Motosikletlerle pek aram yoktu. Ne bir motosikletim oldu ne de ehliyetini aldım şimdiye kadar. Sadece biz küçükken babamın 84 model 51 VS Bionic mobileti vardı, ben lisedeyken sık kullandım sonra bir baktım satmış babam..
Bu da komşumun kapısında öylece duruyordu. Aylardır gözüme çarpan bu mobileti bir gün abime fotoğrafla gösterdim.
Kendisi 2007'de Yunus ekiplerde çalıştığından beridir motosiklet meraklısı. Fotoğrafı görür görmez modeli tanıdı. 3 ay boyunca, aralıklarla bu motoru almam için tabiri caizse başımın etini yedi. Bir gün işe giderken evin önünde sahibini gördüm, çektim sağa. Sahibi 70 küsur yaşında yalnız yaşayan bir amcamız. Eskiden duvar ustasıymış, bir duvar örme işçiliği karşılığında bunu almış. Yıllarca kullanmış, eşi vefat etmiş. Bir kaç sene sadece mezara gitmek için kullanmış, sonra da tamamen bırakmış. Ben utana sıkıla motoru isterken adam "100 lira ver al götür, hurdacı 50 verdi vermedim" deyince trink çıkardım ve hiç bir şey sormadan aldım eve çektim motoru.. Ne kaydı ne plakası hiç bir şeyi yok bu arada..
Aşağıdaki fotoğraflar o ana ait. O gece işe gittiğim için motoru inceleyemedim ama en azından kompresyon vardı.
Eski sahibiyle son fotoğrafı
Neyse çok sıkmayayım. Mobileti komple sökeceğim. Amaç orijinaline uygun olarak restore etmek fakat motorun çalışıp çalışmadığını görmek istiyorum. Söktüm kayışı, pedallaya pedallaya sanayiye gittim. Sanayide herkes bakmıyor bunlara. Zar zor ilgilenecek bir adam buldum. Adam benim 1 saatte söküp temizlediğim karbüratörü 5 dakikada 3 defa söktü taktı. Deponun içinde benzin kalıntıları ve pas vardı. Önce bir sirkeli su döktük depoya, sonra kesmedi içine tazyikli su tuttuk. Üstüne az benzinle suyu boşalttık depo iyi kötü kıvama geldi ama benzin halen kırmızı akıyor. Hamdi usta belli ki anlıyor mopedlerden. İlk denemede çalıştırdı aleti. Bine bine eve gittim. Ağustos sıcağında yayan geldiğim sanayiden motorla dönmek muhteşemdi.
Bizim oğlanla bayağı bir sürdük. Tek başıma denedim. Km saati yok ama tahmini 25 km/saat hızı geçmiyor İçindeki 1 litre benzini neredeyse 1 ayda zor bitirebildim. Bittiğinden de emin değilim muhtemelen karbüratör tıkanmıştır.
Başladım sökmeye, ön çamurluktan başladım. Çamurluğun 6 tane somunu var. 5 tanesi 2 dk sürdü altıncı somun 45 dk Tabi sökeceğim bütün parçalara önceden wd40 sıkıyorum. Konuyla ilgili ne kadar alet lazım olabilirse 1 aydır hepsini internetten ve sanayiden peyderpey edindim bu arada. Bir elimde fısfısta gazyağı, diğer elimde wd40, hiç bir şey yapmazsam vidalara bunları sıkıyordum
Çok kıymetli kare kafa farımız..
Günde 1 saat kadar düzensiz çalışmalarla peyderpey motorda ne var ne yok söktüm. Sadece tek başıma beceremediğim sol elcik kaldı. Onu da parçalamadan sökersem çok mutlu olacağım.
Elime geçirdiğim 4 parça var şu an. Boyalarını boya sökücü ile büyük ölçüde söktüm ama sağlam bir zımpara işi beni bekliyor.
Bugün yan kapaklardan birini zımparaladım. Ön kafayı da pas sökme işlemi için elektrolize yatırdım sabah alacağım kısmetse.
Boya sökücü çok fena bir kimyasal, koruyucu kalın bir eldiven, gözlük ve maske ister. Benim nitril eldivenleri 5 dakikada eritti çıkartmak zorunda kaldım.
Bu resimde üstteki zımparalanmış haliyle yan kapak. Alttaki de boya sökücüyle boyası kazınmış hali.
Bu da elektroliz işlemi. Kabaca anlatayım: Suyun içinde çamaşır sodası ekleyip karıştırıyoruz. Eksi (-) kutbu parçamıza takıyoruz. Artı (+) kutbu da paslanmasını dert etmeyeceğimiz bir demir parçasına. İkisi de suyun içinde olacak ama birbirine değmeyecek. Yarın sabah işten döndüğümde işe yarayıp yaramadığını göreceğim. İşe yaramadıysa bir yerlerde hata yapmışımdır kesin. Elektroliz için şunu belirteyim, ortaya çıkan gaz zehirli ve yüksek miktarda oksijen ve hidrojen açığa çıkardığı için kapalı ortamlarda patlama riski olabiliyormuş. Ortam havadar olacak.
Aslında konuyu sonlara doğru açacaktım ama fikir alışverişine ihtiyacım olacak. Kafamda deli sorular var. En önemlisi orijinaline uygun stickerlar bulmam-yaptırmam lazım. Fakat vektörel çizim konusunda hiç bir bilgim yok.. Öncelikle bu konuda yardımı olabilecek kimse varsa lütfen buyursun
Mesela şu amblemi istediğimiz ebatta ve kaliteli olarak nasıl bastırabiliriz?
Aşağıya eksiklerimi listeliyorum. Giderdikçe sileceğim, orası güncel kalacak kısmetse.
mobylette sele
sağ zincir gergisi
sağ sol zincir takım
fren teli
fren hortumları
kablolar
yan kapak vidaları 2 ad.
ön arka lastikler
ön arka iç lastikler
arka çamurluk sol taraf tutucu demir
benzin depo kapağı
motor takozu
mobymatic yazısı, m amblemi
arka stop lambası
far bıyığı
korna ve düğmesi