Qashqai; ilk defa 2007 yılında üretilmeye başlanmış, Renault ve Nissan ortak yapımı diyebileceğimiz, gerçek bir Suv'dir.
İlk üretildiği dönemde, 1,6 benzinli ve 2,0 dizel motor, manuel ve otomatik şanzıman, Önden çekiş veya 4x4 çekiş sistemi, Tekna, Tekna Execituve ve Visia donanım paketleri ile satışa sunulmuştur.
İnceleyeceğim araç, kendi aracım olan 2008 Model, J10 kasa, 2,0 dizel motor, 4x4 çekiş sistemi ve Tekna Execituve donanımına sahip bir araç.
Aracımı 2 yıla yakın süredir kullanıyorum.
Alırken çok tereddüt ederek almıştım. Özellikle yüksek oluşu ve benim virajlara olan zaafım beni çok korkutuyordu. Ancak ilk aylarda aracı kademeli olarak zorladıkça korkularımın yersiz olduğunu, aracın mükemmel bir yol tutuşa sahip olduğunu gördüm. Bunu nasıl başardığını da kendimce şöyle yorumluyorum; Araç kasası yükseldikçe daralan bir yapıya sahip. Kasaya göre dingil açıklığı oldukça geniş. Bu sayede ağırlık merkezi hep ortada kalabiliyor. İkinci bir etken ise, sert süspansiyon sistemi, bozuk yollarda biraz sesli çalışarak rahatsız etse de üstün bir yol tutuş sergiliyor.
Yol tutuş yetersiz gelirse de, esp devreye girerek müdahale edecektir, şu ana kadar testlerim hariç yolda hiç devreye girmedi. hiç ihtiyaç duymadı. Sadece çalışıp çalışmadığından emin olmak için arada bir kendim zorlayarak test ediyorum.
Kullanılan Motor : M9R,
Sıralı 4 Silindirli, 4 Zamanlı,
Çap x strok mm (inç) : 84 x 90(3.31 x 3.54),
Rölanti Devri : 700 (+-) 50,
Triger : Zincirli,
Silindir Hacmi : 1995
Soğutma Sistemi 8,8 litre. (otomatik şanzımanlı )
Motoru da oldukça başarılı buldum, benim aracımdaki motor 150 beygir ve 320 nm torka sahip bir araç. 150 beygiri 4000 devirde, 320 nm torku ise 2000 devirde verebiliyor. Buna rağmen araç 6. viteste 90 km sabit hızla 1500 devirde rahatlıkla yürüyebiliyor. Son hız ise, insanı şımartacak cinsten.
Tüketim verileri kataloglarda hep bir muamma, bir çok kaynak farklı farklı şeyler söylese de, benim testlerime göre ; Şehir içi kısa mesafe soğuk motor 10 litre. Normal şehir içi 8 litre. uzun yolda ise 100 km sabit hız ile 5,2 litre. 120 km hızla 6 litre. 0-100 hızlanması benim ölçümlerime göre 10 saniye civarında. 0-200 hızlanması ise 35 saniye civarında.
Yağ değişim periyodu, ülkemizde 10 bin km veya bir yıl. Ancak avrupaya baktığımızda 20 bin km veya bir yıl olduğunu görüyoruz. Kullanılacak motor yağı:
Kullanma kılavuzuna göre : ACEA A1–B1 *1 *2, SAE 5W30
Mobil'e Göre : Mobil 1 Esp 0W-30
Castrol'a Göre : EDGE 0W-40 A3/B4
Motul'a göre : 8100 X-MAX 0W-40
Yağ kapasitesi : Filtresiz 7,0 litre, Filtre ile birlikte 7,4 litre.
Bu motor; Nissan Qashqai, X-Trail ve Teana, Renault Megane, Laguna, Koleos, Espace ve Velsatis'te kullanılmış
4x4 Çekiş sistemi oldukça başarılı; 2 önden çekiş, 4x4 otomatik ve 4x4 kilit modları olmak üzere üç moddan tarzımıza ve yolumuza uygun olanı seçip devam edebiliyoruz.
* 2 çeker sistem : 100:0 şeklinde önden çekişlidir.
* Auto Mod : Torkun ön ve arka tekerleklere dağılımı sürüş koşullarına bağlı olarak, otomatik olarak değişir. 100.0 (2wd), 50:50 (4wd)
* Kilit (Lock) Modu : Bu modda araç sürekli 50:50 oranında çekişe sahiptir. Ancak hız 40 km'yi aştığında otomatik olarak auto moda geçer ve hız 40 in altına düştüğünde tekrar lock moduna geçer.
Çekiş sistemi, X-Trail ile aynıdır. Aynı çekiş sistemini Dacia Duster'da da görmekteyiz.
Ayrıca yaptığımız testlerde arka diferansiyelde kilit olduğunu görüyoruz ancak bunun hakkında bir belgeye ulaşamadım.
Kullanılan şanzıman Jatco üretimi, JF613E 6/1 kodlu, Tork konvertörlü ve 6 ileri bir şanzıman. Vites geçişleri mükemmel. Ayrıca tiptronik tabir edilen manuel mod imkanı da sunmakta. Ben sadece performanslı kullanımda ve uzun inişlerde motor kompresyonundan faydalanmak için manuel mod kullanıyorum. Servis bilgileri ve kullanım kılavuzlarına bakıldığında, bakımsız bir şanzıman olduğu yağ değişim periyodunun olmadığı görülmektedir. Şanzıman inişlerde daha duyarlı olsa daha güzel olurdu kanaatindeyim, mevcut vitesi koruması için ciddi bir eğim olması gerekiyor. Bunun dışında düşük eğimlerde ayak gazdan çekilince düşük viteste ise bir üst vitese alabiliyor.
Yağ değişimi gerekir ise şanzımanda kullanılacak yağ : NISSAN Matic Fluid (ATF) tip S *4 *6 Yağ kapasitesi 7,5 litre.
Kasasını oldukça şık buluyor olmama rağmen, sacının ince olduğunu düşünüyorum, küçük çarpmalarda bile kapılarda gamzeler oluşabiliyor. Aynı şeyi araç içi plastiklerde de gözlemek mümkün, daha kaliteli plastik kullanılabilirdi. Normal sürüşte trim sesleri gelmiyor ancak, çok sök tak yapılacak bir yapısı yok, dikkatli davranılmaz ise sökerken klipsler kırılabiliyor.
Boyutları ve Hacimler:
Toplam uzunluk 4,332
Toplam genişlik 1,780
Toplam yükseklik 1,605
Ön tekerlek iz genişliği 1,540
Arka tekerlek iz genişliği 1,545
Dingil mesafesi 2,630
Bagaj Kapasitesi : 410 Litre
Yakıt Deposu : 65 litre
Kabin bana oldukça kullanışlı ve yeterli geliyor, ilk zamanlarda koltuk ayarında zorlandım, ancak zamanla doğru ayarı mı buldum yoksa, ben mi alıştım bilemedim ama şu an bir şikayetim yok. Aşırı kalabalık değil, gerekli her şey de el altında. Direksiyon ileri geri ve aşağı yukarı ayarlı. Sürücü koltuğu tam beşik hareketi yapamasa da yükseklik ayarı var. Emniyet kemerleri yükseklik ayarı var. Klasik el freni benim hoşuma gidiyor, Koltuklardaki ve özellikle kapı içlerindeki deri dikişleri çok spor, çift dikiş yapılmış. Deri kısımlar oldukça kaliteli, 9 yıllık bir araç olmasına rağmen derilerde ve döşemelerde herhangi bir deformasyon yok. Ancak özellikle kapılardaki plastik aksam kaplamalarında bazı soyulmalar mevcut. Arka kısımdaki oturma alanı 3 yetişkin için yeterli görünüyor. Diz mesafesi oldukça iyi. Baş mesafe sorunu zaten yok.
Jant lastik uyumunu doğru yapılmış olarak gözlemliyorum. arazi ve asfalt her iki şart da göz önünde bulundurularak en uygun ölçünün kullanıldığını düşünüyorum.
Benim aracımda kullanılan jant: 17x6.5J Lastikler ise 215/60R17 Opsiyon olarak 215/65R16 ve 215/55R18 takmak da mümkün.
Lastik basınçları normal kullanımda, kış ve yaz ayrımı yapmaksızın Önler 33, arkalar 30 olarak belirlenmiş. Ben de çeşitli kombinasyonlar denedim ancak en iyi performansı bu değerler ile aldım.
Donanım olarak oldukça yeterli buluyorum. (Tekna Execituve)
Güvenlik : Abs, Esp, Patinaj Önleme Sistemi, Ön yan ve perde hava yastıkları, immobilizer, isofix, Merkezi kilit, Otomatik kilitleme, tüm koltuklar için ağırlık kontrollü ışıklı, ön koltuklar için sesli emniyet kemeri uyarısı
İç Donanım : Çift bölgeli otomatik klima, kararan aynı, submarine light, deri koltuklar, koltuk ısıtma, katlanır koltuklar, önde ileri geri hareketli arkada sabit kol dayama, soğutmalı torpido, yolcu koltuğu altında çekmece, ön ve arka okuma lambalı tavan aydınlatması, anahtarsız çalıştırma, hız sabitleyici, direksiyondan radyo teyp ve hız sabitleme kontrolleri, önden yüklemeli 6 cd kapasiteli bluetooth özellikli radyo teyp, elektrikli camlar, manuel el freni, makyaj aynaları ve aydınlatmaları, çok fonksiyonlu yol bilgisayarı
Dış Donanım: Anahtarsız giriş, Yağmur sensörü, far sensörü, ön ve arka sis farları, elektrikli katlanır aynalar, arka silecek, park sensörü, follow me home, alaşım jantlar.
Genel kanaatim:
Aracın yol tutuşunu ve performansını çok beğendim, arazi kabiliyetine hayran kaldım. Tüketimi uzun yolda tatminkar, şehir içi kısa mesafede çok yakıyor ama 2,0 150 hp bir motor ısınmadan kontak kapanan bir mesafede daha iyisi olamazdı galiba çünkü eski aracım da böyle yakıyordu.
Tam deri koltukları beğenmedim. kışın soğuk, önleri ısıtabiliyorum ama arkalar soğuk. Yazın ise klima çalışsa dahi uzun yolda rahatsız ediyor. kısmi deri yada güzel bir kadife olsa daha iyi olurdu.
Araç yol tutuşu iyileştirebilmek için sert süspansiyonla tasarlanmış, bu da bozuk yollarda ses olarak bize geri dönüyor.
Kronik denir mi bilmiyorum ama, travers burçlarını sık bozduğu söyleniyor.
Bakımı çok maliyetli değil, 7,5 litre yağ konması dışında standart dizel bakımı.
Parçaları servislerde bulunabiliyor, ancak bazı parçaları çok ucuz iken, bazıları çok pahalı olabiliyor. Orjinal paspas takımını 50-60 liraya bulabilirken, aks lazım olursa servis buna 5 bin lira isteyebiliyor. O zaman mecburen diğer parçacılara yönelmek gerekiyor. Camlar klasik japon sadece sürücü camı tek dokunuşta iniyor. Diğer tüm camlar için basılı tutmak gerekiyor.
Araç her fırsatta toprağa bastığı için genellikle tozlu oluyor, tozsuz resim bulamadım kusura bakmayın..