Skor Tablosu
Popüler İçerik
29-06-2021 'den beri en çok beğeni alan içerik
-
Merhaba, Bugün @Mert Gulkokan Bey'in gönderisini okurken yurtdışındaki kazançlara ve alım gücüne dair farklı görüşler olduğunu gördüm. 2019 sonundan beri Almanya’da olan biri olarak fikir vermesi açısından bir şeyler yazmak istedim. Konu çok detaylı olduğu için elbet eksik kalan bir şeyler olacaktır, bu nedenle eksik bıraktığım ya da tam anlaşılmayan detaylara dair sorulara da konu içinde cevap vermeye çalışırım. Çalışma şartları ve kazançlar için mecburen kendi sektörümü (otomotiv) baz alacağım, aslında benim sektörüm için geçerli olan kriterler üretime dair çalışan birçok sektörde de geçerli diyebilirim ancak tüm sektörler için genelleme yapmak doğru olmayacaktır. İyi kazanıldığı düşünülen bir sektör olduğu için en azından sizlere bir fikir verecektir. Geri kalan konular (kira, fatura, market, vergi, sigorta) herkes için geçerli olduğu için genel olarak kabul edilebilir. Özellikle maaşlar konusunda ön bir bilgilendirme yapmam gerekiyor. Almanya’da özel sektörde maaşlar bölgesel olarak çok değişken olabiliyor. Yaşamın pahalı olduğu bir büyükşehirde daha çok kazanıyorken, küçük bir kalabalık olmayan bir şehirde daha az kazanıyorsunuz. Aslında bu açıdan Türkiye’den çok farkı yok. Bildiğiniz gibi Mercedes, BMW, Audi, VW, Porsche gibi ana üreticiler ve bu firmaların bazı yan sanayileri burada. Bu firmalar büyük ölçekli oldukları için, çok fazla lokasyonu ve buna bağlı olarak çok fazla çalışanı (mavi ve beyaz yaka) olduğu için ve bu kadar kişiye ödenen / teklif edilen maaşları belirleyebilmek için memuriyet kademesi ve seviyesi içeren bir maaş tablosu kullanıyorlar. Yapılacak her işin bir hedef kademesi yani şirket için maksimum bir değeri var, ancak size işe girdiğinizde direk olarak o kademeyi vermiyorlar. Daha aşağıdan başlayarak deneyim ile hedef kademenize ilerliyorsunuz, bu da tabii ki zaman içinde maaşa yansıyor. Yıllar sonra hedef kademenize vardığınızda maaş açısından artık gidecek pek bir yolunuz kalmıyor. Sıkıldınız biliyorum ama şimdi anlatacaklarım için bu girişi yapmak zorundaydım 😊 Peki bu maaş tablosu nasıl belirleniyor? Burada her firmada olmasa bile, özellikle üretim yapan firmalarda mavi yakanın ve Türkiye’den farklı olarak beyaz yakanın da bağlı olduğu bir sendika var. (bkz. IG Metall : https://www.igmetall.de/ ) Bu sendikalar da firmalar kadar büyük ölçekliler ve aynı anda birçok üretici ile çalışıyorlar. Örneğin otomotiv sektöründeki birçok firma ve tedarikçileri aynı sendikaya bağlı olabiliyor. İşte bu maaş tabloları, bir zamanlar firmalarla oturulup sektörel bazda oluşturulmuş. Yani X bir işi yapan çalışanın alması gereken minimum maaş belirlenmiş ve tabloya eklenmiş. Firmalar da bu ana tabloyu alıp kendileri de performansa ya da şirkete katkıya göre bazı ek ödemeler belirliyor ve nihai bir maaş tablosu oluşturuluyor. Bu tablolar normalde 2 yılda bir firmalarla masaya oturularak enflasyon zammı uygulanıyor. Almanya’da enflasyon mu var demeyin 😊 Az da olsa var, %2 – 4 arası bir artış yapılabiliyor. Tabii burada şöyle bir sorun var. Aynı sektörde çalışan ve bu sendikaya bağlı tüm firmaların bu artışı onaylaması gerekiyor. Bu da çekişmeli bir sürece sebep oluyor ve tabii ki hedef oranın altında bir zam oranında anlaşılıyor. Tabloları merak edenler için : https://www.igmetall.de/tarif/tariftabellen Link Almanca, kusura bakmayın. Ancak aşağıdan herhangi bir sektörü seçip ardından da PDF dosyalarına bakabilirsiniz. Belirlenmiş aylık brüt maaşları göreceksiniz. Evet tablolar halka açık 😊 Bunun haricinde zam alınabiliyor mu? Evet, performans zammı adı altında bir zam var. Senelik olarak 0 ile 2,5 arasında alabilirsiniz. Tam olarak performansa bağlılığı soru işareti, daha çok ekipler içindeki maaşlar arasındaki orantısızlıkları gidermek için kullanılıyor. Çok yazdın ama hala bir maaş görmedik diyenler için hemen hesaplamaya geçiyorum. X bir firmanın mühendislik için tanımladığı kademelerin 1-2-3 ve 4 (en yüksek) olduğunu varsayalım. Mühendislik yöneticilerinin de 5 ve 6. kademe olabileceğini düşünelim. Haftalık çalışma saatlerini haftalık 35 olarak baz alacağız. Özel durumlar haricinde ana üreticiler 40 saatlik sözleşmeler yapmıyorlar. Tabii ki 40 saat çalışan sektörler de mevcut, ancak şirket çok büyük ölçekli değilse, büyük ölçekli firmada 35 saat çalışan biri ile aynı maaşı alabiliyorlar. Detay tablolara girip baktığımızda, ( burada bakılmışı var 😊 ) bugün otomotiv sektöründe büyük ölçekli bir firmada işe yeni giren bir mühendis (kademe 1’e ait ilk seviye) için 4700 brüt maaş alırken, deneyiminin zirvesine gelmiş, artık emekliliğe doğru giden bir mühendise (kademe 4’e ait son seviye) ise 7500 brüt maaş verildiğini görüyoruz. Bu arada emekli olmak üzere olan ya da çok deneyimli olan herkes tabii ki bu maaşı almıyor, alamıyor. Bu maaş sistemin teorik olarak izin verdiği en yüksek maaş diyebiliriz. Bu hesaplar tablonun bugünkü durumu için geçerli. 2 senedir bir yapılan enflasyon zammı kararları bu maaşlara belli oranda uygulanıyor. Aynı firmada maksimum deneyimli yönetici ise teorik olarak 8500 Euro brüt kazanca sahip diyebiliriz. Deneyimsiz yönetici için hesaplarım doğruysa, 5900 Euro brüt diyebiliriz. Yöneticiler bir noktada daha şanslı, çünkü 40 saatlik sözleşmeye sahip olabiliyorlar. Bu durumda yukarıda yazdığım maaşları 35’e bölüp 40’la çarpabiliriz. Yani minimum maaş 6750 brüt – maksimum ise 9700 brüt oluyor. Tablolar incelenirse aynı tecrübeye sahip mavi yaka – mühendis ve yöneticinin birbirine yakın maaşlar aldığını görebilirsiniz. Bu nedenle Almanya’da, Türkiye’nin aksine iyi kazanmak için yönetici olmak (en azından müdür olmak) gerekli değil diyebiliriz. Buna benzer olarak da aynı firmada çalışan imalat bandında görevli mavi yaka ve ofiste görevli beyaz yakanın yaşam koşulları arasında da uçurum bulunmuyor. Yöneticiler kadar işinde uzman çalışanlara da ihtiyaç var ve firmalar herkesin yönetici olmasına fırsat tanıyamayacağı ve deneyimli çalışanlarını kaybetmek istemediği için kazançlar arasında aşırı bir fark yok. Yukarıdaki örneği baz alırsak, çok deneyimli bir mühendisin çıkabileceği en yüksek maaş 7500 brüt iken, bir yönetici maaşı 5900 – 8500 aralığında dolaşıyor. Maaşların kesiştikleri ciddi bir aralık var. X firma için maaş tabloları bugün için böyle diyor. Almanya geneline dönersek, 2020 ortalamasına göre tam zamanlı bir çalışan için Almanya’da ortalama kazanç 3900 Euro brüt olarak hesaplanmış. Bu ortalama maaş devlet tarafından açıklanıyor. Resmi olmayan kaynaklara göre de 3600 Euro brüt diyebiliriz. Almanya’da yaşayanların %30’unun bu ortalama brüt maaştan fazla kazandığı, geri kalanın ise ortalamanın altında olduğu söyleniyor. Bu ortalamanın çok üstünde kazanan meslekler tabii ki mevcut, örneğin deneyimli doktorlar. Tabii burada klinik şefi gibi konumlardan bahsediyoruz. Hatırladığım kadarıyla sıralama doktorlar, bankacılar, IT sektörü, mühendisler, hukuk, sigorta uzmanları, satın alma, zanaatkarlar olarak gidiyor. IT sektörü ve hukukun sıralamadaki yerlerinin daha üstte olması gerektiğini düşünsem de, sıralama böyle açıklanmış. Peki çalışanların aldığı ek ödemeler var mı? Şirkete göre değişen bir durum olmakla beraber, bazı firmalar her yıl aylık brüt maaşın %60’ı ile 80’i arasında bir noel ikramiyesi veriyor. Aynı şekilde yılda bir kez brüt maaşın %60’ı kadar tatil parası ödeyen şirketler de mevcut. İkisinin alınması durumunda ortalama 1,3 brüt ek maaş gelmiş oluyor. Bunların hiçbirini ödemeyen şirketler olduğu gibi, her sene sabit bir brüt ek prim veren şirketler de mevcut. Maaş tablolarından bağımsız çalışıp, istediği maaşla çalışanları transfer eden ve ciddi oranlarda zam yapabilen şirketler de mevcut, bunu genel olarak IT sektöründe görüyoruz. Proje bazlı çalışan şirketler bu konularda biraz daha esnek olabiliyor. Yine büyük ölçekli firmaların 40 saatlik sözleşmelerini denk getirip daha iyi kazanmak da mümkün. Gençler genelde bu sözleşmeleri kovalayıp başlarda iyi kazanmayı hedeflerken, belli bir yaşın üstünde olan çalışanlar 35 saatlik sözleşme ile kazandıklarını yeterli buluyor ve daha fazla çalışmak yerine o zamanı ailesine veya kendisine ayırmayı tercih ediyor. Şu ana kadar hep brüt kazançtan bahsettim. Bunun nedeni Almanya’da Türkiye’den çok farklı bir vergi sisteminin olması. Bir sonraki mesajımda da vergi mantığını biraz açıklamaya çalışayım.6 Puan
-
Foruma katılalı neredeyse 1 sene oldu. Aracımın konusunu açmak bugüne kısmetmiş. Hem sizinle daha çok vakit geçireyim hemde aracımla daha çok vakit geçirip onu daha iyi tanıyayım diye konuyu biraz beklettim. Aracımla Yaklaşık 1 sene ve 11.900 Kilometredir beraberim. Benim için özel bir yeri var çünkü direksiyonuna adam akıllı geçtiğim, uzun yola çıktığım, sanayiye götürdüğüm ilk araba. 4-5 sene önce başlayan motosiklet sevdam yerini 4 tekere bırakmış halde. Elbette iyi yönleri ve kötü yönleri var. İyi yönlerinden en güzeli sevdiklerim ile seyehat edebilmek. İnsanlar toplu halde de seyehat edebilirlermiş ben unutmuşum motor üzerindeyken. Ama bazende bunalınca insan arıyor tabelalardan rota çizerek batıya doğru gitmeyi Velhasıl geçen sene bir ilham ile bu arabayı alma yoluna iliştim. Önce başka markalara göz gezdirdim ancak içime sinmedi sonrasında Direkt bu arabayı istedim zira, D segment olması benim en büyük ihtiyacımdı, başka arabaların tavanına kafam sürtüyor tepemde ne kadar saç varsa tavan döşemesinde kalıyor, direksiyon diz kapaklarımın arasına sıkışıyordu. Sıkışmış halima buradan ulaşabilirsiniz. Sarı siteye marka modelini girdim yükleneli 1 gün olmuş aracımın ilanını gördüm. Hiç bir zaman alacağım bir şey konusunda kararsız kalan birisi olmadım her şey hemen olsun isterim. Hemen telefonlar açıldı araç görmeye gidildi. Aracıma 1.5 - 2 seneye yakın süredir binen olmamış. Garajdan araç çıkarıldığında lastiklerinde havası inen bile vardı. Üzerinde toz pislik araç görünmüyordu desem yeridir. Normalde pimpirikli birisiyimdir ancak nasıl olduysa arabaya canım kaynadı. Araca bindim çalıştırdım motor sesi çok hoşuma gitti var ile yok arası ince bir ıslık ile enjektör sesi veriyor EcoTEK'in en saf hali ne eksiği var ne fazlası Saat gibi işliyordu. 96 Model Vectra GT'nin içinde büyüdüğüm için EcoTEK'in sesini nerede duysam tanırım. Şu an bile gözüm kapalı Marş sesini duymam yeter. Hemen bir seyyar lastikçi bulundu araç lastikleri şişirildi yanımda otomotiv mühendisi arkadaşlarım vardı biraz kurcaladılar çaktırmadan dürttüler düşün diye. Direksiyona arkadaşımı geçirdim ustana sür dedim zira benim o güne kadar hiç ustam olmamıştı. Motor sürerken servise gider çay içerdim o ara bakımlarım halledilirdi. Araba kültürü hele ki ikinci el kültürü çok uzaktı bana. Mekanikçi - LPGci - Elektronikçiler aracıma baktılar makinalara bağladılar onlarda adet üzeri pazarlık kızışmasın diye çaktırmadan alınır diye mesaj verdiler Expere gidildi. Exper Kazası Belası yok Boyası değişeni de yok dedi ama bu araba beyaz diye tutturdu. Abi şaka mı yapıyorsun araç gördüğün gibi Gri diyorum yok araban beyaz kardeş diyor yeminler ediyor herhalde benim gözlerde sıkıntı var acaba açıdan mı yanlış görüyorum diye arabaya bakıyorum halbu ki araç Ruhsatta Beyaz geçiyormuş. Orada biraz gerildim ben acaba pert araba mı alıyoruz diye, İspatları sunuldu Noterde hata yapıldığına dair Experde aracın fabrika çıkış boyalı olduğuna dair güvence verdi. Devir sırasında düzeltilir dendi pazarlık yapıldı karşılıklı sözler verildi ilanı kaldırmasını söyledim 2 gün sonra da aracı eve getirdim. Böylelikle bir çok ilki bana yaşatan tek başıma, çok severek aldığım ve severek bindiğim Halk arasında "Uzun Yol Aracı, Güzel araba da Hantal, Ya Kasaya motor küçük geliyor çok yakar" olarak bilinen aracım elime böyle geçmiş oldu. Aldıktan ve Pasta Cilasını yaptırdıktan 1 gün sonra aracımı komple çizdiler ama travmasını atlattım yerin altında tek kişilik garajda duruyor artık sıkıyorsa çizsinler 1.6 Motor 100 Beygir 150 Tork Atmosferik motora sahip. 200.XXX Kilometrede. Şehirlerarası 90-110 arası ile giderek 0.22₺ yakıyorum. Şehir içi ölçüm yapamadım ama 9 litre kadar yakıyordur sanırım. 5 İleri Şanzımanının 1. Vites aktarma oranı hayli fazla. 5 sene önce LPG uygulaması yapılmış. Normalde bizim millet bu arabaların kitapçığını okumadan içerisinde 5 Litre yağı doldurur sonra da aracım yağ yakıyor diye ağlar. Benim aracın eski sahipleri ya kitapçığı okudu ya da motor yaptırdı aracımda gram yağ eksiltme yok. Bende Maksimum 3.5 Litre yağ koyuyorum. Başta dediğim gibi aracım çok bakımsız kalmıştı ama hurda değildi. İçerisinde cevher var diye aldım ki öyle de çıktı. Kazası Boyası Değişeni yok diye aldım ama illa tamponlar bir yerlerin tozunu almıştır 17 yaşında araba. Halen Allah bozmasın arıza diye sanayiye gitmedim. Sadece Bakım diye gittim zira benim için arıza beklenmedik zaman beklenmedik yerden gelendir. Ben her şeyini bilerek aldım sadece gecikmiş bakımları yapıldı. 1 sene boyunca yaptığım işlemler : Ön General Motors, Arka Bosch Fren Balata değişimi Tabla - Boynuz - Salıncak olarak bilinen parçaları 4 tekerde değişti Önler GM, arkalar Türk Malı OEM olarak. Sağ Aks Kafası orjinali ile değişti Sağ Sol Aks Körükleri orjinali ile değişti Amortisör Kule Bilyaları orjinali ile değişti Direksiyon Pompasında bir gram yağ kalmamıştı bakımları yapıldı parça yanmaktan kurtarıldı. EGR - MAP - MAF Temizlikleri V Kayışı Bosch ile değişti Bujiler Tek Tırnak Bosch ile değişti 6 Bin Kilometrede bir yağ değişimi Shell HX6-HX7 10W40 olarak iki sefer değişti sıradaki değişim Helix Ultra 5W40 ile değişecek. Hava - Yağ - Polen Filtreleri Klima Rezistansı çıkma orjinali ile değişti Silecek mekanizmasının çalışmasından memnun değildim mekanizmayı demir doğramacı bir arkadaşa düzelttirdim Şanzıman Yağı değişti Şanzıman Kovanında demir tozu temizliği yapıldı. Fren Hidrolikleri Bosch marka ile merkezlerden değiştirildi. Falken Ziex Z310 97W Yazlık Takım Rot - Balans LPG Bağlantıları kontrol edildi Benzin Hortumları değiştirildi. Koltuklarına desenini kendim çizdiğim kılıfları döşemeciye diktirdim. Geri Görüş Kamerası taktırdım Eski Double Ekranı atıp yenisini aldım. Direksiyona döşeme diktim koltuk kılıfları ile uyumlu döşeme diktim Ayakaltı aydınlatma bağlantılarını çektim Şoför kısmı beyaz diğer kısımlar Amber renk olarak ayarladım IP-Neon ile Ambiyans aydınlatması yaptım ayak aydınlatması ile aynı yanmaktalar. Ayna Altı Kartal Gözü Ledi Göğüs aydınlatması ile senkron yanacak şekilde bağlantısını yaptım. Gri Renk Havuz Paspaslar Pasta Cila Rüzgarlıklar Okuduğunuz için Teşekkür ediyorum. Umarım aracım sizlerle ilk canlı toplantıya gelmeme vesile olur Herkese güvenli ve mutlu sürüşler 👋2 Puan
This leaderboard is set to İstanbul/GMT+03:00