağlar Bayur

Elinize sağlık, yalnız o tarz malzemeler zaman içinde sıcak-titreşim ile erir, incelir, o bölgede kaporta tamiratı gerektiğinde, duble işçilik talep edilebilir, bilgi olarak yazayım dedim.

Vesile ile; tecrübe, yenen kazıkların bileşkesidir, aynı uygulamayı ben de yapmıştım, sonra temizlemesi 1 hafta sürdü.

Yorum bağlantısı
  • 3 hafta sonra...
Kemal Korkmaz

Arka kapılardaki Sesi çözdüm servise sordum bütün arabalarda var bi çözümü yok dediler ama ben çözdüm isteyen olursa açıklayım...

Yorum bağlantısı
  • 1 ay sonra...
(düzenlendi)
Arka kapılardaki Sesi çözdüm servise sordum bütün arabalarda var bi çözümü yok dediler ama ben çözdüm isteyen olursa açıklayım...

ses yalıtımı sadece focusta degil diger modellerdede var ayhan arkadaşımız kimse istemeden detaylı çalışmasını herkesle paylaşmıştır.tşk.

bu forum istenmeden yazılması için paylaşım yardımlaşma formudur.yazarsanız seviniriz.tşk.

tarihinde Oktay Toker tarafından düzenlendi
Yorum bağlantısı
  • 2 yıl sonra...
Ender Er

bu konuda bende yardım ıstıyom su an 2001 focusa bınıyorum ben dun butun arka teker rulmanlarını balataları on teker rulmanlarını aks rulmanını degıstırdım benım rulmanlarım seslıydı o ses kesılınce asvalt sesı ve ruzgar sesı belırdı ozellıkle arka bagaj kapagı sankı acık kalmısta ruzgar gırır gıbı ses gelyo bagajdan ve koltuk altından pılastık parcalardan tangur tungur ses yok bende sadece ruzgar sesı var nasıl kesılır nasıl bı yol ızlıcem yada ne kullancam yardımcı olursanız cok sevıncem sese takıntılı bırı olarak yasıyom suan bundan once 2009 tıtanyum focus kullanıcısıydım ve sıfır almıstım o yuzden fazla ses var gibi ona gore

Yorum bağlantısı
  • 2 hafta sonra...
Doğan Savaş

Mrb Arkadaşlar,

2001 veya diğer focuslarda taban ses yalıtımı nasıl (donanıma göre değişiyor mu) ve sonradan yaptıran arkadaşların yorumları nedir acaba?

Teşekkürler.

ben dün yaptım ses yalıtımı kapılar taban bagaj buralara yaptık focus lar içine çok ses alıyor ama yaptığımız ses yalıtımından sonra muhteşem oldu müzik sesi bile değişiyor kapıların kapanması daha tok ama en önemlisi içi baya sessizleşiyor maliyeti 150 civarı

bu konuda bende yardım ıstıyom su an 2001 focusa bınıyorum ben dun butun arka teker rulmanlarını balataları on teker rulmanlarını aks rulmanını degıstırdım benım rulmanlarım seslıydı o ses kesılınce asvalt sesı ve ruzgar sesı belırdı ozellıkle arka bagaj kapagı sankı acık kalmısta ruzgar gırır gıbı ses gelyo bagajdan ve koltuk altından pılastık parcalardan tangur tungur ses yok bende sadece ruzgar sesı var nasıl kesılır nasıl bı yol ızlıcem yada ne kullancam yardımcı olursanız cok sevıncem sese takıntılı bırı olarak yasıyom suan bundan once 2009 tıtanyum focus kullanıcısıydım ve sıfır almıstım o yuzden fazla ses var gibi ona gore

aracın sedansa o ses arka kelebeklerden geliyor iç plastikleri çikarıp ses yalıtımı süngerleri ile içini beslersen hiç birşey kalmıyor ben bizzat kendim yaptım ve değişimi gördüm

Yorum bağlantısı
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...